Знято гриф "Для службового користування" рішенням Експертної комісії з проведення експертизи цінності документів ДСНС України (протокол від 26.03.2015 № 1)
Про затвердження Інструкції з проведення раптових перевірок стану готовності до дій за призначенням органів управління та сил цивільної оборони
Наказ Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 12 січня 1999 року № 4 |
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
5 лютого 1999 р. за № 75/3368
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства внутрішніх справ № 116 від 10.02.2022 )
З метою упорядкування та організації роботи комісій щодо проведення раптових перевірок територіальних органів управління, військових частин, спеціалізованих формувань, регіональних координаційних центрів з пошуку і рятування та гірничорятувальних підрозділів Головного штабу державної воєнізованої гірничорятувальної (аварійно-рятувальної) служби, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію з проведення раптових перевірок стану готовності до дій за призначенням органів управління та сил цивільної оборони, що додається.
2. Начальникам структурних підрозділів Міністерства, територіальних управлінь з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення, командирам військових частин і спеціалізованих формувань сил цивільної оборони організувати вивчення Інструкції, зазначеної у пункті 1 цього наказу, з метою правильного її використання та прийняття до керівництва.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра генерал-лейтенанта Гречанінова В. Ф.
Міністр | В. М. Кальченко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ МНС України
від 12 січня 1999 р. № 4
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
5 лютого 1999 р. за № 75/3368
ІНСТРУКЦІЯ
з проведення раптових перевірок стану готовності до дій за призначенням органів управління та сил цивільної оборони
1. Загальні положення
1.1. Інструкція розроблена відповідно до підпункту п'ятого пункту 4 Положення про Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи (далі - МНС України).
1.2. Раптова перевірка це - форма контролю, мета якої є визначення фактичного стану готовності до дій за призначенням, вивчення питань повсякденної життєдіяльності та надання допомоги щодо усунення виявлених недоліків.
1.3. Раптовій перевірці підлягають Головне управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Автономної Республіки Крим, управління та відділи з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських і районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів Рад (далі - управління), регіональні координаційні центри авіаційних робіт з пошуку та рятування (далі - РКЦ), військові частини, спеціалізовані формування сил ЦО, підрозділи Головного штабу державної воєнізованої гірничорятувальної (аварійно-рятувальної) служби (ДВГРС) (далі - підрозділи сил ЦО).
1.4. Раптова перевірка, як правило, здійснюється комплексно з охопленням усіх складових життєдіяльності й повинна служити ефективним засобом подальшого підвищення якості підготовки управлінь, РКЦ та підрозділів сил ЦО до дій за призначенням.
У ході раптової перевірки можуть бути проведені спільні тренування управлінь, РКЦ та підрозділів сил ЦО як на місці дислокації, так і з викликом їх на місце події.
1.5 Для проведення раптової перевірки зі складу інспекції цивільної оборони і техногенної безпеки МНС України (далі - інспекція) призначається комісія (далі - Комісія).
1.6. До складу Комісії можуть залучатися офіцери - фахівці структурних підрозділів центрального апарату, Головного управління сил ЦО, регіональних штабів ДВГРС, а також офіцери військових частин і управлінь. Затвердження складу Комісії проводиться розпорядженням Міністра.
2. Права й обов'язки
2.1. Комісія при виконанні своїх завдань має право:
запитувати та отримувати від структурних підрозділів Міністерства інформацію про стан підлеглих управлінь, РКЦ, підрозділів сил ЦО та матеріали, які необхідні для вирішення покладених на неї завдань.
2.2. Голові Комісії надається право на місці коригувати план раптової перевірки у випадку виявлення порушень, які впливають на готовність управлінь, РКЦ, підрозділів сил ЦО до дій за призначенням та їхню життєдіяльність.
2.3. Матеріали перевірок узагальнюються, аналізуються і за ними, при потребі, готуються проекти наказів, розпоряджень та директив МНС України.
2.4. Голова та члени Комісії несуть відповідальність за організацію й проведення раптової перевірки, об'єктивність її результатів.
2.5. З прибуттям на місце перевірки Комісія зобов'язана:
пред'явити розпорядження Міністра на проведення раптової перевірки;
визначити перелік підрозділів, які залучаються до перевірки, та довести обстановку (за завданням) до командирів (начальників);
визначити перелік обмежень (при потребі) та попередити про заходи безпеки при виконанні завдань.
