Державна податкова служба України
Індивідуальна податкова консультація
16.12.2024 № 5736/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК
Державна податкова служба України розглянула звернення на отримання індивідуальної податкової консультації щодо відображення в обліку витрат та доходів за довгостроковим будівельним контрактом та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.
Як зазначено у запиті, Компанія реалізує в Україні Проект з будівництва механіко-біологічного комплексу перевантаження та переробки твердих побутових відходів (далі – Проект).
Компанія для цілей ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності застосовує Міжнародні стандарти бухгалтерського обліку та фінансової звітності (МСБО та МСФЗ).
З метою реалізації Проекту між Компанією та Замовником (резидент України) укладено Контракт про будівництво муніципальних потужностей для механічної та біологічної переробки твердих побутових відходів, який є довгостроковим.
Компанія звертається з проханням надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Який із документів є підставою для визначення доходів для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств та відображення в податковій декларації з податку на прибуток підприємств:
- акт приймання виконаних будівельних робіт, або
- бухгалтерська довідка, в якій зафіксовано арифметично розраховані доходи від виконання будівельних робіт для цілей складання фінансової звітності?
2. Залежно від того, які обсяги виконаних робіт є основою для визначення доходів для цілей оподаткування просимо роз’яснити, які вимоги щодо врахування витрат для цілей оподаткування:
- можуть бути враховані лише ті, які прямо відносяться до обсягів виконаних робіт за Контрактом, визначених для цілей направлення Замовнику сертифікату проміжного платежу;
- можуть бути враховані лише ті, які прямо відносяться до обсягів виконаних робіт, виконаних Підрядником та прийнятих Замовником відповідно до акту приймання виконаних будівельних робіт за Контрактом;
- можуть бути враховані усі, що здійснені в межах Проекту за Контрактом, є підтверджені документально та на основі яких здійснено арифметичний розрахунок оціночного догоду від виконання будівельних робіт за Контрактом для цілей складання фінансової звітності?
Щодо питань 1, 2.
Згідно з п. 44.1 ст. 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат і інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Пунктом 44.2 ст. 44 Кодексу передбачено, що для обрахунку об'єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.
Відповідно до абзацу першого п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.
Кодексом не передбачено особливостей оподаткування операцій за довгостроковими будівельними контрактами, що не пов’язані з будівництвом житла, учасниками яких є резиденти. Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при визначенні фінансового результату до оподаткування та, відповідно, об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств.
Відповідно до частини другої ст. 3 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України" (далі – Закон № 996) бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, який ведеться підприємством.
Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені (частина п’ята ст. 9 Закону № 996).
Відповідно до ст. 4 Закону № 996 одним із принципів бухгалтерського обліку та фінансової звітності, зокрема, є нарахування – доходи і витрати відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів.
При цьому зазначаємо, що регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону № 996).
Положенням про Міністерство фінансів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375, встановлено, що Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері, зокрема, бухгалтерського обліку та аудиту, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері контролю за дотриманням бюджетного законодавства.
Таким чином, питання порядку відображення у бухгалтерському обліку операцій за довгостроковими будівельними контрактами належить до компетенції Міністерства фінансів України.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).