НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
| 24.10.2025 № 33-0005/81819 |
Небанківським надавачам
платіжних послуг та профільним
асоціаціаціям (за списком)
Про дотримання пруденційних нормативів небанківськими надавачами платіжних послуг
Національний банк України (далі - Національний банк) у зв'язку з численними запитами небанківських надавачів платіжних послуг (далі - Надавачі) щодо застосування окремих вимог Положення про вимоги до регулятивного капіталу небанківських надавачів платіжних послуг, затвердженого
постановою Правління Національного банку від 13.06.2025 № 64 (далі -
Положення № 64), повідомляє таке.
1. Щодо порядку визначення загальної суми платіжних операцій для розрахунку середньомісячного обсягу платіжних операцій.
Відповідно до пункту 57 частини першої статті 1 розділу І
Закону України "Про платіжні послуги" платіжна операція - будь-яке внесення, переказ або зняття коштів незалежно від правовідносин між платником і отримувачем, які є підставою для цього.
Відповідно до абзацу першого підпункту 3 пункту 2 розділу І
Положення № 64 середньомісячний обсяг платіжних операцій - одна дванадцята від загальної суми платіжних операцій, виконаних Надавачем у попередньому звітному році.
Позиція Національного банку щодо визначення загального обсягу платіжних операцій Надавача викладена в листі Національного банку від 30.07.2025 № 24-0008/58477 про надання інформації щодо дотримання пруденційних нормативів.
Під час визначення загального обсягу платіжних операцій на підставі данихобліку (управлінського, бухгалтерського) за попередній звітний рік необхідновраховувати обсяг усіх прийнятих і виплачених платіжних операцій,у тому числі:
якщо ініційована платіжна операція починається та завершується в межах одного Надавача - ураховується обсяг прийнятих від платника коштів і обсяг коштів, виплачених отримувачу;
якщо платіжна операція починається в одного Надавача і завершується в іншого - враховується обсяг прийнятих від платника коштів і обсяг коштів, направлених іншому Надавачу для завершення платіжної операції, та/або обсяг прийнятих від іншого Надавача для завершення платежу коштів і обсяг коштів, виплачених отримувачу.
Цей підхід до розрахунку загального обсягу платіжних операцій узгоджується з позицією Європейського наглядового органу (European Banking Authority )(1).
Також цей підхід визначено Правилами формування показників A4I001 A4I048, що подаються у звітному файлі 4ІХ "Дані про дотримання пруденційних нормативів та розрахунок нормативів капіталу небанківських надавачів фінансових платіжних послуг", які містяться в додатку 2 "Опис (description) показників файлу 4IX.docx" до вищезазначеного листа Національного банку від 30.07.2025 № 24-0008/58477.
2. Щодо можливості включення до розрахунку капіталу 1 рівня платіжної установи прибутку, отриманого у вигляді безповоротної фінансової допомоги від власника, та/або поворотної фінансової допомоги.
сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів;
сума безнадійної заборгованості, відшкодована кредитору позичальником після списання такої безнадійної заборгованості;
сума заборгованості одного платника податків перед іншим платником податків, що не стягнута після закінчення строку позовної давності;
основна сума кредиту або депозиту, що надані платнику податків без встановлення строків повернення такої основної суми, за винятком кредитів, наданих під безстрокові облігації, та депозитів до запитання у банківських установах, а також сума процентів, нарахованих на таку основну суму, але не сплачених (списаних).
Поворотна фінансова допомога відповідно до підпункту 14.1.257 пункту 14.1 статті
14 Податкового кодексу України - сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов'язковою до повернення.
У пункті 10 розділу II
Положення № 64 визначено виключний перелік складових капіталу 1 рівня Надавача, зокрема прибутки, визначені в пункті 11 розділу II Положення № 64. Відповідно до підпункту 4 пункту 11 розділу ІІ Положення № 64 Надавач уключає до капіталу 1 рівня такий прибуток, як фінансову допомогу свого власника.
Ураховуючи, що поворотна фінансова допомога - це грошові кошти, які надаються на умовах обов'язкового повернення (по суті є безпроцентною позикою з огляду на положення статті
1046 Цивільного кодексу України), кошти, отримані як поворотна фінансова допомога, не можна вважати прибутком, оскільки в позичальника виникає зобов'язання їх повернути у визначений строк або на вимогу.
Таким чином, фінансова допомога власника для того, щоб вона могла бути включеною Надавачем до капіталу 1 рівня як прибуток, має бути виключно безповоротною. Поворотна фінансова допомога не може бути врахована під час визначення розміру регулятивного капіталу.
3. Щодо вимоги пункту 11 розділу II
Положення № 64 у частині наявності звіту (висновку) про огляд проміжної фінансової звітності Надавача, складеного незалежним аудитором.
Частиною шостою статті
16 Закону України "Про платіжні послуги" встановлено, що з метою покриття негативних наслідків ризиків, які Надавачі беруть на себе в процесі надання платіжних послуг, Національний банк має право встановлювати вимоги до достатності (адекватності) їх регулятивного капіталу, а також порядок його розрахунку та складові.
У пункті 11 розділу ІІ Положення № 64 визначено, що Надавач уключає до капіталу 1 рівня, зокрема такі прибутки:
прибуток за поточний проміжний звітний період за вирахуванням будь-яких очікуваних виплат і дивідендів за умови наявності звіту (висновку) щодо оглядупроміжної фінансової звітності Надавача, складений незалежним аудитором відповідно до вимог Міжнародного стандарту завдань з огляду 2410 "Огляд проміжної фінансової інформації, що виконується незалежним аудитором суб'єкта господарювання";
прибуток звітного року за вирахуванням будь-яких очікуваних виплат і дивідендів за умови наявності аудиторського звіту, складеного незалежним аудитором за результатами обов'язкового аудиту річної фінансової звітності Надавача.
Таким чином,
Положення № 64 не встановлює вимоги здійснювати огляд проміжної фінансової звітності Надавача, а натомість визначає умову, за якої прибуток поточного року до його розподілу і підтвердження зовнішнім аудитором у межах щорічного аудиту фінансової звітності може бути включено до капіталу 1 рівня - наявність огляду проміжної фінансової звітності. Зазначений прибуток може бути включений до капіталу 1 рівня з дати складання звіту (висновку) щодо огляду проміжної фінансової звітності аудитором. Потребу в проведенні огляду проміжної фінансової звітності з метою подальшого включення проміжного прибутку поточного року до розрахунку капіталу 1 рівня Надавач визначає самостійно.
СЛАВА УКРАЇНІ!
_____________________________
1. Щодо Директиви ЄС № 2015/2366/EU (PSD2) у частині розрахунку власних коштів, необхідних ННПП:
https://www.eba.europa.eu/single-rule-book-qa/qna/view/publicId/2018_4298
| Перший заступник Голови | Сергій НІКОЛАЙЧУК |
(Текст взято з сайту НБУ http://www.bank.gov.ua/)