• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором іноземного доходу, отриманого фізичною особою

Державна фіскальна служба України | Індивідуальна податкова консультація від 06.02.2018 № 498/Н/99-99-13-02-03-14/ІПК
Реквізити
  • Видавник: Державна фіскальна служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 06.02.2018
  • Номер: 498/Н/99-99-13-02-03-14/ІПК
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна фіскальна служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 06.02.2018
  • Номер: 498/Н/99-99-13-02-03-14/ІПК
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
06.02.2018 N 498/Н/99-99-13-02-03-14/ІПК
Державна фіскальна служба Україна, керуючись ст. 52 Податкового кодексуУкраїни (далі - Кодекс), розглянула звернення щодо оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором іноземного доходу, отриманого фізичною особою і в межах компетенції повідомляє.
Відносини у сфері справляння податків і зборів регулюються Кодексом, відповідно до ст. 3 якого чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування, є частиною податкового законодавства України. Якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Згідно з п. 1 ст. 13 "Доходи від відчужування майна" Угоди між Урядом України і Урядом Російської Федерації про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження ухилень від сплати податків (далі - Угода), яка ратифікована Верховною Радою України 06.10.1995 р. ( Закон України N 369/95-ВР) і набула чинності 03.08.1999 р., "доходи, що одержуються резидентом Договірної Держави від відчужування нерухомого майна, як воно визначено у статті 6, яке перебуває у другій Договірній Державі, а також акцій, випущених під таке майно, або паїв у товариствах, активи яких складаються з такого майна, можуть оподатковуватись у цій другій Державі".
Зазначене положення Угоди не слід розуміти як таке, що надає резиденту України, який отримує доходи від відчужування (продажу) нерухомого майна, власником якого він є і яке знаходиться на російській території, право вибору країни (Росія чи Україна), в якій він сплатить податок з таких доходів.
Натомість це положення Угоди надає право Росії на оподаткування доходів від продажу нерухомого майна, отриманих резидентом України - власником такої нерухомості, відповідно правил, встановлених російським законодавством.
Таким чином, якщо внутрішнє законодавство Росії передбачає нарахування податку на доходи від продажу нерухомості, то доходи резидента України, отримані ним від відчужування (продажу) власного нерухомого майна, розташованого на російській території, можуть оподатковуватись (підлягають оподаткуванню) в Російській Федерації.
Пунктом 1 ст. 22 "Метод усунення подвійного оподаткування" Угоди визначено, "якщо резидент однієї Договірної Держави одержує доход або володіє майном у другій Договірній Державі, які відповідно до положень цієї Угоди можуть оподатковуватись у другій Державі, сума податку на цей доход або майно, сплачена в цій другій Державі, підлягає вирахуванню з податку, який стягується з такого резидента стосовно такого доходу або майна в першій згаданій Державі. Ці вирахування, проте, не будуть перевищувати суму податку першої Держави на такий доход або майно, нарахованого відповідно до її податкового законодавства і правил".
Відповідно до зазначених положень Угоди, якщо резидент України отримує з російських джерел доходи, які відповідно до положень п. 1 ст. 13 Угоди можуть оподатковуватись (підлягають оподаткуванню) в Росії, сума податку на ці доходи, сплачена в Росії, підлягає зарахуванню під час розрахунку податкових зобов'язань такої особи в Україні, визначених українським законодавством.
При цьому сума податку з російського доходу платника податку - резидента, сплаченого в Росії, не може перевищувати суму податку, нарахованого такому платнику податку відповідно до податкового законодавства України, тобто Кодексу.
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, пп. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого встановлено, що платниками податку є фізичні особи - резиденти, які отримують доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи.
Іноземні доходи - це доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України, які є об'єктом оподаткування резидента (пп. 163.1.3 п. 163.1 ст. 163 Кодексу).
Згідно з пп. 14.1.55 п. 14.1 ст. 14 Кодексу дохід, отриманий з джерел за межами України - це будь-який дохід, отриманий резидентами від продажу майна, розташованого за межами України.
Порядок оподаткування іноземних доходів передбачено п. 170.11 ст. 170 Кодексу, відповідно до пп. 170.11.1 якого у разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку - отримувача, який зобов'язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою 18 відс., визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу, крім доходів, визначених пп. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу, які оподатковуються за ставкою, визначеною пп. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу.
Абзацом першим пп. 170.11.2 п. 170.11 ст. 170 Кодексу встановлено, що у разі якщо згідно з нормами міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, платник податку може зменшити суму річного податкового зобов'язання на суму податків, сплачених за кордоном, він визначає суму такого зменшення за зазначеними підставами у річній податковій декларації.
Для отримання права на зарахування, зокрема податків, сплачених за межами України, платник зобов'язаний отримати від державного органу країни, де отримується такий дохід (прибуток), уповноваженого справляти такий податок, довідку про суму сплаченого податку, а також про базу та/або об'єкт оподаткування. Зазначена довідка підлягає легалізації у відповідній країні, відповідній закордонній дипломатичній установі України, якщо інше не передбачено чинними міжнародними договорами України (п. 13.5 ст. 13 Кодексу).
Також зазначений дохід є об'єктом оподаткування військовим збором (пп. 1.2 п. 16-1підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Кодексу).
Ставка військового збору становить 1,5 відсотка об'єкта оподаткування, визначеного пп. 1.2 п. 16-1підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Кодексу (пп. 1.3 п. 16-1підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу, згідно з пп. 168.2.1 п. 168.2 якої платник податку, що отримує, зокрема, іноземні доходи, зобов'язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.
Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) передбачено ст. 179 Кодексу, відповідно до п. 179.7 якої фізична особа зобов'язана самостійно до 1 серпня року, що настає за звітним, сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену в поданій нею податковій декларації.
Отже, дохід, отриманий фізичною особою - резидентом України від продажу нерухомого майна, розташованого за межами України, включається до її загального річного оподатковуваного доходу як іноземний дохід та оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.