МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
17.01.2018 № 30 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
07 лютого 2018 р.
за № 153/31605
Про затвердження Методики попередньої оцінки ризиків затоплення
Відповідно до статті 107-1 Водного кодексу України, пункту 7 Плану заходів щодо реалізації Концепції управління ризиками виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на 2015-2020 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 419-р, з метою імплементації положень Директиви 2007/60/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 23 жовтня 2007 року про оцінку та управління ризиками затоплення
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методику попередньої оцінки ризиків затоплення, що додається.
2. Департаменту формування політики щодо підконтрольних Міністрові органів влади та моніторингу МВС (Боднар В.Є.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Голову Державної служби України з надзвичайних ситуацій Чечоткіна М.О.
Міністр | А.Б. Аваков |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства внутрішніх
справ України
17.01.2018 № 30
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
07 лютого 2018 р.
за № 153/31605
МЕТОДИКА
попередньої оцінки ризиків затоплення
І. Загальні положення
1. Ця Методика розроблена з метою здійснення попередньої оцінки ризиків затоплення, що дасть змогу визначити території, які мають потенційно значні ризики затоплення у всіх районах річкових басейнів України, та інші можливі джерела затоплення, мінімізувати негативні наслідки, пов’язані із затопленням, які мають вплив на здоров’я та життя людей, довкілля, економіку, культурну спадщину тощо.
2. Ця Методика призначена для використання установами, підприємствами та організаціями центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері гідрометеорологічної діяльності, територіальними органами та підприємствами, установами, організаціями, що належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, іншими заінтересованими органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, які здійснюють заходи з ліквідації небезпечних подій та надзвичайних ситуацій, пов’язаних із впливом затоплення, та їх наслідків.
3. У цій Методиці термін "затоплення" означає тимчасове покриття території водою під час повені чи паводка, а також затоплення, спричинені гірськими потоками, морськими згінно-нагінними явищами, за винятком затоплення зворотними водами.
Інші терміни, що використовуються в цій Методиці, вживаються у значеннях, наведених у Водному кодексі України, Кодексі цивільного захисту України, Порядку класифікації надзвичайних ситуацій за їх рівнями, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2004 року № 368, Порядку використання земель у зонах їх можливого затоплення внаслідок повеней і паводків, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2001 року № 87.
4. Деталізація попередньої оцінки ризиків затоплення та застосованих підходів до оцінки повинна відповідати рівню ризиків від кожного джерела/джерел затоплення в межах кожної виділеної території району річкового басейну, кожної одиниці управління.
5. Попередня оцінка ризиків затоплення включає опис та оцінку затоплень, що мають високу або прогнозовану ймовірність повторення та можуть призвести до негативних наслідків для здоров’я людини (соціальні наслідки), довкілля, економіки, культурної спадщини (далі - об’єкти ураження).
6. Під час проведення попередньої оцінки ризиків затоплення враховуються:
топографія місцевості (природні та соціально-економічні об’єкти місцевості з властивими їм якісними і кількісними характеристиками та особливостями розташування);
загальні гідрологічні та геоморфологічні характеристики водних об’єктів (у тому числі заплавні землі як природні зони затримування вод);
господарська діяльність на територіях з високою ймовірністю повторення затоплення, плани розвитку таких територій;
кліматичні умови та інші чинники.
7. Межі районів річкових басейнів, суббасейнів, прибережні води, території, які мають потенційно значні ризики затоплення, відображаються на топографічних картах. Залежно від рівня деталізації визначеної території, яка має потенційно значні ризики затоплення, топографічною основою можуть бути геодезичні, топографічні, картографічні, гідрографічні матеріали, матеріали аерофотозйомки території України, включаючи матеріали Державного картографо-геодезичного фонду України. Використання матеріалів Державного картографо-геодезичного фонду України здійснюється відповідно до Закону України "Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність" .
