ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ
Міністерства оборони України
23.12.2016 № 714
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
06 лютого 2017 р.
за № 162/30030
ПРАВИЛА
видачі свідоцтв персоналу з технічного обслуговування авіаційної техніки державної авіації (Частина-66В)
І. Вступна частина
1. Ці Правила встановлюють технічні вимоги та процедури для компетентного органу щодо видачі свідоцтв авіаційному персоналу з технічного обслуговування авіаційної техніки державної авіації (далі - свідоцтво).
2. Ці Правила застосовуються до персоналу, що здійснює технічне обслуговування державних повітряних суден (далі - ДПС), їх компонентів і обладнання (далі - персонал).
3. У цих Правилах терміни вживаються у значеннях, наведених у Повітряному кодексі України та інших нормативно-правових актах України, що регламентують діяльність державної авіації.
4. Компетентний орган відповідає за:
загальну організацію процесу видачі свідоцтв;
впровадження процедури видачі свідоцтв;
прийняття рішень стосовно видачі, продовження дії, внесення змін, призупинення дії або анулювання свідоцтв;
ведення реєстру виданих свідоцтв.
ІІ. Технічні вимоги та процедури для компетентного органу
66.1. Загальні положення
У цих Правилах використані принципи EASA (European Aviation Safety Agency (EASA) - Європейське авіаційне Агентство з безпеки польотів) Part-66 - Додатка ІІІ до Регламенту Комісії (Commission Regulation (EU)) Європейського Союзу (the European Union) від 26 листопада 2014 року № 1321/2014 та Європейських військових вимог з льотної придатності (European Military Airworthiness Requirements) EMAR 66, схвалених Форумом військових органів з льотної придатності (Military Airworthiness Authorities Forum (MAWA Forum)) під егідою Європейського оборонного агентства (European Defence Agency (EDA)).
Розділ А. Технічні вимоги
66.A.1. Сфера застосування
Цей розділ встановлює технічні вимоги до видачі свідоцтва персоналу з технічного обслуговування державних повітряних суден, їх компонентів, обладнання та умови його дійсності.
66.A.3. Категорії свідоцтв
(a) Свідоцтва персоналу з технічного обслуговування авіаційної техніки державної авіації включають такі категорії:
категорія А;
категорія В1;
категорія В2;
категорія С.
(b) Категорії A і B1 поділяються на підкатегорії залежно від комбінації літаків, вертольотів, газотурбінних і поршневих двигунів:
A1 та В1.1 - газотурбінні літаки;
A2 та В1.2 - поршневі літаки;
A3 та В1.3 - газотурбінні вертольоти;
A4 та В1.4 - поршневі вертольоти.
Категорія В2 поділяється на підкатегорії залежно від спеціальності підготовки:
В2.1 - авіаційне озброєння;
В2.2 - авіаційне обладнання;
В2.3 - радіоелектронне обладнання.
(c) Не застосовується.
66.A.10. Заявка
(a) Заявка на видачу або внесення змін до свідоцтва персоналу з технічного обслуговування авіаційної техніки державної авіації (додаток 5 до цих Правил) подається компетентному органу у визначений цим органом спосіб.
(b) Не застосовується.
(c) У випадку звернення щодо внесення додаткових категорій або підкатегорій до свідоцтва заявник повинен надати до компетентного органу оригінал цього свідоцтва разом з відповідною заявкою та документами, зазначеними у пункті 66.A.10(a) та параграфі 66.B.105 цих Правил.
(d) Не застосовується.
(e) Не застосовується.
(f) До заявки додаються документи, що підтверджують відповідність заявника вимогам цих Правил щодо теоретичних знань, практичної підготовки та досвіду на час подання заявки.
66.A.15. Прийнятність
Із заявкою на видачу свідоцтва може звернутися особа, яка досягла 18 років.
66.A.20. Повноваження
(a) Власнику свідоцтва надаються такі повноваження:
1. Свідоцтво категорії A дозволяє його власнику видавати сертифікати передачі в експлуатацію після виконання незначного планового лінійного технічного обслуговування та усунення простих дефектів у межах робіт, що зазначені у сертифікаційному повноваженні відповідно до параграфа 145.А.35 Частини-145В. Сертифікаційні повноваження обмежуються тими видами робіт, що виконуються особисто власником свідоцтва у схваленій згідно з Частиною-145В організації з технічного обслуговування і ремонту.
2. Свідоцтво категорії В1 дозволяє його власнику видавати сертифікати передачі в експлуатацію після виконання технічного обслуговування, а також діяти як допоміжний персонал категорії В1 після виконання:
технічного обслуговування, що охоплює конструкцію повітряного судна, його силову установку, а також механічні та електричні системи;
робіт, що пов’язані із системами авіаційного і радіоелектронного обладнання та потребують виконання простих перевірок для підтвердження їх придатності до експлуатації, без пошуку та усунення несправностей.
Категорія B1 містить відповідну підкатегорію A.
