• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо практичного застосування норм чинного законодавства

Державна податкова служба України | Лист від 12.03.2024 № 6722/6/99-00-24-03-03-06
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Лист
  • Дата: 12.03.2024
  • Номер: 6722/6/99-00-24-03-03-06
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Лист
  • Дата: 12.03.2024
  • Номер: 6722/6/99-00-24-03-03-06
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 12.03.2024 р. № 6722/6/99-00-24-03-03-06
Державна податкова служба України розглянула звернення […] щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
Оскільки Законом України від 15 серпня 2022 року № 2530-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сприяння розвитку волонтерської діяльності та діяльності неприбуткових установ та організацій в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України" внесено зміни до пп. 1.4 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі – Кодекс), товариство просить надати роз’яснення з питань:
1. Чи буде правильним розрахунок натурального коефіцієнта для визначення бази оподаткування військового збору для доходів у будь-якій негрошовій формі:
К = 100 + (100 – 1,5) = 1,01522843.
2. Чи потрібно подавати уточнюючі Податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – Розрахунок) за попередні періоди з 03.09.2022, якщо натуральний коефіцієнт до доходів у негрошовій формі для цілей утримання військового збору не застосовували?
3. Чи застосовуватимуть до платників податків штрафні санкції за заниження бази оподаткування військового збору для доходів у будь-якій негрошовій формі, якщо не використовувався натуральний коефіцієнт?
Відповідно до п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.
При цьому слід зазначити, що відповідно до п. 7.1 ст. 7 Кодексу під час встановлення податку (військового збору) обов’язково визначаються такі елементи як платники податку; об’єкт оподаткування; база оподаткування; ставка податку; порядок обчислення податку; податковий період; строк та порядок сплати податку; строк та порядок подання звітності про обчислення і сплату податку.
Згідно з пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу об’єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені ст. 163 Кодексу.
Тобто згідно зі ст. 163 Кодексу встановлено, що об’єктом оподаткування військовим збором платника податку – резидента (нерезидента) є, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
При цьому ст. 23 Кодексу передбачено, що базою оподаткування визнаються конкретні вартісні, фізичні або інші характеристики певного об’єкта оподаткування.
База оподаткування – це фізичний, вартісний чи інший характерний вираз об’єкта оподаткування, до якого застосовується податкова ставка і який використовується для визначення розміру податкового зобов’язання.
База оподаткування і порядок її визначення встановлюються Кодексом для кожного податку окремо.
При цьому у випадках, передбачених Кодексом, один об’єкт оподаткування може утворювати кілька баз оподаткування для різних податків. У випадках, передбачених Кодексом, конкретна вартісна, фізична або інша характеристика певного об’єкта оподаткування може бути базою оподаткування для різних податків.
Водночас зауважуємо, що ст. 164 Кодексу встановлено особливості визначення бази оподаткування податком на доходи фізичних осіб для доходів у негрошовій формі, а саме базою оподаткування цим податком є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких встановлені згідно з Кодексом, помножена на коефіцієнт, який обчислюється за формулою, визначеною пунктом 164.5 статті 164 Кодексу.
Згідно з пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу ставка військового збору становить 1,5 відсотка від об’єкта оподаткування, визначеного пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Враховуючи викладене та зважаючи на те, що положеннями п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу прямо не встановлено порядок визначення бази оподаткування для військового збору, зокрема, з урахуванням особливостей, встановлених у п. 164.5 ст. 164 розділу IV Кодексу для податку на доходи фізичних осіб, то база оподаткування військовим збором визначається податковими агентами без застосування положень п. 164.5 ст. 164 Кодексу.
Юридична особа у разі виникнення доходу у фізичної особи зобов’язана виконати усі функції податкового агента, визначені Кодексом.
Відповідно до пп. "б" п. 176.2 ст. 176 Кодексу особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску зобов’язані подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового кварталу, Розрахунок (з розбивкою по місяцях звітного кварталу), до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий Розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку – фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається.
Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, із змінами (далі – Порядок).
Слід зазначити, у разі самостійно виявлених платником помилок, а також на підставі повідомлень про помилки, виявлені контролюючим органом при заповненні Розрахунку та Додатка 4ДФ до нього, проводяться коригування поданого і прийнятого Розрахунків відповідно до розділу V Порядку.
Згідно з п. 5 розділу V Порядку Розрахунок з типом "Уточнюючий" подається після закінчення строку подання Розрахунку з типом "Звітний" та/або "Звітний новий". Уточнюючий Розрахунок може подаватися як за звітний період, так і за попередні періоди.
Відповідно до пп. 1 п. 10 розділу V Порядку коригування показників Додатка 4ДФ до Розрахунку проводиться таким чином:
– у розділі I: для виключення одного помилкового рядка з попередньо поданої (прийнятої) інформації потрібно повторити всі графи такого рядка і у графі 10 указати "1" – на виключення рядка;
– для введення нового або пропущеного рядка потрібно повністю заповнити всі його графи й у графі 10 указати "0" – на введення рядка;
– для заміни одного помилкового рядка іншим потрібно виключити помилкову інформацію відповідно до абзацу другого п. 5 розділу V Порядку та ввести правильну інформацію відповідно до абзацу третього п. 5 розділу V Порядку, тобто повністю заповнити два рядки, один з яких виключає попередньо внесену інформацію, а другий вносить правильну інформацію. У такому разі в першому рядку в графі 10 указується "1" – рядок на виключення, а в другому – "0" – рядок на введення.
Відображення показників у Додатку 4ДФ до Розрахунку здійснюється на підставі відповідних первинних документів та бухгалтерського обліку підприємства за звітний податковий період.
За порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються такі види юридичної відповідальності, зокрема, фінансова, адміністративна (ст. 111 Кодексу).
Зокрема, відповідно до ст. 119 Кодексу неподання, подання з порушенням встановлених строків, подання не в повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками податкової звітності про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку, а також суми, нараховані (виплачені) фізичним особам за товари (роботи, послуги), якщо такі недостовірні відомості або помилки призвели до зменшення та/або збільшення податкових зобов’язань платника податку та/або до зміни платника податку, тягнуть за собою накладення штрафу.
Водночас повідомляємо, що з порушеного питання Державною податковою службою України направлено запит до Міністерства фінансів України як центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію єдиної державної податкової і митної політики, з метою узгодження викладеної позиції.
В. о. директора Департаменту оподаткування фізичних осібО. Корчевний