• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про розгляд пропозицій ФПУ щодо внесення змін в оподаткуванні

Державна податкова адміністрація України  | Лист від 23.08.2007 № 8144/6/11-0116
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова адміністрація України
  • Тип: Лист
  • Дата: 23.08.2007
  • Номер: 8144/6/11-0116
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова адміністрація України
  • Тип: Лист
  • Дата: 23.08.2007
  • Номер: 8144/6/11-0116
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
23.08.2007 N 8144/6/11-0116
Про розгляд пропозицій ФПУ щодо внесення змін в оподаткуванні
Державна податкова адміністрація України відповідно до листа Федерації професійних спілок України від 27.07.2007 N 03/01-09/1313 щодо внесення змін в оподаткуванні розглянула пропозиції Федерації професійних спілок України та повідомляє наступне.
До питання 1 щодо проблеми з отриманням коштів від роботодавців на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу.
Відповідно до підпункту 7.11.7 пункту 7.11 статті 7 Закону України від 28.12.94 N 334/94-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" від оподаткування звільняються доходи неприбуткових організацій, визначених в абзаці "ж" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 цього Закону (професійні спілки, їх об'єднання та організації профспілок, утворені в порядку, визначеному законом), отримані у вигляді членських внесків, відрахувань коштів підприємств, установ, організацій на культурно-масову, фізкультурну й оздоровчу роботу, безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань і пасивних доходів.
Крім цього, згідно з підпунктом 5.2.2 пункту 5.2 статті 5 Закону до складу валових витрат підприємств включаються суми коштів або вартість товарів (робіт, послуг), добровільно перераховані (передані) протягом звітного року до неприбуткових організацій, визначених у пункті 7.11 статті 7 цього Закону, у розмірі, що перевищує два відсотки, але не більше п'яти відсотків оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.
Враховуючи, що професійні спілки, їх об'єднання та організації профспілок, утворені в порядку, визначеному законодавством, відносяться до неприбуткових установ та організацій, то будь-яке підприємство може віднести до складу валових витрат добровільні внески у тому числі на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу, у розмірі, який визначено підпунктом 5.2.2 пункту 5.2 статті 5 Закону України від 28.12.94 N 334/94-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств".
При цьому, зазначені внески у професійних спілок, їх об'єднань та організацій профспілок будуть звільнені від оподаткування згідно з підпунктом 7.11.7 пункту 7.11 статті 7 названого Закону.
Таким чином, питання віднесення на валові витрати підприємств відрахувань первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу повністю врегульовано діючою редакцією Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств".
Враховуючи викладене, проект Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (щодо валових витрат), який внесений народним депутатом України Харою В.Г. за реєстраційним N 3313 від 14.03.2007, стосовно віднесення до складу валових витрат сум коштів, перерахованих роботодавцями профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективними договорами та угодами, але не менше ніж 0,3 відсотка фонду оплати праці, не підтримується Державною податковою адміністрацією України.
До питання 2 щодо визнання доходом профспілок безоплатне надання роботодавцями приміщення для роботи виборного профспілкового органу та проведення зборів працівників.
Державною податковою адміністрацією України листом від 13.09.2004 N 7949/6/15-1316 було надано відповідь на запит Федерації профспілок України щодо оподаткування доходів, одержаних профспілками у вигляді безоплатно наданого майна (робіт, послуг), як доходів з інших джерел. Зазначене роз'яснення надано згідно з діючими нормами Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" і є на сьогодні чинним.
До питань 3 та 4 щодо подання податкової звітності профспілковими організаціями.
Згідно з нормами чинного законодавства профспілкові організації зобов'язані подавати до податкового органу звіт у встановлені законодавством строки незалежно від наявності доходів, які підлягають оподаткуванню.