3. Свідоцтво категорії В2 дозволяє його власнику:
(i) видавати сертифікати передачі до експлуатації, а також діяти як допоміжний персонал категорії В2 після виконання:
технічного обслуговування електричних систем та систем авіаційного і радіоелектронного обладнання, систем авіаційного озброєння, пошуково-рятувальних і парашутно-десантних систем, інших систем та комплексів військового і спеціального призначення відповідно до спеціальності;
робіт з обслуговування електричних систем та систем авіаційного обладнання на силовій установці та механічних системах, що потребують виконання простих перевірок для підтвердження їх придатності до експлуатації;
(ii) видавати сертифікати передачі в експлуатацію після виконання незначного планового лінійного технічного обслуговування та усунення простих дефектів у межах робіт, що зазначені у сертифікаційному повноваженні відповідно до параграфа 145.А.35 Частини-145В. Сертифікаційні повноваження обмежуються видами робіт, що виконуються особисто власником свідоцтва в схваленій згідно з Частиною-145В організації з технічного обслуговування і ремонту, та рейтингами типу ДПС, що зазначені в свідоцтві категорії В2.
Категорія В2 не містить підкатегорії А.
4. Не застосовується.
5. Свідоцтво категорії С дозволяє його власнику видавати сертифікати передачі в експлуатацію після виконання базового технічного обслуговування повітряного судна. Повноваження застосовуються до повітряного судна у цілому.
6. Повноваження власників свідоцтв категорій А, В1 і В2 можуть бути розширені відповідно до параграфа 66.A.52 цих Правил за рахунок вивчення модулів 50-55 додатка 1 до цих Правил. Ці свідоцтва дозволяють його власникам видавати сертифікати передачі в експлуатацію, а також діяти як допоміжний персонал відповідно до повноважень для виконання технічного обслуговування систем авіаційного озброєння, пошуково-рятувальних і парашутно-десантних систем, інших систем та комплексів військового і спеціального призначення.
(b) Власник свідоцтва здійснює свої повноваження, якщо він/вона:
1) відповідає застосовним вимогам Частини-MВ та/або Частини-145В;
2) протягом двох попередніх років мав/мала шестимісячний досвід технічного обслуговування відповідно до повноважень, наданих свідоцтвом, або відповідав/відповідала умовам надання цих повноважень;
3) має достатні вміння та досвід із засвідчення робіт з технічного обслуговування відповідних ДПС;
4) здатний/здатна читати, писати і спілкуватися на зрозумілому рівні мовою/мовами, якою/якими складено технічну документацію та процедури, необхідні для забезпечення видачі сертифіката передачі в експлуатацію.
Власник свідоцтва категорії А здійснює свої повноваження на конкретному типі ДПС після відповідної підготовки на виконання типових робіт у схваленій згідно з Частиною-145В або Частиною-147В організації. Ця підготовка повинна включати теоретичну та практичну підготовку персоналу до виконання робіт на конкретному типі ДПС. Підготовка завершується екзаменуванням або оцінюванням на робочому місці відповідно до Частини-145В або Частини-147В.
Власник свідоцтва категорії В2 здійснює свої повноваження, зазначені у підпункті 66.A.20(a)(3)(ii) цих Правил, після отримання:
відповідної підготовки на виконання типових робіт на конкретному типі ДПС категорії А;
документально підтвердженого досвіду практичного виконання зазначених повноважень протягом не менше 6 місяців.
Підготовка до виконання типових видів робіт має включати теоретичну та практичну підготовку персоналу. Підготовка завершується екзаменуванням або оцінюванням на робочому місці відповідно до Частини-145В або Частини-147В. Практичний досвід має бути отриманий у схваленій згідно з Частиною-145В організації.
66.A.25. Вимоги до базових знань
(a) Заявник, що претендує на отримання свідоцтва або внесення додаткової категорії/підкатегорії до свідоцтва, повинен скласти екзамен для підтвердження рівня знань з відповідних предметів модулів підготовки згідно з вимогами до базових знань, наведених у додатку 1 до цих Правил. Екзамен з базових знань проводиться схваленою згідно з Частиною-147В організацією з підготовки до технічного обслуговування або компетентним органом.
(b) Підготовка та екзаменування повинні здійснюватись упродовж 10 років, які передують строку подання заяви для отримання або внесення змін до свідоцтва. В іншому випадку отримуються екзаменаційні кредити відповідно до пункту (c) цього параграфа.
(c) Заявник може подати заяву до компетентного органу на отримання повних або часткових екзаменаційних кредитів згідно з вимогами до базових знань для:
1) екзаменів на перевірку базових знань, що не відповідають вимогам пункту (b) цього параграфа;
2) будь-якої іншої технічної кваліфікації, що вважається компетентним органом еквівалентною стандарту знань, передбаченому цими Правилами.
Екзаменаційні кредити надаються відповідно до глави Е розділу В цих Правил.
(d) Кредити є чинними протягом 10 років після їх отримання заявником від компетентного органу. Після закінчення цього терміну особа може подати заявку на отримання нових кредитів.
