• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про схвалення Рекомендацій щодо вікової класифікації інформаційної продукції

Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі  | Рішення, Рекомендації від 05.09.2013 № 60
Реквізити
  • Видавник: Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі
  • Тип: Рішення, Рекомендації
  • Дата: 05.09.2013
  • Номер: 60
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі
  • Тип: Рішення, Рекомендації
  • Дата: 05.09.2013
  • Номер: 60
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
НАЦІОНАЛЬНА ЕКСПЕРТНА КОМІСІЯ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ЗАХИСТУ СУСПІЛЬНОЇ МОРАЛІ
РІШЕННЯ
05.09.2013 № 60
З метою сприяння формуванню інформаційного простору, вільного від матеріалів, що становлять загрозу фізичному, інтелектуальному, морально-психологічному стану населення, Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі
ВИРІШИЛА:
1. Схвалити Рекомендації щодо вікової класифікації інформаційної продукції (додаються).
2. Доручити апарату Національної комісії організувати громадське обговорення Рекомендацій щодо вікової класифікації інформаційної продукції на спільному засіданні науково-консультативних рад Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі.
Голова
Національної експертної
комісії України з питань
захисту суспільної моралі

В.В. Костицький
Додаток
РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо вікової класифікації інформаційної продукції
Зважаючи на все більш зростаючу інформатизацію сучасного суспільства, розширення меж мас-медіа, захист населення від шкідливого інформаційного впливу має стратегічний загальнонаціональний пріоритет.
Особливу небезпеку інформаційний простір створює для найбільш вразливої частини суспільства - дітей та підлітків, що зумовлено вседоступністю інформації, можливістю безконтрольного перегляду телепередач, прослуховування радіо, користування мобільним контентом та мережею Інтернет. Це, безумовно, негативно впливає на психоемоційний розвиток дитини та викривлює сприйняття навколишнього середовища.
Керуючись вимогами ст. 19 Закону України "Про захист суспільної моралі" , Національна комісія надає рекомендації, потреба у яких вмотивована недостатністю як нормативного врегулювання обігу інформаційної продукції, так і відсутністю правових основ захисту дітей від негативного впливу інформаційної продукції.
Опікуючись питанням захисту дітей від негативного впливу продукції усього інформаційного простору, враховуючи, що змістом державної політики у сфері захисту суспільної моралі є створення необхідних правових, економічних та організаційних умов, які сприяють реалізації права на інформаційний простір, вільний від матеріалів, що становлять загрозу, у тому числі дітям, Національна комісія розробила рекомендації щодо вікової класифікації інформаційної продукції.
Загальні положення
1. Інформаційна продукція підлягає віковій класифікації.
2. Вікова класифікація інформаційної продукції здійснюється в залежності від її тематики, жанру, змісту та художнього оформлення з урахуванням особливостей психічного розвитку дітей різних вікових груп за наступними категоріями:
2.1. "Універсальна" - допускається без обмежень до обігу серед осіб будь-якого віку;
2.2. "До 6 років" - допускається до обігу серед дітей, які не досягли віку шести років;
2.3. "З 6 років до 10 років включно" - допускається до обігу серед дітей, що досягли віку шести - десяти років;
2.4. "З 11 років до 14 років включно" - допускається до обігу серед дітей, що досягли віку одинадцяти - чотирнадцяти років;
2.5. "З 15 років до 17 років включно" - допускається до обігу серед дітей, які досягли віку п'ятнадцяти - сімнадцяти років;
2.6. "З 18 років" - не допускається до обігу серед дітей.
3. До категорій "Універсальна", "До 6 років", "З 6 років до 10 років включно", "З 11 років до 14 років включно", "З 15 років до 17 років включно" не може бути віднесена інформаційна продукція, що містить інформацію, обіг якої заборонено серед дітей.
4. До категорій "До 6 років", "З 6 років до 10 років включно", "З 11 років до 14 років включно", "З 15 років до 17 років включно", відповідно, не може бути віднесена інформаційна продукція старшої вікової категорії.
5. До інформаційної продукції вікової категорії "З 18 років" відноситься інформаційна продукція, призначена для розповсюдження серед осіб, які досягли вісімнадцятирічного віку.