Стосовно терміну подання податкової звітності первинними профспілками, що не мають звільнених членів виборних профспілкових органів та не отримують доходів, які є об'єктом оподаткування, то листами Державної податкової адміністрації України від 20.04.2000 N 5627/7/15-1317 та від 25.06.2003 N 1004/7/15-1317 було дано дозвіл таким первинним профспілкам звітувати за наслідками діяльності за податковий рік. На сьогодні позиція Державної податкової адміністрації України з порушеного питання не змінилася.
До питання 5 щодо оподаткування податком на додану вартість операцій з поставки профспілковими організаціями путівок членам профспілок.
Підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 Закону України "Про податок на додану вартість" передбачено, що особа підлягає обов'язковій реєстрації як платник податку на додану вартість у разі, коли загальна сума від здійснення операцій з поставки товарів (послуг), у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, що підлягають оподаткуванню згідно з цим Законом, нарахована (сплачена, надана) такій особі або в рахунок зобов'язань третім особам, протягом останніх дванадцяти календарних місяців сукупно перевищує 300 тис.грн. (без урахування податку на додану вартість).
При цьому, під поставкою товарів, відповідно до пункту 1.4 статті 1 цього Закону, слід розуміти будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатної поставки товарів (результатів робіт) та операції з передачі майна орендодавцем (лізингодавцем) на баланс орендаря (лізингоотримувача) згідно з договорами фінансової оренди (лізингу) або поставки майна згідно з будь-якими іншими договорами, умови яких передбачають відстрочення оплати та передачу права власності на таке майно не пізніше дати останнього платежу.
Таким чином, у разі, якщо загальна сума від здійснення операцій з поставки профспілковими організаціями путівок на санаторно-курортне лікування, оздоровлення та відпочинок членам профспілок протягом останніх дванадцяти календарних місяців сукупно перевищує 300 тис. грн. (без урахування податку на додану вартість), то профспілкова організація зобов'язана зареєструватися платником податку на додану вартість відповідно до підпункту "а" пункту 9.6 статті 9 Закону України "Про податок на додану вартість".
До питання 6 щодо оподаткування податком на додану вартість операцій з поставки путівок на лікування, оздоровлення та відпочинок для дорослих та дітей
Федерацією професійних спілок України пропонується внести зміни до законодавства щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з поставки путівок на лікування, оздоровлення та відпочинок для дорослих та дітей.
Стосовно вказаної пропозиції повідомляємо наступне.
Відповідно до чинної редакції підпункту 5.1.9 пункту 5.1 статті 5 Закону України "Про податок на додану вартість" звільняються від оподаткування операції з поставки путівок на санаторно-курортне лікування та відпочинок на території України фізичних осіб віком до 18 років.
Слід зазначити, що підпунктом 19.1.8 пункту 19.1 статті 19 розділу V "Податок на додану вартість" проекту Податкового кодексу України також передбачено обмеження щодо застосування вказаної пільги, а саме, відповідно до вказаного підпункту звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з постачання путівок на лікування та оздоровлення (відпочинок) дітей та підлітків віком до 16 років (тих, що навчаються, - до 18 років) у санаторно-курортних закладах і закладах відпочинку всіх типів, розташованих на митній території України.
Пропозиція щодо поширення вказаної пільги на всіх громадян призведе до звуження бази оподаткування та відповідно до бюджетних втрат, а тому не може бути підтримана.
Постійно діюча комісія з питань методології оподаткування Громадської колегії при ДПА України, розглянувши пропозиції Федерації професійних спілок України щодо вирішення проблемних питань у податковому законодавстві, пропонує для вирішення проблемного питання 5 доповнити пункт 19.1 статті 19 розділу V проекту Податкового кодексу України наступним абзацом:
"- звільняється від оподаткування вартість путівок на відпочинок, оздоровлення та лікування на території України, які надаються профспілковою організацією, створеною відповідно до законодавства України, члену такої організації або його дітям віком до 18 років, за рахунок такої профспілки безкоштовно або із знижкою, або за рахунок коштів відповідного фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування".
