• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо проведення нотаріусами праворозяснювальної роботи з членами сімей та родинами осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, з питань отримання ними витягу з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин

Українська нотаріальна палата | Інформаційний лист від 10.06.2025 № 13/2025
Реквізити
  • Видавник: Українська нотаріальна палата
  • Тип: Інформаційний лист
  • Дата: 10.06.2025
  • Номер: 13/2025
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Українська нотаріальна палата
  • Тип: Інформаційний лист
  • Дата: 10.06.2025
  • Номер: 13/2025
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
НОТАРІАЛЬНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
КОМІСІЯ З ПИТАНЬ АНАЛІТИЧНО-МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НОТАРІАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ
від 10.06.2025 р. N 13/2025
Щодо проведення нотаріусами правороз'яснювальної роботи з членами сімей та родинами осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, з питань отримання ними витягу з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин
Комісія з метою проведення нотаріусами правороз'яснювальної роботи з членами сімей та родинами осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, з питань отримання ними витягу з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, правової підтримки таких громадян, доводить до відома нотаріусів про те, що відповідно до статті 1 Закону України "Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин" від 12 липня 2018 року N 2505-VIII (далі - Закон N 2505-VIII) особою, зниклою безвісти за особливих обставин, - є особа, зникла безвісти у зв'язку із збройним конфліктом, воєнними діями, тимчасовою окупацією частини території України, надзвичайними ситуаціями природного чи техногенного характеру.
Відповідно до статті 4 Закону N 2505-VIII особа набуває статусу такої, що зникла безвісти за особливих обставин, з моменту внесення про неї відомостей, що містяться у заяві про факт зникнення, до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, у порядку, передбаченому цим Законом, та вважається такою, що зникла безвісти за особливих обставин, з моменту подання заявником заяви про факт зникнення особи.
Єдиний реєстр осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, - електронна база даних, призначена для зберігання, захисту, обробки, використання та поширення визначеної цим Законом інформації про осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, їх невпізнані останки, наявність чи відсутність рішення суду про визнання осіб, зниклих безвісти, безвісно відсутніми або оголошення померлими, інформації про видачу нотаріусами свідоцтва про призначення опікуна над майном осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, а також інших даних, що використовуються для забезпечення обліку осіб, зниклих безвісти, з метою їх розшуку (далі - Реєстр).
Уповноважений з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин (далі - Уповноважений), є посадовою особою МВС, на яку покладено повноваження щодо координації розшуку осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, та вирішення інших пов'язаних з цим питань відповідно до Закону України "Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин". Забезпечення діяльності Уповноваженого здійснюється Секретаріатом Уповноваженого, який є самостійним структурним підрозділом апарату МВС. Уповноважений має представників в регіонах.
Відомості про наявність чи відсутність інформації про особу в Реєстрі надаються у формі безоплатного Витягу в порядку, визначеному наказом МВС 29.08.2022 N 535 "Про затвердження Положення про Єдиний реєстр осіб, зниклих безвісти за особливих обставин".
Для отримання Витягу особам, які вважалися зниклими безвісти за особливих обставин, місце перебування яких встановлено; родичам осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, а саме які є близькими родичами та членами сім'ї особи, необхідно подати до Управління з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин (Секретаріату Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин):
запит на отримання витягу (запит подається в довільній формі з обов'язковим зазначенням прізвища, ім'я, по батькові, дати народження особи, стосовно якої робиться запит; ступеня родинних стосунків з особою; поштову чи електронну адресу, куди необхідно відправити витяг);
копію документа, що посвідчує особу заявника;
копію документа, що посвідчує особу особи, яка зникла (за наявності);
сповіщення про зникнення особи безвісти або інші документи, які підтверджують факт зникнення особи за особливих обставин;
копії документів, що підтверджують статус близького родича або та члена сім'ї особи, стосовно якої робиться запит.
Запит з копіями відповідних документів необхідно надіслати на поштову адресу: Управління з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин (Секретаріат Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин), вул. Богомольця, 10, м. Київ, 00024, або на електронну адресу: pgmia@mvs.gov.ua.
За зверненнями осіб, які вважалися зниклими безвісти за особливих обставин, місце перебування яких встановлено, родичів осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, а саме які є близькими родичами та членами сім'ї такої особи, нотаріус може надати правову консультацію таким особам з наведених питань та правильного оформлення запиту для отримання Витягу з Реєстру, що дозволить попередити помилки у заповненні запитів та допоможе громадянам, які не в змозі зробити це самостійно з різних причин.
Правове регулювання:
1. Закон України "Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин" від 12 липня 2018 року N 2505-VIII (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2505-19#Text)
