МІНІСТЕРСТВО ЕКОЛОГІЇ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
26.01.2017 № 23
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 лютого 2017 р.
за № 231/30099
Про затвердження Типового положення про басейнові ради
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів
№ 1298 від 22.10.2024 )
Відповідно до
статей 13-3,
15 Водного кодексу України, з метою врахування інтересів усіх заінтересованих сторін щодо використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів у межах річкового басейну при впровадженні інтегрованих підходів в управлінні водними ресурсами за басейновим принципом НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типове положення про басейнові ради, що додається.
2. Департаменту охорони природних ресурсів (Мовчан М.М.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра з питань європейської інтеграції Кузьо М.С.
ПОГОДЖЕНО: Голова Державного агентства водних ресурсів України | І. Овчаренко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства екології
та природних ресурсів України
26.01.2017 № 23
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 лютого 2017 р.
за № 231/30099
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про басейнові ради
2. Басейнова рада, що утворюється Держводагентством, є консультативно-дорадчим органом у межах території річкового басейну.
3. Басейнова рада у своїй діяльності керується
Конституцією України, Водним кодексом України, міжнародними договорами України, законами та іншими нормативно-правовими актами України.
4. Положення про басейнову раду розробляється басейновою радою на основі цього Типового положення та затверджується Держводагентством.
5. Рішення басейнової ради враховуються під час розроблення та виконання плану управління річковим басейном, реалізації заходів щодо раціонального використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів.
6. Основними завданнями басейнової ради є:
вироблення пропозицій та забезпечення узгодження інтересів підприємств, установ та організацій у галузі використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів у межах басейну;
сприяння забезпеченню інтегрованого управління водними ресурсами у межах території річкового басейну;
забезпечення узгодження інтересів та координації дій заінтересованих сторін щодо управління водними ресурсами на території річкового басейну;
сприяння співпраці центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, міжнародних організацій та експертів (за згодою) у забезпеченні досягнення "доброго" екологічного та хімічного стану масивів поверхневих вод, "доброго" хімічного та кількісного стану масивів підземних вод, а також "доброго" екологічного потенціалу штучних та істотно змінених масивів поверхневих вод у межах території річкового басейну;
надання пропозицій до проекту плану управління річковим басейном;
сприяння виконанню плану управління річковим басейном, державних, цільових, галузевих, міждержавних, регіональних і місцевих екологічних програм і проектів, що стосуються річкового басейну;
сприяння розробленню та реалізації програм і проектів технічної допомоги, залученню інвестицій для виконання заходів, спрямованих на покращення екологічного стану річкового басейну;
оцінка виконання плану управління річковим басейном.
7. Басейнова рада відповідно до покладених на неї завдань:
розглядає та схвалює проект плану управління річковим басейном та його оновлення;
( Абзац другий пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів
№ 1298 від 22.10.2024 )
бере участь у заходах з реалізації плану управління річковим басейном;
сприяє впровадженню ефективних економічних механізмів забезпечення реалізації плану управління річковим басейном;
готує пропозиції щодо залучення коштів бюджетів різних рівнів та інвестицій для виконання заходів плану управління річковим басейном;
розглядає та схвалює річні звіти про виконання плану управління річковим басейном;
сприяє здійсненню узгоджених дій для покращення екологічного стану річкового басейну;
організовує взаємодію з питань, пов’язаних зі збором, регулярним обміном і поширенням екологічної, в тому числі водогосподарської, інформації у річковому басейні;
розглядає питання щодо екологічного та хімічного стану масивів поверхневих вод, хімічного та кількісного стану масивів підземних вод, а також екологічного потенціалу штучних або істотно змінених масивів поверхневих вод;
( Абзац дев'ятий пункту 7 в редакції Наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів
№ 1298 від 22.10.2024 )
надає пропозиції щодо екологічних цілей плану управління річковим басейном та можливих відхилень від строків їх досягнення;
розглядає питання водогосподарського балансу та соціально-економічного розвитку на території річкового басейну;
надає пропозиції щодо вжиття найважливіших (пріоритетних) заходів з екологічного оздоровлення річкового басейну та механізмів їх фінансування;
погоджує план заходів із захисту від шкідливої дії вод;
( Пункт 7 доповнено абзацом тринадцятим згідно з Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів
№ 1298 від 22.10.2024 )
розглядає питання та надає пропозиції щодо досягнення екологічних цілей, визначених для кожного району річкового басейну;
( Пункт 7 доповнено абзацом чотирнадцятим згідно з Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів
№ 1298 від 22.10.2024 )
сприяє розвитку міжнародної співпраці у річковому басейні.
