ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 08.02.2023 р. № 08-1/15-01/7/853
Керівникам митниць
Про дотримання вимог законодавства
Законом України від 15 серпня 2022 року № 2510-IX внесено зміни до митного законодавства щодо застосування заходів гарантування (забезпечення сплати митних платежів) при ввезенні на митну територію України та/або переміщенні територією України транзитом товарів, транспортних засобів комерційного призначення.
З метою однозначного підходу до виконання вимог законодавства, звертаємо увагу на.необхідність дотримання положень щодо застосування заходів гарантування з урахуванням переліку товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2022 р. № 1091 "Про затвердження переліку окремих товарів, ввезення яких на митну територію України та/або переміщення територією України транзитом здійснюється без надання митним органам забезпечення сплати митних платежів" (зі змінами).
Крім того, статтею 305 Митного кодексу України визначено, що забезпечення сплати митних платежів не надається щодо:
1) товарів, що переміщуються органами державної влади України, органами місцевого самоврядування, Збройними Силами України та іншими утвореними відповідно до закону військовими формуваннями, розвідувальними органами України безпосередньо для виконання своїх повноважень або на їх користь іншими установами, організаціями, отримувачами (розпорядниками) – міжнародної технічної допомоги в межах зареєстрованих у встановленому законодавством порядку проектів (програм);
2) товарів, що переміщуються особами, яким надано митні пільги, передбачені статтями 382 – 386, 388, 389; 391 і 392 цього Кодексу;
3) товарів, що переміщуються трубопровідним транспортом та лініями електропередачі, якщо інше не передбачено Кабінетом Міністрів України;
4) товарів, щодо яких не вимагається надання забезпечення сплати митних платежів відповідно до частини третьої статті 110 цього Кодексу;
5) товарів, що переміщуються транзитом повітряним транспортом, для декларування яких замість митної декларації використовується електронний перевізний документ як спрощення, надане відповідно до положень Конвенції про процедуру спільного транзиту;
6) товарів, що не є об’єктом оподаткування митними платежами або щодо яких сума митних платежів не перевищує суму, еквівалентну 1000 євро, крім випадків надання забезпечення сплати митних платежів згідно з главами 8, 20 і частиною третьою статті 306 цього Кодексу;
7) товарів, що надходять в Україну як гуманітарна допомога, за умови включення їх отримувача до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги, або переміщуються у складі вантажів з допомогою, визначених частиною першою статті 250 цього Кодексу;
8) товарів, що переміщуються транзитом митною територією України морським, річковим або повітряним транспортом і під час зберігання залишаються в межах одного пункту пропуску чи зони митного контролю морського (річкового) порту, аеропорту;
9) товарів, що переміщуються (пересилаються) в міжнародних поштових відправленнях через митний кордон України.
У зв’язку із зазначеним вище зобов’язую під особисту відповідальність вжити необхідних організаційних заходів направлених на проведення додаткової роз’яснювальної роботи із суб’єктами ЗЕД, перевізниками, агентами митного оформлення, декларантами, іншими заінтересованими особами на предмет змій у законодавстві, які набрали чинності у тому числі в контексті виконання зобов’язань, взятих на себе як країною – учасницею Конвенції про процедуру спільного транзиту (далі – Конвенція), згідно з положеннями якої усі товари, що переміщуються під процедурою спільного транзиту, підлягають гарантуванню.
З метою належної організації функціонування пунктів пропуску через державний кордон, недопущення утворення черг автомобільного транспорту, оперативного врегулювання та вирішення процедур, пов’язаних із пропуском та ввезенням товарів і транспортних засобів, що перебувають під митним контролем, рекомендувати під час проведення відповідної роз’яснювальної роботи із перевізниками та іншими суб’єктами обирати їм один із законодавчо встановлених способів забезпечення сплати митних платежів, визначених Конвенцією та Митним кодексом України. Так, статтею 308 Митного кодексу України встановлено такі способи забезпечення сплати митних платежів:
1) грошова застава;
2) індивідуальна гарантія;
3) забезпечення сплати митних платежів на умовах спрощення "загальна гарантія";
4) забезпечення сплати митних платежів на умовах спрощення "загальна гарантія із зменшенням розміру забезпечення базової суми на 50 відсотків";
5) забезпечення сплати митних платежів на умовах спрощення "загальна гарантія із зменшенням розміру забезпечення базової суми на 70 відсотків";
6) забезпечення сплати митних платежів на умовах спрощення "звільнення від гарантії";
7) забезпечення сплати митних платежів на умовах Митної конвенції про міжнародне перевезення вантажів із застосуванням книжки МДП (Конвенції МДП) 1975 року;
8) забезпечення сплати митних платежів на умовах Конвенції про тимчасове ввезення (Стамбул, 1990 рік) із застосуванням книжки (карнета) А.Т.А. або книжки (карнета) CPD.
Обов’язково наголосити суб’єктами ЗЕД, перевізникам, агентам митного оформлення, декларантам, іншим заінтересованим особам, що розрахунок суми забезпечення сплати митних платежів здійснюється виходячи з повних ставок митних платежів, без урахування будь-яких тарифних пільг (тарифних преференцій), податкових пільг, встановлених законодавством України для операцій з ввезення таких товарів на митну територію України.
Разом з цим необхідно також звернути увагу, що при ввезенні на митну територію України товарів відповідно до положень Конвенції та подальшому переміщенні таких товарів під процедурою спільного транзиту до митниці призначення надання додаткового забезпечення сплати митних платежів не здійснюється, оскільки відповідне переміщення уже покрите гарантією при поміщенні товарів під процедуру спільного транзиту у країні відправлення.
В. о. Голови Сергій ЗВЯГІНЦЕВ