Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 03.12.2025 № 6439/ІПК/20-40-24-07-05
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ДПС У ХАРКІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 03.12.2025 р. N 6439/ІПК/20-40-24-07-05
Головне управління ДПС у Харківській області (далі - ГУ ДПС) за результатами розгляду звернення фізичної особи - підприємця на отримання індивідуальної податкової консультації щодо практичного застосування норм податкового законодавства, яке надійшло в електронній формі через електронний кабінет, та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року N 2755-VI із змінами (далі - Кодекс), з урахуванням фактично викладених обставин, в межах компетенції повідомляє.
Платник у зверненні повідомив, що є фізичною особою - підприємцем - платником єдиного податку третьої групи та мобілізованим військовослужбовцем. Підтверджуючі документи про мобілізацію були подані до контролюючого органу через електронний кабінет платника разом із заявою військовослужбовця.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Чи підлягає оподаткуванню дохід, отриманий фізичною особою - підприємцем під час проходження військової служби, після його демобілізації?
2. Чи означає звільнення від сплати податків на час служби повне звільнення (без подальшої сплати після демобілізації), чи йдеться лише про тимчасове відтермінування податкових зобов'язань?
Щодо першого та другого питань
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1 розділу XIV Кодексу.
Відповідно до підпункту 3 пункту 291.4 статті 291 Кодексу до платників єдиного податку, які відносяться до третьої групи, належать фізичні особи - підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена, та юридичні особи - суб'єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року.
Статтею 295 Кодексу врегульовано порядок нарахування та строки сплати єдиного податку.
Платники єдиного податку третьої групи (крім електронних резидентів (е-резидентів) сплачують єдиний податок протягом 10 календарних днів після граничного строку подання податкової декларації за податковий (звітний) квартал (пункт 295.3 статті 295 Кодексу).
Крім того, відповідно до пункту 296.3 статті 296 Кодексу платники єдиного податку третьої групи подають до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку у строки, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду.
Платники єдиного податку третьої групи (фізичні особи) у складі податкової декларації платника єдиного податку за IV квартал податкового (звітного) року подають також відомості про суми єдиного внеску, нарахованого, обчисленого і сплаченого в порядку, визначеному законом для даної категорії платників.
Крім того, відповідно до пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.
Згідно з підпунктом 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу платниками військового збору є, зокрема:
фізичні особи - підприємці - платники єдиного податку третьої групи, крім електронних резидентів (е-резидентів) (підпункт 3 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Військовий збір для платників збору, зазначених, зокрема, у підпункті 3 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, встановлюється з 01 січня 2025 року по 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України від 24 лютого 2024 року N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року N 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України від 24 лютого 2022 року "Про введення воєнного стану в Україні" (абзац п'ятий підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Об'єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у підпункті 3 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, є доходи визначені статтею 292 Кодексу (підпункт 3 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Ставка військового збору для платників, зазначених у підпункті 3 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, становить 1 відсоток від доходу, визначеного статтею 292 Кодексу (підпункт 3 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Платники військового збору, зазначені у підпункті 3 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, сплачують військовий збір протягом 10 календарних днів після граничного строку подання податкової декларації платника єдиного податку за податковий (звітний) квартал (абзац другий підпункту 1.11 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
При цьому відповідно до абзацу третього підпункту 1.11 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу платники військового збору, зазначені, зокрема, у підпункті 3 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, відображають суми військового збору (в тому числі щомісячні авансові внески військового збору) у складі податкової декларації платника єдиного податку.
Відповідно до частини третьої статті 39 Закону України від 25 березня 1992 року N 2232-XII "Про військовий обов'язок і військову службу" (зі змінами) (далі - Закон N 2232) за громадянами України, які призвані на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, або прийняті на військову службу за контрактом, у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану на строк до закінчення особливого періоду або до оголошення рішення про демобілізацію, не припиняється державна реєстрація підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців. У разі не провадження ними підприємницької діяльності у період проведення мобілізації нарахування податків і зборів таким фізичним особам - підприємцям не здійснюється.
Разом з тим відповідно до пункту 25 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу самозайняті особи (фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність), які мали або не мали найманих працівників, призвані на військову службу під час мобілізації або залучені до виконання обов'язків щодо мобілізації за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, під час особливого періоду, визначеного Законом України від 21 жовтня 1993 року N 3543-XII "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (далі - Закон N 3543), або за контрактом, на весь період їхньої військової служби (з першого числа місяця, в якому особу призвано на військову службу або в якому з особою укладено контракт, але не раніше 24 лютого 2022 року, до останнього дня місяця, в якому особу демобілізовано (звільнено з військової служби) звільняються від обов'язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на доходи фізичних осіб відповідно до розділу IV Кодексу, звільняються від обов'язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з єдиного податку відповідно до глави 1 розділу XIV Кодексу, а також звільняються від обов'язку нарахування, сплати та подання звітності з військового збору у складі податкової звітності з податку на доходи фізичних осіб або єдиного податку відповідно до пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Підставою для такого звільнення є відомості, отримані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів, про дату мобілізації, укладення контракту, демобілізації (звільнення з військової служби) самозайнятої особи.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань національної безпеки у воєнній сфері, сферах оборони і військового будівництва у мирний час та особливий період, надає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронній формі відомості з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів.