2.6. Начальник управління, РКЦ та командир підрозділу сил ЦО з прибуттям Комісії зобов'язаний:
надати повну інформацію та документи з питань, що підлягають перевірці;
забезпечити доступ до всіх об'єктів і приміщень;
забезпечити комісію необхідними матеріально-технічними засобами;
надавати в розпорядження членів Комісії особовий склад та посадових осіб, присутність яких потрібна для з'ясування реального стану справ;
негайно вживати заходів щодо усунення зауважень членів Комісії.
3. Критерії визначення готовності до дій при загрозі та виникненні надзвичайної ситуації
3.1. Управління оцінюється як:
"Готове до виконання завдань", коли:
план приведення у готовність розроблений і затверджений, наявні усі додатки, заплановані заходи реально виконані;
оповіщається 100 % працівників управління. Для оповіщення задіювалися автоматичні технічні засоби, час оповіщення відповідає запланованому, оперативний черговий діє за інструкцією, оперативне чергування організоване згідно з вимогами настановчих документів;
наказ МНС України від 10.03.98 № 63 "Про мобільні оперативні групи" виконано в повному обсязі;
робота на пунктах управління організована, всі працівники знають функціональні обов'язки, спеціалісти, які входять до складу мобільних оперативних та робочих груп, підготовлені для оцінки радіаційної та хімічної обстановки;
плани дій на можливі прогнозовані надзвичайні ситуації, інші планувальні та розпорядчі документи розроблені, коригування планів проведене відповідно до встановленого терміну;
заплановані заходи професійної підготовки виконуються і контролюються повністю;
управління забезпечене основними видами техніки не менше ніж на 75 %, коефіцієнт технічної готовності при виході з парку становить не нижче ніж 0,9, при виконанні практичних завдань на навчаннях і тренуваннях не нижче ніж 0,85.
"Обмежено готове до виконання завдань", коли:
план приведення у готовність розроблений, але не відкоригований протягом місяця від встановленого терміну;
оповіщається менше ніж 90 % працівників управління. Для оповіщення задіювалися автоматичні технічні засоби, проте час оповіщення перевищив заплановий не більше ніж на 5 хвилин, під час проведення оповіщення в діях оперативного чергового допущено не більше однієї помилки або неточності, які не вплинули на кінцевий результат оповіщення;
наказ МНС України від 10.03.98 № 63 "Про мобільні оперативні групи" виконано не в повному обсязі, мобільна оперативна служба спеціальним майном забезпечена не менше ніж на 60 %;
пункт управління (робочі місця) обладнані, робота на пунктах управління організована, проте окремі фахівці не в повному обсязі знають свої функціональні обов'язки, спеціалісти, які входять до складу розрахунково-аналітичних груп, недостатньо підготовлені для оцінки радіаційної та хімічної обстановки;
планувальні документи розроблені, але відсутній один будь-який додаток або коригування плану не проведено протягом місяця від установленого терміну;
заплановані заходи виконуються не повністю, контролюється не менше ніж 50 % заходів, що проводяться підлеглими органами управління;
управління забезпечене основними видами техніки не менше ніж на 50 %, коефіцієнт технічної готовності при виході з парку становить не нижче ніж 0,85, при виконанні практичних завдань на навчаннях і тренуваннях не нижче ніж 0,75.
"Не готове до виконання завдань", коли:
план приведення в готовність не розроблений, а якщо і розроблений, то в ньому відсутній будь-який додаток, або заходи не продумані, реально не виконуються;
оповіщається менше ніж 75 % працівників управління. Для оповіщення не задіювалися автоматичні технічні засоби, час оповіщення перевищив заплановий більше ніж на 5 хвилин, під час проведення оповіщення у діях оперативного чергового допущені помилки або неточності, які вплинули на кінцевий результат оповіщення;
наказ МНС України від 10.03.98 № 63 "Про мобільні оперативні групи" виконано не в повному обсязі, транспорт несправний, мобільна оперативна група спеціальним майном забезпечена менше ніж на 60 % або група виїхала на місце події не в повному складі;
пункт управління (робочі місця) не обладнані, робота на пунктах управління не організована, 30 % фахівців не знають свої функціональні обов'язки, спеціалісти, які входять до складу розрахунково-аналітичних груп, не мають навичок щодо проведення відповідних розрахунків;
деякі з планувальних документів не розроблені або всі плани розроблені, але відсутні два будь-які додатки, коригування плану не проведено протягом місяця від встановленого терміну;
виконується і контролюється менше ніж 50 % від запланованих заходів, відсутні понад 30 % від потрібних звітних документів;
управління забезпечене основними видами техніки менше ніж 50 %, коефіцієнт технічної готовності при виході з парку становить нижче ніж 0,85, при виконанні практичних завдань на навчаннях і тренуваннях нижче ніж 0,75.