6. Інформаційна продукція - матеріалізований результат інформаційної діяльності (створення, збирання, одержання, зберігання, використання, поширення, охорона та захист інформації), призначений для задоволення потреб суб'єктів інформаційних відносин (фізичних, юридичних осіб, об'єднань громадян, суб'єктів владних повноважень) та для обігу на території України (продукція засобів масової інформації, друкована продукція, аудіовізуальна продукція на будь-яких видах носіїв, програми для електронних обчислювальних машин (програми для ЕОМ) і бази даних, комп'ютерні та інші електронні ігри, ігри для технічних пристроїв телефонного мобільного (стільникового) зв'язку, мобільний контент, а також інформація, поширювана за допомогою видовищних заходів, за допомогою інформаційно-телекомунікаційних мереж, в тому числі мережі "Інтернет", мереж рухомого радіотелефонного зв'язку.
7. Інформаційна продукція для дітей - інформаційна продукція, яка за тематикою, змістом, художнім оформленням та видавничо-поліграфічним виконанням знаходиться у взаємодії та відповідає фізичному, психічному, духовному і моральному розвитку дітей.
Для специфіки друкованих видань характерно:
- послідовність і строга системність (від простого до складнішого);
- регламентовані державними стандартами художньо-технічне та поліграфічне виконання.
8. Інформаційна продукція, яка завдає шкоди здоров'ю і (або) розвитку дітей - інформація (у тому числі міститься в інформаційній продукції для дітей), поширення якої серед дітей заборонено або обмежено відповідно до цього законодавства України.
9. До інформації, що завдає шкоди здоров'ю і (або) розвитку дітей, відноситься інформація, яка:
1) належить до продукції, виробництво та розповсюдження якої на території України заборонено;
2) спонукає дітей до вчинення дій, небезпечних для їх життя та (або) здоров'я, в тому числі до заподіяння шкоди своєму здоров'ю, самогубства;
3) здатна викликати у дітей бажання вжити наркотичні засоби, психотропні та (або) одурманюючі речовини, тютюнові вироби, алкогольну та спиртовмісну продукцію, пиво та напої, які виготовляються на його основі, взяти участь в азартних іграх, займатися проституцією, бродяжництвом або жебрацтвом;
4) обґрунтовує, виправдовує допустимість насильства і (або) жорстокості або яка спонукає до насильницьких дій по відношенню до людей або тварин (за винятком насильства, спрямованого на захист охоронюваних законом інтересів громадян, суспільства і держави);
5) заперечує сімейні цінності і формує неповагу до батьків та (або) інших членів сім'ї;
6) виправдовує протиправну поведінку;
7) містить нецензурну лайку, належить до нецензурної або ненормативної лексики;
8) містить зображення або описи жорстокості, фізичного та (або) психічного насильства, злочину чи іншої антигромадської дії;
9) здатна викликати у дітей страх, жах або паніку, в тому числі така, яка містить зображення або описи у принижуючій людську гідність формі ненасильницької смерті, захворювань, самогубств, нещасних випадків, аварій або катастроф та (або) їх наслідків;
10) містить зображення або описи статевих відносин між людьми;
11) містить лайливі слова і вирази, які не відносяться до нецензурної лайки, нецензурної або ненормативної лексики.
10. Місця, доступні для дітей, - громадські місця, доступ дитини в які і (або) знаходження дитини в яких не заборонені, у тому числі громадські місця, в яких дитина має доступ до продукції засобів масової інформації та (або) інформаційної продукції, яка розміщується в інформаційно-телекомунікаційних мережах.
11. Епізодичне зображення - зображення, яке є випадковим, не пов'язане причинною послідовністю з попереднім і подальшим зображеннями.
12. Короткочасне зображення - зображення, яке триває короткий час.
13. Натуралістичне зображення або опис - зображення або опис у будь-якій формі і з використанням будь-яких засобів людини, тварини, окремих частин тіла людини і (або) тварини, дії (бездіяльності), подій, явищ, їх наслідків з фіксуванням уваги на деталях, анатомічних подробицях і (або) фізіологічних процесах.
14. Обіг інформаційної продукції - надання і (або) розповсюдження інформаційної продукції, включаючи її продаж (у тому числі поширення за передплатою), оренду, прокат, роздачу, видачу з фондів загальнодоступних бібліотек, публічний показ, публічне виконання (в тому числі за допомогою видовищних заходів), поширення за допомогою ефірного або кабельного мовлення, інформаційно-телекомунікаційних мереж, в тому числі мережі "Інтернет", і мереж рухомого радіотелефонного зв'язку.