Вказана пропозиція буде розглянута при доопрацюванні проекту Податкового кодексу України.
До питання 7 щодо підпункту 4.3.5 пункту 4.3 статті 4 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" з урахуванням доповнення, внесеного Законом України від 01.07.2004 N 1958, щодо доповнення абзацу першого словами "з урахуванням норм пункту 9.7 статті 9 цього Закону", а також до питань 8 та 9 щодо запровадження нових пільг в оподаткуванні.
Згідно підпункту 4.3.5 пункту 4.3 статті 4 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" від 22.05.2003 N 889-IV не є об'єктом оподаткування податком з доходів фізичних осіб суми виплат професійними спілками своїм членам з урахуванням норм підпункту 9.7.3 пункту 9.7 статті 9 Закону.
Норма щодо обмежень, встановлених підпунктом 9.7.3 пункту 9.7 статті 9 цього Закону, була внесена до закону у липні 2004 року та стосується невключення до оподатковуваного доходу суми нецільової благодійної допомоги, в тому числі матеріальної, яка надається резидентами - юридичними або фізичними особами (в тому числі професійними спілками) на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно в розмірі, що не перевищує розмір прожиткового мінімуму на працездатну особу, встановленого на 1 січня такого року, за умови, що на такого платника податку поширюється право на отримання податкової соціальної пільги згідно з підпунктом 6.5.1 пункту 6.5 статті 6 цього Закону (у 2007 році така сума дорівнює 740 грн. = = 525 грн. х 1,4).
Тобто, прямою нормою Закону встановлено, що лише суми нецільової благодійної (матеріальної) допомоги, що виплачуються профспілками за рахунок своїх коштів відповідно до затвердженого статуту категоріям осіб, зазначеним у пункті 6.1 статті 6 Закону, в розмірі, що не перевищує суми граничного розміру доходу, визначеного згідно з абзацом першим підпункту 6.5.1 пункту 6.5 статті 6 Закону за умови, що на такого платника податку поширюється право на отримання податкової соціальної пільги згідно з підпунктом 6.5.1 пункту 6.5 статті 6 цього Закону, не є об'єктом оподаткування податком з доходів фізичних осіб з підстав, установлених підпунктом 9.7.3 пункту 9.7 статті 9 Закону.
Пропозиції Федерації професійних спілок України зняти будь-які обмеження та "звільнити від оподаткування виплати (у т.ч. у не грошовій формі) профспілкових організацій" шляхом "видання Податкового роз'яснення" не є коректними та законодавчо не є обґрунтованими.
Таке питання повинно вирішуватися лише шляхом внесення змін і доповнень до законодавства України. Однак, виходячи з конституційного принципу рівності всіх перед законом, вирішення такого питання не може здійснюватися за рахунок надання окремим платникам податків преференцій в оподаткуванні.
Крім того, це питання неодноразово розглядалось на робочих групах під час підготовки Розділу IV проекту Податкового кодексу України та робочою групою не було підтримано.
Щодо підтримки законопроекту реєстраційний N 2813 "Про внесення змін до Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб", то норми цього законопроекту фактично дублюють діючі норми і стосуються доповнення пункту 4.3 статті 4 Закону новим підпунктом, згідно якого "суми виплат чи відшкодувань (крім заробітної плати чи інших виплат та відшкодувань за цивільно-правовими договорами), які здійснюються професійними спілками своїм членам протягом року сукупно у розмірі, що не перевищує суми місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженої на 1,4 та округленої до найближчих 10 гривень".
У зв'язку із тим, що Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади із забезпечення реалізації податкової політики відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2006 N 1837 "Про затвердження Положення про Міністерство фінансів України" та є головним розробником проекту Податкового кодексу України, Федерації професійних спілок України доцільно було б направити свої пропозиції щодо внесення змін до законодавчих актів з питань оподаткування на розгляд Міністерству фінансів України.
Заступник Голови О.В.Матвєєв