• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо порядку застосування Закону України від 31 травня 2005 р. "Про амністію"

Верховний Суд України  | Лист від 30.06.2005 № 5-10н308
Реквізити
  • Видавник: Верховний Суд України
  • Тип: Лист
  • Дата: 30.06.2005
  • Номер: 5-10н308
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Верховний Суд України
  • Тип: Лист
  • Дата: 30.06.2005
  • Номер: 5-10н308
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ
Л И С Т
30.06.2005 N 5-10н308
Головам апеляційних судів
України
Щодо порядку застосування Закону України від 31 травня 2005 р. "Про амністію"
31 травня 2005 р. Верховною Радою України прийнято Закон "Про амністію", який набрав чинності 23 червня 2005 р. (з дня опублікування в газетах "Голос України" та "Урядовий кур'єр").
Відповідно до ст. 8 Закону його виконання покладається виключно на суди. Закон підлягає виконанню протягом трьох місяців з дня його опублікування (ст. 17 Закону).
З огляду на велику кількість справ і матеріалів, що надійдуть на розгляд судів, та короткий термін виконання Закону головам апеляційних і місцевих судів необхідно вжити невідкладних заходів, спрямованих на глибоке вивчення суддями Закону, забезпечення своєчасного і якісного розгляду подань про застосування амністії, створення належних умов роботи місцевих судів і ефективної взаємодії з прокуратурою, органами дізнання і досудового слідства та органами виконання покарань. Рекомендувати судам в разі необхідності запровадити спеціалізацію суддів, які будуть розглядати матеріали про застосування амністії, а також розглядати подання про застосування амністії безпосередньо у виправно-трудових установах. Оскільки ст. 8 Закону розширено коло суб'єктів, які мають право ініціювати питання про застосування амністії, судам слід вжити заходів до виключення випадків прийняття повторних рішень щодо однієї і тієї ж особи.
При виконанні Закону судам треба мати на увазі, що питання про застосування амністії відповідно до ст. 8 Закону суд вирішує за власною ініціативою, за ініціативою прокурора, органів дізнання та досудового слідства, органу або установи виконання покарань, а також за ініціативою обвинуваченого, підсудного чи засудженого, їх захисників чи законних представників.
За змістом Закону і ст. 409 КПК України застосування Закону здійснюється такими судами:
а) суддею місцевого суду, до підсудності якого статтями 33, 36, 37 КПК України віднесено розгляд справи, - щодо осіб, кримінальні справи та матеріали про злочини яких перебувають у провадженні органів дізнання та досудового слідства;
б) суддею місцевого суду за місцем проживання засудженого - щодо осіб, виконання вироків яким відстрочено в порядку, передбаченому законом, умовно засуджених, звільнених від відбування покарання з випробуванням та яких засуджено до покарань, не пов'язаних з позбавленням волі;
в) суддею місцевого суду за місцем відбування покарання - щодо засуджених, які перебувають у місцях позбавлення волі або відбувають покарання у виді арешту, обмеження волі чи тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців (в тому числі щодо осіб, яких засуджено судами іноземних держав і які відбувають покарання на території України).
Потрібно орієнтувати суди на те, що вони, вирішуючи питання про прийняття до розгляду подань про застосування амністії, мають вимагати від органів, які входять з поданнями, щоб останні відповідали вимогам закону.
Подання органів дізнання та досудового слідства (щодо осіб, кримінальні справи та матеріали про злочини яких перебувають у їх провадженні) мають бути погодженими з прокурором,
подання органу виконання покарань (щодо осіб, виконання вироків яким відстрочено в порядку, передбаченому законом, умовно засуджених, звільнених від відбування покарання з випробуванням та яких засуджено до покарань, не пов'язаних з позбавленням волі), - з органом внутрішніх справ, який здійснює контроль за поведінкою засудженого,
подання начальника кримінально-виконавчої установи (щодо засуджених, які перебувають у місцях позбавлення волі або відбувають покарання у виді арешту, обмеження волі чи тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців) - з відповідною спостережною комісією або службою у справах неповнолітніх, командування дисциплінарного батальйону, військової частини, начальника гарнізону, органів управління Військової служби правопорядку у Збройних Силах України.
Подання має бути мотивованим. До нього додаються документи або належним чином засвідчені їх копії, які підтверджують обставини чи факти, що мають значення для застосування чи незастосування амністії.
До подання щодо засуджених, які перебувають у місцях позбавлення волі або відбувають покарання у виді арешту, обмеження волі чи тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців мають бути додані копія вироку (у виняткових випадках виписка із вироку з зазначенням обставин злочину, за який засуджена ця особа), довідка про заохочення і стягнення, інші дані про поведінку засудженого, його ставлення до праці, особова справа засудженого.
Подання (заява) має розглядатися суддею одноособово в судовому засіданні з обов'язковою участю прокурора. Відповідно до ст. 10 Закону в судове засідання викликається особа, щодо якої вирішується питання про застосування амністії. Вона має право давати пояснення. Неявка цієї особи, якщо вона належним чином повідомлена про час і місце розгляду подання (заяви), не зупиняє розгляду справи.
Якщо розглядається справа про застосування амністії щодо неповнолітньої особи, в судовому засіданні може брати участь законний представник, неявка якого не зупиняє розгляд справи, якщо суд не визнає його участь обов'язковою (ч. 5 ст. 441 КПК України). Права законного представника визначені у ч. 2 ст. 441 КПК України.
За наявності належним чином оформлених повноважень в судовому засіданні бере участь захисник.
Розгляд подання (заяви) здійснюється в порядку, визначеному ч. 4 ст. 411 КПК України. Обвинуваченому, підсудному роз'яснюються наслідки застосування амністії, зокрема те, що застосування амністії не звільняє його від обов'язку відшкодувати заподіяну злочином шкоду, а також те, що в разі застосування амністії в подальшому інші закони про амністію можуть до нього не застосовуватися.
При розгляді подання (заяви) з'ясовуються обставини чи факти, що мають значення для застосування чи незастосування амністії. Суд має перевірити, чи дійсно обвинувачений, засуджений не заперечує проти застосування амністії. Письмова заява про це додається до справи, а усна - заноситься до протоколу судового засідання. Розгляд справи у відсутності обвинуваченого, засудженого допускається лише в разі наявності у справі належним чином завіреної письмової заяви про те, що він не заперечує проти застосування амністії.
За результатами розгляду справи суд виносить мотивовану постанову з посиланням на відповідні статті Закону. Засвідчена копія постанови має бути передана органу виконання покарань для негайного виконання.
В разі застосування амністії до обвинуваченого кримінальна справа на підставі п. 4 ч. 1 ст. 6 КПК України закривається.
На постанову про застосування (незастосування) амністії можуть бути подані апеляції протягом семи діб із дня її винесення.
Цей лист носить рекомендаційний характер.
В разі виникнення питань щодо особливостей застосування Закону просимо надсилати їх електронною поштою на адресу: crim@scourt.gov.ua.
Про результати виконання Закону просимо поінформувати Верховний Суд України до 10 жовтня 2005 р.
В.о. Голови
Верховного Суду України

П.П.Пилипчук