КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
18.12.2009 Справа N 2а-65/09/9103
( Постанову скасовано на підставі Постанови Вищого адміністративного суду від 23.12.2009 )
Київський апеляційний адміністративний суд: у складі головуючого, судді Данилової М.В., при секретарі Григоренко Т.І., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну с праву за позовом кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання дій незаконними,
В С Т А Н О В И В:
17 грудня 2009 року до Київського апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулась кандидат на пост Президенти України ОСОБА_1, в якому просила визнати незаконними дії ЦВК щодо встановлення при затвердженні форми та тексту виборчого бюлетеня для територіальних виборчих округів та закордонного виборчого округу, затвердженого у додатках N 1, N 2 до постанови Центральної виборчої комісії від 15.12.2009 р. N 492 "Про форму і текст виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України 17 січня 2010 року та форму виборчого бюлетеня для повторного голосування" таких відомостей, як порядковий номер кандидатів на пост Президента України, визнати незаконною постанову ЦВК від 15.12.2009 року N 492 "Про форму і текст виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України 17 січня 2010 року та форму виборчого бюлетеня для повторного голосування" в частині затвердження у додатках N 1 та N 2, форми і тексту виборчого бюлетеня, таких обов'язкових відомостей, як порядкові номери кандидатів на пост Президента України. Зобов'язати ЦВК на найближчому засіданні Комісії, з дня набрання законної сили Рішення суду внести зміни в додаток N 1 та N 2 до постанови ЦВК від 15 грудня 2009 року N 492 "Про форму і текст виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України 17 січня 2010 року та форму виборчого бюлетеня для повторного голосування" шляхом виключення із форми і тексту виборчого бюлетеня порядкових номерів кандидатів на пост Президента України.
Вимоги позивач обґрунтувала тим, що відповідно до ст. 12 Закону України "Про вибори Президента України" він є суб'єктом виборчого процесу, а саме кандидатом на пост Президента України. Вважає, що Центральна виборча комісія своїми незаконними діями допустила порушення вимоги Конституції України, а також порушення вимог ч. 4 ст. 71 Закони України "Про вибори Президента України", яким передбачено, що до виборчого бюлетеня для голосування в день виборів вносяться відомості - в алфавітному порядку за прізвищами зареєстрованих кандидатів на пост Президента України із зазначенням прізвищ, імен, по батькові, року народження, місця проживання, місця роботи (занять), партійності кандидата, суб'єкта висунення кандидата; праворуч напроти відомостей про кожного кандидата розташовується порожній квадрат; після прізвищ усіх кандидатів у виборчому бюлетені зазначається: "Не підтримую жодного кандидата на пост Президента України" і праворуч від цих слів розташовується порожній квадрат; роз'яснення щодо порядку його заповнення виборцем під час голосування.
Але в той же час, відповідачем - ЦВК, Постановою N 492 від 15.12.2009 року затверджено форма і текст виборчого бюлетеню для голосування в день виборів Президента України 17 січня 2010 року у додатках N 1 та N 2, в які були внесені додаткові відомості, які не передбачені Законом України "Про вибори Президента України", а саме - порядкові номери кандидатам на пост Президента України, що розташовані ліворуч напроти прізвища кожного кандидата на пост Президента.
У судовому засіданні представник позивача підтримав адміністративний позов та просив його задовольнити в повному обсязі.
Представник ЦВК в судовому засіданні, заперечуючи проти позовних вимог, посилався на дотримання Центральною виборчою комісією вимог чинного законодавства під час затвердження форми і тексту виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України 17 січня 2010 року та форму виборчого бюлетеня для повторного голосування. Вказав, що порядкові номери, які містяться у виборчому бюлетені для голосування в день виборів Президента України 17 січня 2010 року, форма і текст якого затвердженого постановою ЦВК 15.12.2009 року відноситься до елемента форми виборчого бюлетеня, а не до його тексту. Самі ці порядкові номери, передбачені формою бюлетеня лише щодо відповідних граф бюлетеня. А ні в якому разі не щодо кандидатів на пост Президента України. Такі номери є формальними, а не текстовою складовою виборчого бюлетеня. Вважає, що застосування нумерації окремих граф виборчого бюлетеня є питанням доцільності та не впливає на законність відповідного рішення Комісії.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.