8. Басейнова рада має право:
схвалювати проект плану управління річковим басейном та його оновлення;
( Абзац другий пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів
№ 1298 від 22.10.2024 )
брати участь у заходах з реалізації плану управління річковим басейном;
надавати пропозиції щодо залучення коштів бюджетів різних рівнів та інвестицій для виконання заходів плану управління річковим басейном;
надавати пропозиції щодо плану-графіка оновлення плану управління річковим басейном;
( Пункт 8 доповнено абзацом п'ятим згідно з Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів
№ 1298 від 22.10.2024 )
розглядати питання та надавати пропозиції щодо досягнення екологічних цілей, визначених для кожного району річкового басейну;
( Пункт 8 доповнено абзацом шостим згідно з Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів
№ 1298 від 22.10.2024 )
погоджувати план заходів із захисту від шкідливої дії вод;
( Пункт 8 доповнено абзацом сьомим згідно з Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів
№ 1298 від 22.10.2024 )
схвалювати інформацію про хід виконання плану управління річковим басейном;
надавати пропозиції щодо екологічних цілей плану управління річковим басейном та можливих відхилень від строків їх досягнення;
розглядати питання водогосподарського балансу та соціально-економічного розвитку на території річкового басейну;
надавати пропозиції щодо вжиття найважливіших (пріоритетних) заходів з екологічного оздоровлення річкового басейну та механізмів їх фінансування;
отримувати в установленому порядку від центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій інформацію, необхідну для виконання покладених на неї завдань;
утворювати у своєму складі у разі потреби постійні або тимчасові робочі групи, комісії тощо;
за необхідності залучати до роботи басейнової ради представників профільних організацій, установ, окремих спеціалістів та вчених (за згодою);
організовувати проведення конференцій, семінарів, нарад та інших заходів;
мати інші права відповідно до законодавства.
9. Басейнова рада здійснює свою діяльність у взаємодії з басейновим(и) управлінням(и) водних ресурсів, Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, Держводагентством, місцевими органами виконавчої влади, територіальними органами центральних органів виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, що здійснюють свої повноваження у межах річкового басейну, іншими заінтересованими організаціями, установами, підприємствами, громадськими об’єднаннями, органами міждержавної співпраці у транскордонних басейнах (там, де такі органи утворені).
( Пункт 9 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів
№ 1298 від 22.10.2024 )
10. До складу басейнової ради входять представники заінтересованих сторін, що здійснюють свою діяльність у межах річкового басейну (центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, басейнових (басейнового) управлінь (управління) водних ресурсів, водокористувачів, підприємств, установ, організацій, громадських об’єднань (за згодою), які не менше двох років до дня проведення зборів представників заінтересованих сторін для формування складу басейнової ради провадять свою діяльність у сфері, пов’язаній із завданнями басейнової ради, в статуті (положенні) яких визначені відповідні цілі і завдання діяльності).
( Абзац перший пункту 10 в редакції Наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів
№ 1298 від 22.10.2024 )
Басейнову раду очолює голова басейнової ради. Голова басейнової ради має одного заступника, який виконує функції голови у разі його відсутності.
Для забезпечення підготовки засідань, ефективної роботи та організації виконання прийнятих басейновою радою рішень утворюється секретаріат - постійно діючий робочий орган басейнової ради. Секретаріат басейнової ради очолює виконавчий секретар, обраний басейновою радою. Положення про секретаріат та його структура затверджуються басейновою радою.
11. Склад басейнової ради формується зборами представників заінтересованих сторін. У випадку висування двох і більше кандидатур від одного органу, підприємства, установи, організації або об’єднання, зазначених у пункті 10 цього Типового положення, вибір представника здійснюється шляхом рейтингового голосування.
12. Водокористувачі становлять не менше ніж 30 % чисельного складу басейнової ради.
Максимальна кількість представників однієї галузі в складі басейнової ради дорівнює кількості адміністративних областей, на території яких діє басейнова рада.
Якщо кількість кандидатур для включення до складу басейнової ради від однієї галузі перевищує максимальну кількість, передбачену цим пунктом, представництво до басейнової ради від цієї галузі визначається рейтинговим голосуванням.
Максимальна кількість представників громадськості у складі басейнової ради обчислюється із розрахунку не більше трьох представників громадськості від однієї адміністративної області. У разі ненадання трьох кандидатур від однієї з областей надлишкова квота рівномірно розподіляється між рештою областей.
Якщо кількість кандидатур для включення до складу басейнової ради від громадськості перевищує максимальну кількість, передбачену цим пунктом, представництво до басейнової ради від громадськості визначається рейтинговим голосуванням.
13. Для формування складу басейнової ради Держводагентство визначає структурний підрозділ, відповідальний за підготовку зборів представників заінтересованих сторін, про що повідомляє заінтересовані сторони на своєму офіційному веб-сайті у розділі "Басейнові ради".