3.2. Регіональний координаційний центр оцінюється як:
"Готовий до виконання завдань за призначенням", коли:
РКЦ укомплектований особовим складом за прямим посадовим призначенням на 85 %;
забезпеченість технікою та обладнанням складає не нижче ніж 70 % встановлених норм;
начальник та провідні спеціалісти РКЦ у повному обсязі знають свої завдання;
заходи щодо приведення в готовність до дій за призначенням виконані у встановлені терміни та в повному обсязі;
завдання за призначенням, які були внесені на перевірку, виконані у встановлені терміни та в повному обсязі. Особовий склад показав високі індивідуальні практичні навички за фаховою підготовкою та високі знання своїх функціональних обов'язків.
"Обмежено готовий до виконання завдань за призначенням", коли:
РКЦ укомплектований особовим складом за прямим посадовим призначенням на 75 %;
забезпеченість технікою та обладнанням складає не нижче ніж 50 % установлених норм;
начальник та провідні спеціалісти РКЦ нетвердо знають свої завдання;
заходи щодо приведення в готовність до дій за призначенням виконані із суттєвими недоліками;
при виконанні завдань за призначенням, допущено суттєві недоліки, але завдання в цілому були виконані у встановлені терміни. Особовий склад показав низькі практичні навички за фаховою підготовкою та низькі знання своїх функціональних обов'язків.
"Не готовий до виконання завдань за призначенням", коли:
РКЦ укомплектований особовим складом за прямим посадовим призначенням нижче ніж 75 %;
забезпеченість технікою та обладнанням складає нижче ніж 50 % установлених норм;
начальник та провідні спеціалісти РКЦ не знають свої завдання;
заходи щодо приведення в готовність до дій за призначенням виконані не повністю та з перевищенням установлених термінів;
завдання за призначенням у встановлені терміни не виконані, особовий склад не підготовлений за фахом.
3.3 Підрозділи сил ЦО оцінюються як:
"Готові до виконання завдань за призначенням", коли:
підрозділи сил ЦО укомплектовані особовим складом за прямим посадовим призначенням на 85 %;
забезпеченість основними видами техніки та запасами матеріальних засобів складає не нижче ніж 75 % (для підрозділів ДВГРС - 95 %) установлених норм;
коефіцієнт технічної готовності техніки при виході з парку становить не нижче ніж 0,9, при виконанні практичних завдань на навчаннях не нижче ніж 0,85;
командири в повному обсязі знають свої завдання;
заходи щодо приведення в готовність до дій за призначенням виконані у встановлені терміни та в повному обсязі;
завдання за призначенням, які були винесені на перевірку, виконані у встановлені терміни та в повному обсязі. Особовий склад показав високі індивідуальні практичні навички за фаховою підготовкою.
"Обмежено готові до виконання завдань за призначенням ", коли:
підрозділи сил ЦО укомплектовані особовим складом за прямим посадовим призначенням на 75 %;
забезпеченість основними видами техніки та запасами матеріальних засобів складає не нижче ніж 50 % (для підрозділів ДВГРС - 90 %) установлених норм;
коефіцієнт технічної готовності техніки при виході з парку становить не нижче ніж 0,85, при виконанні практичних завдань на навчаннях не нижче ніж 0,75;
командири нетвердо знають свої завдання;
заходи щодо приведення в готовність до дій за призначенням виконані із суттєвими недоліками;
при виконанні завдань за призначенням допущено недоліки, але завдання в цілому були виконані у встановлені терміни. Особовий склад показав низькі практичні навички за фаховою підготовкою.