IІ. Методологія попередньої оцінки ризиків затоплення, її перегляд та оновлення
1. Основними документами та матеріалами для попередньої оцінки ризиків затоплення є:
інформаційні матеріали про затоплення, що сталися в минулому, їхні наслідки та вжиті заходи;
дані спостережень за водним режимом (показники рівнів води на гідрологічних постах);
дані метеорологічних спостережень (показники кількості опадів на метеорологічних станціях і гідрологічних постах);
технічна документація на зони ризику і зони можливого затоплення земель;
інформація автоматизованого масиву даних про надзвичайні ситуації;
дані відомчих систем реєстрації та обробки даних про затоплення Українського гідрометеорологічного центру;
звіти про виконання науково-дослідних робіт і технічних проектів, дослідження та спостереження у сфері гідрології, візуалізації рівнів води і картографування затоплень;
документація щодо стану гідротехнічних споруд;
державні та регіональні програми, які містять завдання та заходи з протипаводкового захисту;
схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних одиниць, проекти землеустрою щодо організації та встановлення меж об’єктів і територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень щодо використання земель та їх режимоутворюючих об’єктів, інші види документації із землеустрою, визначені Законом України "Про землеустрій" ;
плани управління річковими басейнами та плани управління ризиками затоплення;
проекти організації та розвитку лісового господарства лісокористувача(ів);
інформація щодо змін клімату в Україні;
цифрові, растрові карти, векторні шари географічної інформаційної системи, дані інформаційних банків (баз) геопросторових даних тощо.
2. Опис затоплень, які сталися в минулому, включає:
1) характеристику та оцінку:
затоплень, які завдали значної шкоди об’єктам ураження і ймовірність повторення яких залишається високою;
значних затоплень, повторення яких може спричинити значні негативні наслідки;
2) характеристику об’єктів ураження внаслідок затоплення;
3) визначення типів затоплення з урахуванням національної практики управління ризиками затоплення відповідно до Порядку класифікації надзвичайних ситуацій за їх рівнями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2004 року № 368 (далі - Порядок класифікації), та класифікаційних ознак надзвичайних ситуацій. Відповідність типів затоплення видам надзвичайних ситуацій та їх класифікаційним ознакам наведено в додатку 1 до цієї Методики;
4) визначення типів джерел затоплення, які підлягають попередній оцінці ризиків затоплення, до яких належать:
річкове джерело затоплення (затоплення річковими водами) - затоплення території водами із частини природного або штучного водного об’єкта. Це джерело включає затоплення, спричинені водами річок, озер та штучних водотоків, а також затоплення, що виникають внаслідок заторів, зажорів;
атмосферні опади як джерело затоплення - затоплення, спричинені безпосередньо атмосферними опадами, що випадають на поверхню землі або перетікають нею. Це джерело включає стічні води, відведені із забудованої території, на якій вони утворилися внаслідок випадання атмосферних опадів, та інший поверхневий стік, що утворився внаслідок надлишку дощових вод або сніготанення;
підземні води як джерело затоплення (підтоплення) - затоплення території водами, що підіймаються з-під земної поверхні, до рівня вище поверхні землі;
морські води як джерело затоплення (затоплення морем) - затоплення території внутрішніми морськими водами. Це джерело включає затоплення морем (зокрема сильне хвилювання моря та морські згінно-нагінні явища);
штучні споруди як джерело затоплення - затоплення території водою внаслідок її переливу через штучні споруди, які затримують воду, або внаслідок аварії на них;
інші джерела затоплення;
5) зазначення масштабів затоплення, оцінки негативних наслідків затоплення. Опис також має містити інформацію про відповідні райони річкових басейнів та причини затоплення.
Під час проведення попередньої оцінки ризиків затоплення можуть бути виключені такі типи затоплень:
незначні затоплення, ймовірність та рівень наслідків яких неможливо передбачити;
затоплення, ймовірність яких надзвичайно низька (зокрема прорив гідротехнічних споруд, віднесених до класу наслідків (відповідальності) СС3 відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" ).
Ризик затоплення вважається потенційно значним у районах, де затоплення, що сталося в минулому, мало негативний вплив на об’єкти ураження.
Ризик затоплення в малонаселених або незаселених районах чи районах низького економічного або екологічного значення вважається незначним.
3. Оцінка потенційно значних ризиків затоплення включає:
1) визначення ймовірності виникнення потенційно значних ризиків затоплення в географічних районах з урахуванням такого:
розташування об’єктів ураження в межах прогнозованого поширення затоплення із середньою ймовірністю (затоплення, яке може статися не частіше ніж один раз на 100 років);
відповідність розміру зони затоплення, та/або кількості постраждалих осіб, та/або спричиненої шкоди виду надзвичайної ситуації не менше ніж місцевого рівня відповідно до Порядку класифікації;
наявність помірного ризику затоплення, що визначається згідно з пунктом 7 додатка 2 до цієї Методики;
2) визначення масштабів затоплення відповідно до критеріїв, установлених пунктом 3 Порядку класифікації .
