Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 04.11.2026 № ІПК
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 04.11.2026 р. N 6414/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) розглянула Ваше звернення ([...]), щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що зареєстрований фізичною особою - підприємцем на загальній системі оподаткування та не отримує дохід від підприємницької діяльності.
Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Чи виникає у фізичної особи - підприємця на загальній системі оподаткування обов'язок зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) за себе в місяцях, у яких відсутній дохід (прибуток) від підприємницької діяльності?
2. Якщо фізична особа - підприємець на загальній системі оподаткування не отримує доходу (прибутку) чи має він право самостійно визначити базу нарахування єдиного внеску у розмірі, що не перевищує мінімальний страховий внесок, або може не сплачувати єдиний внесок за відповідний період?
Щодо першого - другого питань
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку передбачено Законом України від 08 липня 2010 року N 2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон N 2464).
Згідно з п. 4 частини першої ст. 4 Закону N 2464 платниками єдиного внеску є фізичні особи - підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування (крім електронних резидентів (е-резидентів)).
Згідно з п. 2 частини першої ст. 7 Закону N 2464 для платників, зазначених у пп. 4 (крім фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування), 5 та 51 частини першої ст. 4 Закону N 2464, єдиний внесок нараховується на суму доходу (прибутку), отриманого від їх мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток).
У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному періоді або окремому місяці звітного періоду, такий платник має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом N 2464. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.
Мінімальний страховий внесок - сума єдиного внеску, що визначається розрахунково як добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір внеску, встановлений законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та підлягає сплаті щомісяця (п. 5 частини першої ст. 1 Закону N 2464).
Частиною п'ятою ст. 8 Закону N 2464 визначено, що єдиний внесок для платників, зазначених у ст. 4 Закону N 2464, встановлюється у розмірі 22 відсотки до визначеної ст. 7 Закону N 2464 бази нарахування єдиного внеску.
Враховуючи викладене, фізична особа - підприємець на загальній системі оподаткування (крім електронних резидентів (е-резидентів), який не отримував доходи (прибуток) у звітному періоді або окремому місяці звітного періоду від підприємницької діяльності, має право не сплачувати єдиний внесок.
Разом з цим, такий платник має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом N 2464. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