"Не готові до виконання завдань за призначенням", коли:
підрозділи сил ЦО укомплектовані особовим складом за прямим посадовим призначенням нижче ніж 75 %;
забезпеченість основними видам техніки та запасами матеріальних засобів нижче ніж 50 % (для підрозділів ДВГРС - нижче ніж 90 %) установлених норм;
коефіцієнт технічної готовності техніки при виході з парку становить нижче ніж 0,85, при виконанні практичних завдань на навчаннях нижче ніж 0,75;
командири не знають свої завдання;
заходи щодо приведення в готовність до дій за призначенням виконані не повністю та з перевищенням установлених термінів;
завдання за призначенням у встановлені терміни не виконані, особовий склад не підготовлений за фахом.
При виході підрозділів сил ЦО у призначені райони терміни їхньої готовності визначаються згідно з вимогами наказу МНС України та реальними умовами обстановки.
Готовність військових частин провести відмобілізування перевіряється за окремим планом відповідно до розпорядження Міністра.
Рівень готовності до виконання завдань за призначенням є визначальним показником діяльності управлінь, РКЦ та підрозділів сил ЦО.
4. Питання, які вивчаються додатково при проведенні раптових перевірок
4.1. При проведенні раптових перевірок управлінь, РКЦ та підрозділів сил ЦО, крім визначення готовності до дій при загрозі та виникненні надзвичайної ситуації, додатково вивчаються такі питання:
4.2. Для управлінь:
укомплектованість управління особовим складом та організація його підготовки;
розробка попередніх розпоряджень для проведення першочергових заходів і доведення їх до виконавців;
збір і узагальнення даних, оцінка наявної обстановки, організація інформаційного забезпечення;
прийняття рішення про проведення рятувальних та інших невідкладних робіт і ліквідацію аварії (стихійного лиха), доведення його до підлеглих;
організація рятувальних та інших невідкладних робіт, взаємодії та забезпечення введення в дію планів залучення формувань ЦО;
відпрацювання планів на можливі прогнозовані надзвичайні ситуації;
укомплектованість матеріально-технічними засобами, їхнє утримання та зберігання, стан техніки;
хід підготовки органів управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення до дій при виникненні надзвичайних ситуацій;
розподіл функціональних обов'язків посадових осіб управління.
4.3. Для РКЦ:
обладнання залу оперативного чергування (робоче місце оперативного чергового, документація та інформаційно-технічні засоби);
наявність та виконання плану взаємодії РКЦ з військами, силами й засобами, які залучаються до проведення авіаційних робіт з пошуку і рятування в районі відповідальності;
наявність прямих ліній зв'язку з аеродромами, на яких організовано чергування пошуково-рятувальних сил і засобів;
наявність плану польотів літаків літера "А" та "ПК";
наявність щодобового плану чергування авіаційних пошуково-рятувальних сил.
При розробці плану взаємодії відпрацьовуються такі додатки:
авіаційні чергові сили й засоби з пошуку і рятування на території України;
дислокація та зони відповідальності сил ЦО;
схема оперативного зв'язку Головного центру координації авіаційних робіт з пошуку і рятування;
схема організації зв'язку РКЦ;
схема виклику вузлів зв'язку взаємодіючих органів управління;
схема зв'язку МНС України;
схема відповідальності РКЦ за організацію авіаційних робіт з пошуку і рятування;
структурна схема взаємодії Головного центру та Державної служби медицини катастроф при проведенні авіаційних робіт з пошуку і рятування;
структурна схема взаємодії органів управління і підрозділів МНС та МВС при проведенні авіаційних робіт з пошуку і рятування.
4.4. Для військових частин та спеціалізованих формувань:
підготовка до дій за призначенням;
стан військової дисципліни;
стан служби військ;
стан озброєння і техніки;
стан тилу та запасів матеріальних засобів;
стан службового діловодства, виконавської дисципліни та дотримання чинного законодавства України.
4.4.1. Підготовка до дій за призначенням за такими питаннями:
повнота виконання плану підготовки до дій за призначенням;
командирська підготовка офіцерів;
підготовка штабів;
підготовка до дій за призначенням підрозділів;
організація навчального процесу та якість проведення занять з усіма категоріями особового складу;
практичні дії підрозділів під час виконання завдань за призначенням;
стан обліку проведення занять у військовій частині (спеціалізованому формуванні);
стан навчально-матеріальної бази та її використання за призначенням.
