• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про деякі питання застосування Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України"

Верховний Суд України  | Розяснення від 15.03.1999 № 1-5/117
Реквізити
  • Видавник: Верховний Суд України
  • Тип: Розяснення
  • Дата: 15.03.1999
  • Номер: 1-5/117
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Верховний Суд України
  • Тип: Розяснення
  • Дата: 15.03.1999
  • Номер: 1-5/117
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ
Р О З'Я С Н Е Н Н Я
N 1-5/117 від 15.03.99
м. Київ
Головам Верховного суду Автономної
Республіки Крим, обласних,
міжобласного, Київського та
Севастопольського міських судів
Про деякі питання застосування Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України"
У зверненні до Верховного Суду України Державний спеціалізований комерційний ощадний банк України (Ощадбанк України) зазначає, що при вирішенні позовів громадян до установ Ощадбанку України про використання або повернення проіндексованих грошових заощаджень, поміщених в період до 2 січня 1992 р. в установи Ощадного банку СРСР, суди не завжди враховують правила Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України".
Вивчення справ, розглянутих судами ряду областей і м. Києва показує, що не всі судові рішення постановлені з додержанням порядку відновлення заощаджень громадян України, встановленого зазначеним Законом.
В окремих випадках при вирішенні питань про розпорядження проіндексованим вкладом, поміщеним в період до 2 січня 1992 р. в установу Ощадбанку СРСР, суди керувались загальними правилами ст. 384 Цивільного кодексу України (надалі ЦК) про вклади громадян у кредитних установах, зокрема про їх видачу за першою вимогою вкладника.
Зазначені питання відносно проіндексованих грошових заощаджень, поміщених в період до 2 січня 1992 р. в установи Ощадного банку СРСР, належить вирішувати, насамперед, виходячи із загального правила ст. 2 Закону "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України", які передбачають, що держава зобов'язується забезпечити збереження та відновлення реальної вартості заощаджень громадян і гарантує їх компенсацію у встановленому порядку.
Йдеться про порядок, визначений як безпосередньо цим Законом, так у відповідності з ним іншими нормативно-правовими актами.
Даним Законом, зокрема, визначено, що компенсація громадянам України втрат від знецінення грошових заощаджень проводиться виключно в грошовій формі за рахунок державного бюджету, починаючи з 1997 р.
Кошти для компенсації заощаджень громадян визначаються в Державному бюджеті України окремою статтею.
Порядок перерахування коштів з Державного бюджету України установам Ощадного банку України та колишнього Укрдержстраху визначається Кабінетом Міністрів України.
Заощадження повертаються поетапно, залежно від віку вкладника, суми вкладу, інших обставин у межах коштів, передбачених для цього Державним бюджетом України на поточний рік.
Перелік груп вкладників і черговість виплат проіндексованих грошових заощаджень, а також в разі смерті вкладника - обсяг виплат частини проіндексованого вкладу спадкоємцям або іншим особам, які взяла на себе організацію похорону, згідно з ч. 2 ст. 7 згаданого Закону (в редакції Закону від 24 березня 1998 р.) у межах коштів, передбачених Державним бюджетом України, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
На 1997 рік ці питання були врегульовані постановою Верховної Ради України від 17 липня 1997 р. "Про виплату у 1997 році установами Ощадного банку України грошових заощаджень громадянам відповідно до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України".
Постановою передбачалось провести у 1997 р. виплати Кабінетом Міністрів України громадянам України по грошових заощадженнях, поміщених до 2 січня 1992 р. в установи Ощадного банку колишнього СРСР, що діяли на території України, на загальну суму 200 млн. гривень. У межах цих коштів, передбачених Державним бюджетом України на 1997 р., належало виплатити - 120 млн. гривень - особам, яким станом на 1 січня 1997 р. виповнилось 80 років і більше; 80 млн. гривень - спадкоємцям або іншим юридичним і фізичним особам, які взяли на себе організацію похорон вкладника. Останнім постановою передбачалось провести частково визначену ст. 8 даного Закону виплату, а саме - в розмірі (сумі) державної допомоги на поховання, тобто без збільшення її у 5 разів (розмір її визначено постановою Кабінет Міністрів України від 28 липня 1996 р. N 837 "Про розмір допомоги на поховання").
