• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо практичного застосування норм податкового законодавства

Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 19.11.2025 № ІПК
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 19.11.2025
  • Номер: ІПК
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 19.11.2025
  • Номер: ІПК
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 19.11.2025 р. N 6179/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула звернення [...] щодо практичного застосування норм податкового законодавства, та в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у своєму зверненні повідомила, що у вересні 2025 року отримала спадщину від його померлого двоюрідного брата.
Об'єкт спадщини: Земельна ділянка та будинок на ній. В процесі оформлення права на спадщину була виконана оцінка майна згідно ринкової вартості. Оцінка складалася з двох документів: Оцінка земельної ділянки на суму [...] грн та загальна оцінка майна (земельна ділянка [...] грн та поліпшення (будинок [...] року забудови) [...] грн, загалом = [...] грн).
Під час реєстрації права на спадщину, нотаріус пояснила, що їй треба вказати окремо суму земельної ділянки, і окремо суму будинку, тому буде вказувати загальні суми документів (тобто [...] та [...] грн), так як не може відокремити суму будинку (поліпшень) із загального Звіту про оцінку.
Звернувшись за консультацією до оцінювальника, йому пояснили, що це правова колізія, Фонд ДержМайна України не може окремо оцінити будинок, бо він стоїть на землі, тобто займає частину ділянки, тому оцінюється окремо вся Земля, і окремо загальний Звіт майна Земля + Будівля, в якому оцінювач для обчислення вартості будинку посилається на 1-й Звіт по оцінці Землі. В свою чергу, нотаріус при реєстрації не може відокремити вартість будинку, він лише складова Звіту, і вказує вартість будинку як повну суму майна.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. Якщо платник податків є пенсіонером за віком, та інвалідом 2-ї групи з дитинства по опорно-руховому апарату (довічно) - чи маю я сплачувати даний податок?
2. Яким чином та в якому періоді платнику податків треба задекларувати та оподаткувати зазначену отриману спадщину?
3. В разі необхідності сплати податку, платник податків просить роз'яснити, яким чином має бути розрахована сума податку, який платник податків має сплатити? Яким чином можна не дублювати податок на земельну ділянку?
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб встановлено розділом IV Кодексу, згідно з пп. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платником податку є фізична особа - резидент, яка, зокрема, отримує доходи з джерела їх походження в Україні.
Підпунктом 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу визначено, що об'єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого включається дохід у вигляді вартості успадкованого чи отриманого у дарунок майна у межах, що оподатковується згідно з розділом IV Кодексу (пп. 164.2.10 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Порядок оподаткування доходу, отриманого платником податку в результаті прийняття ним у спадщини чи дарунок коштів, майна, майнових чи немайнових прав, регулюється ст. 174 Кодексу.
Об'єкти спадщини платника податку з метою оподаткування визначено п. 174.1 ст. 174 Кодексу.
За нульовою ставкою податку на доходи фізичних осіб оподатковуються, об'єкти спадщини, що успадковуються членами сім'ї спадкодавця першого та другого ступенів споріднення (пп. "а" пп. 174.2.1 п. 174.2 ст. 174 Кодексу).
Згідно з пп. 14.1.263 п. 14.1 ст. 14 Кодексу членами сім'ї фізичної особи першого ступеня споріднення для цілей розділу IV Кодексу вважаються її батьки, чоловік або дружина, діти такої фізичної особи, у тому числі усиновлені.
Членами сім'ї фізичної особи другого ступеня споріднення для цілей розділу IV Кодексу вважаються її рідні брати та сестри, її баба та дід з боку матері і з боку батька, онуки.
Відповідно до пп. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пп. 165.1.36 п. 165.1 ст. 165, пп. 3 і 4 п. 170.131 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Відповідно до пп. 174.2.2 п. 174.2 ст. 174 Кодексу вартість будь-якого об'єкта спадщини, що успадковується спадкоємцями, які не є членами сім'ї спадкодавця першого та другого ступенів споріднення, оподатковується за ставкою 5 відс., встановленою п. 167.2 ст. 167 Кодексу.
Крім того, за ставкою 18 відс., визначеною у п. 167.1 ст. 167 Кодексу, оподатковуються будь-які об'єкти спадщини, що успадковуються спадкоємцем від спадкодавця - нерезидента, та будь-які об'єкти спадщини, що успадковуються спадкоємцем - нерезидентом від спадкодавця - резидента (пп. 174.2.3 п. 174.2 ст. 174 Кодексу).
Також вказаний дохід є об'єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу (пп. 1 пп. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Ставка військового збору для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, становить 5 відс. від об'єкта оподаткування, визначеного пп. 1 пп. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною пп. 4 пп. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу (пп. 1 пп. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Відповідно до п. 174.3 ст. 174 Кодексу особами, відповідальними за сплату (перерахування) податку до бюджету, є спадкоємці, які отримали спадщину.
Дохід у вигляді вартості успадкованого майна (кошти, майно, майнові чи немайнові права) у межах, що підлягає оподаткуванню, зазначається в річній податковій декларації, крім спадкоємців-нерезидентів, які зобов'язані сплатити податок до нотаріального оформлення об'єктів спадщини або в сільських населених пунктах - до оформлення уповноваженою на це посадовою особою відповідного органу місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини, та спадкоємців, які отримали у спадщину об'єкти, що оподатковуються за нульовою ставкою податку на доходи фізичних осіб, а також іншими спадкоємцями - резидентами, які сплатили податок до нотаріального оформлення об'єктів спадщини, або в сільських населених пунктах - до оформлення уповноваженою на це посадовою особою відповідного органу місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини.
Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) визначено ст. 179 Кодексу, згідно з п. 179.1 ст. 179 Кодексу якої платник податку зобов'язаний подавати річну декларацію про майновий стан і доходи (податкову декларацію) відповідно до Кодексу.
Податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року для платника податку на доходи фізичних осіб, у тому числі самозайнятих осіб, - до 01 травня року, що настає за звітним, крім випадків, передбачених розділом IV Кодексу (пп. 49.18.4 п. 49.18 ст. 49 Кодексу).
Фізична особа зобов'язана самостійно до 01 серпня року, що настає за звітним, сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену в поданій нею податковій декларації (п. 179.7 ст. 179 Кодексу).
Враховуючи зазначене, вартість будь-якого об'єкта спадщини, що успадковується спадкоємцем - резидентом, який не є членом сім'ї спадкодавця - резидента першого або другого ступенів споріднення, оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 5 відс. та військовим збором за ставкою 5 відсотків. При цьому окремих пільг для платника податків, який є пенсіонером за віком та інвалідом 2-ї групи з дитинства по опорно-руховому апарату (довічно), положеннями ст. 174 Кодексу не передбачено.
Відповідно до ст. 1 Закону України від 09 грудня 2011 року N 4107-VI "Про Фонд державного майна України" Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику, зокрема у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.
Крім того, згідно з ст. 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 липня 2014 року N 228, Мін'юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику, зокрема у сфері нотаріату.
Таким чином, з питання визначення оціночної вартості успадкованого Вами майна, яка може вважатися Вашим доходом з метою оподаткування, а саме загальна оцінка ([...] грн) або окремо оцінка земельної ділянки ([...] грн) та окремо зазначена загальна оцінка, доцільно звернутися до Фонду державного майна України, а також стосовно відображення вказаних оцінок у свідоцтві про право на спадщину - до Міністерства юстиції України.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.