Положення пункту 25 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу застосовується з першого дня мобілізації, оголошеної Указом Президента України від 17 березня 2014 року N 303 "Про часткову мобілізацію", затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про часткову мобілізацію".
На підставі відомостей про дату мобілізації, укладення контракту, демобілізації (звільнення з військової служби), отриманих центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів, контролюючий орган не проводить нарахування авансових внесків з єдиного податку, передбачених пунктом 295.2 статті 295 Кодексу, та авансових внесків з військового збору, передбачених підпунктом 1.11 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, починаючи з місяця, в якому контролюючим органом отримані відомості про мобілізацію такої фізичної особи - підприємця, укладений контракт, закінчуючи місяцем, в якому таку особу демобілізовано (звільнено з військової служби).
Нараховані контролюючим органом за період мобілізації або дії контракту суми авансових внесків з єдиного податку та військового збору, суми штрафних санкцій та пені за несплату (неперерахування) або сплату (перерахування) не в повному обсязі авансових внесків з єдиного податку, податку на доходи фізичних осіб, військового збору в порядку та строки, визначені Кодексом, підлягають скасуванню (анулюванню) за звітні періоди, з урахуванням строку позовної давності, включно до першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому контролюючим органом отримані відомості про мобілізацію такої фізичної особи - підприємця, укладений з такою особою контракт.
Самозайнята особа, яка у зв'язку з призовом на військову службу під час мобілізації, на особливий період, проходженням військової служби за контрактом не дотрималася визначених Кодексом термінів виконання податкових обов'язків, які виникли до дати мобілізації, укладення контракту та/або під час проходження військової служби, звільняється від відповідальності, передбаченої Кодексом за невиконання податкових обов'язків, за умови виконання таких обов'язків протягом 180 календарних днів з дня демобілізації (звільнення з військової служби), закінчення лікування (реабілітації).
У разі відсутності в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів або неотримання центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, відомостей про дату мобілізації, укладення контракту, демобілізації (звільнення з військової служби) самозайнятої особи (фізичної особи - підприємця, особи, яка провадить незалежну професійну діяльність), така особа має право подати заяву та копію військового квитка або копію іншого документа, виданого відповідним державним органом, із зазначенням даних про призов такої особи на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, копію контракту. Процедури звільнення від сплати податків, зборів, ненарахування податків, зборів, списання штрафних (фінансових) санкцій, пені, відновлення реєстрації як платника єдиного податку, подання звітності, сплати та звільнення від відповідальності застосовуються до самозайнятих осіб, які подали заяву та відповідні документи до контролюючого органу відповідно до пункту 25 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Враховуючи викладене, фізична особа - підприємець - платник єдиного податку третьої групи, призваний на військову службу під час мобілізації, під час особливого періоду, визначеного Законом N 3543, незалежно від здійснення діяльності та отримання доходу, на весь період його військової служби звільняється, зокрема, від обов'язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з єдиного податку відповідно до глави 1 розділу XIV Кодексу, а також звільняється від обов'язку нарахування, сплати та подання звітності з військового збору у складі податкової звітності з єдиного податку відповідно до пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Підставою для такого звільнення є відомості, отримані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів, про дату мобілізації, укладення контракту, демобілізації (звільнення з військової служби) самозайнятої особи.
Разом з тим у разі відсутності в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів або неотримання центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, відомостей про дату мобілізації, укладення контракту, демобілізації (звільнення з військової служби) самозайнятої особи (фізичної особи - підприємця), така особа має право подати заяву та копію військового квитка або копію іншого документа, виданого відповідним державним органом, із зазначенням даних про призов такої особи на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, копію контракту.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України від 08 липня 2010 року N 2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон N 2464).
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 4 Закону N 2464 платниками єдиного внеску є фізичні особи - підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.
Згідно з пунктом 3 частини першої статті 7 Закону N 2464 єдиний внесок для платників, зазначених у пункті 4 частини першої статті 4 Закону N 2464, які обрали спрощену систему оподаткування, нараховується на суми, що визначаються такими платниками самостійно для себе, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом N 2464. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.
Ставка єдиного внеску для зазначеної категорій платників становить 22 відсотки до бази нарахування єдиного внеску (частина п'ята статті 8 Закону N 2464).
