ПРЕЗИДІЯ АКАДЕМІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
30.01.2007 Протокол N 1-7/1-1 |
Про результати всеукраїнського експерименту "Психолого-педагогічне проектування соціального розвитку учнів загальноосвітніх навчальних закладів"
Заслухавши та обговоривши інформацію директора Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи Панка В.Г., доповіді наукового керівника експерименту старшого наукового співробітника Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи, докторанта, доцента кафедри психології ЦІППО Киричука В.О. та голови комісії члена-кореспондента АПН України Бондаренка О.Ф. про результати всеукраїнського експерименту "Психолого-педагогічне проектування соціального розвитку учнів загальноосвітніх навчальних закладів", Президія Академії педагогічних наук відзначає, що в процесі науково-дослідної роботи розроблено та експериментально перевірено інноваційну освітню систему проектування соціального розвитку учнів загальноосвітніх навчальних закладів.
Для проведення експериментальної роботи на всеукраїнському рівні у 2002 році Міністерство освіти і науки України визначило 39 загальноосвітніх навчальних закладів у восьми регіонах України. На регіональному рівні в експерименті брало участь ще 77 загальноосвітніх навчальних закладів.
За підсумками дослідження створено нову систему виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу, яка передбачає застосування інноваційних психолого-педагогічних технологій, стрижнем яких є проектування особистісного розвитку учня, що максимально оптимізує процес психо-соціального і духовного розвитку особистості.
У науково-дослідній та експериментальній роботі застосовано системний підхід (компонентно-структурний і функціональний аналіз) у дослідженні феномена психо-соціальної активності і розвитку особистості, запропоновано психолого-педагогічну систему, що повністю змінює виховний процес загальноосвітнього навчального закладу. В системі проектування соціального розвитку учня передбачено конструювання психолого-педагогічних задач особистісного розвитку та моделювання на їх основі особистісно-розвивального змісту навчально-виховного процесу на певний період. Проектування здійснюється за допомогою спеціально створених діагностично-проектуючих комплексних комп'ютерних програм, що дозволяє кожному педагогу застосовувати систему проектування соціального розвитку особистості учнів за умови відповідної підготовки, наявності комп'ютерної техніки та програмного забезпечення.
Проведена в багатьох загальноосвітніх навчальних закладах України дослідно-експериментальна робота засвідчила, що інноваційна система психолого-педагогічного проектування соціального розвитку учнів є педагогічно доцільною. Виховання за цією системою сприяє цілісному психо-соціальному розвиткові учнів, соціалізації особистості і ефективно включає вихованців у різні форми сумісної та колективної діяльності. У процесі корекційновиховної роботи за цією системою створюються сприятливі умови розвитку учнів, розробки і застосування особистісно-розвивальних освітніх технологій у загальноосвітніх навчальних закладах.
У ході експерименту за програмою дослідно-експериментальної роботи підготовлено шість науково-методичних посібників, дві комп'ютерні діагносностично-проектуючі комплексні програми "Універсал" і "Персонал", 89 корекційно-розвивальних програм і виховних проектів тощо. Хід і результати дослідження обговорювалися на двох всеукраїнських науково-практичних конференціях і 26 регіональних семінарах.
На базі експериментальних навчальних закладів, Центрального та обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти здійснювалася підготовка педагогів-експериментаторів.
Інноваційні технології системи проектування соціального розвитку учнів неодноразово демонструвалися на міжнародних і всеукраїнських освітянських виставках України, де були відзначені найвищими нагородами. Вчителі і практичні психологи, які працюють за цією виховною системою, протягом останніх років ставали переможцями обласних і всеукраїнських конкурсів "Класний керівник року" і "Практичний психолог року".
Водночас система психолого-педагогічного проектування соціального розвитку учнів загальноосвітніх навчальних закладів потребує глибокого теоретико-методологічного осмислення та оприлюднення для широкої наукової дискусії, розширення подальших теоретико-експериментальних досліджень і підтримки системного впровадження в усіх ланках загальної освіти.
Зважаючи на зазначене вище, Президія
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Схвалити результати всеукраїнського експерименту "Психолого-педагогічне проектування соціального розвитку учнів загальноосвітніх навчальних закладів".
2. Визнати систему "Психолого-педагогічне проектування соціального розвитку особистості учнів", розроблену Киричуком В.О. в результаті науково-дослідного експерименту, авторською виховною системою, що складається з восьми авторських інноваційних технологій.
3. Рекомендувати Міністерству освіти і України систему "Психолого-педагогічне проектування соціального розвитку особистості учнів" для застосування в загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладах як одну з перспективних виховних систем.
4. Відділенню психології, вікової фізіології та дефектології (Максименко С.Д.) здійснювати загальне керівництво експериментом на стадії апробації авторської виховної системи, забезпечити подальшу теоретико-експериментальну розробку її науково-методичних засад:
4.1. Рекомендувати Українському НМЦ практичної психології і соціальної роботи (Панок В.Г.) продовжити роботу щодо розробки нормативного, науково-психологічного та інформаційного забезпечення впровадження зазначеної системи в загальноосвітніх навчальних закладах.
4.2. За матеріалами завершеного всеукраїнського експерименту "Психолого-педагогічне проектування соціального розвитку учнів загальноосвітніх навчальних закладів" підготувати і подати до Міністерства освіти і науки України доповідну записку з констатацією основних його результатів та пропозицією щодо апробації авторської виховної системи в навчальних закладах України, а також продовження і поглиблення експерименту.
4.3. Спільно з керівником експерименту (Киричук В.О.) визначити кандидатури педагогічних працівників, які успішно співпрацювали в експерименті, та підготувати на них подання для відзначення Президією АПН України.
5. Відділенню педагогіки і психології вищої школи (Євтух М.Б.) спільно з Центральним інститутом післядипломної педагогічної освіти (Олійник В.В.):
5.1. Організувати підготовку викладачів регіональних ІППО з підвищення кваліфікації керівників, педагогів і практичних психологів загальноосвітніх навчальних закладів з проблеми проектування соціального розвитку учнів.
5.2. Вивчити питання щодо створення в Центральному інституті післядипломної педагогічної освіти (Олійник В.В.) належних умов та розширення досліджень з проблем проектування особистісного розвитку учнів.
6. Рекомендувати керівнику експерименту, автору виховної системи Киричуку В.О.:
6.1. Поглибити теоретико-методологічне обґрунтування системи психолого-педагогічного проектування соціального розвитку учнів у співпраці з Інститутом проблем виховання (Бех І.Д.).
6.2. Збільшити кількість експериментальних майданчиків на базі професійно-технічних навчальних закладів.
6.3. Підготувати рукопис наукової праці за підсумками експерименту з метою включення його до плану академічних видань.
7. Контроль за виконанням постанови покласти на віцепрезидента Савченко О.Я.
Президент Головний учений секретар | В.Г.Кремень О.І.Ляшенко |