• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про проведення III етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології

Міністерство освіти і науки України | Лист, Форма типового документа, Рекомендації від 04.12.2009 № 1/9-846
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Лист, Форма типового документа, Рекомендації
  • Дата: 04.12.2009
  • Номер: 1/9-846
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Лист, Форма типового документа, Рекомендації
  • Дата: 04.12.2009
  • Номер: 1/9-846
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
04.12.2009 N 1/9-846
Міністерству освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій,
інститутам післядипломної
педагогічної освіти
Про проведення III етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології
Міністерство освіти і науки України інформує про те, що відповідно до Плану дій щодо поліпшення якості підготовки школярів до олімпіад з біології на 2009/2010 навчальний рік (лист МОН від 27.08.2009 р. N 1/9-578) III етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології проводиться за єдиними завданнями 30 січня 2010 року.
Надсилаємо для практичного використання методичні рекомендації щодо проведення III етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології у 2009/2010 навчальному році, що додаються.
Заступник Міністра П.Б.Полянський
Додаток
РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо проведення III етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології у 2009/2010 навчальному році
Метою проведення Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології є виявлення та розвиток обдарованих учнів, зацікавлення їх у поглибленому вивченні біології, формування навичок дослідницької роботи, а також відбір команди для участі в міжнародній олімпіаді з біології.
Документом, що визначає завдання, структуру, технологію проведення Всеукраїнських олімпіад, є Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових дисциплін, турніри, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт та конкурси фахової майстерності (наказ МОН України від 18.08.98 р. N 305, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24.09.98 р. за N 598/3038).
III етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології у 2009/2010 навчальному році проводиться за завданнями Міністерства освіти і науки України 30 січня 2010 року.
Загальна характеристика змісту і структури завдань
Для проведення III етапу біологічної олімпіади Міністерством освіти і науки України готується комплект завдань окремо для кожного класу.
Комплекти завдань для 8 і 9 класів включають:
- теоретичне завдання з відкритою відповіддю;
- тестові завдання трьох рівнів складності (А, Б, В);
- експериментальні задачі;
- бланки для відповідей на тестові завдання (один - на тестові завдання групи А і Б; другий - на тестові завдання групи В);
- відповіді на завдання;
- пояснення до оцінювання окремих завдань і роботи в цілому.
Комплекти завдань для 10 і 11 класів включають:
- тестові завдання трьох рівнів складності (А, Б, В);
- експериментальні задачі;
- бланки для відповідей на тестові завдання (один - на тестові завдання групи А і Б; другий - на тестові завдання групи В);
- відповіді на завдання;
- пояснення системи оцінювання окремих завдань і роботи в цілому.
Зміст завдань ґрунтується на знаннях матеріалу, визначеного навчальною програмою з біології, що вже вивчений на час проведення олімпіади. Зміст завдань охоплює вивчений матеріал з різних розділів біології, включаючи теми, що вивчались у попередніх класах.
У число завдань III етапу можуть бути включені окремі тестові завдання IV етапу біологічної олімпіади попередніх років, з якими можна ознайомитися на Українському біологічному сайті (www.biology.org.ua).
Завдання III етапу олімпіади базуються на знаннях і навичках, набутих учнями в різних видах навчальної діяльності та на попередніх етапах олімпіади, і передбачають фактичні, понятійні та теоретичні знання:
- знання основних біологічних термінів, понять, законів, теорій;
- знання методів біологічних досліджень, ознак живих організмів, рівнів організації живої матерії;
- знання хімічного складу живих систем, функціонального значення хімічних елементів і речовин;
- знання особливостей будови і життєдіяльності клітин, основних груп організмів;
- знання особливостей процесів обміну речовин автотрофних і гетеротрофних організмів;
- знання основних форм розмноження та особливостей індивідуального розвитку організмів;
- знання закономірностей спадковості і мінливості організмів;
- знання суті біологічних явищ, їх закономірностей;
уміння:
- розпізнавати і порівнювати особливості будови і життєдіяльності різних типів клітин, основних груп організмів, типи і фази поділу клітин;
- установлювати взаємозв'язок: між будовою і функціями органел клітини, тканин, органів; особливостями будови і способом життя організмів; середовищем існування й пристосованістю організмів;
- класифікувати і систематизувати;
- аналізувати, робити припущення та висновки;
- застосовувати знання: для обґрунтування заходів охорони видів рослин, тварин, та їх угруповань; для профілактики захворювань, надання першої допомоги; для розв'язання вправ з молекулярної біології і задач з генетики.
