• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо введення абонплати для користувачів газових плит та котлів

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг | Лист від 18.02.2016 № 1453/16.3.1/7-16
Реквізити
  • Видавник: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
  • Тип: Лист
  • Дата: 18.02.2016
  • Номер: 1453/16.3.1/7-16
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
  • Тип: Лист
  • Дата: 18.02.2016
  • Номер: 1453/16.3.1/7-16
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ЛИСТ
18.02.2016 № 1453/16.3.1/7-16
ТОВ "ТРК Україна"
У зв'язку із вашим зверненням Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, Регулятор), надає інформацію щодо питання введення абонплати за послуги розподілу природного газу.
Щодо питань: Чи буде введена абонплата для користувачів газових плит та котлів?
Чому вирішили ввести таку інновацію?
Чи сплачуватимуть її ті, хто має лічильник та газом не користувалися?
З 01.10.2015 року введено в дію Закон України "Про ринок природного газу" (далі - Закон України), який визначає правові засади функціонування ринку природного газу України, заснованого на принципах вільної конкуренції, належного захисту прав споживачів та безпеки постачання природного газу, а також здатного до інтеграції з ринками природного газу держав - сторін Енергетичного Співтовариства.
На виконання зобов'язань України за Договором про заснування Енергетичного Співтовариства та Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, цей Закон спрямований на імплементацію актів законодавства Енергетичного Співтовариства у сфері енергетики, а саме: Директиви 2009/73/ЄС про спільні правила внутрішнього ринку природного газу та про скасування Директиви 2003/55/ЄС; Регламенту (ЄС) 715/2009 про умови доступу до мереж транспортування природного газу та яким скасовується Регламент (ЄС) 1775/2005; Директиви 2004/67/ЄС про здійснення заходів для забезпечення безпеки постачання природного газу.
Відповідно до положень статті 1 Закону України:
доступ - право користування потужністю об'єкта газової інфраструктури в обсязі та на умовах, встановлених у договорі про надання послуг транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору) природного газу або послуг установки LNG;
потужність - максимально допустиме перетікання обсягу природного газу, виражене в одиницях енергії до одиниці часу, що надається замовнику відповідно до договору про надання послуг транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору) природного газу або послуг установки LNG;
розподіл потужності - надання, встановлення умов та порядку реалізації, а також здійснення інших процедур, пов'язаних із правом користування потужністю об'єкта газової інфраструктури.
Отже, здійснення оплати вартості послуг оператора газотранспортної системи та оператора газорозподільної системи споживачем, як плати за потужність (що трактується як "абонентська плата"), передбачено Законом України та є європейською практикою.
Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 листопада 2015 р. за № 1379/27824, визначено, що розрахунки споживача за договором розподілу природного газу здійснюється за тарифом, встановленим Регулятором для відповідного Оператора ГРМ, виходячи з величини приєднаної потужності об'єкта споживача.
Разом з тим, зазначена норма набирає чинності з 01 квітня 2016 року.
Таким чином, з 01.04.2016 року планується перехід до формування тарифів на послуги розподілу природного газу виходячи з величини приєднаної потужності об'єкта споживача.
Відповідно до абзацу четвертого пункту 3 частини 6 статті 4 Закону будь-які платежі, пов'язані з доступом до газотранспортних і газорозподільних систем, газосховищ та установки LNG або приєднанням до газотранспортної або газорозподільної системи (у тому числі тарифи на послуги транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору) природного газу та послуги установки LNG), розраховуються незалежно від фізичного шляху слідування природного газу.
Отже, забезпечення потужності, право користування якою оператор газотранспортної системи та оператор газорозподільної системи може надати замовникам, зокрема побутовим споживачам (населенню), з гарантією реалізації такого права не залежить від фактичних обсягів споживання природного газу та від фізичного шляху слідування природного газу.
Варто зазначити, що з урахуванням вимог законодавства, витрати, пов'язані із замовленням послуг інших суб'єктів господарювання, прямо пов'язаних з наданням послуг розподілу природного газу, зокрема оплата оператору газотранспортної системи обсягу замовленої потужності в точках виходу з газотранспортної системи будуть включені до тарифу на послуги розподілу природного газу, який буде сплачувати споживач на основі договору розподілу природного газу, укладеного з Оператором ГРМ.
Так, на сьогоднішній день кінцева ціна природного газу для побутових споживачів (населення) включає до свого складу, зокрема тарифи на послуги транспортування та розподілу природного газу.
Враховуючи необхідність укладення споживачем окремого договору на розподіл природного газу з Оператором ГРМ та окремого договору постачання природного газу з постачальником природного газу, починаючи з 01.04.2016 року планується, що вартість послуг розподілу природного газу має оплачуватись окремо як плата за потужність ("абонентська плата") газорозподільному підприємству, а вартість фактично спожитого природного газу як товару - газопостачальному підприємству.
При цьому, при запровадженні тарифу на послуги розподілу природного газу виходячи з величини приєднаної потужності об'єкта споживача ("абонплати") фактична вартість природного газу для споживачів не зміниться (за умови незмінної вартості послуг транспортування та розподілу природного газу та ціни газу як товару), оскільки буде здійснено перерозподіл структури кінцевої ціни шляхом виокремлення вартості послуг транспортування та розподілу природного газу із структури кінцевої ціни в окремий платіж.
Як розраховувався тариф для абонплати?
Згідно з частиною третьою статті 4 Закону України "Про ринок природного газу" до компетенції Регулятора на ринку природного газу належать, зокрема, затвердження та оприлюднення у встановленому порядку методології визначення тарифів на послуги розподілу природного газу. На виконання вимог Закону НКРЕКП було розроблено проект постанови НКРЕКП "Про затвердження Методики визначення та розрахунку тарифу на послуги розподілу природного газу" (далі - проект постанови НКРЕКП).
Цілями прийняття запропонованого проекту є приведення у відповідність до чинного законодавства діючої методології тарифоутворення із застосуванням вартості забезпечення замовнику обсягу технічної потужності, вираженої в одиницях енергії/м-3 до одиниці часу.
Відповідно до вимог статей 9, 13, 21 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" проект постанови НКРЕКП, аналіз регуляторного впливу та повідомлення про оприлюднення розміщено на офіційному web-сайті НКРЕКП в мережі Інтернет www.nerc.gov.ua та направлено на погодження до Антимонопольного комітету України та Державної регуляторної служби України.
Після отримання відповідних погоджень зазначеного проекту постанови НКРЕКП, на відкритому засіданні Комісії буде прийнято відповідну постанову НКЕРКП, яку буде подано на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України у встановленому законодавством порядку.
На сьогодні Комісією здійснюється підготовчий етап до формування тарифів на послуги розподілу природного газу із застосуванням вартості забезпечення замовнику обсягу технічної потужності, вираженої в одиницях енергії/м-3 до одиниці часу, зокрема збір та аналіз даних від газорозподільних підприємств в частині формування потужності.
Отже, розрахунків тарифів із застосуванням вартості забезпечення замовнику обсягу технічної потужності Комісією на сьогодні ще не здійснювалось та відповідні тарифи не встановлювались.
Голова НКРЕКПД. Вовк