• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо оподаткування ПДВ операцій з постачання вказаних у зверненні товарів

Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 25.11.2024 № ІПК
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 25.11.2024
  • Номер: ІПК
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 25.11.2024
  • Номер: ІПК
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України
Індивідуальна податкова консультація
25.11.2024 № 5420/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо оподаткування ПДВ операцій з постачання вказаних у зверненні товарів та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство здійснює ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту і продаж на митній території України товарів для мисливства і спорту, у тому числі товарів, перелік та опис яких вказано у зверненні (далі – Товари).
Товариство реалізовує Товари на митній території України покупцям, які не є державними замовниками або виконавцями / співвиконавцями державних контрактів з оборонних закупівель.
З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1) чи звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання на митній території України товарів, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, наведеними у підпунктах 4 та 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, якщо їх придбання здійснюється не державними замовниками або виконавцями / співвиконавцями державних контрактів з оборонних закупівель (зокрема, сільськими і селищними радами);
2) чи підлягають коригуванню суми ПДВ, сплаченого при постачанні вказаних товарів покупцям, які не є державними замовниками або виконавцями / співвиконавцями державних контрактів з оборонних закупівель, якщо в договорі поставки не був вказаний кінцевий отримувач (окрім покупця), але згодом ці товари були передані за власним бажанням одному із отримувачів, визначених в підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ?
Разом з тим у зверненні не зазначено:
в якій групі, товарній позиції і товарній підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД класифікуються Товари;
чи наявний в описаній у зверненні ситуації сертифікат кінцевого споживача Товарів.
У зв’язку з цим ДПС надає загальне роз’яснення норм ПКУ з порушених питань.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Відповідно до пунктів 5.1 – 5.3 статті 5 розділу I ПКУ поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Згідно з пунктами 2, 10, 17, 28 та 29 частини першої статті 1 розділу І Закону України від 17 липня 2020 року № 808-IX "Про оборонні закупівлі" (далі – Закон № 808):
виконавець державного контракту (договору) з оборонних закупівель (далі – виконавець державного контракту (договору) – суб'єкт господарювання незалежно від організаційно-правової форми та форми власності або іноземний суб'єкт господарювання (інша іноземна юридична особа) чи об'єднання юридичних осіб, з якими укладено державний контракт (договір) за результатами проведення закупівель, визначених Законом № 808;
державні замовники у сфері оборони (далі – державні замовники) – визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України;
державний контракт (договір) (далі – державний контракт (договір)) – угода, укладена у письмовій формі державним замовником від імені держави з виконавцем відповідно до затверджених планів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення;
співвиконавці/субпідрядники – суб'єкти господарювання незалежно від їх форми власності, іноземні суб'єкти господарювання, які залучаються виконавцями державних контрактів (договорів) на підставі договорів, у тому числі зовнішньоекономічних договорів (контрактів), до виконання укладених із державним замовником державних контрактів (договорів);
товари оборонного призначення – озброєння, військова та спеціальна техніка, зброя і боєприпаси, спеціальні комплектувальні вироби для їх виготовлення та експлуатації, матеріали та обладнання, спеціально призначені для їх розроблення, виготовлення або використання, спеціальні технічні засоби, технічні засоби розвідки, засоби технічного та криптографічного захисту інформації, засоби спеціального зв'язку, космічна техніка військового та подвійного призначення, засоби індивідуального захисту (бронежилети всіх класів захисту, протиударні, кулезахисні шоломи, комплекти протиударного захисту тощо), спеціальні засоби (кайданки, кийки, засоби, споряджені речовинами сльозогінної, світлошумової дії тощо), спеціальні (спеціалізовані) транспортні засоби; комп'ютерна, оптична, вимірювальна та інша техніка; спеціальний формений одяг, необхідний для виконання завдань правоохоронними органами, структурними підрозділами органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку, військовими формуваннями з правоохоронними функціями, товари подвійного використання для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, розвитку обороноздатності держави та системи національної стійкості, а також будь-які інші товари, які закуповуються державними замовниками, визначеними згідно з пунктом 10 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808, для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
Відповідно до статті 8 Закону № 808 виконавець державного контракту (договору), зокрема:
поставляє товари, виконує роботи та надає послуги оборонного призначення відповідно до умов державного контракту (договору);
залучає до виконання державного контракту (договору) співвиконавців/субпідрядників оборонних закупівель.