4.4.2. Стан військової дисципліни перевіряється з урахуванням вимог наказу МНС України від 05.04.98 № 100 та інших наказів і директив.
При проведенні перевірки стану військової дисципліни в частині, крім даних про злочини, випадки грубих дисциплінарних проступків, звертається увага на:
морально-психологічну атмосферу та взаємовідносини у військових колективах;
якість проведення виховної роботи з особовим складом;
організацію гуманітарної підготовки та інформаційне забезпечення;
об'єктивність та правдивість обліку правопорушень і дисциплінарної практики.
4.4.3. Стан служби військ у військових частинах перевіряється з виконання вимог Тимчасових статутів Збройних Сил України (далі - Тимчасових статутів) та наказу МНС України від 07.04.97 № 81 за такими основними елементами:
робота командира і штабу частини з організації та керівництва службою військ:
наявність наказу про організацію служби військ на період навчання, виконання його у повсякденному житті;
організація і проведення методичної роботи з офіцерами, прапорщиками і сержантами;
здійснення контролю за службовою діяльністю підлеглих та надання їм практичної допомоги;
підбиття підсумків стану військової дисципліни та служби військ у частині (підрозділі);
створення та удосконалення навчально-матеріальної бази;
внутрішня служба:
наявність пропускного режиму на територію частини;
організація і підтримання внутрішнього порядку;
чітке виконання підрозділами та особовим складом розпорядку дня;
підбір, призначення, підготовка та несення служби добовим нарядом;
організація внутрішньої служби в парках;
організація протипожежної охорони в частині;
проведення санітарно-гігієнічних заходів;
вартова служба:
організація надійної охорони розташування частини, складів, парків та інших об'єктів;
організація охорони техніки і військових вантажів при перевезенні їх транспортом;
призначення, підготовка та несення служби вартами;
обладнання вартових приміщень та місць несення служби.
При перевірці служби військ питання, які не розкриті Тимчасовими статутами, перевіряються відповідно до вимог посібника з організації служби військ у військових частинах Цивільної оборони України.
4.4.4. Стан озброєння і техніки визначається згідно з настановчими документами МНС України за основними показниками:
рівень забезпеченості основними видами техніки;
оцінка стану техніки в парках, при виході в район збору, на тактико-спеціальних тренуваннях;
організація експлуатації озброєння і техніки;
організація ремонту озброєння і техніки, стан ремонтних підрозділів;
стан парків та внутрішня служба в них;
стан метрологічного обслуговування.
Забезпеченість озброєнням і технікою перевіряється за основними видами:
інженерна техніка;
озброєння радіаційного, хімічного, біологічного захисту;
техніка зв'язку;
пожежна техніка;
автомобільна техніка.
Стан озброєння і техніки оцінюється за станом основних видів зразків. Оцінка стану зразка техніки перевіряється на його справність та працездатність (справний стан зразка - стан, при якому він відповідає вимогам експлуатаційної документації; працездатний стан зразка - зразок придатний до застосування, значення всіх параметрів, які характеризують здатність виконувати завдання за призначенням, відповідають вимогам експлуатаційних документів).
Стан організації експлуатації озброєння і техніки визначається за елементами:
використання озброєння і техніки;
зберігання озброєння і техніки;
технічне обслуговування озброєння і техніки;
робота щодо попередження подій з озброєнням і технікою;
організація огляду об'єктів держтехнагляду та енергонагляду.
4.4.5. Стан тилу і запасів матеріальних засобів військових частин і спеціалізованих формувань перевіряється відповідно до вимог наказів, директив та інструкцій. При цьому визначається готовність тилу до виконання завдань за призначенням і відмобілізування, стан служб тилу та запасів матеріальних засобів, укомплектованість технікою, облаштування підрозділів, організація протипожежної охорони, забезпеченість збереження та захисту навколишнього середовища. Крім того, перевіряється практична діяльність командирів, штабів, начальників служб з організації тилового забезпечення, повнота доведення встановлених норм забезпечення до особового складу, організація роботи щодо поліпшення його матеріально-побутового забезпечення.
