• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про Методичні рекомендації з рейтингування аудиторських фірм України

Аудиторська палата України  | Рішення, Рекомендації від 26.10.2006 № 167/5
Реквізити
  • Видавник: Аудиторська палата України
  • Тип: Рішення, Рекомендації
  • Дата: 26.10.2006
  • Номер: 167/5
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Аудиторська палата України
  • Тип: Рішення, Рекомендації
  • Дата: 26.10.2006
  • Номер: 167/5
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
АУДИТОРСЬКА ПАЛАТА УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
26.10.2006 N 167/5
Про Методичні рекомендації з рейтингування аудиторських фірм України
Керуючись Законом України "Про аудиторську діяльність" (від 22 квітня 1993 року N 3125-XII), Аудиторська палата України
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Методичні рекомендації з рейтингування аудиторських фірм України, що додаються.
2. Секретаріату Аудиторської палати України забезпечити опублікування цього рішення у засобах масової інформації.
Голова Спостережної ради
Аудиторської палати України

С.О.Столярова
Додаток
до рішення Аудиторської
палати України
26.10.2006 N 167/5
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
з рейтингування аудиторських фірм України
1. Вступ
Ці Методичні рекомендації підготовлені з урахуванням досвіду роботи діючих вітчизняних та зарубіжних рейтингових агентств, що поставили за мету:
- сприяння побудові прозорого ринку аудиторських послуг;
- захист інвестора від неякісної та неправдивої інформації;
- розбудову системи національного рейтингування.
Створення та розвиток незалежних рейтингових агентств, що спеціалізуються на визначені рейтингу аудиторським фірмам, забезпечить зниження ризиків користувачів фінансової інформації, сприятиме підвищенню якості аудиторських послуг, формуванню адекватної цінової політики на аудиторські послуги.
Ці Рекомендації нададуть інформацію аудиторським фірмам щодо методики та процесу рейтингування, можливих критеріїв оцінки аудиторських фірм, розробки понятійного апарату (визначень, термінів) процесу рейтингування аудиторських фірм. Ця інформація може використовуватися рейтинговими агентствами.
Звертаємо особливо увагу, що надання рейтингу аудиторській фірмі не є кредитним рейтингом чи рекомендаціями споживачам аудиту щодо проведення аудиторських перевірок або надання аудиторських послуг винятково аудиторськими фірмами, які отримали рейтинг.
Рейтинги аудиторських фірм ґрунтуються на поточній інформації, яку подає рейтинговому агентству безпосередньо сама фірма, а також на джерелах, які рейтингове агентство вважає надійними. Такими джерелами можуть бути інформація, що оприлюднюється Аудиторською палатою України, оприлюднена фінансова звітність та ін.
Рейтингове агентство не проводить аудит або незалежну перевірку інформації для визначення рейтингу та може використовувати інформацію, яка не є публічною.
Крім того, визначені (встановлені) рейтинги рівня професійної діяльності аудиторських фірм можуть бути змінені, призупинені або анульовані внаслідок змін в додатково отриманій інформації, недоступності інформації чи з інших причин.
Рекомендуємо аудиторській фірмі, що звертається за рейтингом до рейтингового агентства, звернути увагу на порядок роботи агентства з конфіденційною інформацією.
2. Загальні принципи діяльності рейтингових агентств
Діяльність рейтингових агентств відповідає принципам, викладеним у статутах та внутрішніх регламентах їх організації, а також процедурам, наведеним у чинному вітчизняному та міжнародному законодавстві.
Рейтингові агентства підтримують високий стандарт професійної етики та здійснюють власну діяльність таким чином, щоб не завдати шкоди учасникам, інвесторам та регуляторам ринку.
Рейтингові агентства сприяють підвищенню та підтримці громадської довіри до рейтингових агентств.
Виходячи з досвіду роботи зарубіжних рейтингових агентств, рекомендовано дотримуватися таких базових принципів:
- чесність;
- справедливість;
- незалежність;
- об'єктивність та неупередженість;
- відповідальність;
- конфіденційність;
- сумлінність;
- легальність і неухильне дотримання закону;
- пріоритет інтересів інвесторів;
- повага до колег з професійної діяльності;
- прагнення до постійної підтримки й удосконалювання своєї професійної компетентності, підвищенню свого професійного рівня.