(e) Модулі 50-55 використовуються для розширення повноважень власника свідоцтва щодо технічного обслуговування комплексів та систем військового і спеціального призначення. Модуль 53 містить підмодулі, що можуть бути використані для забезпечення розширення зазначених повноважень.
66.A.30. Вимоги до досвіду
(a) Заявник, що претендує на отримання свідоцтва, повинен мати:
1А. Для категорії А:
(i) три роки практичного досвіду технічного обслуговування ДПС в експлуатації, якщо попередньо не мав відповідної технічної підготовки; або
(ii) два роки практичного досвіду технічного обслуговування ДПС в експлуатації та завершену підготовку, яку компетентний орган вважає належною для кваліфікованого робітника у технічній галузі; або
(iii) шість місяців практичного досвіду технічного обслуговування ДПС в експлуатації та завершений схвалений базовий курс підготовки згідно з Частиною-147В, тривалість якого не є меншою від зазначеної у додатку 1 Частини-147В; або
(iv) один рік практичного досвіду технічного обслуговування ДПС в експлуатації та завершений схвалений базовий курс підготовки згідно з Частиною-147В, тривалість якого є меншою від зазначеної у додатку 1 Частини-147В.
1В. Для підкатегорій В1.2 та В1.4:
(i) три роки практичного досвіду технічного обслуговування ДПС в експлуатації, якщо попередньо не мав відповідної технічної підготовки; або
(ii) два роки практичного досвіду технічного обслуговування ДПС в експлуатації та завершену підготовку, яку компетентний орган вважає належною для кваліфікованого робітника у технічній галузі; або
(iii) один рік практичного досвіду технічного обслуговування ДПС в експлуатації та завершений схвалений базовий курс підготовки згідно з Частиною-147В, тривалість якого не є меншою від зазначеної у додатку 1 Частини-147В; або
(iv) два роки практичного досвіду технічного обслуговування ДПС в експлуатації та завершений схвалений базовий курс підготовки згідно з Частиною-147В, тривалість якого є меншою від зазначеної у додатку 1 Частини-147В.
Вимога щодо двох років практичного досвіду технічного обслуговування може бути знижена за рахунок отриманої практичної підготовки протягом базового курсу, але не більше ніж на один рік (двадцять годин практичної підготовки дорівнює одному тижню практичного досвіду).
2. Для категорії B2 і підкатегорій B1.1 і B1.3:
(i) п’ять років практичного досвіду технічного обслуговування ДПС в експлуатації, якщо попередньо не мав відповідної технічної підготовки; або
(ii) три роки практичного досвіду технічного обслуговування ДПС в експлуатації та завершену підготовку, яку компетентний орган вважає належною для кваліфікованого робітника у технічній галузі; або
(iii) два роки практичного досвіду технічного обслуговування ДПС в експлуатації та завершений схвалений базовий курс підготовки згідно з Частиною-147В, тривалість якого не є меншою від зазначеної у додатку 1 Частини-147В; або
(iv) три роки практичного досвіду технічного обслуговування ДПС в експлуатації та завершений схвалений базовий курс підготовки згідно з Частиною-147В, тривалість якого є меншою від зазначеної у додатку 1 Частини-147В.
Вимога щодо трьох років практичного досвіду технічного обслуговування може бути знижена за рахунок отриманої практичної підготовки протягом базового курсу, але не більше ніж на один рік (двадцять годин практичної підготовки дорівнює одному тижню практичного досвіду).
3. Для категорії С:
(i) три роки досвіду виконання повноважень, передбачених підкатегоріями B1.1, B1.3 чи категорією B2, або функцій допоміжного персоналу відповідно до параграфа 145.А.35 Частини-145В, або їх поєднання; або
(ii) п’ять років досвіду виконання повноважень, передбачених підкатегоріями B1.2, B1.4, або функцій допоміжного персоналу відповідно до параграфа 145.А.35 Частини-145В, або їх поєднання.
4. Не застосовується.
5. Для категорії C, отриманої за результатами академічного навчання шляхом здобуття наукового ступеня з технічної дисципліни в університеті або іншому вищому навчальному закладі, визнаному компетентним органом:
(i) три роки досвіду роботи у сфері технічного обслуговування ДПС з типовою вибіркою робіт, безпосередньо пов’язаних із технічним обслуговуванням повітряних суден, включаючи не менше шести місяців спостереження за виконанням робіт базового технічного обслуговування; або
(ii) досвід, що визначається компетентним органом, включаючи не менше шести місяців спостереження за виконанням робіт базового технічного обслуговування.
(b) Заявник, що претендує на внесення категорії або підкатегорії до свідоцтва, повинен мати мінімальний достатній досвід технічного обслуговування ДПС згідно з вимогами до досвіду для додання категорії або підкатегорії до свідоцтва персоналу з технічного обслуговування авіаційної техніки державної авіації, наведеними у додатку 4 до цих Правил.
(c) Досвід має бути практичним і передбачати типову вибірку робіт з технічного обслуговування ДПС.
