Державна податкова служба України
Індивідуальна податкова консультація
05.11.2024 № 5123/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення ( ) щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомляє, що ( ) купив за кордоном (задекларовано привезенні на митну територію України як гуманітарна допомога) та безоплатно передав ( ) авто військовослужбовцю з метою сприяння обороноздатності та мобілізаційній готовності країни, захисту населення у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного стану. Авто надано згідно заяви від військовослужбовця та наданих ним документів, а саме: військовий квиток, посвідчення УБД, довідка про бойове завдання, паспорт, картка про присвоєння ІПН. З військовослужбовцем був підписаний акт приймання – передачі благодійної допомоги у вигляді авто з зазначеною сумою ( ) грн. (вартість авто).
Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. Які документи потрібні від військовослужбовця для законних підстав на передачу йому авто як благодійної допомоги?
2. Чи є благодійний фонд податковим агентом у разі безоплатної передачі, авто військовослужбовцю, як фізичній особі, згідно акту приймання-
передачі?
3. Чи зобов'язаний благодійний фонд нарахувати та сплатити податок на доходи фізичних осіб (ПДФО 18 відс.) та військовий збір (ВЗ 1,5 відс.) як податковий агент у разі безоплатної передачі авто військовослужбовцю, як фізичній особі, згідно акту приймання-передачі? Якщо так, то в який термін треба сплатити податки?
4. Чи потрібно для нарахування податків податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) 18 відс. та військовий збір (ВЗ) 1,5 відс. застосовувати натуральний коефіцієнт до суми передачі благодійної допомоги ( ) грн?
5. Якою благодійною допомогою: цільовою або нецільовою буде безоплатна передача авто військовослужбовцю, як фізичній особі, згідно акта приймання-передачі?
6. Якщо благодійна допомога є цільовою, то чи зобов'язаний благодійний фонд нараховувати та сплачувати, відображаючи це у Додатку 4ДФ, податок на доходи фізичних осіб та військовий збір від вартості автомобіля ввезеного на територію України, як гуманітарна допомога, та переданого військовослужбовцю, як фізичній особі, згідно акта приймання-передачі?
Правове регулювання благодійної діяльності регламентовано нормами Закону України від 05 липня 2012 року № 5073-VI "Про благодійну діяльність та благодійні організації" (далі – Закон № 5073).
Статтею 1 Закону № 5073 визначено, що благодійник – це дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у тому числі благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності.
Суб’єктами благодійної діяльності є благодійні організації, які утворені та діють відповідно до Закону № 5073, а також інші благодійники та бенефіціари (ст. 4 Закону № 5073).
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).
Оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом IV Кодексу, відповідно до п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування фізичної особи – резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків, визначено ст. 165 Кодексу.
Так, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків не включається сума (вартість) благодійної допомоги, яка виплачується (надається) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, в порядку, визначеному Законом № 5073 або виплачується (надається) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, у порядку, визначеному Законом № 5073, на користь, зокрема:
учасників бойових дій, зазначених у абзаці другому п.п. "а" п.п. 165.1.54
п. 165.1 ст. 165 Кодексу;
учасників бойових дій, військовослужбовців (резервістів, військовозобов’язаних) та працівників, визначених абзацом другим п.п. "в"
п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу.
Зазначені у п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу доходи не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку до 31 грудня включно року, наступного за роком, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (абзац п’ятнадцятий п.п. "в" п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).
Відповідно до п.п. 1.7 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пп. 3 і 4 п. 170.13-1 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Порядок оподаткування благодійної допомоги встановлено п. 170.7 ст. 170 Кодексу.
Відповідно до п.п. 170.7.1 п. 170.7 ст. 170 Кодексу для цілей оподаткування благодійна допомога поділяється на цільову та нецільову.
Цільовою є благодійна допомога, що надається під визначені умови та напрями її витрачання, а нецільовою вважається допомога, яка надається без встановлення таких умов або напрямів.
Відповідно до п.п. 170.7.8 п. 170.7 ст. 170 Кодексу не включається до оподатковуваного доходу благодійна допомога, що надається згідно з
п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу у будь-якій сумі (вартості), що надається, зокрема:
платникам податку, визначеним абзацом другим п.п. "а", п.п. "б" та абзацом другим і п’ятим п.п. "в" п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу, – для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення чи інших товарів (робіт, послуг) за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, чи для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування (обстеження, діагностики), забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення (п.п. "а" п.п. 170.7.8 п. 170.7 ст. 170 Кодексу).
Перелік засобів, товарів (робіт, послуг), сума (вартість) благодійної допомоги для закупівлі або у вигляді яких не включається до оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року № 112 (далі – Перелік).
Крім того, відповідно до п.п. 170.7.3 п. 170.7 ст. 170 Кодексу
не включається до оподатковуваного доходу сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, що надається резидентами – юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує суми граничного розміру доходу, визначеного згідно з абзацом першим п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 Кодексу, встановленого на 01 січня такого року.
Благодійник – юридична особа зазначає відомості про надані суми нецільової благодійної допомоги у податковій звітності.
У разі отримання нецільової благодійної допомоги від благодійника – фізичної чи юридичної особи платник податку зобов’язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням її суми, якщо загальна сума отриманої нецільової благодійної допомоги протягом звітного податкового року перевищує її граничний розмір, установлений абзацом першим п.п. 169.4.1
п. 169.4 ст. 169 Кодексу.
Разом з тим до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу (п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Відповідно до п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить
18 відсотків бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пп. 167.2 – 167.5 ст. 167 Кодексу).
Також вказаний дохід є об’єктом оподаткування військовим збором
(п.п. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Ставка військового збору становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу (п.п. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 та п.п. 1.4 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Податковий агент, визначення якого наведено у п.п. 14.1.180
п. 14.1 ст. 14 Кодексу, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб та військовий збір із суми такого доходу за його рахунок використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 Кодексу, та ставку військового збору, визначену в п.п. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу (п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст.168 Кодексу).
Податковий агент прирівнюється до платників податку і має права та виконує обов’язки, встановлені Кодексом для платників податків (п. 18.2
ст. 18 Кодексу).
Враховуючи викладене, оскільки транспортні засоби не зазначені у Переліку, то надану благодійним фондом на користь військовослужбовця благодійну допомогу у вигляді транспортного засобу, слід розглядати як нецільову з відповідним оподаткуванням без не застосовуються положень
п. 164.5 ст. 164 Кодексу. При цьому благодійний фонд як юридична особа зобов’язана виконати усі функції податкового агента, визначені Кодексом.
Крім того, відповідно до п.п. "б" п. 176.2 ст. 176 Кодексу особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування зобов’язані подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з розбивкою по місяцях звітного кварталу), до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий податковий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку – фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається.
Форма Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок) та Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового Розрахунку (далі – Порядок), затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зі змінами.
Відповідно до п. 4 розділу IV Порядку в додатку 4 "Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору" (далі – додаток 4ДФ) до Розрахунку у графі 6 "Ознака доходу" зазначається ознака доходу, наведена у розділі 1 "Довідник ознак доходів фізичних осіб" додатка 2 до Порядку.
Згідно з Довідником ознак доходів фізичних осіб, наведеного у додатку 2 до Порядку, сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі та, що перевищує встановлений граничний розмір, відображається податковим агентом у Додатку 4ДФ до Розрахунку за ознакою доходу "169".
Водночас наголошуємо, що будь-які висновки щодо оподаткування благодійної допомоги, можуть надаватися за результатами перевірки умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувалися.
Згідно з пунктом 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.