2. Постанова КМ України "Деякі питання виконання Закону України "Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин" від 29 квітня 2022 р. N 511 Київ (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/511-2022-%D0%BF#n15)
3. Положення про Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, затв. постановою КМ України від 29 квітня 2022 р. N 511 Київ (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/511-2022-%D0%BF#n15)
4. Наказ МВС 29.08.2022 N 535 "Про затвердження Положення про Єдиний реєстр осіб, зниклих безвісти за особливих обставин" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0998-22#Text)
Окремо Комісія доводить до відома нотаріусів:
Відповіді Міністерства внутрішніх справ на найбільш поширені питання щодо отримання витягу з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин;
Пам'ятку для отримання витягу з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин;
Запит для отримання Витягу (запит з копіями відповідних документів необхідно надіслати: на поштову адресу: Управління з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин (Секретаріат Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин), вул. Богомольця, 10, м. Київ, 00024; на електронну адресу: pgmia@mvs.gov.ua.
Звернення громадян на гарячу лінію Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, приймаються з понеділка по п'ятницю з 09.00 до 18.00, в суботу з 09.00 до 15.00 за коротким номером: 1698, запис на особистий прийом до Уповноваженого: (044) 254-77-69
Комісія з аналітично-методичного
забезпечення нотаріальної діяльності
Нотаріальної палати України
Додаток
Відповіді МВС на найбільш поширені питання щодо отримання витягу з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин
Як отримати витяг із Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин?
Відомості про наявність чи відсутність інформації про особу в Єдиному реєстрі осіб, зниклих безвісти за особливих обставин (далі - Реєстр), надаються у формі Витягу в порядку, визначеному наказом МВС 29.08.2022 N 535 "Про затвердження Положення про Єдиний реєстр осіб, зниклих безвісти за особливих обставин". Витяги надаються безоплатно.
Для отримання Витягу необхідно подати до Управління з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин (Секретаріату Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин):
запит на отримання витягу (запит подається в довільній формі з обов'язковим зазначенням прізвища, ім'я, по батькові, дати народження особи, стосовно якої робиться запит; ступеню родинних стосунків з особою; поштову чи електронну адресу, куди необхідно відправити витяг);
копію документа, що посвідчує особу;
копії документів, що підтверджують родинні зв'язки з особою, стосовно якої робиться запит.
Запит з копіями відповідних документів необхідно надіслати:
на поштову адресу: Управління з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин (Секретаріат Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин), вул. Богомольця, 10, м. Київ, 00024;
на електронну адресу: pgmia@mvs.gov.ua.
Хто може подати Запит про отримання Витягу з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин?
Запит про отримання Витягу з Єдиного реєстру осіб, безвісно зниклих за особистих обставин, можуть подати:
особи, які вважалися зниклими безвісти за особливих обставин, місце перебування яких встановлено;
родичі осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, а саме, які є близькими родичами та членами сім'ї особи.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин" близькими родичами та членами сім'ї особи, зниклої безвісти за особливих обставин, є чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням, а також особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом і мають взаємні права та обов'язки, у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі.
Який строк надання Витягу з Єдиного реєстру осіб, безвісно зниклих за особистих обставин?
Згідно із Положенням про Єдиний реєстр осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, затвердженим наказом МВС від 29.08.2022 N 535, Витяги надаються у строк до 10 робочих днів.
У випадках, коли підготовка Витягу потребує додаткової перевірки інформації, Запити розглядаються у строк до 30 календарних днів.
Куди подавати заяву про розшук особи, зниклої безвісти за особливих обставин?
Заява про розшук особи, зниклої безвісти за особливих обставин, згідно із ст. 18 Закону України "Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин" подається до відповідного територіального органу Національної поліції України.
Заява про розшук особи, зниклої безвісти за особливих обставин, може бути подана родичем такої особи, представником військового формування, органом державної влади, органом місцевого самоврядування, громадським об'єднанням або будь-якою іншою особою, якій стало відомо про зникнення.
Заява про розшук особи, зниклої безвісти за особливих обставин, може бути подана Уповноваженим зі зниклих безвісти, якщо до нього звернуться з повідомленням про зникнення особи її родичі, представники військового формування, органу державної влади, органу місцевого самоврядування, громадське об'єднання або будь-яка інша особа, якій стало відомо про зникнення особи.
Хто вносить відомості до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин?
Єдиний реєстр осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, створюється для накопичення та централізації відомостей та даних про таких осіб, а також обліку інформації, необхідної для їх ефективного розшуку.
Відомості, зазначені у заяві про розшук особи, зниклої безвісти за особливих обставин, раніше подані до Національної поліції, відповідно до статті 18 Закону України "Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин" будуть внесені до Єдиного реєстру осіб, безвісно зниклих за особистих обставин, після здійснення Уповноваженим відповідних перевірок.
