ГУ ДФС у м. Києві
Лист
18.12.2015 № 19222 /10/26-15-15-01-18 |
ГУ ДФС у м. Києві розглянуло звернення щодо оформлення двостороннього договору і в межах своїх повноважень повідомляє.
Основу правового регулювання відносин транспортного експедирування становлять норми гл. 65
Цивільного Кодексу України (далі –
ЦК України), ст.
316 Господарського Кодексу України,
Законів України "Про транспортно-експедиторську діяльність" від 1 липня 2004 р. №1955-IV (далі –
Закон №1955-IV),
"Про зовнішньоекономічну діяльність" від 16 квітня 1991 р. №959-XII (далі –
Закон №959-XII), "Про транзит вантажів" від 20 жовтня 1999 р., інших нормативно-правових актів, що видаються відповідно до них, а також міжнародні договорів. При цьому діє правило, закріплене в ч. 3 ст.
929 ЦК України, за яким умови договору транспортного експедирування визначаються за домовленістю сторін, якщо інше на встановлено законодавством.
Згідно зі ст.
1 Закону №1955-IV визначено, що транспортно-експедиторська діяльність – підприємницька діяльність із надання транспортно-експедиторських послуг з організації й забезпечення перевезень експортних, імпортних, транзитних або інших вантажів. Ця діяльність здійснюється суб'єктом господарювання – експедитором (транспортним експедитором), який за дорученням клієнта й за його рахунок виконує або організовує виконання транспортно-експедиторських послуг, визначених договором транспортного експедирування.
Експедитор (транспортний експедитор) - суб'єкт господарювання, який за дорученням клієнта та за його рахунок виконує або організовує виконання транспортно-експедиторських послуг, визначених договором транспортного експедирування.
Транспортно-експедиторська діяльність здійснюється на підставі договорів транспортного експедирування, які укладаються письмово. За договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов'язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов'язаних з перевезенням вантажу (ч. 1 ст.
929 ЦК України, ст.
9 Закону №1955-IV).
Цей договір є двостороннім (обидві сторони наділені і правами, і обов'язками), консенсуальним (набуває чинності з моменту досягнення згоди між сторонами) і відплатним (експедитор надає послуги на платних засадах).
Відповідно ст.
4 Закону № 1955-IV передбачено, що експедитори для виконання доручень клієнтів можуть укладати договори з перевізниками, портами, авіапідприємствами, судноплавними й іншими компаніями, які є резидентами або нерезидентами України.
Факт надання транспортно-експедиційних послуг під час перевезення має підтверджуватися єдиним транспортним документом або комплектом документів (автомобільних, залізничних накладних тощо), у яких відображається шлях проходження вантажу від пункту відправлення до пункту призначення. Факт прийняття послуг може бути додатково підтверджено двостороннім актом приймання-передачі послуг.
Відповідно до ст.
4 Закону № 959-XII діяльність з надання українським суб’єктом господарювання послуг іноземним суб'єктам господарської діяльності є одним з видів ЗЕД. До таких послуг відносяться: виробничі, транспортно-експедиційні, страхові, консультаційні, маркетингові, експортні, посередницькі, брокерські, агентських, консигнаційних, управлінських, облікових, аудиторських, юридичних, туристських та інших, що прямо і виключно не заборонені законами України.
Поряд з цим, повідомляємо, що порядок оподаткування ПДВ транспортно-експедиторської діяльності роз’яснено в Узагальнюючій податковій консультації, затвердженій Наказом ДПС України від 06.07.2012 N 610.
Згідно із статтею
52 ПКУ податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
Заступник начальника | Е.М. Пруднікова |