• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо практичного застосування норм чинного законодавства

Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 07.10.2025 № ІПК
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 07.10.2025
  • Номер: ІПК
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 07.10.2025
  • Номер: ІПК
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 07.10.2025 р. N 5352/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянуло Ваші звернення від [...], щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
У зверненні платник податків повідомляє, що перебуває на спрощеній системі оподаткування третьої групи. В рамках розпочатого в [...] кримінального процесу [...] про шахрайство та легалізацію коштів, отриманих злочинним шляхом, були арештовані особисті кошти платника податків, які зберігалися на відповідному криптогаманцеві та отримані у законний спосіб, що не спростовано органом досудового розслідування.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. Чи вважається торгівля криптовалютою (купівля, продаж, обмін) господарською операцією відповідно до українського податкового законодавства?
2. Які критерії визначають, чи є операції з криптовалютою (наприклад, майнінг, стейкінг чи інвестиції) господарською діяльністю для фізичних осіб - підприємців або юридичних осіб?
3. Чи підлягає діяльність з операціями криптовалютою (торгівля, обмін, зберігання) обов'язковому ліцензуванню в Україні, і якщо так, то який орган видає такі ліцензії?
4. Які закони та нормативно-правові акти регулюють оподаткування операцій з криптовалютою в Україні, зокрема Кодекс, Закон України "Про віртуальні активи" чи інші?
5. Як оподатковуються доходи від операцій з криптовалютою: як інвестиційний дохід, як дохід від господарської діяльності чи іншим чином? Які ставки податків застосовуються?
6. Чи є спеціальні вимоги до реєстрації бізнесу для осіб, які займаються операціями з криптовалютою, і чи потрібно реєструватися як фінансова установа?
7. Які ризики невідповідності законодавству виникають при здійсненні операцій з криптовалютою без ліцензії, і як уникнути штрафів?
8. Як відображаються операції з криптовалютою в податковій звітності, чи потрібно вести окремий облік таких активів?
Відповідно до п. 2 Положення про Державну податкову службу України (далі - ДПС), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 березня 2019 року N 227, ДПС у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Так, Кодекс, яким керується у своїй діяльності ДПС, регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Верховною Радою України 17 лютого 2022 року було прийнято Закон України N 2074-IX "Про віртуальні активи" (далі - Закон N 2074), який регулюватиме правовідносини, що виникають у зв'язку з оборотом віртуальних активів в Україні, визначатиме права та обов'язки учасників ринку віртуальних активів, засади державної політики у сфері обороту віртуальних активів.
Водночас положення Закону N 2074 наберуть чинності з дня набрання чинності законом України про внесення змін до Кодексу щодо особливостей оподаткування операцій з віртуальними активами, але не раніше дня опублікування такого Закону.
Щодо першого - восьмого питань
Згідно з абзацом першим ст. 42 Конституції України кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом.
Це право закріплено і в ст. 50 Цивільного кодексу України (далі - ЦКУ), а саме фізична особа здійснює своє право на підприємницьку діяльність за умови її державної реєстрації в порядку, встановленому законом (абзац перший частини другої ст. 50 ЦКУ).
Господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами ( пп. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців здійснюється відповідно до Закону України від 15 березня 2003 року N 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон N 755) шляхом включення відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр).
Таким чином, оскільки на сьогодні криптовалюта не має визначеного правового статусу в Україні, зокрема, відсутня нормативна база для її класифікації та регулювання операцій з нею, а також заважаючи на те, що Державна податкова служба України у своїй діяльності керується положеннями Кодексу, то регулювання оподаткування доходів фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, отриманих від операцій з віртуальними активами (криптоактивами) можливе лише у разі визначення в Україні правового статусу віртуальних активів (криптоактивів) та внесення відповідних змін до Кодексу.
Разом з тим не зважаючи на те, що положеннями Кодексу не встановлено окремого порядку оподаткування доходів, отриманих фізичними особами від операцій з віртуальними активами, то такі доходи оподатковуються у загальному порядку із застосуванням діючих норм Кодексу.