Чи дата зникнення особи є ідентичною даті набуття статусу осіб, зниклої безвісти за особливих обставин?
Відповідно до статті 4 Закону України "Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин" особа набуває статусу такої, що зникла безвісти за особливих обставин, з моменту внесення про неї відомостей, що містяться у заяві про факт зникнення, до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, у порядку, передбаченому цим Законом, та вважається такою, що зникла безвісти за особливих обставин, з моменту подання заявником заяви про факт зникнення особи.
Зважаючи на викладене, у витязі зазначається дата внесення відомостей про особу до Реєстру, яка відповідно до Закону є датою набуття статусу особи, зниклої безвісти за особливих обставин. Також у Витязі зазначається дата реєстрації заяви про розшук. Вказані дати не співпадають з датою зникнення особи, яка фіксується органами досудового розслідування в кримінальному провадженні, в рамках якого проводиться розшук особи.
Згідно із статтю 18 Закону відомості, зазначені у заяві про розшук особи, зниклої безвісти за особливих обставин, підлягають внесенню до Реєстру після отримання Уповноваженим з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин від Національної поліції України інформації про зникнення особи за особливих обставин або інформації про отримання заяви про розшук такої особи.
Куди звертатися у разі виявлення помилки у Витязі?
У разі якщо у Витязі виявлено помилку в установчих даних особи, необхідно письмово звернутися до Управління з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин (Секретаріату Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин) та додати до звернення копії документів, на підставі яких можливо внести відповідні зміни.
Також з метою прискорення виправлень у Реєстрі, бажано з відповідними документами звернутися до територіального органу Національної поліції України, де подавалася заява про розшук особи.
ПАМ'ЯТКА
для отримання витягу з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин
Витяг з Реєстру безоплатно надається на підставі запиту, поданого:
• суб'єктами та органами, визначеними Положенням про Єдиний реєстр осіб, зниклих безвісти за особливих обставин;
• особами, які вважалися зниклими безвісти за особливих обставин, місце перебування яких встановлено;
• близькими родичами та членами сім'ї осіб, зниклих безвісти за особливих обставин.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин" близькими родичами та членами сім'ї особи, зниклої безвісти за особливих обставин, є:
• чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра;
• дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням;
• особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом і мають взаємні права та обов'язки, у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі. (Згідно зі статтею 21 Сімейного кодексу Українипроживання однією сім'єю жінки та чоловіка без шлюбу не є підставою для виникнення у них прав та обов'язків подружжя. Набуття таких прав та обов'язків вирішується в судовому порядку).
Для отримання витягу з Реєстру необхідно подати:
• запит про отримання витягу;
• паспорт особи, зниклої безвісти (або інший документ, що посвідчує особу) за наявності;
• сповіщення про зникнення особи безвісти або інші документи, які підтверджують факт зникнення особи за особливих обставин;
• паспорт заявника (сторінки з фото, підписом та місцем реєстрації);
• документи, які підтверджують родинний зв'язок заявника та особи, зниклої безвісти за особливих обставин (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, тощо) та документи, які підтверджують зміну прізвища заявника або зниклого.
Запит з копіями відповідних документів необхідно надіслати:
на поштову адресу: вул. Богомольця, 10, м. Київ, 00024;
або на електронну адресу: pgmia@mvs.gov.ua.
Витяг з Реєстру, отриманий на електронну пошту та роздрукований, так само як і витяг, що надсилається на поштову адресу, не потребує проставлення "мокрої печатки" оскільки його підписано кваліфікованим електронним підписом посадової особи Секретаріату Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, яка його сформувала.
Кожному витягу присвоюється унікальний електронний ідентифікатор (QR-код), який забезпечує перехід за посиланням на відповідний підтвердний запис в електронних ресурсах Реєстру та код для перевірки автентичності витягу.
Управління з питань осіб, зниклих безвісти за
особливих обставин (Секретаріат Уповноваженого з питань осіб,
зниклих безвісти за особливих обставин) МВС України

електронна адреса: pgmia@mvs.gov.ua
вул. Богомольця, 10,
м. Київ, 00024
_____________________________________ (П. І. Б. заявника)

_____________________________________
вул. _________________________________ (адреса проживання)

_____________________________________ (населений пункт проживання, поштовий індекс)

_____________________________________
_____________________________________ (область проживання)

_____________________________________ (електронна адреса)

_____________________________________ (контактний телефон)
ЗАПИТ
Прошу надати витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих
безвісти за особливих обставин, стосовно:
прізвище:
ім'я:
по батькові (за
наявності):
дата народження:
місце народження:
ступінь родинного зв'язку зниклого з
заявником:
Витяг з Реєстру прошу надіслати:
на електронну адресу
___________________________________________________________________
АБО на поштову адресу
_________________________________________________________________
Додаток: 1. Копія паспорта заявника та зниклого (за
наявності);
2. Сповіщення;
3. Документи, які підтверджують родинні зв'язки та
зміну прізвища заявника або зниклого.
____________
(дата)
____________
(підпис)
_________________________
(П. І. Б.)