Здійснення вікової класифікації інформаційної продукції
1. Вікова класифікація інформаційної продукції здійснюється її виробниками та (або) розповсюджувачами (у тому числі видавцями та мовниками) добровільно і самостійно до початку її розповсюдження на території України. До здійснення вікової класифікації інформаційної продукції можуть залучатися фахівці (експерти).
2. При вирішенні питання про віднесення інформаційної продукції до певної вікової категорії дослідженню та оцінці підлягають:
2.1. Жанр, тематика, зміст та оформлення інформаційної продукції;
2.2. Особливості сприйняття інформації, яка міститься в ній, дітьми відповідної вікової групи;
2.3. Ймовірність заподіяння шкоди здоров'ю та розвитку дітей.
3. Вікова класифікація комп'ютерних та інших електронних ігор, а також інформаційної продукції, що розповсюджується за допомогою інформаційно-телекомунікаційних мереж загального користування (у тому числі в Інтернеті та мережі рухомого радіотелефонного зв'язку), здійснюється з урахуванням особливостей правового регулювання відносин в області інформації та зв'язку, і може включати додаткові вікові категорії.
4. Вікова класифікація дитячих настільних ігор і дитячих іграшок здійснюється з урахуванням особливостей відповідних правовідносин і може включати додаткові вікові категорії.
5. Вікова класифікація інформаційної продукції (включаючи підручники, навчальні та навчально-наочні, в тому числі аудіовізуальні, посібники), призначеної для навчання і (або) виховання дітей в освітніх закладах, що реалізують загальноосвітні програми дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної освіти здійснюється з урахуванням законодавства України в галузі освіти, і може включати інші вікові категорії.
6. Відомості щодо вікової категорії інформаційної продукції вносяться її виробником, а в разі неможливості здійснення вікової класифікації інформаційної продукції виробником - її розповсюджувачем, в супровідні документи, оформлення яких здійснюється в порядку, встановленому уповноваженим органом виконавчої влади, і є підставою для маркування відповідної інформаційної продукції.
7. Органи виконавчої влади України, уповноважені здійснювати нагляд та контроль у сфері захисту дітей від інформації, яка завдає шкоди їх здоров'ю і (або) розвитку, мають право оскаржити в судовому порядку рішення про присвоєння конкретній інформаційній продукції певної вікової категорії.
Інформаційна продукція вікової категорії "Універсальна"
До інформаційної продукції вікової категорії "Універсальна" відноситься продукція, що не належить до такої, яка завдає шкоди здоров'ю і (або) розвитку дітей, в тому числі інформаційна продукція суспільно-політичного та науково-популярного характеру, крім інформаційної продукції, поширення якої обмежено законодавством України.
Інформаційна продукція вікової категорії "До 6 років"
До інформаційної продукції вікової категорії "До 6 років" відноситься інформаційна продукція вікової категорії "Універсальна", а також інформаційна продукція, що містить виправдане жанром та (або) сюжетом ненатуралістичне та епізодичне зображення чи опис фізичного (за винятком сексуального) та (або) психічного насильства, за умови, що в інформаційній продукції міститься ідея перемоги добра над злом, співчуття до жертви насильства і (або) осуд насильства.
Інформаційна продукція вікової категорії "З 6 років до 10 років включно"
1. До інформаційної продукції віковій категорії "З 6 років до 10 років включно" відноситься інформаційна продукція вікових категорій "До 6 років" та "Універсальна", а також інформаційна продукція, що містить:
1.1. Короткочасне і ненатуралістичне зображення чи опис захворювань людини та їх наслідків у формі, що не принижує людську гідність;
1.2. Ненатуралістичне зображення чи опис нещасного випадку, аварії, катастрофи або ненасильницької смерті без демонстрації їх наслідків, здатних викликати появу у дітей повторюваних страхів, паніки або вселити їм жах;
1.3. Зображення чи опис антигромадських дій і злочинів, які не носять провокуючого чи інструктивного характеру, за умови, що в інформаційній продукції не обґрунтовується і не виправдовується їх допустимість і висловлюється явно негативне, засуджуюче ставлення до осіб, які їх вчиняють.