Згідно ст. 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" - комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об'єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, частини другої статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" ЦВК зобов'язана діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.
Статтею 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" визначені повноваження Центральної виборчої комісії, яка забезпечує дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу, забезпечує однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України.
Частиною шостою статті 103 Конституції України передбачено, що порядок проведення виборів Президента України встановлюється законом.
Частиною першою статті 71 Закону України "Про вибори Президента України" передбачено, що форма і текст виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України, а також форма виборчого бюлетеня для повторного голосування затверджується Центральною виборчою комісією не пізніш як за двадцять два дні до дня виборів.
Відповідно до частини 3 статті 71 Закону України "Про вибори Президента України" виборчий бюлетень повинен містити назву та дату проведення виборів (бюлетень для повторного голосування - дату повторного голосування), номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, крім спеціальних виборчих дільниць, які утворені відповідно до частини десятої статті 20, а також позначені місця для печатки дільничної виборчої комісії, прізвища, ініціалів та підпису члена дільничної виборчої комісії, який видаватиме виборчий бюлетень.
Відповідно до частини четвертої статті 71 вказаного Закону - до виборчого бюлетеня для голосування в день виборів вносяться відомості в алфавітному порядку за прізвищами зареєстрованих кандидатів на пост Президента України із зазначенням прізвищ, імен, по батькові, року народження, місця проживання, місця роботи (занять), партійності кандидата, суб'єкта висунення кандидата. Праворуч напроти відомостей про кожного кандидата розташовується порожній квадрат. Після прізвищ усіх кандидатів у виборчому бюлетені зазначається: "Не підтримую жодного кандидата на пост Президента України" і праворуч від цих слів розташовується порожній квадрат.
Як було встановлено в судовому засіданні, Центральною виборчою комісією 15 грудня 2009 року було прийнято постанову N 492 "Про форму і текст виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України 17 січня 2010 року та форму виборчого бюлетеня для повторного голосування", якою було затверджено форму і текст виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України 17 січня 2010 року та форму виборчого бюлетеня для повторного голосування. Форма і текст виборчого бюлетеню для голосування в день виборів Президента України викладені Центральною виборчою комісією в додатку N 1 - для територіальних виборчих округів, в додатку N 2 - для закордонного виборчого округу, додаток N 3 та N 4 для повторного голосування у територіальних виборчих округах та відповідно у закордонному виборчому окрузі.
При дослідженні в судовому засіданні форми та тексту виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України викладених в додатку N 1 та N 2, судом встановлено, що в них міститься відомості, а саме встановлені порядкові номери кандидатам на пост Президента України, що розташовані ліворуч напроти прізвища кожного кандидата на пост Президента України, що дійсно суперечить вичерпному переліку відомостей, які повинен містити виборчий бюлетень, відповідно до ст. 71 Закону України "Про вибори Президента України".
Проаналізувавши постанову ЦВК від 01.10.2004 р. N 748, якою було затверджено форму та текст виборчого бюлетеня для голосування виборів Президента України 21.10.2004 року, та постанову N 1173 від 10.11.2004 року про затвердження форми та тексту виборчого бюлетеня для повторного голосування в день виборів Президента України 21.11.2004 року, суд приходить до висновку, що при прийнятті оскаржуваної постанови N 492, якою було затверджено форму та текст виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України 17 січні 2010 року і в якої містяться додаткові відомості, як порядковий номер кандидатів на пост Президента України, що розташовані ліворуч напроти прізвища кожного кандидата відповідачем - Центральною виборчою комісією - не було дотримано принцип діяльності, а саме - не дотримання однакового застосування законодавства України.
