• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо окремих питань бухгалтерського обліку

Міністерство фінансів України  | Лист від 28.10.2025 № 41020-07/668-ЗПІ/646
Реквізити
  • Видавник: Міністерство фінансів України
  • Тип: Лист
  • Дата: 28.10.2025
  • Номер: 41020-07/668-ЗПІ/646
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство фінансів України
  • Тип: Лист
  • Дата: 28.10.2025
  • Номер: 41020-07/668-ЗПІ/646
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 28.10.2025 р. N 41020-07/668-ЗПІ/646
Міністерство фінансів України розглянуло Ваш лист [...] щодо окремих питань бухгалтерського обліку та повідомляє.
Відповідно до повноважень, встановлених Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - Закон) та Положенням про Міністерство фінансів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 N 375, Міністерство фінансів України здійснює державне регулювання бухгалтерського обліку, фінансової, бюджетної звітності та аудиту в Україні, визначає єдині методологічні засади бухгалтерського обліку та складення фінансової і бюджетної звітності, обов'язкові для всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування (крім банків), затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності.
Згідно з Законом активи - це ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигод у майбутньому.
Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи - документи, які містять відомості про господарську операцію (дію або подію, яка викликає зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства) та повинні мати обов'язкові реквізити, визначені статтею 9 Закону.
Статтею 10 Закону встановлено, що для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства зобов'язані проводити інвентаризацію активів і зобов'язань, під час якої перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан і оцінка.
Згідно з Порядком подання фінансової звітності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 N 419, та Положенням про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 N 879 (далі - Положення N 879), проведення інвентаризації обов'язкове у разі, зокрема, встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів), техногенних аварій, пожежі чи стихійного лиха (на день після закінчення явищ) в обсязі, визначеному керівником підприємства.
Розмір збитків від розкрадання, нестач, знищення (псування) матеріальних цінностей визначається відповідно до законодавства.
Порядок визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 N 326.
Методика визначення шкоди та обсягу збитків, завданих підприємствам, установам та організаціям усіх форм власності внаслідок знищення та пошкодження їх майна у зв'язку із збройною агресією Російської Федерації, а також упущеної вигоди від неможливості чи перешкод у провадженні господарської діяльності, затверджена наказом Міністерства економіки України та Фонду державного майна України від 18.10.2022 N 3904/1223 (далі - Методика).
Згідно з розділом I Методики збитки в бухгалтерському обліку відображаються відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, затверджених Міністерством фінансів України, або міжнародних стандартів фінансової звітності залежно від того, яку концептуальну основу використовує підприємство для звітування.
Відповідно до розділу IV Положення N 879 нестача цінностей понад норми природного убутку, а також втрати від псування цінностей списуються з балансу та відносяться на рахунок винних осіб у розмірі, визначеному відповідно до законодавства. У разі якщо винні особи не встановлені, такі нестачі та втрати зараховуються на позабалансовий рахунок до моменту встановлення винних осіб або закриття справи згідно із законодавством.
Відповідно до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 "Основні засоби", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.10.2010 N 1202, визнання об'єкта основних засобів активом суб'єкта державного сектору припиняється у разі його ліквідації, вибуття внаслідок продажу, передачі без оплати або невідповідності критеріям визнання активом. Вибуття основних засобів здійснюється у порядку, визначеному законодавством.
Суб'єкти державного сектору прийняття рішення про списання з бухгалтерського обліку основних засобів, які належать до об'єктів державної власності, здійснюють відповідно до вимог Порядку списання об'єктів державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2007 N 1314.
Суб'єкти державного сектору прийняття рішення про списання з бухгалтерського обліку основних засобів, які належать до об'єктів комунальної власності, здійснюють відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Надання роз'яснення з питань реалізації функцій управління та списання об'єктів державної власності окремими суб'єктами державного сектору не належить до повноважень Міністерства фінансів України.
У разі відсутності доступу до об'єктів, які перебувають на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, такі об'єкти мають обліковуватись у складі активів суб'єкта державного сектора. Одночасно установа має оцінити негативний вплив змін в економічному і правовому середовищі та визнати суми втрат від зменшення корисності щодо зазначених об'єктів.
Відповідно до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 127 "Зменшення корисності активів", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.12.2010 N 1629, на дату річної фінансової звітності суб'єкт державного сектору визначає наявність ознаки зменшення корисності активу. Про зменшення корисності активу можуть свідчити такі ознаки, як суттєві негативні зміни у технологічних, правових і політичних умовах, в яких діє суб'єкт державного сектору, та зміна рівня, способу використання активу, що відбулися протягом звітного періоду або очікуються найближчим часом, застаріння, фізичне пошкодження активу.
Згідно зі статтею 8 Закону питання організації бухгалтерського обліку на підприємстві належать до компетенції його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів.
Водночас повідомляємо, що листи Міністерства фінансів України мають інформаційно-роз'яснювальний характер і не встановлюють норм права.
Рішення, прийняті за результатами розгляду звернень громадян, оскаржуються в порядку, визначеному Законом України "Про звернення громадян".
Заступник Міністра Світлана ВОРОБЕЙ