(d) Принаймні один рік із необхідного досвіду - недавній досвід технічного обслуговування ДПС тієї категорії/підкатегорії, щодо якої заявник претендує на отримання первинного свідоцтва. Для внесення наступних категорій/підкатегорій до існуючого свідоцтва додатковий досвід технічного обслуговування може бути меншим, ніж один рік, але не меншим, ніж три місяці. Додатковий досвід залежить від відмінностей між категорією/підкатегорією чинного свідоцтва і тією, на отримання якої претендує заявник. Такий додатковий досвід повинен бути типовим для обраної нової категорії/підкатегорії свідоцтва.
(e) Досвід технічного обслуговування повітряних суден, набутий в іншій сфері, крім технічного обслуговування ДПС, враховується у тому разі, якщо компетентним органом встановлено, що таке технічне обслуговування є еквівалентним технічному обслуговуванню, що вимагається цими Правилами. Проте додатковий досвід технічного обслуговування ДПС є необхідним для розуміння сфери технічного обслуговування ДПС.
(f) Досвід має бути набутим упродовж 10 років, що передують строку подання заяви на отримання свідоцтва або внесення до нього додаткової категорії/підкатегорії.
66.A.40. Строк дії свідоцтва
(a) Свідоцтво надається на необмежений строк і залишається чинним за умови, що:
власник свідоцтва і надалі відповідає вимогам цих Правил;
дію свідоцтва не призупинено, воно не було здано або анульовано.
(b) У разі призупинення дії, здавання або анулювання свідоцтва воно підлягає поверненню до компетентного органу.
(c) У разі втрати чинності свідоцтва усі повноваження, надані персоналу на підставі цього свідоцтва, вважаються недійсними.
(d) Свідоцтво є чинним лише за умови, що воно:
1) видане та/або змінене компетентним органом;
2) підписане власником.
(e) У разі зміни прізвища, імені, по батькові або ідентифікаційного номера власника свідоцтва зазначене свідоцтво надається протягом 30 діб до компетентного органу для внесення відповідних змін.
66.A.45. Рейтинги типу державного повітряного судна
(a) Власник свідоцтва користується повноваженнями щодо конкретного типу ДПС лише після внесення до свідоцтва відповідного рейтингу типу ДПС, що надається після успішного завершення підготовки на тип ДПС у схваленій згідно з Частиною-147В організації.
Для категорії А наявність рейтингу типу ДПС не обов’язкова за умови дотримання вимог параграфа 145.А.35 Частини-145В.
(b) Рейтинги надаються після успішного завершення підготовки на тип ДПС, що відповідає категоріям В1, В2 або С та схвалена компетентним органом або проводиться належним чином схваленою згідно з Частиною-147В організацією з підготовки до технічного обслуговування. Рейтинг типу цивільного повітряного судна враховується частково або повністю, якщо компетентним органом встановлено, що цей рейтинг є еквівалентним рейтингу, який вимагається цими Правилами.
(c) Перший рейтинг типу ДПС у певній категорії/підкатегорії, крім вимог пункту (b) цього параграфа, надається після успішного завершення відповідної підготовки на виробництві згідно з вимогами стандарту підготовки і складання екзаменів з типу державного повітряного судна та підготовки на виробництві, наведеного у додатку 3 до цих Правил. Внесення до свідоцтва іншого рейтингу типу ДПС у певній категорії/підкатегорії здійснюється після проведення додаткової підготовки на виробництві відповідно до вимог компетентного органу.
(d) Не застосовується.
(e) Не застосовується.
(f) Не застосовується.
(g) Не застосовується.
66.А.50. Обмеження
(a) Обмеження, внесені до свідоцтва, є винятками з повноважень власника свідоцтва. У разі внесення до свідоцтва нового рейтингу типу ДПС встановлені обмеження застосовуються і до цього типу ДПС.
(b) Не застосовується.
(c) Будь-які обмеження анулюються за умови відповідності вимогам цих Правил або визначення у звітах про конвертацію, що визначені у параграфі 66.В.300 цих Правил.
66.А.52. Розширення
Розширення, внесені до свідоцтва, наділяють власника свідоцтва додатковими повноваженнями.
66.А.55. Підтвердження кваліфікації
Персонал, який виконує повноваження, та допоміжний персонал повинен протягом 72 годин на вимогу уповноваженої особи компетентного органу пред’явити свідоцтво, що підтверджує його кваліфікацію.
66.A.70. Конвертаційні положення
Особі, яка отримала кваліфікацію персоналу з технічного обслуговування державних повітряних суден до набрання чинності цими Правилами, видається свідоцтво встановленого зразка без складання додаткових екзаменів за умови виконання вимог глави D розділу В цих Правил.
(a) Не застосовується.
(b) Не застосовується.
(c) Не застосовується.
(d) Не застосовується.
Розділ В. Процедури для компетентного органу
Глава А. Загальні положення
66.B.1. Сфера застосування
Цей розділ встановлює адміністративні процедури, яких має дотримуватися компетентний орган, виконуючи свої завдання та функції стосовно імплементації і виконання розділу А цих Правил.