14. Кандидатури членів басейнової ради надаються заінтересованими сторонами за галузевим принципом, а також принципом рівного територіального представництва впродовж 30 календарних днів з моменту оприлюднення Держводагентством інформації, зазначеної у пункті 13 цього Типового положення.
Не пізніше ніж за 15 робочих днів до проведення зборів представників заінтересованих сторін для формування складу басейнової ради Держводагентство оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті повідомлення про дату, час і місце проведення зборів, прізвище, ім’я, електронну адресу і номер телефону відповідальної особи.
15. Персональний склад басейнової ради затверджується Держводагентством на підставі протоколу зборів представників заінтересованих сторін.
16. Члени басейнової ради здійснюють свої повноваження на громадських засадах. Строк дії повноважень члена басейнової ради становить 5 років.
17. Члени басейнової ради мають право порушувати на її засіданнях будь-які питання, що належать до компетенції басейнової ради відповідно до положення про неї.
18. Повноваження члена басейнової ради припиняються:
у разі припинення трудових відносин із заінтересованою стороною, яка його делегувала;
у разі позбавлення заінтересованою стороною, яка його делегувала, повноважень для участі в басейновій раді;
якщо член басейнової ради не брав участі у двох засіданнях басейнової ради поспіль без поважних причин, за умови належного повідомлення про дату та час засідань.
Інформацію про припинення повноважень члена басейнової ради, а також кандидатуру нового члена на заміну виключеного відповідні заінтересовані сторони подають до секретаріату басейнової ради у десятиденний строк.
Зміни до складу басейнової ради вносяться Держводагентством за поданням секретаріату басейнової ради протягом 15 робочих днів.
19. Голова та заступник голови басейнової ради обираються з числа членів басейнової ради шляхом голосування.
Голова басейнової ради:
затверджує порядок денний засідання басейнової ради, дату і місце його проведення;
відкриває, веде і закриває засідання басейнової ради, виносить на розгляд і голосування питання й пропозиції, оголошує результати голосування, стежить за дотриманням регламенту та підписує протокол засідання;
представляє басейнову раду в органах виконавчої влади різних рівнів, органах місцевого самоврядування, громадських об’єднаннях, підприємствах, установах й організаціях, органах міждержавної співпраці у транскордонних басейнах;
організовує роботу секретаріату басейнової ради.
20. Басейнова рада визначає та затверджує регламент своєї роботи, приймає у межах своїх повноважень рішення та організовує їх виконання.
21. Основною формою роботи басейнової ради є її засідання. Басейнова рада провадить свою діяльність відповідно до затверджених нею планів і напрямів роботи.
22. Засідання басейнової ради проводяться за необхідності, але не менше ніж два рази на рік. Засідання басейнової ради проводяться на території річкового басейну.
У невідкладних випадках, пов’язаних із запобіганням виникненню надзвичайних ситуацій, ліквідацією їх наслідків, а також з питань, пов’язаних з виникненням загрози життю та/або здоров’ю населення, з невідкладних питань щодо відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та обороноздатності держави та в інших випадках за рішенням голови басейнової ради, члени басейнової ради можуть брати участь у її засіданні у режимі відеоконференції.
( Пункт 22 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів
№ 1298 від 22.10.2024 )
23. Засідання басейнової ради є правомочним, якщо на ньому присутні більше половини її членів.
24. Засідання басейнової ради є відкритими.
25. Позачергове засідання басейнової ради може скликатися за ініціативою голови, його заступника або Голови Держводагентства.
26. Дата, місце та проект порядку денного засідання басейнової ради визначаються на попередньому засіданні басейнової ради та оприлюднюються на офіційному веб-сайті Держводагентства, а також на веб-сайті відповідного басейнового управління водних ресурсів у розділі "Басейнові ради" не пізніше ніж за 10 робочих днів до засідання басейнової ради.
27. Рішення басейнової ради оформляються протоколами її засідань, що підписуються головуючим на засіданні, направляються членам басейнової ради та оприлюднюються на офіційному веб-сайті Держводагентства у розділі "Басейнові ради", а також на веб-сайті відповідного басейнового управління водних ресурсів.
28. Басейнова рада приймає рішення в межах своїх повноважень відкритим голосуванням простою більшістю голосів її членів, які беруть участь у засіданні.
Рішення басейнової ради, що належать до компетенції Держводагентства, реалізуються шляхом видання наказу Держводагентства.
29. Басейнова рада інформує про свою роботу шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Держводагентства, а також на веб-сайті відповідного басейнового управління водних ресурсів у розділі "Басейнові ради" річного плану роботи басейнової ради, складу постійних та тимчасових робочих органів басейнової ради, прийнятих рішень, протоколів засідань, щорічних звітів про свою роботу тощо.
Заступник директора Департаменту охорони природних ресурсів - начальник відділу охорони рослинного світу | М.М. Мовчан |