Інформаційна продукція вікової категорії "З 11 років до 14 років включно"
1. До інформаційної продукції вікової категорії "З 11 років до 14 років включно" відноситься інформаційна продукція вікових категорій "До 6 років", "З 6 років до 10 років включно" та "Універсальна", а також інформаційна продукція, що містить:
1.1. Зображення чи опис захворювань людини та їх наслідків у формі, що не принижують людську гідність;
1.2. Виправдані жанром та сюжетом епізодичні зображення чи опис жорстокості, які позбавлені провокуючого чи інструктивного характеру, натуралістичності, за умови вираження співчуття до жертви і (або) негативного, засуджуючого ставлення до жорстокості;
1.3. Зображення чи опис антигромадських дій, які не носять провокуючого чи інструктивного характеру.
Інформаційна продукція вікової категорії "З 15 років до 17 років включно"
1. До інформаційної продукції віковій категорії "З 15 років до 17 років включно" відноситься інформаційна продукція вікових категорій "До 6 років", "З 6 років до 10 років включно", "З 11 років до 14 років включно" та "Універсальна", а також інформаційна продукція, що містить:
1.1. Зображення чи опис нещасного випадку, аварії, катастрофи чи смерті без натуралістичного показу їх наслідків, здатних викликати появу в дітей страхів і жаху;
1.2. Виправдане жанром та сюжетом зображення чи опис насильства (за винятком сексуального) та його наслідків, що не носить інструктивного або провокуючого характеру, без натуралістичного показу процесу позбавлення життя, за умови, що в інформаційній продукції виражається співчуття до жертви і (або) негативне ставлення до насильства (за винятком насильства, спрямованого на захист охоронюваних законом інтересів громадян, суспільства і держави);
1.3. Виправдане жанром та сюжетом зображення чи опис жорстокості, що не має інструктивного, провокуючого або натуралістичного характеру, за умови, що в інформаційній продукції виражено співчуття до жертви або негативне ставлення до жорстокості;
1.4. Виправдані жанром і сюжетом епізодичне використання лайливих слів і виразів, в тому числі образливого характеру (крім нецензурної лайки).
Маркування інформаційної продукції
1. Маркування інформаційної продукції здійснюється її виробником чи/або її розповсюджувачем відповідно до присвоєної їй при здійсненні вікової класифікації віковою категорією за допомогою нанесення на неї і на її упаковку ясно помітного зображення знаків відповідної вікової категорії та пояснення до них:
1.1. "Універсальна" - цифра і знак "0+" в окружності;
1.2. "До 6 років" - цифри і знак "0 - 6" в окружності;
1.3. "З 6 років до 10 років включно" - цифри і знак "6 - 10" в окружності;
1.4. "З 11 років до 14 років включно" - цифри і знак "11 - 14" в окружності;
1.5. "З 15 років до 17 років включно" - цифри і знак "15 - 17" в окружності;
1.6. "З 18 років" - цифру і знак "18+" в ромбі.
2. Маркування підручників, навчальної літератури та навчальних посібників, рекомендованих або допущених до використання в освітньому процесі, здійснюється відповідно до законодавства України про освіту.
3. Маркуванню підлягає весь наявний фонд загальнодоступних бібліотек.
4. Маркування комп'ютерних та інших електронних ігор, включаючи маркування на екрані ігри он-лайн в Інтернеті та ігри для технічних пристроїв телефонного мобільного (стільникового) зв'язку, здійснюється в порядку, встановленому уповноваженим органом виконавчої влади.
Маркування комп'ютерних та інших електронних ігор, крім відомостей про вікові категорії ігри, повинно містити попередження про необхідність звернутися за медичною допомогою у разі виникнення ігрової залежності.
5. Поширення на території України інформаційної продукції без маркування не допускається.
6. Перед початком розповсюдження інформаційної продукції на видовищному заході йому присвоюється знак вікової категорії, що відповідає віковій категорії інформаційної продукції, яка планується розповсюджуватися на ньому. У разі демонстрації інформаційної продукції різних вікових категорій - знак, що відповідає найвищій віковій категорії демонстрованої на ньому інформаційної продукції. Зазначений знак з текстовим поясненням розміщується на афішах та інших оголошеннях про його проведення, а також на квитках, запрошеннях та інших документах, що надають право його відвідання.
