• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо надання роз’яснення

Міністерство юстиції України  | Лист від 01.04.2024 № 49671/41015-9-24/8.4.4
Реквізити
  • Видавник: Міністерство юстиції України
  • Тип: Лист
  • Дата: 01.04.2024
  • Номер: 49671/41015-9-24/8.4.4
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство юстиції України
  • Тип: Лист
  • Дата: 01.04.2024
  • Номер: 49671/41015-9-24/8.4.4
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 01.04.2024 р. № 49671/41015-9-24/8.4.4
Щодо надання роз’яснення
Міністерство юстиції України розглянуло лист виконавчого комітету Лубенської міської ради від 28 лютого 2024 року № 13-02/35 ([…]) щодо надання роз’яснення законодавства з деяких питань державної реєстрації права власності на гараж, будівництво якого здійснювалося у результаті діяльності гаражного кооперативу, та повідомляє.
Насамперед зазначаємо, що відповідно до положень цивільного законодавства право власності особи на нерухоме майно визначається згідно з документами, на підставі яких це майно належить такій особі.
Перелік документів, що можуть бути підставами для державної реєстрації прав, визначений у статті 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі – Закон), не є вичерпним.
Пунктами 6, 40 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі – Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (зі змінами), встановлено, що державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб’єкта державної реєстрації прав або нотаріуса на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених Законом, іншими законами України та цим Порядком.
Особливості державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об’єкт у результаті здійснення нового будівництва чи реконструкції визначені пунктами 77 – 81 Порядку.
Абзацом другим пункту 77 встановлено, що державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом об’єкт проводиться за наявності відомостей про технічні характеристики такого закінченого будівництвом об’єкта, про прийняття його в експлуатацію та про присвоєння адреси (крім випадку проведення реконструкції об’єкта, що не має наслідком його поділ, виділ частки або об’єднання), отриманих державним реєстратором з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.
Державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом об’єкт у разі прийняття його в експлуатацію до запровадження єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, що є невід’ємною архівною складовою частиною Реєстру будівельної діяльності, проводиться за наявності документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію такого об’єкта, крім випадку, передбаченого абзацом другим цього пункту. Такий документ за наданими заявником у заяві реквізитами та відомостями про суб’єкта, що здійснював прийняття закінченого будівництвом об’єкта в експлуатацію, отримується державним реєстратором шляхом звернення до відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування (абзац другий пункту 78 Порядку).
Державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом об’єкт у разі присвоєння завершеному будівництвом об’єкту адреси без застосування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва проводиться за наявності документа, що підтверджує присвоєння такому об’єкту адреси, крім випадку, передбаченого абзацом другим цього пункту. Такий документ за наданими заявником у заяві реквізитами та відомостями про суб’єкта, що здійснював присвоєння закінченому будівництвом об’єкту адреси, отримується державним реєстратором шляхом звернення до відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування (абзац перший пункту 79 Порядку).
Згідно з абзацом третім пункту 78 Порядку документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, не вимагається в разі державної реєстрації права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року.
При цьому зазначаємо, що абзацом четвертим пункту 81 Порядку встановлено, що у разі участі особи у діяльності кооперативу документом, що підтверджує набуття у власність членом кооперативу завершеного будівництвом об’єкта, є видана таким кооперативом довідка про членство особи в кооперативі та внесення таким членом кооперативу пайового внеску в повному обсязі.
Таким чином, при проведенні державної реєстрації права власності на гараж, що закінчений будівництвом до 05 серпня 1992 року і створений в результаті діяльності кооперативу, документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, не вимагається.
Також у контексті порушеного у листі питання, чи може бути підставою для відмови у проведенні державної реєстрації прав встановлений державним реєстратором факт будівництва гаража, відносно якого кооперативом видано довідку, передбачену пунктом 81 Порядку, що підтверджує набуття його у власність членом кооперативу, раніше ніж реєстрація кооперативу як юридичної особи, зауважуємо, що якщо кооператив було створено, наприклад, після 1992 року, а гараж побудовано раніше, то відсутні підстави для проведення державної реєстрації права власності.
Важливі юридичні застереження
1. Листи Міністерства юстиції України не є нормативно-правовими актами, не встановлюють правових норм та мають лише інформаційний характер. Їх реальне значення не перевищує авторитету аргументів та суджень, покладених в основу відповідної правової позиції.
2. Роз’яснення законодавства, яке міститься у цьому листі, не є юридичною консультацією щодо конкретної ситуації та не враховує особливостей відповідних фактичних обставин.
Перший заступник Міністра Євгеній ГОРОВЕЦЬ