Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 28.11.2025 № ІПК
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 28.11.2025 р. N 6321/ІПК/99-00-04-02-03 ІПК
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства та керуючись статтею 52 розділу II Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство 17.10.2025 відправило на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних (далі - ЄРПН) податкову накладну від 16.09.2025 N [...] та подало податкову декларацію з податку на додану вартість за вересень 2025 року, розраховуючи зарахування документів у хронологічній послідовності їх відправлення.
20.10.2025 Товариство провело перевірку надісланих податкових накладних та виявило, що зазначена податкова накладна неприйнята у зв'язку із недостатньою сумою коштів для її реєстрації. Для того, щоб зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, Товариство поповнило електронний рахунок у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - СЕА ПДВ) необхідною сумою коштів.
З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію описаної податкової накладної.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).
Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов'язані самостійно декларувати свої податкові зобов'язання та визначати сутність і відповідальність здійснених ними операцій тим, які визначені Кодексом.
Відповідно до абзацу першого пункту 44.1 статті 44 розділу II Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 розділу II Кодексу.
Правові основи оподаткування податком на додану вартість (далі - ПДВ) встановлено розділом V, підрозділами 2 та 10 розділу XX Кодексу.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 розділу V Кодексу на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений Кодексом термін.
Строки для реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування у ЄРПН визначені пунктом 201.10 статті 201 розділу V Кодексу.
При цьому, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з 08.02.2023 (дата набрання чинності Законом України від 12 січня 2023 року N 2876-IX "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування"), тобто з датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року, здійснюється з урахуванням граничних строків, визначених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Кодексу.
Відповідальність за порушення граничних строків для реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування, передбачена статтею 1201 розділу II та пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Кодексу.
Згідно з абзацом двадцятим пункту 201.10 статті 201 розділу V Кодексу платник податку має право зареєструвати в ЄРПН податкову накладну та/або розрахунок коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року, в яких загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 розділу V Кодексу.
Якщо сума, визначена відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 розділу V Кодексу, є меншою, ніж сума податку в податковій накладній та/або розрахунку коригування, які платник повинен зареєструвати в ЄРПН, то платник зобов'язаний перерахувати потрібну суму коштів із свого рахунку у банку / небанківському надавачу платіжних послуг на свій рахунок в СЕА ПДВ.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування, до ЄРПН визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 N 1246 (далі - Порядок N 1246).
Відповідно до пункту 5 Порядку N 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до ЄРПН у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 2001.3, 2001.9 статті 2001, пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 розділу V та пунктом 97 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Мінфіну від 6 червня 2017 року N 557, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03.08.2027 за N 959/30827, зі змінами. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми ПДВ в одній податковій накладній / розрахунку коригування.
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки згідно з пунктом 12 Порядку N 1246.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 Порядку N 1246, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція) (пункт 13 Порядку N 1246).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 14 Порядку N 1246).
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 Порядку N 1246 (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття (пункт 15 Порядку N 1246).
Відповідно до пункту 25 Порядку N 1246 платник податку через електронний кабінет шляхом перегляду в режимі реального часу має доступ до даних ЄРПН щодо складених ним чи його контрагентами податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Враховуючи викладене, та виходячи з аналізу норм Кодексу, інших нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, повідомляємо.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX Кодексу реєстрація податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, здійснюється до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені, тобто податкову накладу, складену 16.09.2025 Товариство могло зареєструвати до 18.10.2025 року (включно) (протягом 33 днів).
Статтею 1201 розділу II та пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Кодексу не визначено виключень щодо застосування штрафних санкцій за порушення термінів реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН. Надання додаткових переваг окремим платникам податку, зокрема у вигляді звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН суперечить одному з основних принципів побудови системи оподаткування відповідно до статті 4 розділу I Кодексу, а саме рівності усіх платників перед законом, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації.
Отже, порушення граничних строків, передбачених Кодексом для реєстрації описаної податкової накладної в ЄРПН, тягне за собою накладення на платника ПДВ, на якого відповідно до вимог статті 201 розділу V Кодексу покладено обов'язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі визначеному пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Кодексу.
При цьому, рішення, прийнятті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку (пункт 56.1 статті 56 розділу II Кодексу).
Разом з цим повідомляємо, що висновки з питань практичного використання норм податкового законодавства надаються контролюючим органом на звернення Товариства виходячи із суті питань, порушених у такому зверненні. При підготовці відповіді на звернення не здійснюється аналіз господарських операцій платника, не проводиться оцінка правильності розуміння платником податку тих чи інших норм податкового законодавства, а також правомірності відображення окремих операцій в податковому та бухгалтерському обліку платника податку (така оцінка здійснюється під час проведення контрольно-перевірочної роботи).
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).