Особлива увага при перевірці звертається на стан ротного господарства та його відповідність вимогам Тимчасового статуту внутрішньої служби (розділ 4).
При перевірці стану медичного забезпечення перевіряються:
укомплектованість особовим складом медичної служби;
робота внутрішньо-перевірної комісії щодо контролю за витратами та наявністю медикаментів і медичного майна;
рівень санітарного нагляду об'єктів військової частини;
наявність контролю за зберіганням і використанням сильнодіючих та отруйних (наркотичних) лікарських препаратів;
використання санітарного транспорту за призначенням;
готовність медичної служби до виконання завдань за призначенням.
Ветеринарне забезпечення перевіряється з питань:
періодичність проведення ветеринарного обслуговування частини спеціалістами ветеринарної медицини;
наявність плану діагностичних обслідувань військових тварин і тварин підсобного господарства для своєчасного виявлення заразних захворювань та документів про проведення таких досліджень;
умови утримання військових тварин і тварин підсобного господарства.
4.4.6. Стан службового діловодства, виконавської дисципліни та дотримання чинного законодавства України перевіряється в ході роботи членами комісії з питань:
повноти забезпечення військової частини (спеціалізованого формування) настановчими документами;
якості вивчення, доведення та контролю виконання вимог наказів, розпоряджень і директив;
усунення недоліків попередніх перевірок;
своєчасного розгляду і вжиття заходів командирами з поданих пропозицій, заяв і скарг;
роботи командування військової частини (спеціалізованого формування) з попередження та профілактики травматизму особового складу;
стану обліку та контролю за наявністю особового складу;
стан збереження державної таємниці, інформації обмеженого доступу (в межах повноважень);
виконання керівним складом чинного законодавства України.
4.5. При перевірці підрозділів ДВГРС перевіряються такі питання:
укомплектованість технічним спорядженням;
підготовка та натренованість особового складу підрозділу;
застосування відділенням гірничорятувального спорядження;
теоретична підготовка;
графік несення служби для рядового та командного складу;
профілактична робота підрозділу воєнізованої гірничорятувальної частини (далі - ВГРЧ) на об'єктах, що обслуговуються;
перевірка діяльності штабів ДВГРС.
4.5.1. Укомплектованість технічним спорядженням:
стан засобів захисту органів дихання:
справність, своєчасність перевірок та освідчень кисневих балонів і манометрів;
якість хімічного поглинача вапняного, справність холодильних агрегатів для заморожування охолоджувальних елементів та брикетів;
укомплектованість респіраторів носовим затискачем, загубником, протидимовими окулярами, панорамною маскою, головним гарнітуром, наявність з'єднувального шнура, сигнального пристрою;
наявність у комплекті апаратів ІВЛ вузлів і деталей, які дозволяють застосувати їх на постраждалих;
утримання спеціального гірничорятувального спорядження:
справність засобів зв'язку ВГРЧ (двохпровідні, високочастотні), придатність джерел електропостачання;
наявність графіків випробовувань і документів про профілактичні перевірки гірничорятувального обладнання;
комплектність обладнання для локалізації та гасіння пожеж;
підготовленість до застосування, своєчасність перевірок і випробовувань табельного оснащення і матеріалів оперативного призначення на наземній базі;
наявність пристроїв та умов для проведення випробовувань і перевірок обладнання у підрозділах;
утримання оперативного автотранспорту, підготовка особового складу водіїв:
повнота заправки автомобілів паливом, мастилами та спеціальними рідинами;
справність освітлення контрольних приладів, звукової та світлової сигналізації, тиск у шинах, щільність електроліту;
наявність ланцюгів проти буксування, буксирних тросів та іншого оснащення для забезпечення руху транспорту в умовах незадовільних кліматичних умов;
своєчасність проведення технічного обслуговування, представлення автотранспорту на діагностику;
справність гальмівної системи, швидкість заведення автомобіля (не більше 5 хв.);
ступінь підготовки водіїв;
знання під'їздних шляхів і часу проїзду до об'єкта, який обслуговують, наявність у підрозділі схеми під'їздних шляхів;
утримання оперативного гаражу, наявність запасних частин і матеріалів в аптечках автомобілів.