Зокрема, рейтингові агентства під час виконання своєї професійної діяльності мають дотримувалися таких морально-етичних зобов'язань:
- не здійснювати дій в інтересах певних осіб, що могли б поставити під сумнів незалежність і неупередженість діяльності рейтингових агентств;
- забезпечувати конфіденційність отриманої первинної інформації;
- виявляти ретельність і старанність, проводячи дослідження і даючи висновки;
- мати обґрунтовану основу для висновків, рекомендацій чи дій, підкріплених відповідними дослідженнями;
- робити відповідні записи для підкріплення обґрунтованості і послідовності своїх рекомендацій і дій;
- докладати необхідних зусиль для уникнення, будь-яких недостовірних джерел у разі поширення власних висновків;
- виявляти розважливість щодо включення чи виключення чинників, що стосуються оприлюднення висновків;
- постійно підвищувати свій професійний рівень, компетентність, вивчати чинне законодавство.
3. Рейтингова шкала
У світовій практиці рейтингові агенції здійснюють рейтингову оцінку широкого спектру об'єктів, тому для цього використовують різні рейтингові оцінки та шкали.
Рейтинг аудиторської фірми (РАФ) - це незалежна думка про рівень її професійної надійності відносно інших аудиторських фірм, що ґрунтується на прозорих критеріях та методиках оцінки з використанням стандартизованих технологій аналізу.
Рейтингова шкала ґрунтується на основі якісних оцінок. Такі якісні оцінки віддзеркалюють рівень можливостей об'єкта оцінки.
Рекомендуємо таку рейтингову шкалу, яка складається з чотирьох класів:
Клас А - Високий рівень професійної надійності;
Клас В - Задовільний рівень професійної надійності;
Клас С - Недостатній рівень професійної надійності;
Клас Д - Низький рівень професійної надійності.
Класи А і В поділяють на кілька підкласів, які мають додаткові позначення "++", "+", "_".
РейтингЗначення
А++Високий рівень професійної надійності
Ризик надання неякісних послуг мінімальний
А+Високий рівень професійної надійності
Ризик надання неякісних послуг незначний
АВисокий рівень професійної надійності
Ризик надання неякісних послуг низький
В++Задовільний рівень професійної надійності
Ризик надання неякісних послуг незначний
В+Задовільний рівень професійної надійності
Ризик надання неякісних послуг середній
ВЗадовільний рівень професійної надійності
Ризик надання неякісних послуг низький
СНедостатній рівень професійної надійності
Ризик надання неякісних послуг значний
ДНезадовільний рівень професійної надійності
Ризик надання неякісних послуг загрозливий
Показник рівня професійної надійності передбачає:
- наявність висококваліфікованого персоналу для обслуговування замовників (для аналізу співвідношення між кількістю та вартістю виконаним договорів на проведення аудиту, надання інших аудиторських послуг та чисельністю сертифікованих аудиторів і рівнем їх кваліфікації, в тому числі якістю підвищення кваліфікації);
- оцінку якості наданих послуг за системою показників:
- відсутність зауважень за результатами контрольної перевірки якості наданих аудиторських по слуг Аудиторською палатою України;
- відсутність зауважень (порушень тощо) з боку Аудиторської палати України, регуляторних, судових органів та замовників.
- наявність процедури страхування аудиторських ризиків (страховий поліс) та страхових випадків;
- наявність у договорах із замовниками умов щодо відповідальності фірми за завдані збитки із ви значенням розміру або порядку їхнього розрахунку;
- термін діяльності на ринку аудиторських послуг;
- наявність відповідного матеріального та технічного забезпечення (власного або орендованого офісу, телефонних мереж, комп'ютерної техніки, власної веб-сторінки, зареєстрованої торгової марки тощо);
- наявність філій (представництв або асоційованих підприємств) в областях країни;
- наявність у структурі та штаті аудиторської фірми допоміжних служб або спеціалістів (консультантів);
- оцінку фінансового стану та фінансової стабільності (розмір активів, власного капіталу, валових доходів, чистого прибутку, наявність, розмір та ліквідність страхових резервів (депозитів), динаміки цих показників за п'ять років та інших показників);
- оцінку стану системи менеджменту;
- інші показники, передбачені методикою рейтингування, що оприлюднюються.