Посилання представника відповідача на те, що порядкові номери передбачені лише щодо відповідних граф бюлетеня, а ні в якому разі щодо кандидатів на пост Президента України є помилковими, так як нумерація до інших граф виборчого бюлетеня відповідачем застосована не була. В зв'язку з чим, суд погоджується з твердженням позивача, що порядкові номери застосовані саме до кандидатів на пост Президента України.
Крім того, в своїх поясненнях представник позивача підтверджує, що частина третя - шоста статті 71 Закону України "Про вибори Президента України" містять обов'язкові реквізити виборчого бюлетеня. Посилання, що вказана стаття не містіть вичерпні реквізити виборчого бюлетеня, суд не приймає до уваги.
Виходячи з аналізу законодавства та матеріалів справи, пояснень сторін, суд дійшов до висновку, що відповідач - Центральна виборча комісія при прийнятті постанови N 492 "Про форму і текст виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України 17 січня 2010 року та форму виборчого бюлетеня для повторного голосування", якою було затверджено форму і текст виборчого бюлетеня з встановленням порядкових номерів кандидатам на пост Президента України, перевищив повноваження передбачені чинним законодавством України, прийняв зазначену Постанову без додержання принципів виборчого процесу, змінивши форму виборчого бюлетеню шляхом внесення додаткових відомостей.
За таких обставин суд приходить до висновку, що прийняття постанови N 492 від 15.12.2009 року про затвердження Додатків N 1 та N 2 є протиправною, та позовні вимоги щодо визнання незаконними дій ЦВК щодо встановлення при затвердженні форми та тексту виборчого бюлетеня, затвердженого у додатку N 1 та N 2 до постанови N 492 від 15.12.2009 р. та зобов'язання внести зміни, шляхом виключення із форми і тексту виборчого бюлетеня порядкових номерів кандидатів на пост Президента України підлягають задоволенню в повному обсязі.
Окрім цього, суд вважає за необхідним зазначити, що згідно ст. 71 Закону України "Про вибори Президента України" - форма і текст виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України затверджується ЦВК не пізніш як за двадцять два дні до дня виборів.
В той же час, суд звертає увагу на те, що згідно діючого законодавства, а саме ст. ст. 7, 255 Кодексу адміністративного судочинства України - постанова, яка набрала законної сили - є обов'язковою для усіх органів, підприємств, установ та організацій і підлягають виконанню на всій території України.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 19, 103 Конституції України, ст. ст. 2, 3, 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", ст. 71 Закону України "Про вибори Президента України", ст. ст. 160, 161, 163, 172, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 - задовольнити.
Визнати незаконними дії Центральної виборчої комісії при затвердженні форми та тексту виборчого бюлетеня для територіальних виборчих округів та закордонного виборчого округу, затвердженого у додатку N 1 та N 2 постановою Центральної виборчої комісії від 15.12.2009 року N 492 "Про форму і текст виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України 17 січня 2010 року та форму виборчого бюлетеня для повторного голосування" щодо встановлення таких відомостей, як порядковий номер кандидатів на пост Президента України.
Визнати постанову Центральної виборчої комісії від 15.12.2009 року N 492 "Про форму і текст виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України 17 січня 2010 року та форму виборчого бюлетеня для повторного голосування" в частині затвердження у додатках N 1 та N 2, форми і тексту виборчого бюлетеню, таких відомостей, як порядкові номери кандидатів на пост Президента України - незаконною.
Зобов'язати Центральну виборчу комісію внести зміні в додаток N 1 та N 2 до постанови Центральної виборчої комісії від 15 грудня 2009 року N 492 "Про форму і текст виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України 17 січня 2010 року та форму виборчого бюлетеня для повторного голосування" шляхом виключення із форми і тексту виборчого бюлетеня порядкових номерів кандидатів на пост Президента України у строк передбачений ст. 71 ч. 1 Закону України "Про вибори Президента України".
Повний тест постанови виготовлено 18 грудня 2009 року.
Постанова може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України у порядок та у строки встановлені ст. 177 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя М.В.Данилова