7. У державному посвідченні на право розповсюдження і демонстрування фільму, призначеного для дітей, а також у свідоцтві про реєстрацію радіо- або телепередачі, періодичного друкованого видання як засобу масової інформації, основною тематикою яких є дитячі передачі (публікації), повинні міститися відомості, що вказують переважну спрямованість інформаційної продукції на певну вікову категорію.
Розміщення знака вікової категорії на інформаційній продукції
1. Знак вікової категорії періодичних і неперіодичних друкованих видань наноситься на першу сторінку і (або) титульний лист видання, повинен бути ясно помітний і виконаний шрифтом такого ж розміру, як шрифт назви самої інформаційної продукції.
2. Розповсюджувачі інформаційної продукції зобов'язані забезпечити розміщення на спеціальному кадрі (сторінці) знака вікової категорії інформаційної продукції та текстового попередження про її вікові обмеження перед початком кожної демонстрації інформаційної продукції, що здійснюється за допомогою телемовлення, при кіно- і відеообслуговуванні, а також при кожному відтворенні (завантаженні) комп'ютерних або електронних ігор в інформаційно-телекомунікаційних мережах в порядку, встановленому уповноваженим органом державної влади.
3. Знак вікової категорії аудіовізуальної продукції демонструється постійно в кутку екрану. Розмір зазначеного знака повинен становити не менше трьох відсотків площі екрану (кадру).
4. Розмір знака вікової категорії інформаційної продукції повинен займати не менше п'яти відсотків площі:
4.1. афіші та іншого оголошення репертуару театрально-видовищного, культурно-освітнього, видовищно-розважального та іншого видовищного заходу, кіно- і відеопоказу, а також вхідного квитка, запрошення та іншого документа, що надає право його відвідання;
4.2. корпусу носія (у тому числі компакт-диска CD, DVD, жорсткого диска) і (або) упаковки (боксу, коробки) кожного примірника аудіовізуального твору, комп'ютерної чи іншої електронної гри, комп'ютерної програми або бази даних.
5. Знак вікової категорії аудіопродукції та аудіовізуальної продукції, призначеної для теле-, радіотрансляції, а також для роздрібної торгівлі, оренди або прокату розміщується, відповідно, в опублікованих у засобах масової інформації та друкованих виданнях, в інформаційно-телекомунікаційних мережах загального користування в програмах теле- і радіопередач, а також в асортиментних переліках і каталогах інформаційної продукції.
Додаткові вимоги до розповсюдження інформаційної продукції за допомогою телерадіомовлення
1. Поширення за допомогою телерадіомовлення інформаційної продукції, віднесеної до вікових категоріях "Універсальна", "До 6 років", "З 6 років до 10 років включно" і "З 11 років до 14 років включно", за часом початку трансляції не обмежена.
2. Допускається поширення за допомогою телерадіомовлення інформаційної продукції, віднесеної до вікової категорії:
2.1. "З 15 років до 17 років включно" - з 21:00 до 7:00 години за місцевим часом, за винятком трансляції в прямому ефірі інформаційних теле- і радіопрограм, теле- і радіопередач (передач), а також трансляції інформаційної продукції по телеканалам, доступ до яких здійснюється виключно на платній основі з застосуванням декодуючих технічних пристроїв;
2.2. "З 18 років" - з 23:00 до 6:00 години за місцевим часом, за винятком трансляції зазначеної інформаційної продукції по телеканалам, доступ до яких здійснюється виключно на платній основі з застосуванням декодуючих технічних пристроїв.
3. Початку трансляції інформаційної продукції, віднесеної до вікової категорії "З 18 років", за допомогою телерадіомовлення передує звукове повідомлення про вікову категорію даної інформаційної продукції в порядку, встановленому уповноваженим органом державної влади.
Додаткові вимоги до розповсюдження інформаційної продукції з використанням інформаційно-телекомунікаційних мереж загального користування
1. Доступ дітей до інформаційної продукції, що розповсюджується з використанням інформаційно-телекомунікаційних мереж загального користування (у тому числі Інтернету) в освітніх установах, що реалізують загальноосвітні програми дошкільної, початкової загальної, основної загальної та середньої (повної) загальної освіти, початкової професійної освіти і додаткової освіти дітей, а також в інших організаціях, що надають послуги користування Інтернетом, незалежно від їх форми власності та організаційно-правової форми, дозволяється за умови застосування зазначеними організаціями апаратно-програмних, техніко-технологічних та інших засобів, що забезпечують інформаційну безпеку дітей.
