• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про відмову в погодженні проекту регуляторного акта

Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва  | Рішення від 29.04.2010 № 339
Реквізити
  • Видавник: Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва
  • Тип: Рішення
  • Дата: 29.04.2010
  • Номер: 339
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва
  • Тип: Рішення
  • Дата: 29.04.2010
  • Номер: 339
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
29.04.2010 N 339
Про відмову в погодженні проекту регуляторного акта
Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва у відповідності до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" розглянув проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про кредитні спілки" (щодо скасування всеукраїнської ознаки членства та посилення відповідальності членів органів управління кредитних спілок)" /далі - проект Закону/ і документи, що додаються до проекту, повторно надані на погодження листами Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 22.03.2010 N 3580/43-5 та від 30.03.2010 N 4059/43-5.
Представлений проект Закону вже неодноразово розглядався Держкомпідприємництвом на предмет погодження відповідно до листів Держфінпослуг від 19.10.2009 N 12740/43-5 та від 12.01.2010 N 199/43-5.
Проте за результатами його розгляду Комітетом були прийняті рішення від 20.11.2009 N 1151 та від 13.02.2010 про відмову в погодженні проекту регуляторного акта як такого, що не відповідає вимогам статті 4 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" в частині порушення принципів ефективності, адекватності та збалансованості державної регуляторної політики.
Оскільки розробником не враховані зауваження, викладені у вказаних рішеннях про відмову в погодженні, а також не надано відповідного обґрунтування неможливості їх врахування, повторно звертаємо увагу на наступному.
Так, в аналізі регуляторного впливу проекту Закону /далі - АРВ/ вказується на те, що з початку 2009 року Держфінпослуг отримало більше 2000 скарг на дії органів управління кредитних спілок, близько половини з яких припадає на кредитні спілки з всеукраїнською ознакою членства.
В свою чергу, за позицією розробника, прийняття вказаного законопроекту повинне обмежити ризики, пов'язані з функціонуванням великих кредитних спілок.
Проте цілком логічним є той факт, що кількість скарг для великих кредитних спілок є безумовно більшою, ніж для спілок із незначною кількістю членів, і не може бути причиною для припинення існування таких спілок.
Також, в представленому АРВ відсутнє достатнє обґрунтування того, що всеукраїнські кредитні спілки є більш ризиковими та небезпечними з фінансової точки зору, у порівнянні зі спілками, що мають більш вузьку ознаку членства, не наведено відповідних статистичних даних, конкретних прикладів.
Слід зазначити, що кредитні спілки, які працюють на сьогоднішній день на ринку фінансових послуг, не є однорідними по суті, по рівню їх роботи, але більшість з них об'єднує те, що, на відміну від банків, вони працюють з незахищеними верствами населення.
Основна мета діяльності кредитних спілок - задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
З цієї точки зору, незрозуміло, чому пріоритетом в даному випадку ставиться повністю припинення існування кредитних спілок, які, на думку регулятора, є проблемними. Розробником взагалі не розглянуто таку альтернативу вирішення існуючих проблем як встановлення різного підходу до державного регулювання кредитних спілок різних рівнів.
Натомість, абзацом першим розділу III законопроекту передбачається, що кредитні спілки, створені до набрання чинності цим Законом, зобов'язані протягом року з дня набрання чинності цим Законом привести свою діяльність у відповідність до вимог цього Закону шляхом зміни ознаки членства, поділу або ліквідації.
Вказана вимога, з однієї сторони, є порушенням права членів існуючих кредитних спілок, оскільки фактично позбавляє їх означеного права членства. Зауважуємо, що статтею 58 Конституції України прямо передбачено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
З іншої сторони, таке нововведення примусить найбільші кредитні спілки із розвиненою системою філій та відокремлених підрозділів проходити досить витратний та тривалий процес реорганізації. До того ж, може призвести до підриву довіри з боку пересічних громадян до успішно працюючих кредитних спілок.
Крім того, слід очікувати, що прийняття законопроекту дозволить недобросовісним позичальникам не повертати раніше надані кредити в очікуванні, що кредитор може просто зникнути протягом року, приводячи свою діяльність у відповідність до цього Закону.
Такий розвиток подій може призвести лише до погіршення, а не до покращення ситуації на ринку кредитних спілок.
З огляду на зазначене, Комітет не підтримує представлений проект Закону в запропонованій редакції.
Враховуючи викладене, керуючись частиною п'ятою статті 21 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва В И Р І Ш И В:
відмовити в погодженні проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про кредитні спілки" (щодо скасування всеукраїнської ознаки членства та посилення відповідальності членів органів управління кредитних спілок)".
Голова М.Бродський