66.B.10. Компетентний орган
(a) Загальні положення
На компетентний орган покладаються функції щодо видачі, продовження, зміни, призупинення дії та анулювання свідоцтв.
На компетентний орган покладається розробка організаційної структури для гарантування відповідності вимогам цих Правил.
(b) Ресурси
Кількість персоналу має бути достатньою для гарантування імплементації вимог цих Правил.
(c) Процедури
Компетентний орган встановлює процедури, що детально визначають, як забезпечується відповідність вимогам цих Правил. Процедури підлягають перегляду та внесенню до них змін з метою забезпечення сталої відповідності.
Для встановлення відповідності організацій вимогам цих Правил компетентний орган розробляє прийнятні методи встановлення відповідності. Під час розробки прийнятних методів встановлення відповідності компетентний орган має використовувати методи, зазначені у схвалених MAWA Forum під егідою EDA документах до EMAR 66, а саме European military airworthiness Requirement. EMAR 66. AMC & GM (acceptable means of compliance (AMC) and (&) guidance material (GM) - прийнятні методи встановлення відповідності та керівний матеріал).
У разі використання прийнятних методів встановлення відповідності вважається, що відповідні вимоги цих Правил виконано.
66.B.15. Делегування повноважень
(a) Компетентний орган може делегувати свої повноваження іншій організації.
(b) Ця організація може здійснювати функції, описані у цьому розділі, від імені компетентного органу за умови її відповідності вимогам цих Правил та нагляду з боку компетентного органу.
(c) Компетентний орган відповідає за забезпечення виконання вимог цього розділу.
66.B.20. Документування
(a) Компетентний орган запроваджує систему документування, яка надає можливість належним чином простежити процес видачі, внесення змін, призупинення дії або анулювання кожного свідоцтва.
(b) Документація з нагляду за виконанням вимог цих Правил повинна включати:
1) заявку на видання або внесення змін до свідоцтва, включаючи всю супровідну документацію;
2) копію свідоцтва, включаючи усі зміни до нього;
3) копії усієї відповідної офіційної кореспонденції;
4) деталізовану інформацію щодо усіх винятків та санкцій;
5) усі інші форми звітів від компетентного органу, що стосуються власника свідоцтва;
6) записи з екзаменів, що проводилися компетентним органом;
7) звіт про конвертацію свідоцтва, використану для переведення;
8) звіт про екзаменаційні кредити, використані для перевірки знань.
(c) Не застосовується.
(d) Термін зберігання документів, що вказані у пункті (b) цього параграфа, становить не менше п’ятдесяти років.
66.B.25. Взаємний обмін інформацією
З метою покращення безпеки авіації компетентні органи повинні здійснювати обмін необхідною інформацією згідно з вимогами чинного законодавства.
(a) Не застосовується.
(b) Не застосовується.
66.B.30. Винятки
Усі винятки, надані компетентним органом, мають бути задокументовані та зберігатися в компетентному органі.
Глава В. Видача свідоцтва персоналу з технічного обслуговування авіаційної техніки державної авіації
Ця глава встановлює процедури, яких має дотримуватися компетентний орган під час видачі або внесення змін до свідоцтва персоналу з технічного обслуговування авіаційної техніки державної авіації.
66.B.100. Процедура видачі свідоцтва компетентним органом
(a) Після отримання заявки на видачу свідоцтва і повного комплекту документів, що додаються до цієї заявки, компетентний орган повинен перевірити повноту її заповнення та пересвідчитися у відповідності заявленого досвіду вимогам цих Правил.
(b) Компетентний орган повинен перевірити статус складених заявником екзаменів та/або підтвердити чинність екзаменаційних кредитів після перевірки вивчення усіх необхідних модулів (додаток 1) відповідно до вимог цих Правил.
(c) Після перевірки особистих даних заявника, а також його відповідності стандартам знань та досвіду, що передбачені цими Правилами, компетентний орган видає заявнику свідоцтво персоналу з технічного обслуговування авіаційної техніки державної авіації (додаток 6). Інформація про видачу свідоцтва зберігається в компетентному органі.
(d) У випадку видачі первинного свідоцтва з внесенням рейтингів типів повітряних суден компетентний орган перевіряє виконання параграфа 66.B.115 цих Правил.
66.В.105. Процедура видачі свідоцтва у схваленій згідно з Частиною-145В організації з технічного обслуговування і ремонту
(a) Схваленій згідно з Частиною-145В організації з технічного обслуговування і ремонту надаються повноваження щодо:
1) підготовки свідоцтва від імені компетентного органу; або
2) надання компетентному органу рекомендацій і відомостей, що містяться в заявці на видачу свідоцтва, для підготовки та видачі такого свідоцтва.
(b) Організації з технічного обслуговування, зазначені в пункті (a) цього параграфа, забезпечують виконання вимог пунктів (a) і (b) параграфа 66.B.100.
(c) У всіх випадках свідоцтво видає лише компетентний орган.