4.5.2. Підготовка та натренованість особового складу підрозділу ВГРЧ:
виїзд за сигналом "Тривога":
правильність дій чергового у телефону з включення сигналу оповіщення і світлового інформаційного табло;
наявність і правильність заповнення аварійного шляхового листа, видача його першого примірника черговому командиру, виклик підрозділів за диспозицією;
час виїзду автомобілів із гаражу;
кількість респіраторників у кожному відділенні, які виїхали за сигналом "Тривога" (не менше 5 чол, включно з командиром відділення);
справність телефонного чи електронного зв'язку з обслуговуваними об'єктами, шахтами;
правильність посадки респіраторників і командира в оперативний автомобіль (не дозволяється на ходу);
цілісність відділень, які виїхали (не дозволяється виїзд "збірних" відділень, до складу яких входять особи, які не внесені до книги приймання та здавання чергування, або осіб, які не розписалися в ній);
наявність в автомобілі, який виїхав першим, портфеля керівника аварійно-рятувальних робіт і плану ліквідації аварії на об'єкті, на який взвод викликали;
підготовка до спуску на об'єкт:
час, який затрачено на підготовку до спуску;
чіткість виконання всіх елементів поверхової перевірки респіраторів;
справність і комплектність спеціального одягу (каска з розпізнавальним знаками, чоботи, онучі, рукавиці, фляга з водою тощо);
справність акумуляторного ліхтаря (пломбування, цілісність корпусу й скла, справність ниток розжарення);
підготовка до входу в загазовану атмосферу:
вміння командира відділення очолити розвідку, довести до відома особового складу відділення ситуацію на об'єкті і на ділянці, зміст одержаного завдання, особливості його виконання;
вміння самостійно провести розрахунок витрати кисню із балонів респіраторів при виконанні завдання;
розподіл обов'язків серед респіраторщиків з проведення заміру рудної атмосфери;
вміння відділення вишикуватися і рухатися у виробці;
вміння респіраторників і командирів відділень користуватися сигнальним кодом між собою і гірничорятувальним зв'язком з підземною базою;
вміння командирів робити розрахунок часу для руху в умовах високих температур;
злагодженість дій відділень при наданні першої допомоги "потерпілому" в загазованій атмосфері;
вміння особового складу користуватися і застосовувати гірничорятувальну техніку, не допускаючи при цьому розмов через мундштук загубника;
виконання вимог Статуту щодо проведення замірів температури і газів у задимлених виробках під час руху по них;
реакція особового складу при виявленні несправностей респіратора, поганому самопочутті, різкому підвищенні температури та задимленості.
4.5.3. Застосування відділенням ВГРЧ гірничорятувального спорядження:
злагодженість дій респіраторників з відділення із застосування спорядження;
правильність дій командира відділення і вміння керувати відділенням;
дотримання заходів безпеки при застосуванні порохових зарядів, гідравлічних апаратів, паливних рідин, газових та хімічних виштовхувальних зарядів, при застосуванні електрообладнання, машин і механізмів із поворотними частинами.
4.5.4. Теоретична підготовка:
знання Статуту ВГРЧ з організації та ведення аварійно-рятувальних робіт;
основні характеристики об'єктів, які обслуговуються;
маршрути руху до аварійних виробок відповідно до плану ліквідації аварії;
розміщення пунктів допоміжних гірничорятувальних команд, місцезнаходження засобів протипожежного захисту;
запасні виходи між горизонтами і на поверхні об'єкта;
вимоги Інструкції з виконання вогневих робіт у підземних виробках і надшахтних будівлях;
властивості газів, які утримуються в рудниковій атмосфері та виникають при пожежі, вибухах, прориві води, їхня дія на організм;
вимоги інструкцій для рятувальників при проведенні аварійно-рятувальних робіт у виробках і завалах;
ознаки, які характерні для газодинамічних проявів у очисних та підготовчих забоях;
правила експлуатації газозахисної апаратури;
вимоги пожежної безпеки при знятті проб повітря на об'єктах.
