ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ
ПОЛІТИКИ ТА РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА
РІШЕННЯ
29.10.2012 № 6 |
Про необхідність усунення Міністерством енергетики та вугільної промисловості України порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"
На виконання вимог Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", здійснюючи експертизу нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади щодо їх відповідності принципам державної регуляторної політики, Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва
ВСТАНОВИЛА:
Наказом Міністерства палива та енергетики України від 15.07.2010 № 288 затверджено Методику визначення обсягів природного газу, які використовуються для виробництва теплової енергії для населення в разі, якщо суб'єкти господарювання здійснюють постачання теплової енергії різним категоріям споживачів (надалі - Методика).
За результатом здійсненої експертизи Методики встановлено, що окремі її норми не відповідають принципам державної регуляторної політики, визначеним статтею 4 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" , а також вимогам статті 5 цього Закону.
При формуванні тарифів на теплову енергію для потреб населення до прямих матеріальних витрат планованої виробничої собівартості включаються, зокрема витрати на придбання природного газу, які визначаються виходячи з обсягу виробництва теплової енергії та діючих цін на паливно-енергетичні ресурси, як передбачено пунктом 18 Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги".
Проте існує неузгодженість між вказаними вище нормами Порядку та Методикою , у зв'язку з чим збільшується додаткове навантаження на фактичну собівартість виробництва теплової енергії.
Так згідно з Методикою теплогенеруючі підприємства визначають обсяги природного газу за ціною, яка на сьогодні, відповідно до постанови НКРЕ від 13.07.2010 № 813 "Про затвердження граничного рівня ціни на природний газ для суб'єктів господарювання, які виробляють теплову енергію, у тому числі блочних (модульних) котелень, установлених на дахові та прибудованих", складає 1091 грн./1000 м 3 (без ПДВ).
Однак до граничної ціни не включено повний обсяг виробництва теплової енергії для потреб населення, а входить лише та частка теплової енергії ("корисний відпуск"), яка спожита населенням до точки продажу (зовнішня стіна житлового будинку).
Таким чином під час формування граничного рівня ціни на природний газ для відповідних суб'єктів господарювання не враховується обсяг теплової енергії, яка при транспортуванні по трубопроводам втрачається згідно зі встановленими та затвердженими технологічними нормативами.
Тому на сьогоднішній день підприємства змушені закуповувати природний газ на виробництво частини теплової енергії для потреб населення, яка втрачається відповідно до технологічних нормативів у процесі транспортування за ціною 3885 грн./1000 м 3 (без ПДВ), що фактично дорівнює ціні виробництва теплової енергії для бюджетних та інших споживачів.
Крім того, за даними Держстату обсяг виробленої та відпущеної в мережу теплової енергії за 2011 рік становить усього 101489 тис. Гкал, а втрати теплової енергії в мережах складають 13497 тис. Гкал або 13,3%. Річний обсяг реалізації теплової енергії для потреб населення складає 54705 тис. Гкал, тобто вироблено та відпущено в мережу теплової енергії для населення з урахуванням втрат 63097 тис. Гкал.
Різниця ціни на газ складає 2794 грн./1000 м 3 (без ПДВ). Фактичні витрати природного газу на виробництво відпущеної в мережу 1 Гкал теплової енергії за 2011 рік складають 140 м 3.
Таким чином додаткові збитки підприємств теплоенергетики тільки за 2012 рік, пов'язані із застосуванням ціни природного газу для різких категорій споживачів при виробництві та реалізації теплової енергії населенню, які відносяться до фактичних витрат, становитимуть 3283 млн. грн. (без ПДВ).
Зазначені додаткові збитки призводять до суттєвого фінансового навантаження на теплогенеруючі підприємства, що, в свою чергу, негативно впливає на розвиток системи теплопостачання в цілому та технічного стану мереж зокрема.
У зв'язку з цим Методика потребує внесення змін в частині визначення обсягів природного газу, який використовується для виробництва в повному обсязі та продажу теплової енергії для населення з урахуванням нормативних технологічних втрат, та за ціною як для населення.
З урахуванням вищезазначеного, Методика не відповідає основним принципам державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності, задекларованим статтею 4 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" , зокрема щодо:
доцільності - обґрунтованості необхідності державного регулювання господарських відносин з метою вирішення існуючої проблеми;
адекватності - відповідності форм та рівня державного регулювання господарських відносин потребі у вирішенні існуючої проблеми та ринковим вимогам з урахуванням усіх прийнятних альтернатив;
ефективності - забезпечення досягнення внаслідок дії регуляторного акта максимально можливих позитивних результатів за рахунок мінімально необхідних витрат ресурсів суб'єктів господарювання, громадян та держави;
збалансованості - забезпечення у регуляторній діяльності балансу інтересів суб'єктів господарювання, громадян та держави.
Разом з цим вищезазначена Методика не узгоджується з вимогами статті 5 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" в частині недопущення прийняття регуляторних актів, які є непослідовними або не узгоджуються чи дублюють діючі регуляторні акти.
Керуючись вимогами частини 3 статті 27 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" , Державною службою України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва
ВИРІШЕНО:
запропонувати Міністерству енергетики та вугільної промисловості України:
- внести зміни до Методики визначення обсягів природного газу, які використовуються для виробництва теплової енергії для населення в разі, якщо суб'єкти господарювання здійснюють постачання теплової енергії різним категоріям споживачів , затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 15.07.2010 № 288, в частині визначення обсягів природного газу, який використовується для виробництва та реалізації теплової енергії для населення з урахуванням нормативних технологічних втрат за ціною як для населення.
Рішення Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва щодо усунення порушень принципів державної регуляторної політики підлягає виконанню у порядку, визначеному статтею 28 Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", у двомісячний строк з дня прийняття такого рішення.
Виконання цього рішення передбачає підготовку проекту акта про внесення змін до Методики визначення обсягів природного газу, які використовуються для виробництва теплової енергії для населення в разі, якщо суб'єкти господарювання здійснюють постачання теплової енергії різним категоріям споживачів , затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 15.07.2010 № 288, та подання не пізніше одного робочого дня до закінчення строку виконання відповідного рішення до спеціально уповноваженого органу копії проекту акта.
У разі невиконання рішення спеціально уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики або не оскарження цього рішення органом виконавчої влади протягом встановленого в цьому Законі строку, дія регуляторного акта або окремих його положень, щодо яких було прийнято відповідне рішення, зупиняється наступного дня з дня закінчення строку виконання такого рішення.
Подання скарги щодо рішення спеціально уповноваженого органу не зупиняє дії цього рішення.
Голова Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва | М.Ю. Бродський |
( Текст взято з сайту Держпідприємництва України http://www.dkrp.gov.ua )