Відповідно до п. 22.1 ст. 22 Кодексу об'єктом оподаткування можуть бути майно, товари, дохід (прибуток) або його частина, обороти з реалізації товарів (робіт, послуг), операції з постачання товарів (робіт, послуг) та інші об'єкти, визначені податковим законодавством, з наявністю яких податкове законодавство пов'язує виникнення у платника податкового обов'язку.
При цьому податковий обов'язок виникає у платника податку з моменту настання обставин, з якими Кодекс пов'язує сплату ним податку ( п. 37.2 ст. 37 Кодексу).
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб врегульовано розділом IV Кодексу, згідно з п. 163.1 ст. 163 якого об'єктом оподаткування резидента є, зокрема загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід та іноземні доходи - це доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.
При цьому оподаткування іноземних доходів встановлено п. 170.11 ст. 170 Кодексу, відповідно до пп. 170.11.1 якого у разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку - отримувача, який зобов'язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою, визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу, крім:
а) доходів, визначених пп. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу, що оподатковуються за ставкою, визначеною пп. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу;
б) прибутку від операцій з інвестиційними активами, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.2 ст. 170 Кодексу;
в) прибутку контрольованих іноземних компаній, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.13 ст. 170 Кодексу;
г) виплат у грошовій чи негрошовій формі у зв'язку з розподілом прибутку, або його частини, джерелом яких є утворення без статусу юридичної особи, створене на підставі правочину або зареєстроване відповідно до законодавства іноземної держави (території) без створення юридичної особи, що оподатковуються в порядку, визначеному п. 170.11 1 ст. 170 Кодексу.
Під час нарахування (отримання) доходів, отриманих у вигляді валютних цінностей або інших активів (вартість яких виражена в іноземній валюті або міжнародних розрахункових одиницях), такі доходи перераховуються у гривні за валютним курсом Національного банку України, що діє на момент нарахування (отримання) таких доходів ( п. 164.4 ст. 164 Кодексу).
Крім того, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу ( пп. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику податку (крім випадків, визначених у пп 167.2 - 167.5 ст. 167 Кодексу) ( п. 167.1 ст. 167 Кодексу).
Також доходи, визначені ст. 163 Кодексу, зокрема, для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, є об'єктом оподаткування військовим збором ( пп. 1 пп. 1.2 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Ставка військового збору становить, зокрема, для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, - 5 відсотків від об'єкта оподаткування, визначеного пп. 1 пп. 1.2 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною пп. 4 пп. 1.3 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу ( пп. 1 пп. 1.3 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб і військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу та пп. 1.4 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Так, згідно з пп. 168.2.1 п. 168.2 ст. 168 Кодексу платник податку, що отримує доходи від особи, яка не є податковим агентом, та іноземні доходи, зобов'язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок і військовий збір з таких доходів.
Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) визначено ст. 179 Кодексу.
Податкова декларація про майновий стан і доходи подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року для платників податку на доходи фізичних осіб, у тому числі самозайнятих осіб - до 1 травня року, що настає за звітним, крім випадків, передбачених розділом IV Кодексу ( пп. 49.18.4 п. 49.18 ст. 49 Кодексу).
При цьому фізична особа зобов'язана самостійно до 01 серпня року, що настає за звітним, сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену в поданій нею податковій декларації ( п. 179.7 ст. 179 Кодексу).
Враховуючи викладене, дохід, отриманий фізичною особою від продажу криптовалюти включається до загального річного оподатковуваного доходу як іноземний дохід, якщо джерело виплати цього доходу є іноземним, або як інший дохід, якщо виплата доходу здійснюється фізичною особою - резидентом на території України, та оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відс. і військовим збором за ставкою 5 відс. у порядку, визначеному розділом IV Кодексу та п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Згідно з пп. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.