Теоретичні завдання з відкритою відповіддю
Комплекти завдань для 8 та 9 класів містять одне теоретичне завдання з відкритою відповіддю, тематика якого визначається межами шкільної програми з біології відповідного класу, включаючи теми, що вивчались у попередніх класах. Відповіді на ці завдання передбачають уміння учасників олімпіади вільно та творчо використовувати знання, логічно мислити та узагальнювати наукові факти.
Тестові завдання
Комплекти завдань для 8, 9, 10 та 11 класів містять тестові завдання трьох рівнів складності (А, Б, В).
Тестові завдання групи А передбачають вибір однієї правильної відповіді із чотирьох запропонованих.
Тестові завдання групи Б передбачають вибір усіх можливих правильних відповідей із п'яти запропонованих (кількість правильних відповідей може бути від однієї до п'яти).
Тестові завдання групи В містять кілька завдань до поставленої умови. Серед них: завдання з вибором однієї або кількох правильних відповідей;
завдання на встановлення відповідності; завдання на встановлення правильної послідовності.
Приклади тестових завдань додаються.
Експериментальні задачі
Комплект завдань для кожного класу включає дві експериментальні задачі з різних розділів біології, тематика яких визначається межами шкільної програми з біології відповідного класу, включаючи теми, що вивчались у попередніх класах.
Експериментальна задача містить опис певного невеликого експерименту з малюнками, графіками, розрахунками, схемами, таблицями тощо.
Прочитавши запропонований текст завдання учень має зрозуміти:
мету експерименту;
логіку послідовності його проведення;
роль кожного етапу (а також елементу, використаного приладу чи об'єкта тощо) у отриманні кінцевого результату експерименту;
висновки, сформульовані за результатами експерименту;
оцінити:
чи досягнута мета експерименту;
наскільки вірними (коректними) є сформульовані висновки;
чи ґрунтуються сформульовані висновки на реально отриманих експериментальних результатах;
практичне значення отриманих результатів;
вміти:
відповісти на тестові запитання до експериментальної задачі (об'єкта, мети, ходу роботи, висновків тощо);
побудувати графік (принцип побудови якого буде запропонований);
розв'язати задачу;
провести певні розрахунки;
зробити власний висновок за результатами експерименту;
визначити за сформульованими в роботі висновками, який експериментальний результат має бути при постановці певного етапу експерименту.
Проведення III етапу олімпіади
Комплект завдань (за виключенням відповідей і пояснень до оцінювання) надсилається електронною поштою за день до проведення олімпіади голові журі III етапу, який несе персональну відповідальність за їх секретність до моменту оприлюднення.
У 8 і 9 класах на виконання тестових завдань відводиться 75 хвилин. Після закінчення відведеного часу учасники олімпіади здають бланки з відповідями на тестові завдання і отримують експериментальні задачі. На їх виконання відводиться 2 академічні години (по 45 хвилин на кожну задачу). Після закінчення відведеного часу учасники олімпіади здають відповіді на експериментальні задачі і отримують теоретичне завдання з відкритою відповіддю, на виконання якого відводиться 45 хвилин.
У 10 і 11 класах на виконання тестових завдань відводиться 120 хвилин. Після закінченні відведеного часу учасники олімпіади здають бланки з відповідями на тестові завдання і отримують експериментальні задачі. На їх виконання відводиться 2 академічні години (по 45 хвилин на кожну задачу).