Встановлено, що в межах коштів, передбачених Державним бюджетом України на 1998 р., має бути виплачено:
а) 170 млн. гривень - на погашення заборгованості держави перед вкладниками, які не отримали у 1997 р. компенсацію грошових заощаджень, передбачену постановою Верховної Ради України від 17 липня 1997 р. "Про виплату у 1997 році установа
Внесеними до ст. 8 Закону змінами Законом від 24 березня 1998 р. виплату частини проіндексованого вкладу на організацію похорону обмежено сумою, визначеною виходячи з розміру державної допомоги на поховання, тобто 150 гривнями.
Порядок перерахування у 1997 р. з Державного бюджету України установам Ощадного банку коштів для компенсації грошових заощаджень громадян України був затверджений постановою Кабінету Міністрів України і Національного банку України від 31 жовтня 1997 р. N 1210.
На 1998 р. порядок виплати проіндексованих вкладів визначено постановою Кабінету Міністрів України від 8 червня 1998 р. N 825 "Про виплату у 1998 р. установами Ощадного банку України грошових заощаджень громадян України відповідно до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України".ми Ощадного банку України грошових заощаджень громадян відповідно до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України". Виплати проводяться вкладникам, яким станом на 1 січня 1997 р. виповнилося 80 років і більше, в межах залишку проіндексованого вкладу, але не більше 48 гривень з кожного рахунку, та спадкоємцям померлих у 1997 р. вкладників у межах залишку проіндексованого вкладу в розмірі державної допомоги на поховання, тобто 150 гривень;
б) 19,68 млн. гривень - пенсіонерам та інвалідам на викуп облігацій Державної цільової безпроцентної позики 1990 р. за видами товарів, що не були викуплені відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 1995 р. N 862 "Про викуп облігацій Державної цільової безпроцентної позики 1990 року", від 1 грудня 1995 р. N 961 "Про викуп облігацій Державної цільової безпроцентної позики 1990 р. для придбання швейних машин, побутових комп'ютерів та мотоциклів з коляскою" та від 8 травня 1996 р. N 485 "Про викуп облігацій Державної цільової позики 1990 р. для придбання телевізорів", а саме: холодильники "Зіл", пральні машини "Вятка", мікрохвильові печі, мотоцикли з коляскою, побутові комп'ютери, мінітрактори, холодильники "Бірюса", "Мінськ", швейні машини "Зіг-заг". У разі коли до 1 грудня 1998 р. такі види облігацій не були пред'явлені до викупу, погашенню підлягають облігації Державної цільової безпроцентної позики 1990 р. для придбання телевізорів зазначеній категорії вкладників.
в) 50,85 млн. гривень - інвалідам війни, які станом на 1 січня 1998 р. мали такий статус, по 150 гривень кожному, якщо зазначена сума не перевищує залишок проіндексованого вкладу;
г) 49,47 млн. гривень - інвалідам 1 групи, батькам та опікунам інвалідів 1 групи у разі відсутності вкладів у останніх (без врахування інвалідів, зазначених у вищенаведеному підпункті "в") які станом на 1 січня 1998 р. мали такий статус - по 159 гривень кожному, якщо ця сума не перевищує залишок проіндексованого вкладу;
д) 80 млн. гривень - спадкоємцям або іншим юридичним і фізичним особам згідно з ст. 8 Закону "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України", у розмірі (сумі) державної допомоги на поховання, якщо зазначена сума не перевищує залишок проіндексованого вкладу.
В зазначених межах згідно п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 8 червня 1998 р. N 825 виплати проводяться лише за однією ощадною книжкою з обов'язковою відміткою у паспорті вкладника за однією з підстав відповідно до підпунктів "в", "г" п. 2 цієї постанови.
Зазначеною постановою затверджено Порядок перерахування коштів з Державного бюджету України установам Ощадного банку для компенсації в 1998 р. грошових заощаджень громадян України і доручено Ощадному банку України за погодженням з Міністерством фінансів та Національним банком розробити у місячний термін Положення про порядок проведення у 1998 р. установами Ощадного банку виплати заощаджень громадянам України.