4.5.5. Графік несення служби і розпорядок дня для рядового та командного складу:
кількість необхідних відділень, які виїжджають на аварію, та командного складу для ефективного ведення робіт на підприємствах, які обслуговуються;
виконання нормативів за спеціальною тактико-технічною підготовкою, вивчення та обслуговування гірничорятувального оснащення, вивчення планів ліквідації аварій і нормодокументів ВГРЧ - згідно з графіком;
проведення фізичної і теплової підготовки рядового й оперативного командного складу - згідно з графіком;
виконання вправ у респіраторах - не менше 3 годин на місяць;
проведення розбору аварій, які мали місце, вивчення досвіду ведення аварійно-рятувальних робіт - не менше 4 годин на місяць;
тактичні навчання у складі взводу - 1 раз у три місяці;
тактичні навчання у складі загону - 1 раз на рік;
якщо протягом місяця, який передував навчанню, 50 % і більше особового складу брали участь у ліквідації аварії, то тактичні навчання у складі взводу відміняються.
4.5.6. Профілактична робота ВГРЧ на об'єктах:
відповідність організації виробничо-профілактичної роботи до діючих настановчих документів;
якість інженерної оцінки стану протиаварійного захисту об'єктів, що обслуговуються, дієвість заходів із попередження аварій;
наявність планів виробничо-профілактичних робіт і їхнє виконання;
ефективність контролю за виконанням наказів вищестоящих організацій, заходів із усунення недоліків, які виявлені комплексними та цільовими перевірками;
наявність та ефективність заходів, розроблених за матеріалами розслідувань аварій, які мали місце, їхня реалізація.
4.5.7. Перевірка діяльності штабу ВГРЧ:
укомплектованість підрозділів відповідно до їхньої дислокації;
укомплектованість підрозділів середнім та старшим оперативним командним складом, наявність резерву на ці посади;
аналіз профілактичної роботи гірничорятувальних загонів на об'єктах, які вони обслуговують, і підвищення рівня її ефективності;
відповідність ділових якостей керівного складу штабу області до вимог посадових обов'язків;
виконання аварійно-технічних робіт, аналіз позитивних дій і недоліків гірничорятувальних робіт;
організація і проведення семінарів із середнім і старшим командним складом щодо вдосконалення спеціальної підготовки, вивчення нової техніки, застосування нових способів і засобів ліквідації аварій;
перепідготовка молодшого, середнього та старшого командного складу;
організація і проведення командирської підготовки, проведення атестації командного складу;
результати виконання вказівок і рішень урядових комісій, які виявили недоліки в діяльності ВГРЧ при розслідуванні аварій;
наявність і виконання планів проведення тактичних навчань, які направлені на підвищення професійної майстерності та навичок рятувальників.
Інші питання перевірки доводяться в ході роботи Комісії.
5. Порядок проведення раптових перевірок
5.1. Раптові перевірки здійснюються відповідно до плану-графіка, який складається на навчальний рік інспекцією та затверджується Міністром. План-графік розробляється у двох примірниках, які знаходяться відповідно у Міністра та начальника інспекції. Раптові перевірки також можуть здійснюватися за окремим розпорядженням Міністра.
5.2. На кожну окрему перевірку складається план, який включає в себе тему тренування, перелік питань, завдань і нормативів, які підлягають перевірці.
5.3. План раптової перевірки до управлінь, РКЦ та підрозділів сил цивільної оборони не доводиться. Термін проведення перевірок, як правило, становить не більше 3 - 4 діб.
5.4. Комісія прибуває на місце перевірки без повідомлення начальника управління, РКЦ, командира підрозділу сил ЦО та посадових осіб Міністерства.
5.5. За результатами перевірки з керівним складом підрозділів сил ЦО проводиться розбір головою Комісії. Крім загального розбору, при потребі, можуть проводитись часткові розбори з окремими категоріями особового складу, за вказівкою голови Комісії.
5.6 При перевірці підрозділів сил ЦО складається акт, з яким ознайомлюється командир. Акт затверджується першим заступником міністра - Командувачем силами ЦО або заступником міністра, якому підпорядковані формування, і надсилається до підрозділів.
5.7. За результатами перевірки готується доповідна записка, яка подається Міністру.
5.8. Управління, РКЦ, підрозділи сил цивільної оборони, де були виявлені недоліки, які суттєво впливають на готовність до дій за призначенням і які оцінені як "не готові до виконання завдань за призначенням", перевіряються знову. Повторна перевірка проводиться не раніше ніж через три місяці.
____________