Державна податкова служба України
Індивідуальна податкова консультація
21.11.2024 № 5394/ІПК/99-00-21-03-03 ІПК
Державна податкова служба України відповідно до статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Підприємства щодо отримання індивідуальної податкової консультації стосовно нарахування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів на списані тютюнові вироби, які використанні під час дегустації, та повідомляє.
У зверненні Підприємство зазначає, що є платником акцизного податку у відповідності до підпункту 212.1.1 пункту 212.1 статті 212 Кодексу. При проведенні зустрічей з партнерами проводяться дегустації тютюнових виробів для оцінювання особливостей пакування, маркування, фольги, запаху, смаку, складу, вигляду фільтру.
Відповідно, за результатами таких зустрічей тютюнові вироби, які були задіяні для дегустації, підлягають списанню, оскільки відсутні ознаки реалізації таких тютюнових виробів та відсутній перехід права власності на таку тютюнову продукцію.
Підприємство просить надати роз’яснення з таких питань:
чи вірно розуміє Підприємство положення підпункту 14.1.202 пункту 14.1 статті 14 Кодексу, норми Закону України від 06.07.1995 №265 "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (далі – Закон №265), Закону України 18.06.2024 № 3817 "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" від (далі – Закон № 3817), що за умови використання і списання тютюнових виробів Підприємства в результаті проведення дегустації партнерами під час зустрічей на території Підприємства, списання таких тютюнових виробів не є реалізацією (оптовою або роздрібною торгівлею) і відповідно на ці тютюнові вироби не має нараховуватися акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів?
Відповідно до пункту 212.1 статті 212 Кодексу платниками акцизного податку є, зокрема особа - виробник та/або імпортер тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, яка здійснює їх реалізацію для цілей оподаткування акцизним податком з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів за ставкою, визначеною підпунктом 215.3.10 пункту 215.3 статті 215 Кодексу (підпункт 212.1.17 пункт 212.1 стаття 212 Кодексу).
При цьому, відповідно до підпункту 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 Кодексу об’єктом оподаткування акцизним податком є операції з реалізації виробниками та/або імпортерами, у тому числі в роздрібній торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, для цілей оподаткування акцизним податком з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Під реалізацією підакцизних товарів (продукції) розуміються будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (підпунктом 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).
Під реалізацією суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів розуміють, зокрема, продаж тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків (підпункт 14.1.212 пункт 14.1 стаття 14 Кодекс).
Базою оподаткування акцизним податком операцій з реалізації суб’єктом господарювання є вартість за максимальними роздрібними цінами тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, з урахуванням податку на додану вартість та акцизного податку, реалізованих відповідно до підпункту 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 Кодексу.
Відповідно до підпункту 222.2.2 пункту 222.2 статті 222 Кодексу у разі ввезення на митну територію України маркованих підакцизних товарів податок сплачується під час придбання марок акцизного податку з доплатою (у разі потреби) на день подання митної декларації.
Підпунктом 215.3.10 пункту 215.3 статті 215 Кодексу передбачено, зокрема, що для тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, реалізованих відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 Кодексу, ставка податку становить 5 відсотків.
Разом з цим, відповідно до четвертого абзацу пункту 226.10 статті 226 Кодексу не підлягають маркуванню еталонні (моніторингові) чи тестові зразки тютюнових виробів, які не призначені для продажу вроздріб і ввозяться на митну територію України акредитованими державними випробувальними лабораторіями та/або суб'єктами господарювання, які мають ліцензії на право виробництва відповідної продукції, для проведення досліджень чи випробувань (калібрування лабораторного обладнання, проведення дегустацій, вивчення фізико-хімічних показників, дизайну).
Статтею 1 Закону № 3817 визначено поняття:
оптова торгівля тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах - це діяльність з реалізації власно вироблених, ввезених або придбаних тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, іншим суб'єктам господарювання, що мають ліцензію на право оптової та/або роздрібної торгівлі тютюновими виробами або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах;
роздрібна торгівля - це діяльність з продажу товарів (у тому числі з їх відвантаженням для подальшої доставки) кінцевим споживачам для особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі
на розлив без фактичного споживання у місці продажу або на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших закладах громадського харчування.
Отже, роздрібна торгівля передбачає діяльність з продажу товару та розрахунок за цей товар покупцем.
Слід зазначити, що Закон № 265 визначає правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Дія його поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Статтею 2 Закону № 265 визначено, що:
розрахункова операція – приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця;
розрахунковий документ – документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений вручну;
місце проведення розрахунків – місце, де здійснюються розрахунки
із покупцем за продані товари (надані послуги) та зберігаються отримані
за реалізовані товари (надані послуги) готівкові кошти, а також місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів (послуг) із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо.
За умови використання і списання платником податків тютюнових виробів, що були використані для проведення дегустації у власній господарській діяльності, така господарська операція не має ознак розрахункової операції у розумінні Закону № 265.
Відповідно до пункту 11 частини першої статті 22 Закону України від 03 липня 1996 року № 270 "Про рекламу" із змінами забороняється будь-яка реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів, зокрема, проведення заходів з безоплатної роздачі, у тому числі для маркетингових досліджень та дегустації.
Згідно із частиною першою статті 16 Закону України від 22 вересня 2005 року № 2899 "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення" (далі – Закон № 2899) забороняються будь-яка реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, у тому числі проведення заходів з безоплатної роздачі, у тому числі для маркетингових досліджень та дегустації, обміну одних тютюнових виробів на інші тютюнові вироби чи будь-які інші товари, роботи, послуги.
Відповідно до частини другої статті 20 Закону № 2899 за порушення норм Закону № 2899 центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров’я населення, застосовує фінансові санкції до суб’єктів господарювання, зокрема у разі порушення вимог статей 16, 16-1 чи 16-2 Закону № 2899 - тридцять тисяч гривень, а в разі повторного протягом року вчинення таких порушень - п’ятдесят тисяч гривень за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або кожний окремий захід з метою стимулювання продажу тютюнових виробів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, електронних сигарет, заправних контейнерів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
Для надання більш повної та ґрунтовної відповіді на звернення Підприємства, останній має право повторно звернутися до контролюючого органу та надати копії відповідних документів з наведенням детального опису суті здійснюваних операцій.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.