2. Організації, що надають послуги користування інформаційно-телекомунікаційними мережами (у тому числі Інтернетом), має право вживати не заборонені законодавством України заходи для встановлення віку особи, якій надаються зазначені послуги.
3. Державою забезпечується підтримка встановлення програмного забезпечення, що фільтрує отримання інформації з мережі "Інтернет".
Додаткові вимоги до розповсюдження комп'ютерних та інших електронних ігор
1. У комп'ютерних та інших електронних іграх, включаючи ігри он-лайн в Інтернеті, іграх для технічних пристроїв мобільного (стільникового) зв'язку, що знаходяться в обороті на території України, забороняється використання прихованих вставок та інших технічних прийомів і способів поширення інформації, що впливають на підсвідомість дітей або чинять шкідливий вплив на їх здоров'я і розвиток (включаючи прийоми і засоби гіперстимуляції сприйняття інформації та сенсорної агресії у користувачів ігри), в тому числі модулів прихованої функціональності, прихованих бонусів, що дозволяють активувати ігрові епізоди або іншим чином отримувати доступ до інформаційної продукції, забороненої для обігу серед дітей відповідно до законодавства України.
2. На території України не допускається поширення серед дітей комп'ютерних та інших електронних ігор, що містять сюжети, які:
2.1. провокують дитину до зневажливого або негативного ставлення до фізичних недоліків інших людей, агресивних насильницьких і інших антигромадських дій, які викликають у дитини прояви агресії і жорстокості по відношенню до персонажів гри або партнерів по грі;
2.2. пов'язані з можливістю здійснення гравцем віртуальних вбивств і нанесення каліцтв віртуальним персонажам гри, в тому числі пов'язані з натуралістичним зображенням людської крові;
2.3. пов'язані з зображенням або моделюванням нелюдського поводження, пов'язаного з заподіянням особливих фізичних чи психічних страждань людині (а також істоті, подібній до людини), тварині або віртуальним персонажам гри, включаючи тортури, катування, муки, знущання, застосування особливо жорстоких способів нанесення каліцтв і позбавлення життя;
2.4. експлуатують інтерес до сексу, натуралістично зображують, моделюють або імітують статеві органи, статеві зносини або інші дії сексуального характеру, в тому числі з використанням реальних або віртуальних образів людини, тварин або істот, подібних до людей, віртуальних персонажів гри або включають в себе іншу інформацію сексуального характеру, здатну викликати у дітей-користувачів гри не відповідний їх віку інтерес до сексуальних проблем (в тому числі зображення або сцени зґвалтування чи інших насильницьких дій сексуального характеру, зображення сексуальної експлуатації дітей і будь-яких інших дій сексуального характеру відносно дитини, а також використання голосу і вигляду дитини в сексуальних сюжетах);
2.5. здатні викликати появу у дітей страхів, паніки, жаху (детально змодельовані або натуралістично зображені окультно-містичні практики або магічні ритуали; акти розтину людського тіла, самогубства, членоушкодження; фізіологічні подробиці процесу і наслідків смерті або передсмертної агонії живих істот; наслідки нещасних випадків, аварій, катастроф (травми, каліцтва, сліди кровотечі, трупи, покалічені тіла або ампутовані частини тіл людей або тварин, сліди кровопролиття).
3. Провайдери послуг в Інтернеті та мережах мобільного радіотелефонного зв'язку, власники і адміністратори пунктів загального доступу до Інтернету зобов'язані забезпечувати дотримання передбачених вікових обмежень у доступі до он-лайн ігор дітей, застосовуючи при цьому способи підтвердження віку користувача.
Додаткові вимоги до розповсюдження окремих видів інформації, призначеної для дітей
1. У друкованій продукції, аудіо-, кіно- і відеопродукції, призначеній для дітей, не допускається розміщення оголошень про проведення відбору дітей, а так само фото-, кіно- і відеозйомок, конкурсів, видовищних заходів чи інших оголошень, що містять інформацію, яка завдає шкоди здоров'ю і (або) розвитку дітей (в тому числі щодо участі дітей в обігу інформаційної продукції, віднесеної до категорії "З 18 років").