Джерелами інформації для проведення рейтингування можуть виступати:
- річний звіт аудиторської фірми;
- річна (квартальна) фінансова звітність;
- анкета, розроблена рейтинговим агентством;
- інформація про наявність порушень;
- аналітична інформація, оприлюднена Аудиторською палатою України, та результати контролю якості.
4. Етапи визначення рейтингу
1. Звернення за рейтингом.
2. Призначення команди аналітиків.
3. Збирання інформації.
4. Зустріч з керівництвом (менеджментом).
5. Опрацювання інформації та ухвалення рішення рейтинговим комітетом.
6. Інформування замовника про визначення рейтингу.
7. Поширення інформації про рейтинг (за згодою клієнта).
8. Моніторинг рейтингу.
5. Процедури визначення рейтингу
Рейтингове агентство визначає рейтинг тільки за наявності достатньої інформації, на основі прозорої методології, що враховує кількісні та якісні параметри, фінансові ризики і бізнес-ризики.
Для рейтингування аудиторських фірм про рівень їх професійної надійності потрібно мати методику, що враховує особливості діяльності.
Після схвалення рішення про визначення рейтингу підписують угоду, де зазначають основні параметри взаємовідносин між рейтинговим агентством і аудиторською фірмою з чіткими формулюваннями обов'язків обох сторін.
У разі отримання замовлення на визначення рейтингу формують аналітичну групу, що складається з аналітиків, які володіють знаннями у відповідних галузях. Призначають провідного аналітика, що керує процесом та є головною контактною особою для замовника.
Перед офіційною зустріччю група аналізує інформацію, надану замовником, а також інформацію з інших джерел, які рейтингове агентство вважає надійними: фінансову звітність за попередні періоди, прогнози фінансових показників і грошових потоків, документацію за угодами, юридичні висновки та інші дані. Усю конфіденційну інформацію, передану рейтинговому агентству, зберігають в умовах суворої конфіденційності.
Група аналітиків проводить зустріч з керівництвом аудиторської фірми для обговорення основних чинників, що впливають на рейтинг, включаючи виробничі й фінансові плани та стратегію менеджменту. Ця зустріч дає замовнику можливість обговорити питання, що є принциповими для прийняття рішення про визначення рейтингу. У свою чергу, аналітики можуть зробити висновки щодо проблемних питань, які виникли після ознайомлення з інформацією, наданою аудиторською фірмою. За підсумками обговорення може бути сформульований додатковий інформаційний запит.
Наступним кроком є складання провідним аналітиком аналітичного звіту, який подають до рейтингового комітету.
До складу рейтингового комітету входять старші аналітики рейтингового агентства. Після обговорення всіх чинників, що впливають на рейтинг, приймають рішення про визначення рівня рейтингу.
Після ухвалення рішення рейтинговим комітетом замовника повідомляють про привласнений йому рейтинг.
За згодою замовника (аудиторської фірми) рейтингове агентство повідомляє громадськість про рейтинг за допомогою власної бази даних, через міжнародні й місцеві інформаційні агентства та ЗМІ. За кожним рейтингом, зазвичай, публікують прес-реліз, коротке і повне обґрунтування рейтингу та розміщують на веб-сторінках.
У разі потреби у зміні рейтингу проводять попередній аналіз, результатом якого може бути реєстрація цього рейтингу в списку "рейтингів, що можуть бути змінені". (Реєстрація в списку "рейтингів, що можуть бути змінені" свідчить про те, що рейтинг може бути найближчим часом змінений. Це слугує сигналом для користувачів про те, що провадиться додатковий аналіз).
Рейтингове агентство розраховує на те, що керівництво замовника повідомлятиме аналітиків про суттєві зміни та події, що могли б вплинути на рейтинг. Проте рейтингове агентство залишає за собою право змінювати рейтинг у будь-який час упродовж звичайного циклу спостереження.