Відповідно до частини другої статті 6 Закону N 2464 платник єдиного внеску зобов'язаний:
своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску (пункт 1 частини другої статті 6 Закону N 2464);
подавати звітність, у тому числі про основне місце роботи працівника, про нарахування єдиного внеску в розмірах, визначених відповідно до Закону N 2464, у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку) до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки та порядку, встановлені Кодексом (пункт 4 частини другої статті 6 Закону N 2464).
Разом з тим згідно з пунктом 92 розділу VIII Закону N 2464 під час особливого періоду, визначеного Законом N 3543, платники єдиного внеску, визначені пунктами 4, 5 і 51 частини першої статті 4 Закону N 2464, які призвані на військову службу під час мобілізації або залучені до виконання обов'язків щодо мобілізації за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, або за контрактом, на весь строк їхньої військової служби звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону N 2464, якщо вони не є роботодавцями.
Підставою для такого звільнення є відомості, отримані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів, про дату мобілізації, укладення контракту, демобілізації (звільнення з військової служби) таких платників єдиного внеску.
Положення пункту 92 розділу VIII Закону N 2464 застосовуються з першого дня мобілізації, оголошеної Указом N 303, та протягом усього особливого періоду.
Під час особливого періоду, визначеного Законом N 3543, для платників єдиного внеску, визначених у пунктах 4, 5 і 51 частини першої статті 4 Закону N 2464, призваних на військову службу під час мобілізації або залучених до виконання обов'язків щодо мобілізації за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, або за контрактом, на весь строк їхньої військової служби зупиняється застосування положень статті 25 Закону N 2464.
Підставою для такого зупинення є відомості про дату мобілізації, укладення контракту, демобілізації (звільнення з військової служби), отримані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів.
За період мобілізації платника єдиного внеску або дії укладеного з такою особою контракту нараховані контролюючим органом суми штрафних санкцій та пені за несплату (неперерахування) або сплату (перерахування) не в повному обсязі сум єдиного внеску в порядку та строки, визначені Законом N 2464, підлягають скасуванню (анулюванню) за звітні періоди включно до першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому контролюючим органом отримані відомості про мобілізацію платника єдиного внеску, зазначеного у пунктах 4, 5 або 51 частини першої статті 4 Закону N 2464, укладений з такою особою контракт.
Платник єдиного внеску, зазначений у пунктах 4, 5 або 51 частини першої статті 4 Закону N 2464, який у зв'язку з призовом на військову службу під час мобілізації, на особливий період, проходженням військової служби за контрактом не дотримався визначених Законом N 2464 термінів виконання своїх обов'язків, які виникли до дати мобілізації, укладення контракту та/або під час проходження військової служби, звільняється від відповідальності, передбаченої Законом N 2464 за несплату єдиного внеску та неподання звітності про нарахування єдиного внеску у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку), за умови виконання таких обов'язків щодо подання звітності протягом 150 календарних днів та/або щодо сплати єдиного внеску протягом 180 календарних днів з дня його демобілізації (звільнення з військової служби), закінчення лікування (реабілітації).
У разі відсутності в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів або неотримання центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, відомостей про дату мобілізації, укладення контракту, демобілізації (звільнення з військової служби) платника єдиного внеску, зазначеного у пунктах 4, 5 або 51 частини першої статті 4 Закону N 2464, такий платник має право подати заяву та копію військового квитка або копію іншого документа, виданого відповідним державним органом, із зазначенням даних про призов такої особи на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, копію контракту. Процедури звільнення від сплати єдиного внеску, списання штрафних (фінансових) санкцій, пені, подання звітності, сплати та звільнення від відповідальності застосовуються до таких платників єдиного внеску, які подали заяву та відповідні документи до контролюючого органу відповідно до пункту 92 розділу VIII Закону N 2464.
Таким чином, фізичні особи - підприємці, які призвані до Збройних Сил України у зв'язку з мобілізацією, на особливий період, на весь строк їх військової служби звільняються від обов'язку нарахування, сплати та подання звітності з єдиного внеску за себе.
Крім того, за період військової служби, після демобілізації (звільнення з військової служби), обов'язку нарахування, сплати та подання звітності з єдиного податку відповідно до глави 1 розділу XIV Кодексу, військового збору у складі податкової звітності з єдиного податку відповідно до пункту 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу та єдиного внеску відповідно до пункту 92 розділу VIII Закону N 2464 не виникає.
При цьому у разі якщо в поданій податковій звітності задекларовані податкові зобов'язання з єдиного податку, військового збору та єдиного внеску, які виникли під час проходження військової служби, то фізична особа - підприємець - платник єдиного податку третьої групи може їх не сплачувати, а відповідно до положень статті 50 Кодексу подати уточнюючу податкову декларацію, в якій зменшити такі суми податкових зобов'язань з єдиного податку, військового збору та єдиного внеску.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
____________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни / втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.