• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про Концепцію Державної програми реформування залізничного транспорту

Міністерство транспорту та звязку України  | Рішення від 31.10.2006 № 11
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту та звязку України
  • Тип: Рішення
  • Дата: 31.10.2006
  • Номер: 11
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту та звязку України
  • Тип: Рішення
  • Дата: 31.10.2006
  • Номер: 11
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
31.10.2006 N 11
Про Концепцію Державної програми реформування залізничного транспорту
( Додатково див. Наказ Міністерства транспорту та зв'язку N 1063 від 03.11.2006 )
Відмітити, що на теперішній час залізниці України ще виконують покладені на них функції та, в цілому, забезпечують потреби економіки і населення в перевезеннях.
Однак стан їх виробничо-технічної бази та технологічний рівень перевезень по багатьох параметрах не відповідають зростаючим потребам суспільства та європейським стандартам якості транспортних послуг.
Так, за період з 1992 року знос основних виробничих фондів виріс із 38% до 58%, при цьому знос тепловозів становить 79%, електровозів - 54%, пасажирських вагонів - 72%, вантажних вагонів - 65%.
Аналогічне положення з основними фондами склалося і у колійному та інших господарствах інфраструктури залізниць.
Головна причина - хронічний дефіцит інвестицій в оновлення основних фондів.
Щорічна потреба галузі в коштах на ремонт і оновлення засобів виробництва становить близько 15 млрд.грн., фактично вкладається одна третина.
До цього часу це майже не позначалося на показниках роботи залізниць внаслідок значного падіння обсягів перевезень і порівняно великого терміну служби основних фондів. Однак уже в найближчому майбутньому, у міру виходу з ладу засобів виробництва, ситуація може призвести до катастрофічних наслідків.
Сформована система залізничного транспорту представляє собою сукупність залізниць та інших державних підприємств, які фактично не оформлені в єдиний виробничий комплекс, має вкрай низьку привабливість для інвесторів і не дозволяє без державної гарантії залучати необхідні кошти.
Незважаючи на проведену з 1991 по 2006 рік роботу зі скорочення непродуктивних витрат, галузь має значний невикористаний потенціал росту ефективності, як в області поліпшення експлуатаційних, так і фінансових показників.
Істотним обмеженням подальшого підвищення ефективності роботи залізничного транспорту є низький рівень мотивації персоналу.
Наявність перехресного субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних і діючий механізм розподілу доходів не дозволяють досягти необхідного рівня фінансової прозорості й реалізувати потенціал ринкових механізмів.
Значно позначається на роботі залізниць і недосконала система тарифів.
Існуючі тарифи недостатньо диференційовані й слабко залежать від попиту на ту або іншу послугу й від рівня витрат на неї.
Останнім часом загострився розрив між правовою базою функціонування залізничного транспорту і загальними тенденціями розвитку законодавства в країні, тому реформування залізничного транспорту в першу чергу вимагає удосконалення законодавчої та нормативно-правової бази, яка регламентує його функціонування в умовах ринкової економіки.
Поєднання в Укрзалізниці функцій державного органу управління і господарюючого суб'єкта знижує ефективність виконання цих, по суті, зовсім різних завдань та не сприяє підвищенню рівня управлінської діяльності.
Відставання з реформуванням галузі від інших країн СНД і Європи знижує її конкурентні можливості на ринку транспортних послуг, унеможливлює використання в повній мірі ринкових механізмів господарювання та розвитку.
Проектом наданої Концепції передбачено:
- формування єдиної системи залізничного транспорту України та державної власності на 100% акцій створюваної Державної акціонерної компанії "Українські залізниці";
- розподіл функцій державного управління, які передаються Мінтрансзв'язку, і господарського управління залізничним транспортом, які передаються господарюючому суб'єктові - ДАК "Українські залізниці";
- збереження державного контролю за діяльністю залізничного транспорту;
- розподіл у системі залізничного транспорту природно-монопольного і конкурентного секторів;
- створення на залізничному транспорті конкурентного середовища шляхом забезпечення доступу перевізників різних форм власності до виробничої інфраструктури залізничного транспорту і при наданні ремонтних та інших послуг;
- виділення із системи залізничного транспорту частини допоміжних та обслуговуючих підрозділів залізниць із передачею їх у комунальну власність або на приватизацію;
- підвищення соціальної захищеності працівників залізничного транспорту, розробка разом із профспілками й прийняття галузевої програми по даному питанню;
- збереження у складі господарюючого суб'єкта, якому передаються функції господарського управління залізничним транспортом, об'єктів соціальної сфери, які сприяють створенню умов для забезпечення безпеки руху й охорони праці, формуванню кадрового потенціалу й відносин соціального партнерства.
Реформування передбачається здійснити протягом десяти років з виділенням трьох основних етапів:
На першому етапі (2006 - 2008 роки) мають бути сформовані законодавчі основи та проведені організаційні заходи щодо розмежування державних та господарських функцій Укрзалізниці.
Головним підсумком першого етапу структурної реформи буде створення ДАК "Українські залізниці".
На другому етапі реформування (2008 - 2010 роки) проводиться організаційне розмежування природно-монопольного і конкурентного видів діяльності залізниць, створюються умови для поступового скорочення перехресного субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних, розробляються організаційно-правові основи для розвитку конкуренції.
На третьому етапі реформування (2011 - 2015 роки) здійснюється повне розмежування управління інфраструктурою і перевезеннями, створюється конкурентне середовище на ринку перевезень, ремонтних та інших послуг.
З метою підвищення ефективності залізничного транспорту і забезпечення постійно зростаючих потреб економіки держави і населення у перевезеннях колегія
ВИРІШИЛА:
1. Схвалити проект Концепції Державної програми реформування залізничного транспорту України (додається).
2. Державній адміністрації залізничного транспорту України (Козак В.В.), Департаменту розвитку та координації систем транспорту та зв'язку (Легенький Г.М.), Юридичному управлінню (Душин А.В.) доопрацювати проект Концепції з урахуванням зауважень та пропозицій членів колегії і продовжити роботу щодо його погодження із причетними міністерствами й відомствами та подання на розгляд і схвалення Кабінетом Міністрів України.
Голова колегії
Секретар колегії
М.Рудьковський
К.Мальцева
(Проект Концепції не наводиться.)