66.В.110. Процедура внесення додаткової категорії або підкатегорії до свідоцтва
(a) Після завершення процедур, визначених параграфами 66.B.100 або 66.B.105 цього розділу, компетентний орган вносить до свідоцтва додаткову категорію/підкатегорію, що засвідчується печаткою та підписом уповноваженої особи, або видає нове свідоцтво.
(b) До системи документування компетентного органу вносяться відповідні зміни.
66.B.115. Процедура внесення рейтингу типу повітряного судна до свідоцтва або анулювання обмежень
(a) Після отримання прийнятної заявки на внесення змін до свідоцтва (разом з відповідним свідоцтвом) та необхідної додаткової документації, що підтверджує відповідність вимогам, які застосовуються до рейтингу типу, компетентний орган виконує одну з таких дій:
1) вносить до свідоцтва заявника рейтинг типу повітряного судна; або
2) перевидає зазначене свідоцтво з метою внесення рейтингу типу повітряного судна; або
3) анулює внесені до свідоцтва обмеження згідно з параграфом 66.A.50 цих Правил.
До системи документування компетентного органу вносяться відповідні зміни.
(b) Не застосовується.
(c) Не застосовується.
(d) У випадку, коли підготовка на тип ДПС охоплена не одним курсом підготовки, перед внесенням до свідоцтва рейтингу типу ДПС компетентний орган перевіряє відповідність змісту і тривалості цих курсів сфері застосування категорії свідоцтва.
(e) За наявності різниці в підготовці компетентний орган повинен перевірити прийнятність попередньої кваліфікації заявника, яка була доповнена схваленим згідно з Частиною-147В курсом підготовки.
(f) Виконання практичних елементів підтверджується наданням деталізованих записів про практичну підготовку або копій журналів, що підготовлені схваленою згідно з Частиною-145В організацією з технічного обслуговування і ремонту, або сертифіката про проходження практичної підготовки, що виданий схваленою згідно з Частиною-147В організацією з підготовки до технічного обслуговування.
(g) Для внесення рейтингу типу ДПС використовуються визначені компетентним органом рейтинги типів ДПС. Компетентний орган надає детальну інформацію про ДПС, на які поширюється кожний рейтинг типу ДПС.
66.В.116. Процедура внесення змін до свідоцтва для розширення повноважень
(a) Компетентний орган підтверджує, що розширення повноважень власника свідоцтва не впливає на загальний рівень безпеки проведення робіт персоналом відповідної категорії. Компетентний орган визначає вимоги до освіти та підготовки в межах відповідного розширення свідоцтва.
(b) Після отримання прийнятної заявки на внесення змін до свідоцтва та необхідної додаткової документації компетентний орган вносить до свідоцтва відповідне розширення, що засвідчується печаткою і підписом уповноваженої особи, або видає нове свідоцтво.
(c) До системи документування компетентного органу вносяться відповідні зміни.
66.B.130. Процедура прямого схвалення підготовки на тип державного повітряного судна
Компетентний орган схвалює підготовку на тип ДПС, що проводилась поза межами схваленої згідно з Частиною-147В організації з підготовки до технічного обслуговування, за умови відповідності навчальних програм цієї підготовки вимогам додатка 3 до цих Правил.
Глава C. Екзамени
Ця глава встановлює процедури проведення екзаменів.
66.В.200. Вимоги до екзаменів
(a) Усі екзаменаційні питання до початку проведення екзамену повинні зберігатися таким чином, щоб вони були недоступні для кандидатів.
(b) Компетентний орган повинен призначити:
1) осіб, які здійснюють контроль за використанням екзаменаційних питань під час кожного екзамену;
2) екзаменаторів, які мають бути присутні на всіх екзаменах для забезпечення їх достовірності.
(c) Базові екзамени повинні відповідати вимогам до базових знань, наведеним у додатку 1 до цих Правил, та стандарту базових екзаменів, наведеному у додатку 2 до цих Правил.
(d) Екзамени з підготовки на тип ДПС повинні відповідати вимогам стандарту підготовки і складання екзаменів з типу державного повітряного судна та підготовки на виробництві, наведеного у додатку 3 до цих Правил.
(e) Новий пакет екзаменаційних питань впроваджується кожні шість місяців, а попередні питання вилучаються або тимчасово не використовуються. Записи про використані питання зберігаються для подальшого їх застосування як довідкової інформації.
(f) Усі екзаменаційні папери видаються кандидатам на початку екзамену і повертаються екзаменатору після закінчення часу, відведеного на проведення екзамену. Екзаменаційні папери не дозволяється виносити з приміщення, де проводиться екзамен, до моменту його закінчення.
(g) Під час проведення екзамену у розпорядженні кандидата мають бути лише екзаменаційні папери.
(h) Розміщення кандидатів під час екзамену має унеможливлювати прочитання ними екзаменаційних паперів один одного. Кандидати мають право спілкуватися лише з екзаменатором.