При цьому пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 03 березня 2021 року № 363 "Питання оборонних закупівель" визначено, що державними замовниками у сфері оборони визначено Міністерство внутрішніх справ, Міністерство економіки, Міністерство оборони, Міністерство юстиції, Державну службу з надзвичайних ситуацій, Службу безпеки, Службу зовнішньої розвідки, Державне космічне агентство, Адміністрацію Державної прикордонної служби, Адміністрацію Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації, Головне управління розвідки Міністерства оборони, Управління державної охорони, Національне антикорупційне бюро, Національну гвардію, Національну поліцію, Державну спеціальну службу транспорту, Державне бюро розслідувань, Державну судову адміністрацію, Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами "а" і "б" пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими в підпунктах "а" – "н" підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.
Підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, Міністерство оборони України, Збройні Сили України та інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України, інші суб'єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України, підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель.
У разі здійснення операцій, звільнених від оподаткування ПДВ відповідно до підпунктів 4 і 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ (в частині постачання товарів за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель), положення пункту 198.5 статті 198 та статті 199 розділу V ПКУ не застосовуються щодо таких операцій.
Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів зазначених вище, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питання 1
Умови, при дотриманні яких застосовується режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, визначено у вказаному підпункті ПКУ та Законі № 808.
Так, операція з постачання на митній території України товарів оборонного призначення підлягає звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ за умови, що:
– такі товари оборонного призначення належать до категорії товарів оборонного призначення, визначених пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808, та класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими в абзацах "а" – "н" підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ (з урахуванням зазначених у таких абзацах обмежень);
– постачання товарів оборонного призначення здійснюється у межах державного контракту;
– постачальник товарів оборонного призначення є виконавцем або співвиконавцем державного контракту (договору) у розумінні норм Закону № 808;
– покупець є державним замовником у розумінні норм Закону № 808.
У разі недотримання зазначених вище умов вказана вище операція підлягає оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку.
Оскільки, як зазначено у зверненні, покупці (сільська / селищна рада) Товарів не є державними замовниками, то на операцію Товариства з постачання сільській / селищній раді на митній території України Товарів режим звільнення від оподаткування, встановлений підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, не поширюється.
Умови, при дотриманні яких застосовується режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, визначено у вказаному підпункті ПКУ.
Так, операція Товариства з постачання сільській / селищній раді на митній території України Товарів для подальшої їх передачі кінцевим отримувачам підлягає звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ за умови, що:
– Товари класифікуються у відповідних товарних позиціях, підпозиціях або товарних підкатегоріях згідно з УКТ ЗЕД, перерахованих у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ;
– відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору кінцевими отримувачами Товарів є суб’єкти, що визначені у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.
У разі недотримання зазначених вище умов, зокрема, за відсутності сертифіката кінцевого споживача або відсутності вказівки на кінцевого отримувача у договорі, вказана вище операція підлягатиме оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку, незалежно від того, яким суб’єктам (у тому числі суб’єктам, що визначені у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ) Товари будуть передані у майбутньому.
Щодо питання 2
Випадок 1 (необхідність коригування податкових зобов’язань з ПДВ та повернення відповідної суми ПДВ)
Якщо операція Товариства з постачання сільській / селищній раді на митній території України Товарів підлягає звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, але при цьому за такою операцією було визначено податкові зобов’язання з ПДВ та складено податкову накладну з нарахуванням ПДВ, то Товариству необхідно відкоригувати такі податкові зобов’язання з ПДВ і повернути сільській / селищній раді відповідну суму ПДВ, що попередньо була перерахована сільською / селищною радою Товариству.
Зокрема, при здійсненні такого коригування Товариство зобов’язане:
скласти розрахунок коригування до податкової накладної, яка була попередньо складена на операцію з постачання сільській / селищній раді на митній території України Товарів з нарахуванням ПДВ, в якому вказати зі знаком "мінус" показники щодо поставлених Товарів;
скласти та зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну на операцію з постачання сільській / селищній раді на митній території України Товарів, яка підлягала звільненню від оподаткування ПДВ, без нарахування ПДВ (з позначкою "Без ПДВ").
Випадок 2 (відсутність необхідності коригування податкових зобов’язань з ПДВ та повернення відповідної суми ПДВ)
Якщо операція Товариства з постачання сільській / селищній раді на митній території України Товарів підлягає оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку (у зв’язку з недотриманням умов, визначених у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ), то у Товариства відсутня необхідність коригування податкових зобов’язань з ПДВ та повернення відповідної суми ПДВ.
Додатково ДПС інформує, що достовірність нарахування податкових зобов’язань з ПДВ та/або правомірність застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ може бути встановлена виключно за результатами проведення відповідних перевірок, передбачених ПКУ.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).