НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Управління валютного регулювання
Л И С Т
N 19012/552 від 13.02.95 м.Київ |
Регіональним управлінням
Національного банку України
Республіканському банку
Криму
Комерційним банкам
Асоціації комерційних банків
( Лист втратив актуальність на підставі Листа Національного банку N 40-0006/16290 від 22.03.2018 )
Про попередження федеральної системи США щодо так званої "фінансової допомоги"
За час проголошення України незалежною державою на адресу міністерств, відомств, організацій, суб'єктів господарської діяльності України надходить значна кількість пропозицій від різних іноземних фірм, компаній, товариств з обмеженою відповідальністю щодо надання Україні так званої "фінансової допомоги". Загальна сума позик, що пропонується, складає від сотні мільйонів доларів до мільярдів доларів. Пропозиції, як звичайно, надходять від невідомих посередників, які пропонують надзвичайно пільгові умови кредитування, великі прибутки від реалізації фінансових операцій, швидку процедуру одержання коштів, при цьому використовуються сумнівні фінансові інструменти.
До таких пропозицій необхідно відноситися дуже обережно і уважно та розглядати їх тільки за умови надання фінансовим посередником усіх необхідних документів, включаючи і ті, що підтверджують ділову репутацію посередника і його потенційні кредитні можливості: його зв'язки з іншими фірмами чи банками, річні звіти про діяльність, приклади минулих кредитних угод з фірмами тощо. Прийняття рішення про подальше спілкування з кредиторами можливе лише тільки після ретельного опрацювання пропозицій.
Федеральна Система США попереджає, що фінансовими інструментами, які спрямовані на обман позичальників і можуть використовуватися міжнародними аферистами, є "Векселі Першокласного (Прайм) Банку", "Гарантії Першокласного (Прайм) Банку" або "Акредитиви Першокласного (Прайм) Банку". Вони можуть мати також іншу назву "Акредитив Першокласного (Прайм) Банку","Облігації Всесвітнього Першокласного (Прайм) Банку" або "Першокласна (Прайм) Страхова Гарантія" тощо.
Аферисти незаконно використовують назви крупних, добре відомих іноземних банків, Світового банку та центральних банків іноземних держав у зв'язку з їх операціями "Першокласного (Прайм) Банку". Іноді пропонується використання будь-якого іншого фінансового інструменту звичайного типу, такого як резервний або товарний акредитив, що описується незвичайним чином, наприклад посилання в акредитиві на форми, що підготовлені або затверджені Міжнародною Торговою Палатою. Приклади цього включають фальсифіковані схеми по виданню акредитивів "ІСС 3034" або "ІСС 3039" американським або іноземним банком.
Пропозиції з використанням подібних інструментів неодноразово розглядалися Національним банком України спільно з різними міністерствами та Укрексімбанком. Всі вони були відхилені як нереалістичні, підозрілі і такі, що носять чисто аферний характер.
Часто в пропозиціях міжнародних аферистів діє наступна схема: посередник
( завжди невідомий, який посилається на об'єднання банків високорозвинутих країн, інвесторів і наполягає на швидкому прийнятті рішення )
бажає одержати гарантії центрального банку країни або великого комерційного банку на значну суму. При цьому він дає розпливчасті зобов'язання розмістити за допомогою міфічних банківських структур гарантії на міжнародному фінансовому ринку. Одержуючи гарантії центральних банків країн або великих комерційних банків, аферисти прагнуть перепродати їх третім особам за ціною, яка нижче від зазначеної в гарантії вартості. Згідно з Уніфікованими правилами за договірними гарантіями покупці-одержувачі гарантії вправі вимагати від гаранта виконання зобов'язань, передбачених гарантією.
Відмова ж від виконання наданих зобов'язань може привести до підриву авторитету держави та її фінансових агентів на міжнародному ринку капіталів.
Прийнявши аналогічні аферні пропозиції, "погоріли" деякі українські комерційні банки.
Необхідно також зауважити, що дуже часто подібні пропозиції подаються також з метою отримання документів за підписом відомої політичної особи, які потім використовуються для створення для себе на Заході певного іміджу.
Почастішали також останнім часом спроби міжнародних авантюристів відмивання "брудних" коштів через країни СНД, про що спеціально попереджав Інтерпол, на семінарі в м.Києві.
Але ж міжнародний фінансовий ринок має детально відпрацьовані процедури кредитних операцій і тому банки, що поважають себе співпрацюють лише з рівним за своїм положенням на ринку капіталів партнером і не користуються послугами підозрілих посередників.
На сьогодні залучення в Україну кредитів в значних обсягах дуже проблематично у зв'язку з віднесенням України до країн підвищеного кредитного ризику. Надання великих обсягів кредитів в розрахунку на одного позичальника навіть за кордоном підлягає жорсткому регулюванню.
Одержання значних обсягів кредитів в іноземній валюті пов'язане зі складними процедурами оформлення і проводиться виключно через іноземні комерційні банки. Отже, пропозиції фірм чи будь-яких інших посередників, що надходять на адресу резидентів і не визначають необхідності обговорення кредитних угод з уповноваженими банками України та проведення операцій через такі банки, є беззаперечно сумнівними.
Вважаємо за доцільне ще раз нагадати, що Національний банк України згідно з чинним законодавством не має права надавати будь-які гарантії суб'єктам господарської діяльності. Уряд України від імені держави Україна виступає гарантом лише тих кредитів, які відповідно до міжнародних договорів, надаються Україні урядами іноземних держав, міжнародними фінансовими організаціями та банками.
Направляється в порядку застереження й ознайомлення банків та їх клієнтів.
Заступник начальника управління валютного регулювання | Т.А.Важеєвська |