Масштаб затоплення прив’язується до певного рівня надзвичайної ситуації за умови відповідності щонайменше одному з критеріїв, наведених у пунктах 4-6 та 9 Порядку класифікації;
3) визначення відповідності типів затоплення видам надзвичайних ситуацій та їх класифікаційним ознакам;
Під час оцінки ризиків затоплення враховуються такі довгострокові чинники:
наслідки зміни клімату;
демографічна ситуація;
розвиток інфраструктури;
соціальні та економічні процеси.
4. Попередня оцінка ризиків затоплення здійснюється з урахуванням:
1) планів управління річковими басейнами;
2) типу водного об’єкта або окремих його ділянок (зокрема для річок за показником ухилу дна (гірські або рівнинні));
3) встановлених значень витрат води різної забезпеченості (1%, 5%, 10%, 20%, 50%).
Якщо території, які мають потенційно значний ризик затоплення, знаходяться у межах районів міжнародних річкових басейнів, забезпечується обмін належною інформацією з компетентними органами відповідних країн.
Зміст попередньої оцінки ризиків затоплення наведено в додатку 2 до цієї Методики.
5. Рекомендації для картографування (тип геометрії або колір) територій, які мають потенційно значні ризики затоплення, для потреб попередньої оцінки ризиків затоплення.
Дані про території, які мають потенційно значні ризики затоплення (далі - ТПЗРЗ), зазначаються на картах районів річкових басейнів у таких геометричних конфігураціях:
полігональні ТПЗРЗ - для територій площею 100 кв. км і більше;
лінійні ТПЗРЗ - для річок завдовжки 50 км і більше;
точкові ТПЗРЗ - для територій площею менше 100 кв. км та для річок завдовжки менше 50 км.
Національні ТПЗРЗ позначаються червоним кольором і літерою "N".
Затверджені транскордонні ТПЗРЗ позначаються яскраво-жовтим кольором і літерою "Y".
Незатверджені транскордонні ТПЗРЗ (щодо яких триває обговорення) позначаються пурпуровим кольором і літерою "U".
6. Результати попередньої оцінки ризиків затоплення періодично переглядаються кожні шість років після проведення першої оцінки та за необхідності оновлюються з урахуванням ймовірного впливу зміни клімату на виникнення затоплення та інших довгострокових процесів (якщо такі мають місце).
Директор Департаменту формування політики щодо підконтрольних Міністрові органів влади та моніторингу МВС | В.Є. Боднар |
Додаток 1
до Методики попередньої оцінки
ризиків затоплення
(підпункт 3 пункту 2 розділу ІІ)
ВІДПОВІДНІСТЬ
типів затоплення видам надзвичайних ситуацій та їх класифікаційним ознакам
Начальник Управління взаємодії з Державною службою України з надзвичайних ситуацій | В.О. Скакун |
Додаток 2
до Методики попередньої
оцінки ризиків затоплення
(підпункт 3 пункту 4 розділу ІІ)
ЗМІСТ
попередньої оцінки ризиків затоплення
1. Загальний опис географічного району, у тому числі карти району річкового басейну відповідного масштабу, із позначенням:
меж району річкового басейну, меж суббасейнів;
державного кордону України, кордонів областей і районів;
річок, озер, водосховищ, ставків, каналів, перехідних вод;
топографії та землекористування з урахуванням об’єктів ураження;
населених пунктів, територій здійснення господарської діяльності - залежно від масштабу карти.
2. Загальний опис природних умов і геоморфологічних характеристик району річкового басейну та суббасейнів.
3. Кліматичні та гідрологічні умови району річкового басейну, суббасейнів:
кліматичні характеристики;
гідрологічна мережа;
гідрологічні дані гідрологічних постів;
гідрологічні дані про затоплення;
дані метеорологічних постів про опади;
прогнозний вплив зміни клімату на частоту затоплення.