(i) Кандидати, які порушили вимоги щодо складання екзамену, усуваються від складання подальших екзаменів на термін 12 місяців від дати екзамену, під час якого було встановлено порушення, за умови, що компетентний орган не стверджує інше.
Глава D. Конвертація національних кваліфікацій
Ця глава встановлює вимоги щодо конвертації національних кваліфікацій, визначених параграфом 66.A.70 цих Правил, у свідоцтва персоналу з технічного обслуговування авіаційної техніки державної авіації.
66.B.300. Конвертація національних кваліфікацій
(a) Компетентний орган може здійснювати конвертацію національних кваліфікацій, що визначені параграфом 66.А.70 цих Правил, у свідоцтва за умови їх дійсності до набрання чинності цими Правилами.
(b) Компетентний орган може здійснювати конвертацію кваліфікацій згідно зі звітом про конвертацію, складеним відповідно до параграфа 66.B.305 або 66.B.310 цього розділу.
(c) Звіт про конвертацію розробляється або схвалюється компетентним органом з метою забезпечення виконання вимог цих Правил.
(d) Звіти про конвертацію та зміни до них підлягають зберіганню в записах компетентного органу відповідно до параграфа 66.B.20 цих Правил.
66.B.305. Звіт про конвертацію для кваліфікацій
(a) Звіт про конвертацію для кваліфікацій має містити опис обсягу кожного типу кваліфікації та документа про отримання цієї кваліфікації за умови його наявності, пов’язані повноваження, а також копію чинних правил, що їх визначають.
(b) Звіт про конвертацію для кожного типу кваліфікації, що зазначена у пункті (a) цієї глави, має відображати:
1) тип свідоцтва, у яке підлягає конвертації кваліфікація; та
2) обмеження/розширення, що будуть надані власнику свідоцтва; та
3) умови зняття наданих обмежень із зазначенням екзаменів з модулів/предметів додатка 1 до цих Правил, складання яких є необхідним для забезпечення конвертації у свідоцтво без обмежень або для включення додаткової категорії/підкатегорії до свідоцтва. Також зазначаються модулі, які визначені у додатку 3 до цих Правил та не охоплюються національною кваліфікацією.
66.B.310. Звіт про конвертацію для повноважень, що надані схваленими організаціями з технічного обслуговування і ремонту
Цей параграф встановлює вимоги до видачі свідоцтва персоналу, що має надані схваленою організацією з технічного обслуговування і ремонту (далі - ТОР) повноваження та не має формальної кваліфікації згідно з параграфом 66.B.305 цих Правил.
(a) Для кожної заінтересованої схваленої організації з ТОР звіт про конвертацію повинен містити опис обсягу кожного повноваження, що надається цією організацією, а також копію її відповідних процедур для надання персоналу кваліфікації і повноважень, на яких ґрунтується процес конвертації.
(b) Звіт про конвертацію для кожного типу повноваження, що зазначене у пункті (a) цього параграфа, має відображати:
1) тип свідоцтва, у яке підлягає конвертації повноваження; та
2) обмеження/розширення, що будуть надані власнику свідоцтва; та
3) умови зняття наданих обмежень із зазначенням екзаменів з модулів/предметів додатка 1 до цих Правил, складання яких є необхідним для забезпечення конвертації у свідоцтво без обмежень або для включення додаткової категорії/підкатегорії до свідоцтва. Також зазначаються модулі, які визначені у додатку 3 до цих Правил та не охоплюються національною кваліфікацією.
Глава Е. Екзаменаційні кредити (зарахування екзаменів)
Ця глава встановлює процедури надання екзаменаційних кредитів (зарахування екзаменів) згідно з пунктом 66.A.25(с) цих Правил.
66.B.400. Загальні положення
(a) Компетентний орган може надавати екзаменаційні кредити лише на підставі звіту про екзаменаційні кредити, підготовленого відповідно до параграфа 66.B.405 цих Правил.
(b) Звіти про екзаменаційні кредити розробляються або схвалюються компетентним органом з метою забезпечення виконання вимог цих Правил.
(c) Звіти про екзаменаційні кредити та зміни до них обліковуються та зберігаються в записах компетентного органу відповідно до параграфа 66.B.20 цих Правил.
66.B.405. Звіт про екзаменаційні кредити
(a) Звіт про екзаменаційні кредити має містити порівняння:
1) модулів, підмодулів, предметів та рівнів знань, що містяться у додатку 1 до цих Правил; та
2) програми відповідної технічної кваліфікації стосовно певної категорії, яка здобувається.
Зазначене порівняння має відображати факт відповідності та містити обґрунтування кожного твердження.
(b) Кредити за екзамени, що не є екзаменами з перевірки базових знань у схвалених згідно з Частиною-147В організаціях з підготовки до технічного обслуговування, може надавати лише компетентний орган.
(c) Кредити надаються за умови наявності заявки про зарахування кожного необхідного модуля та підмодуля із посиланням на складові частини державного стандарту освіти щодо відповідної технічної кваліфікації.