Обмежується доступ дітей до інформації, яка завдає шкоди здоров'ю та розвитку дітей, поширюється за допомогою інформаційно-телекомунікаційних мереж загального користування (включаючи Інтернет та мережі мобільного (стільникового) телефонного зв'язку).
2. Зміст інформаційної продукції, призначеної для навчання дітей в освітніх установах, повинен відповідати вимогам законодавства України про освіту.
3. Оформлення та зміст друкованої та аудіовізуальної продукції, призначеної для роботи з дітьми в установах дошкільної освіти, повинні відповідати віковій категорії інформаційної продукції "До 6 років" або "Універсальна".
4. Оформлення друкованої та аудіовізуальної продукції, призначеної для дітей, у тому числі зошитів, щоденників, обкладинок для книг, зошитів і щоденників, книжкових закладок та іншої поліграфічної продукції, яка використовується під час навчання дітей, здійснюється з урахуванням особливостей розвитку дітей відповідних вікових груп і не повинно містити інформацію, що відноситься до вікової категорії інформаційної продукції "З 18 років".
5. В інформаційній продукції для дітей мають бути використані тексти та зображення, що сприяють вихованню у них патріотизму, естетичних смаків і несуть корисну і пізнавальну інформацію.
6. Реклама, яка поширюється при кіно- і відеообслуговуванні дітей, у дитячих телепрограмах і телепередачах, у дитячих радіопрограмах і радіопередачах, в призначених для дітей періодичних друкованих виданнях, Інтернет-ресурсах та іншій інформаційній продукції для дітей, повинна відповідати віковій категорії, присвоєній носію інформаційної продукції, в якій вона розміщується.
Додаткові вимоги до обігу інформаційної продукції категорії "З 18 років"
1. Поширення серед дітей у будь-якій формі (включаючи підписку, продаж, прокат, оренду, надання з відкритих фондів бібліотек) інформаційної продукції віковій категорії "З 18 років", а також залучення дітей до її обігу не допускається.
2. Поширення інформаційної продукції вікової категорії "З 18 років" без застосування виробниками та розповсюджувачами зазначеної продукції відповідних адміністративних, організаційних, технічних, програмних засобів чи інших способів обмеження доступу до неї дітей в доступний для дітей час або в доступних для відвідування дітьми громадських місцях не допускається.
3. Поширення інформаційної продукції вікової категорії "З 18 років" за допомогою телерадіомовлення (у тому числі шляхом трансляції в прямому ефірі інформаційних теле- і радіопрограм, теле- і радіопередач) здійснюється з урахуванням вимог законодавства України. Поширення інформаційної продукції вікової категорії "З 18 років" за допомогою телемовлення постійно супроводжується розміщенням телетексту з попередженням про вікові обмеження способом "рухомого рядка" при анонсуванні зазначеної продукції.
Поширення інформаційної продукції вікової категорії "З 18 років" за допомогою радіомовлення супроводжується усним попередженням про вікові обмеження протягом її трансляції з інтервалом 10 хвилин.
4. Перша і остання сторінки газет, обкладинок періодичних і неперіодичних друкованих видань, зовнішнє оформлення іншої поліграфічної продукції вікової категорії "З 18 років", призначені для розповсюдження серед невизначеного кола осіб в громадських місцях, доступних дітям, не повинні містити інформацію, яка завдає шкоди здоров'ю і (або) розвитку дітей.
5. Поширення друкованої продукції вікової категорії "З 18 років" в громадських місцях здійснюється тільки в герметичній непрозорій упаковці.
6. Поширення інформаційної продукції вікової категорії "З 18 років" у призначених для дітей освітніх, медичних, санаторно-курортних, спортивних організаціях, організаціях культури, організаціях відпочинку дітей та їх оздоровлення або на територіях або в приміщеннях, розташованих на відстані менше 100 метрів прямої видимості від зазначених організацій, а також в інших визначених законодавством України місцях не допускається.
7. Залучення дітей для участі у створенні інформаційної продукції або у видовищних заходах вікової категорії "З 18 років" не допускається.
( Текст взято з сайту НК захисту суспільної моралі http://www.moral.goua/ )