Перевірку робіт учасників олімпіади здійснює журі III етапу олімпіади. Бланки з правильними відповідями і пояснення до оцінювання окремих завдань і роботи в цілому надсилаються голові журі III етапу в день проведення олімпіади.
Копії бланків відповідей переможців III етапу олімпіади, які брали участь у змаганнях серед учнів 11 класів, просимо надіслати в Міністерство освіти і науки України (департамент загальної середньої та дошкільної освіти) до 20 лютого 2010 року.
Звертаємо увагу, що порядок проведення практичного туру III етапу олімпіади з біології в цьому році визначається на місцях.
Рекомендована література
1. Біологічні олімпіади школярів: Навчально-методичний посібник / Л.С.Ващенко, О.В.Данилова, М.Ю.Макарчук, В.О.Мотузний - К.: Ґенеза, 2002. - 288 с.
2. Підготовка учнів до біологічних олімпіад / О.В.Данилова, К.М.Задорожний, Д.А.Бабанов, С.А.Данилов - Х.: Вид. група "Основа", 2004. - 112 с. - (Серія "Бібліотека журналу "Біологія"; Вип.1(13)).
3. Олімпіади з біології для школярів / О.В.Данилова, К.М.Задорожний, Д.А.Бабанов, С.А.Данилов - Х.: Вид. група "Основа", 2006. - 256 с.
4. Сучасна біологія. Тести теоретичної частини I. II, IV - VII міжнародних біологічних олімпіад (укр./англ. мовами) / С.В.Страшко, Л.А.Животовська, М.В.Гринева - К.: Вища школа, 2006.
Додаток
до рекомендацій
щодо проведення III етапу
олімпіади з біології
у 2009/2010 навчальному році
ПРИКЛАДИ
тестових завдань і бланків відповідей
Приклади тестових завдань групи А:
1. У малини листки:
а) прості,
б) пальчастоскладні,
в) парнопірчастоскладні,
г) непарнопірчастоскладні.
2. Тургор - це тиск, з яким цитоплазма тисне на:
а) оболонку клітини,
б) вакуолю,
в) ядро,
г) протопласт.
Приклади тестових завдань групи Б:
1. Плід яблуко мають:
а) груша,
б) яблуня,
в) шипшина,
г) кокосова пальма,
д) горобина.
2. Подвійне запліднення є характерним для:
а) сосни,
б) опунції,
в) гінкго,
г) папороті,
д) хвоща.
Приклад бланку для відповідей на тестові завдання групи А та Б
III ЕТАП ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ ШКОЛЯРІВ З БІОЛОГІЇ
2010
______________________________________________________
Теоретичний тур:: тестові завдання::___ клас
бланк для відповідей
Увага! Відмічайте правильні варіанти відповідей,
закреслюючи відповідні літери!
Порожні клітинки у таблиці призначені
для позначок членів журі.
Не ставте в них ніяких позначок!
Група А (правильним може бути
тільки один варіант відповіді)
-------------------------- -------------------------- --------------------------
| 1 | а | б | в | г | | | 15 | а | б | в | г | | | | а | б | в | г | |
|----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---|
| 2 | а | б | в | г | | | 16 | а | б | в | г | | | | а | б | в | г | |
|----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---|
| 3 | а | б | в | г | | | 17 | а | б | в | г | | | | а | б | в | г | |
|----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---|
| 4 | а | б | в | г | | | 18 | а | б | в | г | | | | а | б | в | г | |
|----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---|
| 5 | а | б | в | г | | | 19 | а | б | в | г | | | | а | б | в | г | |
|----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---|
| 6 | а | б | в | г | | | 20 | а | б | в | г | | | | а | б | в | г | |
|----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---|
| 7 | а | б | в | г | | | 21 | а | б | в | г | | | | а | б | в | г | |
|----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---|
| 8 | а | б | в | г | | | 22 | а | б | в | г | | | | а | б | в | г | |
|----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---|