4. Опис значних затоплень, які сталися в минулому:
1) затоплення, які завдали значної шкоди об’єктам ураження і ймовірність повторення яких залишається високою, включно з описом їхніх масштабів та оцінкою шкоди, спричиненої такими затопленнями;
2) значні затоплення, повторення яких може спричинити значні негативні наслідки;
3) початком часових рядів, які використовуються для проведення попередньої оцінки ризиків затоплення, вважати:
для річкового басейну річки Вісла - 1987 рік;
для річкового басейну річки Дунай - 1992 рік;
для річкового басейну річки Дністер - 1941 рік;
для річкового басейну річки Південний Буг - 1964 рік;
для річкового басейну річки Дніпро - 1994 рік;
для річкового басейну річки Дон - 1996 рік;
для річкового басейну річок Причорномор’я - 1964 рік;
для річкового басейну річок Приазов’я - 1964 рік;
для річкового басейну річок Криму - 1997 рік.
5. Визначення територій, які мають потенційно значні ризики затоплення відповідно до пунктів 2, 3 розділу ІІ Методики попередньої оцінки ризиків затоплення.
6. Опис об’єктів, що захищають від затоплень у районі річкового басейну:
істотно змінені масиви поверхневих вод та їх гідрологічні характеристики;
греблі, дамби, обвалування та їх характеристики;
інші гідротехнічні споруди та об’єкти, включені до переліку потенційно небезпечних об’єктів;
водосховища і польдери та їх характеристики;
природні зони затримування води та їх характеристики.
7. Матриця потенційних ризиків затоплення.
Визначення величини ризику затоплення здійснюється, виходячи із масштабів (величина "Н") та ймовірності (величина "І") затоплення, а саме:
1) для оцінювання наслідків затоплення встановлюють шкалу балів (наприклад, 3-бальну) з описом ознак значущості наслідків за критеріями, наведеними в таблиці 1:
Таблиця 1. Критерії визначення значущості наслідків затоплення
Величина "Н"/ характер наслідків | Ознаки значущості наслідків |
1 незначні наслідки | Затоплення короткочасне та за своїми наслідками (розміром зони затоплення, та/або кількістю постраждалих осіб, та/або завданими збитками) може бути класифіковане як небезпечна подія або надзвичайна ситуація об’єктового рівня відповідно до Порядку класифікації надзвичайних ситуацій за їх рівнями , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2004 року № 368 (далі - Порядок класифікації) |
2 помірно значні наслідки | Затоплення спричиняє значні та довготривалі наслідки і може бути класифіковане як надзвичайна ситуація місцевого рівня відповідно до Порядку класифікації |
3 серйозні наслідки | Затоплення спричиняє постійні та незворотні пошкодження і може бути класифіковане як надзвичайна ситуація регіонального або державного рівня відповідно до Порядку класифікації |
2) для оцінювання ймовірності затоплення встановлюють шкалу балів (наприклад, 3-бальну) з описом ознак ймовірності виникнення затоплення за критеріями, наведеними в таблиці 2:
Таблиця 2. Критерії визначення ймовірності виникнення затоплення
3) величину ризику визначають за допомогою способу, наведеного в таблиці 3:
Таблиця 3. Величина ризику затоплення
Величини ризику розрізняються від мінімальної величини (значення 1 - малозначний ризик) до максимальної величини (значення 5 - дуже високий ризик).
8. Висновки попередньої оцінки ризиків затоплення.
Перелік територій, які мають потенційно значні ризики затоплення відповідно до пунктів 2, 3 розділу ІІ Методики попередньої оцінки ризиків затоплення, наведено в таблицях 1, 2:
Таблиця 1. Території, які мають потенційно значні ризики затоплення на ділянках водних об’єктів
Опис водного об’єкта | Ділянка водного об’єкта | Область/район/ населений пункт | Причина ризиків затоплення | ||
назва | код | з | до | ||
Таблиця 2. Інші території, які мають потенційно значні ризики затоплення
Область/район/населений пункт | Причина ризику затоплення |
9. Карта району річкового басейну включно з територіями, які мають потенційно значні ризики затоплення, визначені відповідно до пунктів 2, 3 розділу ІІ Методики попередньої оцінки ризиків затоплення.
Начальник Управління взаємодії з Державною службою України з надзвичайних ситуацій | В.О. Скакун |