У відповідності з затвердженим постановою Кабінету Міністрів від 8 червня 1998 р. N 825 Порядком перерахування коштів з Державного бюджету України установам Ощадного банку для компенсації в 1998 р. грошових заощаджень громадян України перерахування цих коштів здійснюється з 3 кварталу 1998 року Головним управлінням державного казначейства на кореспондентський рахунок Ощадного банку в Національному банку подекадно рівними частинами: відповідні виплати громадянам починаються з 3 кварталу 1998 р. Ощадний банк України перераховує їх до його регіональних правлінь згідно з умовами розподілу. передбачених зазначеним Порядком.
Передусім здійснюється виплата коштів із заборгованості держави перед вкладниками, які не отримали в 1997 р. компенсацію грошових заощаджень, передбачену постановою Верховної Ради України від 17 липня 1997 р. "Про виплату у 1997 р. установами Ощадного банку України грошових заощаджень громадян відповідно до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України". Ці кошти розподіляються у співвідношенні, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 1997 р. N 1210 "Про затвердження Порядку перерахування у 1997 р. з Державного бюджету України установам Ощадного банку коштів для компенсації грошових заощаджень громадян України".
Після перерахування зазначених коштів суми подекадних перерахувань розподіляються у такому співвідношенні:
а) 9,84 відсотка - на суму облігацій державної цільової безпроцентної позики 1990 р. за видами товарів, зазначених у підпункті "б" п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 8 червня 1998 р. N 825;
б) 40 відсотків - на часткову виплату, у розмірі (сумі) державної допомоги на поховання, спадкоємцям або іншим юридичним і фізичним особам згідно з ст. 8 Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України";
в) 25,43 відсотка - на виплати інвалідам війни;
г) 24,73 відсотки - на виплати інвалідам 1 групи, батькам та опікунам інвалідів 1 групи у разі відсутності вкладу в останніх (без врахування інвалідів війни).
При зверненні громадян до суду з заявами про захист гарантій на відновлення заощаджень, повернення чи використання проіндексованих заощаджень слід мати на увазі, що такі заяви, оформлені відповідно до чинного Законодавства, підлягають судовому розгляду, їх розгляд здійснюється у позовному провадженні.
Вирішуючи ці спори, суди мають виходити з того, що мова йде не про відповідальність за невиконання чи неналежне виконання укладеного між вкладником та ощадним банком договору, а про повернення відновлених в установленому порядку заощаджень.
Відновлення і повернення проіндексованих заощаджень провалиться лише через установи Ощадного банку України в межах коштів перерахованих для цих цілей Головним управлінням Державного казначейства. Тому в разі спору з цих питань належним відповідачем має бути відповідне регіональне управління Ощадного банку України та Державне казначейство України.
При цьому необхідно враховувати, що Ощадний банк України провадить виплату проіндексованих заощаджень в межах передбачених для цього Державним бюджетом України і перерахованих з нього грошових сум, встановленої поетапності та черговості їх повернення, визначеного співвідношення між групами вкладників.
Вбачається, що у тому разі, коли суд встановить, що Ощадбанку не перераховані кошти або позивач не відноситься до осіб, яким у поточному році з передбачених бюджетом коштів мали бути поверненні проіндексовані заощадження, він відмовляє у задоволенні вимог. Коли вимоги про повернення проіндексованих заощаджень заявлені у більшому розмірі, ніж встановлено, суд задовольняє вимоги у розмірі, який визначено відповідно до Закону "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України".
У тих випадках, коли з питань компенсації заощаджень громадян України вкладники пред'являють позови до Президента України чи Кабінету Міністрів України або подають скарги на їх рішення, дії чи бездіяльність, слід враховувати, що відповідно до п. 42 Положення про Міністерство юстиції України, затверджене Указом Президента України від 30 грудня 1997 р., Міністерство юстиції України виступає як представник інтересів Президента України і Кабінету Міністрів України під час розгляду справ судами України і судами іноземних держав або міжнародними судовими органами та установами.
Судова колегія в цивільних справах
Верховного Суду України