| 9 | а | б | в | г | | | 23 | а | б | в | г | | | | а | б | в | г | |
|----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---|
| 10 | а | б | в | г | | | 24 | а | б | в | г | | | | а | б | в | г | |
|----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---|
| 11 | а | б | в | г | | | 25 | а | б | в | г | | | | а | б | в | г | |
|----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---|
| 12 | а | б | в | г | | | 26 | а | б | в | г | | | | а | б | в | г | |
|----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---| --------------------------
| 13 | а | б | в | г | | | 27 | а | б | в | г | |
|----+---+---+---+---+---| |----+---+---+---+---+---|
| 14 | а | б | в | г | | | 28 | а | б | в | г | |
-------------------------- --------------------------
Група Б (правильними можуть бути
від 1 до 5 варіантів відповідей)
----------------------------------------------------- --------------------------
| 1 | а | б | в | г | д | | 11 | а | б | в | г | д | | а | б | в | г | д | |
|----+---+---+---+---+---+-+----+---+---+---+---+---| |---+---+---+---+---+----|
| 2 | а | б | в | г | д | | 12 | а | б | в | г | д | | а | б | в | г | д | |
|----+---+---+---+---+---+-+----+---+---+---+---+---| |---+---+---+---+---+----|
| 3 | а | б | в | г | д | | 13 | а | б | в | г | д | | а | б | в | г | д | |
|----+---+---+---+---+---+-+----+---+---+---+---+---| |---+---+---+---+---+----|
| 4 | а | б | в | г | д | | 14 | а | б | в | г | д | | а | б | в | г | д | |
|----+---+---+---+---+---+-+----+---+---+---+---+---| |---+---+---+---+---+----|
| 5 | а | б | в | г | д | | 15 | а | б | в | г | д | | а | б | в | г | д | |
|----+---+---+---+---+---+-+----+---+---+---+---+---| |---+---+---+---+---+----|
| 6 | а | б | в | г | д | | 16 | а | б | в | г | д | | а | б | в | г | д | |
|----+---+---+---+---+---+-+----+---+---+---+---+---| |---+---+---+---+---+----|
| 7 | а | б | в | г | д | | 17 | а | б | в | г | д | | а | б | в | г | д | |
|----+---+---+---+---+---+-+----+---+---+---+---+---| |---+---+---+---+---+----|
| 8 | а | б | в | г | д | | 18 | а | б | в | г | д | | а | б | в | г | д | |
|----+---+---+---+---+---+-+----+---+---+---+---+---| |---+---+---+---+---+----|
| 9 | а | б | в | г | д | | 19 | а | б | в | г | д | | а | б | в | г | д | |
|----+---+---+---+---+---+-+----+---+---+---+---+---| |---+---+---+---+---+----|
| 10 | а | б | в | г | д | | 20 | а | б | в | г | д | | а | б | в | г | д | |
----------------------------------------------------- --------------------------
Приклади тестових завдань групи В
1. Нижче наведено зображення суцвіть ( va846290-09 ) :
На якому з рисунків зображено суцвіття:
1.1. Тирс. 1.3. Китиця. 1.5. Волоть.
1.2. Щиток. 1.4. Дихазій. 1.6. Звивина.
1.7. Які з перелічених суцвіть відносяться до моноподіальних?
1.8. Які з перелічених суцвіть відносяться до симподіальних?
Вкажіть, які суцвіття мають наступні рослини:
1.9. Бузок. 1.11. Гіркокаштан. 1.13. Смілка.
1.10. Гладіолус. 1.12. Наперстянка. 1.14. Яблуня.
Приклад бланку для відповідей на тестові завдання групи В
III ЕТАП ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ ШКОЛЯРІВ З БІОЛОГІЇ
МІСТО - 2010
______________________________________________________
Теоретичний тур:: тестові завдання:: ____ клас
бланк для відповідей
Спосіб відповіді на кожне запитання описано
біля його номера.
1. (вписати літери)
------------------------------------------------------------------
|1.1. |1.3. |1.5. |1.7. |1.9. |1.11. |1.13. |
|--------+--------+--------+--------+---------+---------+--------|
|1.2. |1.4. |1.6. |1.8. |1.10. |1.12. |1.14. |
------------------------------------------------------------------