(d) Компетентний орган здійснює регулярні порівняння державних стандартів освіти та додатка 1 до цих Правил, а також оцінює необхідність внесення подальших змін до звіту про кредити. Такі зміни підлягають документуванню, обліку та зберіганню.
66.B.410. Чинність екзаменаційних кредитів
(a) Компетентний орган письмово повідомляє заявника про будь-які надані кредити разом із посиланням на використаний звіт про кредити.
(b) Кредити залишаються чинними протягом 10 років від дати їх надання.
(c) Після закінчення строку чинності кредитів заявник може подати заявку на отримання нових. Компетентний орган може продовжити чинність кредитів додатково на 10 років без урахування подальших змін у вимогах до базових знань, визначених у додатку 1 до цих Правил.
Глава F. Безперервний нагляд
Ця глава встановлює процедури для безперервного нагляду за чинністю свідоцтва і, зокрема, для анулювання, призупинення його дії або обмеження наданих ним прав.
66.B.500. Анулювання, призупинення дії свідоцтва або обмеження наданих ним прав
Компетентний орган призупиняє дію, обмежує повноваження або анулює свідоцтво у випадку загрози безпеці авіації або отримання незаперечних доказів того, що відповідна особа здійснювала або була причетною до здійснення таких дій:
(a) отримання свідоцтва та/або сертифікаційних повноважень на підставі сфальсифікованих документів;
(b) невиконання необхідного технічного обслуговування та неповідомлення про цей факт організації або особі, що замовила це технічне обслуговування;
(c) виявлення факту невиконання необхідного технічного обслуговування за результатами перевірки та неповідомлення про цей факт організації або особі, для якої передбачалося проведення такого технічного обслуговування;
(d) недбале технічне обслуговування;
(e) фальсифікація документації про технічне обслуговування;
(f) свідома видача сертифіката передачі в експлуатацію без проведення технічного обслуговування, зазначеного в цьому сертифікаті, або без перевірки виконання такого технічного обслуговування;
(g) виконання технічного обслуговування або видача сертифіката передачі в експлуатацію в стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння;
(h) видача сертифіката передачі в експлуатацію з порушенням вимог Частини-МВ, Частини-145В або цих Правил.
Начальник Управління регулювання діяльності державної авіації України | М.Б. Кушнірук |
Додаток 1
до Правил видачі свідоцтв персоналу
з технічного обслуговування авіаційної
техніки державної авіації (Частина-66В)
(пункт 66.А.25(а))
ВИМОГИ
до базових знань
1. Рівні підготовки категорій А, В1, В2 та С свідоцтва персоналу з технічного обслуговування авіаційної техніки державної авіації
Базові знання для категорій А1, В1 та В2 позначені рівнями підготовки 1, 2 або 3 відповідно до предметів підготовки. Винятком для категорії С є наявність базової освіти згідно з пунктом 66.А.30(а)(5) цих Правил. Заявники категорії С повинні відповідати базовому рівню знань категорії В1 або категорії В2.
Індикатори рівня знань визначаються на 3 рівнях таким чином:
Рівень 1: Обізнаність з основними елементами предмета.
Мета підготовки до рівня 1 - персонал повинен:
(а) бути обізнаним з основними елементами предмета;
(b) вміти надати простий опис предмета в цілому, використовуючи загальні слова і приклади;
(с) вміти використовувати всі типові терміни.
Рівень 2: Загальні знання теоретичних та практичних елементів предмета, вміння застосовувати ці знання.
Мета підготовки до рівня 2 - персонал повинен:
(а) розуміти теоретичні основи предмета;
(b) бути спроможним надати загальний опис предмета, використовуючи типові приклади за необхідності;
(с) бути спроможним використовувати математичні формули згідно з фізичними законами, які описують предмет;
(d) вміти прочитати і зрозуміти ескізи, креслення і схеми, що описують предмет;
(е) вміти практично застосовувати свої знання, використовуючи деталізовані процедури.
Рівень 3: Детальні знання теоретичних та практичних аспектів предмета. Здатність логічно і комплексно поєднувати та застосовувати окремі елементи знань.
Мета підготовки до рівня 3 - персонал повинен:
(а) знати теорію предмета і його взаємозв’язок з іншими предметами;
(b) вміти надати загальний опис предмета з використанням теоретичних основ і конкретних прикладів;
(с) розуміти і бути спроможним використовувати математичні формули, які стосуються предмета;
(d) вміти читати, розуміти і створювати ескізи, прості малюнки та схеми, які описують предмет;
(е) вміти застосовувати свої знання на практиці, використовуючи вказівки виробника;
(f) вміти тлумачити результати з різних джерел і вимірювань та застосовувати коригувальні дії у необхідних випадках.
2. Поділ на модулі
Кваліфікація персоналу за основними предметами підготовки для кожної категорії або підкатегорії свідоцтва повинна відповідати такій матриці (модулі, які вивчаються, позначені символом "X"):
__________
* Для кваліфікаційних вимог модулів 50-55 (комплексів та систем військового і спеціального призначення) згідно з пунктом 66.A.25(е) цих Правил.
Модуль 1. Математика