ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
Про необхідність усунення Державною службою України з питань праці порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"
Відповідно до статті 30
Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон) та на підставі звернення суб'єкта господарювання Державна регуляторна служба України здійснила експертизу наказу Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005
№ 15 "Про затвердження Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою" (далі - Наказ № 15), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.04.2009 за № 327/16343, та встановила наступне.
Пунктом 5.2
Типового положення визначено, що перші заступники та заступники міністрів, керівники інших центральних органів виконавчої влади, перші заступники та заступники міністрів, керівники інших центральних органів виконавчої влади Ради міністрів Автономної Республіки Крим, заступники керівників обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій; керівники об'єднань підприємств, керівники підприємств (чисельністю понад 1000 працівників), керівники та фахівці служб охорони праці, члени комісій з перевірки знань з питань охорони праці цих підприємств; експерти технічні з промислової безпеки; керівники та викладачі кафедр охорони праці вищих навчальних закладів, керівники і штатні викладачі галузевих навчальних центрів проходять навчання у Головному навчально-методичному центрі Держгірпромнагляду (далі - ГНМЦ).
Разом з тим, пунктом 5.3
Типового положення передбачено, що посадові особи районних державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, функціональні обов'язки яких пов'язані із забезпеченням охорони праці; спеціалісти науково-дослідних, конструкторських, проектних і технологічних відділів, які займаються проведенням експертизи проектно-конструкторської документації, на яку поширюються вимоги нормативно-правових актів з охорони праці, а також ті, які виконують розробки з питань охорони праці; керівники підприємств чисельністю менше 1000 працівників, керівники та спеціалісти служб охорони праці, члени комісій з перевірки знань з питань охорони праці підприємств проходять навчання з питань охорони праці у галузевих навчальних центрах або навчальних закладах та установах, які в установленому Типовим положенням порядку проводять відповідне навчання.
Посадові особи малих підприємств, де немає можливості провести навчання безпосередньо на підприємстві та створити комісію з перевірки знань з питань охорони праці, проходять навчання у навчальних закладах та установах, які в установленому Типовим положенням порядку проводять відповідне навчання (п. 5.
4Типового положення ).
Таким чином, пунктом 5.2
Типового положення за ГНМЦ закріплено виключне право здійснювати навчання певного кола посадових осіб з питань охорони праці.
Проте
Законом України "Про охорону праці" чи будь-яким іншим нормативно-правовим актом не передбачено жодних обмежень в частині визначення навчальних закладів, що проводять навчання з питань охорони праці.
В свою чергу статтею 42
Конституції України передбачається, що кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом. Держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція. Види і межі монополії визначаються законом.
Також, відповідно до частини третьої статті 18
Господарського кодексу органам державної влади та органам місцевого самоврядування, їх посадовим особам забороняється приймати акти та вчиняти дії, які усувають конкуренцію або необґрунтовано сприяють окремим конкурентам у підприємницькій діяльності, чи запроваджують обмеження на ринку, не передбачене законодавством.
Поряд з цим, згідно зі статтею 33
Закону міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, зокрема, організовують навчання і перевірку знань з питань охорони праці.
Отже, запроваджений
Типовим положенням механізм державного регулювання призводить до обмеження кола суб'єктів, уповноважених здійснювати навчання з питань охорони праці, а також нав'язує послуги єдиного державного підприємства, певним категоріям посадових осіб.
Враховуючи вищевикладене, дія положень
Наказу № 15 щодо проходження навчання з питань охорони праці виключно в Державному підприємстві "Головний навчально-методичний центр Держгірпромнагляду України" певних категорій посадових осіб і фахівців центральних та місцевих органів виконавчої влади, підприємств (чисельністю понад 1000 працівників), керівників та викладачів кафедр охорони праці вищих навчальних закладів та галузевих навчальних центрів та інших, порушує такі обов'язкові принципи державної регуляторної політики, передбачені статтею 4
Закону, як:
адекватність - відповідність форм та рівня державного регулювання господарських відносин потребі у вирішенні існуючої проблеми та ринковим вимогам з урахуванням усіх прийнятних альтернатив;
ефективність - забезпечення досягнення внаслідок дії регуляторного акта максимально можливих позитивних результатів за рахунок мінімально необхідних витрат ресурсів суб'єктів господарювання, громадян та держави;
збалансованість - забезпечення у регуляторній діяльності балансу інтересів суб'єктів господарювання, громадян та держави.
Рішення Державної регуляторної служби України щодо усунення порушень принципів державної регуляторної політики підлягає виконанню у порядку, визначеному статтею 28
Закону, у двомісячний строк з дня прийняття такого рішення.
Виконання цього рішення передбачає підготовку проекту акта про внесення змін до наказу Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005
№ 15 "Про затвердження Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою" та подання у встановленому Законом порядку на погодження до уповноваженого органу не пізніш як за п'ять робочих днів до закінчення строку його виконання.
У разі невиконання рішення уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики або неоскарження цього рішення органом виконавчої влади протягом встановленого в
Законі строку, дія регуляторного акта або окремих його положень, щодо яких було прийнято відповідне рішення, зупиняється наступного дня з дня закінчення строку виконання такого рішення.
Подання скарги щодо рішення уповноваженого органу не зупиняє дії цього рішення.
Т. в. о. Голови Державної регуляторної служби України | В.П. Загородній |
( Текст взято з сайту Державної регуляторної служби України http://www.dkrp.gov.ua )