• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо здійснення іноземних інвестицій в Україну

Національний банк України  | Лист від 06.09.2006 № 13-214/3285-9377 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Лист
  • Дата: 06.09.2006
  • Номер: 13-214/3285-9377
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Лист
  • Дата: 06.09.2006
  • Номер: 13-214/3285-9377
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
06.09.2006 N 13-214/3285-9377
Територіальні управління
Національного банку України
Банки та їх філії,
Асоціація українських
банків,
Київський банківський союз,
Українська міжбанківська
валютна біржа
( Лист втратив актуальність на підставі Листа Національного банку N 29-213/5074-5078 від 21.05.2012 )
Щодо здійснення іноземних інвестицій в Україну
Національний банк України та Державна податкова адміністрація України у зв'язку з численними запитами банків щодо деяких практичних аспектів виконання вимог Положення про порядок іноземного інвестування в Україну (1) (далі - Положення 280) роз'яснює наступне.
1. Щодо взяття на облік нерезидентів - інвесторів органами державної податкової служби як платників податків.
Підпунктом 2.1.2 пункту 2.1 статті 2 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (далі - Закон про прибуток) передбачено, що з числа нерезидентів платниками податку є фізичні чи юридичні особи, створені у будь-якій організаційно-правовій формі, які отримують доходи з джерелом їх походження з України, за винятком установ та організацій, що мають дипломатичний статус або імунітет згідно з міжнародними договорами України або законом.
Перелік доходів, отриманих нерезидентом із джерелом їх походження з України, визначено пунктом 13.1 статті 13 Закону про прибуток.
Пунктом 13.2 статті 13 Закону про прибуток передбачено, що резидент або постійне представництво нерезидента, що здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом від провадження господарської діяльності (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в гривнях) (зобов'язані утримувати податок з таких доходів, за ставкою у розмірі 15 відсотків від їх суми та за їх рахунок, який сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачене нормами міжнародних угод, які набрали чинності.
Згідно з пунктом 1.29 статті 1 Закону про прибуток податки, визначені статтею 13 цього Закону, є видами податку на прибуток і не вважаються нововведеними податками.
Таким чином, нерезидент-інвестор відповідно до Закону про прибуток є платником податку на прибуток в частині отриманих прибутків (доходів) від здійснення іноземної інвестиції. При цьому, обов'язок по утриманню та сплаті податку до бюджету від доходів, отримуваних нерезидентом-інвестором, Законом покладено на резидента, який здійснює таку виплату.
Отже, нерезиденти-інвестори не підлягають окремому взяттю на облік в органах державної податкової служби.
2. Щодо надання копії декларації з податку на прибуток підприємства (яка підтверджує отримання прибутку підприємством з іноземними інвестиціями, у разі повернення іноземним інвестором прямих іноземних інвестицій, а також доходів, прибутків і інших коштів, отриманих від прямих інвестицій.
Згідно з підпунктом "а" пункту 2 глави 3 Правил торгівлі іноземною валютою (2) (далі - Правила) до переліку документів, на підставі яких резиденти та іноземні інвестори мають право купувати, обмінювати іноземну валюту з метою повернення прямих іноземних інвестицій, зокрема, входить копія декларації з податку на прибуток підприємства, яка підтверджує отримання прибутку підприємством з іноземними інвестиціями.
Враховуючи зазначене, копія декларації з податку на прибуток підприємства як один із документів( на підставі яких здійснюється купівля іноземної валюти з метою повернення прямої іноземної інвестиції( надається відповідно вимог Правил) незалежно від результатів інвестування.
3. Щодо надання засвідченої у встановленому порядку копії довідки податкового органу про сплачений нерезидентом в Україні податок на прибуток (доходи) при здійсненні купівлі, обміну іноземної валюти з метою повернення іноземних інвестицій, а також доходів, прибутків, інших коштів, одержаних від інвестиційної діяльності в Україні.
а) отримання Довідки про сплачений нерезидентом в Україні податок на прибуток (доходи) як підставу для перерахування за кордон прибутків, доходів та інших коштів, одержаних іноземним інвестором в Україні (далі Довідка) для здійснення перерахування за кордон прибутків, доходів та інших коштів, одержаних іноземним інвестором у результаті здійснення інвестицій.
Пунктом 3.8 глави 3 Положення 280 визначено, що уповноважений банк здійснює перерахування за кордон прибутків, доходів та інших коштів, одержаних іноземним інвестором у результаті здійснення інвестицій, на підставі засвідченої у встановленому порядку копії довідки податкового органу про сплачений іноземним інвестором в Україні податок на прибуток (дохід), або легалізованої довідки (чи її нотаріально засвідченої копії), виданої компетентним органом відповідної країни, визначеним міжнародним договором України про уникнення подвійного оподаткування, яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір про уникнення подвійного оподаткування доходів.
Враховуючи зазначене, Довідка є обов'язковим документом для здійснення перерахування за кордон прибутків, доходів та інших коштів, одержаних іноземним інвестором у результаті здійснення іноземних інвестицій.
б) необхідність Довідки для повернення нерезидентом інвестиції з України у сумі фактичного внеску.
Відповідно до пункту 2 глави 3 Розділу III Правил обсяг іноземної валюти, що купується обмінюється та перераховується уповноваженим банком за інвестиційними операціями нерезидента, не може перевищувати суму фактично внесеної інвестиції, а також отриманих доходів (дивідендів) від інвестиційної діяльності, що підтверджується відповідними документами.
Отже, при поверненні нерезидентом іноземних інвестицій (прямих, майнових та у вигляді інвестиційного вкладу) з України в сумі фактичного внеску (що підтверджується випискою банку про фактичне надходження іноземної валюти в Україну, або, у випадку здійснення майнової інвестиції, документом, що підтверджує фактичне внесення майнової інвестиції в Україну, тобто вантажною митною декларацією), немає необхідності в наданні Довідки, оскільки кошти, що повертаються в розмірі внесеної іноземної інвестиції, не є доходом (прибутком) нерезидента із джерел походження з України, з якого сплачується податок.
в) щодо курсової різниці, що виникає при перерахунку сум інвестицій.
Сума курсової різниці, що виникає при перерахунку суми інвестицій в гривнях в іноземну валюту, не входить до переліку доходів, отриманих нерезидентом від інвестиційної діяльності з джерелом їх походження з України, визначених статтею 13 Закону про прибуток.
Відповідно до пункту 2 глави 3 Розділу III Правил передбачена можливість купівлі іноземної валюти для перерахування прибутків, доходів, та інших коштів, отриманих від інвестиційної діяльності.
Отже, у разі перевищення суми іноземної інвестиції, що повертається іноземним інвестором, над сумою фактично раніше внесеної ним іноземної інвестиції на відповідну суму курсової різниці, що не є доходом з джерелом походження з Україні, можлива купівля іноземної валюти без надання до уповноваженого банку Довідки.
_______________
(1) затверджені постановою Правління Національного банку України від 10.08.2005 N 280 і зареєстровані в Міністерстві юстиції України 29.08.2005 N 947/11227
(2) затверджені постановою Правління Національного банку України від 10.08.2005 N 281 і зареєстровані в Міністерстві юстиції України 29.08.2005 N 950/11230
Перший заступник Голови А.В.Шаповалов