• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо підстав та порядку проведення оперативно-розшукових заходів, про контроль, прокурорський нагляд та гарантії законності під час їх здійснення

Служба безпеки України  | Лист від 12.10.2005 № 14/29376
Реквізити
  • Видавник: Служба безпеки України
  • Тип: Лист
  • Дата: 12.10.2005
  • Номер: 14/29376
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Служба безпеки України
  • Тип: Лист
  • Дата: 12.10.2005
  • Номер: 14/29376
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
СЛУЖБА БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
12.10.2005 N 14/29376
Голові Харківської обласної
організації "ПОРА"
Чижову О.В.
Шановний Олександре Володимировичу!
Ваші звернення за NN 13/КВ-9931 та 13/КВ-9939 від 7 вересня 2005 року щодо надання роз'яснень із зазначених у них питань в Службі безпеки України розглянуті.
Повідомляємо, що відповідно до статті 31 Конституції України кожному гарантується таємниця телефонних розмов. Винятки можуть бути встановлені лише судом у випадках, передбачених законом, з метою запобігти злочинові чи з'ясувати істину під час розслідування кримінальної справи, якщо іншим способом одержати інформацію неможливо.
Це положення Основного Закону України деталізується у Кримінально-процесуальному кодексі України (статті 14-1, 187), законах України "Про оперативно-розшукову діяльність" (пункт 9 частини першої, частина друга та третя статті 8, частина чотирнадцята статті 9), "Про боротьбу з тероризмом" (частина перша статті 5), "Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів" (підпункт "г" статті 5, стаття 8), "Про забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві" (підпункт "в" частини 1 статті 7, стаття 10).
Зокрема, відповідно до вимог частини другої статті 8 Закону "Про оперативно-розшукову діяльність" зняття інформації з каналів зв'язку, контроль за телефонними розмовами проводяться за рішенням суду, прийняти за поданням керівника відповідного оперативного підрозділу або його заступника. Про отримання такого дозволу суду або про його відмову в ньому визначені особи повідомляють прокуратуру протягом доби. Застосування цих заходів проводиться виключно з метою запобігти злочинові чи з'ясувати істину під час розслідування кримінальної справи, якщо іншим способом одержати інформацію неможливо. За результатами здійснення зазначених оперативно-розшукових заходів складається протокол з відповідними додатками, який підлягає використанню як джерело доказів у кримінальному судочинстві.
Вказаними законодавчими актами визначаються підстави та порядок проведення зазначених оперативно-розшукових заходів, контроль, прокурорський нагляд та гарантії законності під час їх здійснення. Узагальнена статистика щодо кількості рішень судів на зняття інформації з каналів зв'язку в Службі безпеки не ведеться.
Згідно з пунктом 9 частини першої статті 8 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність" право знімати інформацію з каналів зв'язку, застосовувати інші технічні засоби отримання інформації надане оперативним підрозділам для виконання завдань оперативно-розшукової діяльності. Перелік оперативних підрозділів визначений статтею 5 цього ж Закону. Проведення оперативно-розшукової діяльності іншими підрозділами зазначених у цій статті органів, підрозділами інших міністерств, відомств, громадськими, приватними організаціями та особами забороняється.
Спеціальні технічні засоби негласного отримання інформації належить до того виду майна, що не може перебувати у власності громадян, юридичних осіб недержавних форм власності, громадських об'єднань, міжнародних організацій та юридичних осіб інших держав на території України (Перелік видів майна, що не може перебувати у власності громадян, громадських об'єднань, міжнародних організацій та юридичних осіб інших держав на території України, затверджений Постановою Верховної Ради України від 17 червня 1992 року N 2471-XII).
Відповідно до статті 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, які зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Водночас, згідно зі статтею 37 Закону України "Про інформацію" не підлягають обов'язковому наданню для ознайомлення за інформаційними запитами офіційні документи, які містять у собі інформацію про оперативну і слідчу роботу органів прокуратури, МВС, СБУ, роботу органів дізнання та суду у випадках, коли її розголошення може зашкодити оперативним заходам, розслідуванню чи дізнанню, порушити право людини на справедливий та об'єктивний судовий розгляд її справи, створити загрозу життю або здоров'ю будь-якої особи.
Надати на вашу адресу текст документа із назвою "Моніторинг-центри для телефонної мережі загального користування (ТфЗК) України" N 4-1-43/788 від 13.12.96 р. не маємо можливості, оскільки він в СБ України відсутній.
Що стосується нормативно закріпленої вимоги до українських провайдерів про укомплектування їх обладнання системою моніторингу, повідомляємо, що така вимога міститься у пункті 3.1 Порядку складання та ведення переліку підприємств (операторів), які надають послуги з доступу до глобальних мереж передачі даних органам виконавчої влади, іншим державним органам, підприємствам, установам та організаціям, які одержують, обробляють, поширюють і зберігають інформацію, що є об'єктом державної власності та охороняється згідно із законодавством, затвердженому наказом Державного комітету зв'язку та інформатизації України від 17.06.2002 р. N 122, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 4 липня 2002 р. за N 559/6847.
З повагою,
Заступник Голови Служби

В.Підболячний