• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо необхідності справляння адміністративного збору під час застосування пункту 45 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. N 1141

Міністерство юстиції України  | Лист від 28.02.2025 № 30261/Б-4921/8.4.1
Реквізити
  • Видавник: Міністерство юстиції України
  • Тип: Лист
  • Дата: 28.02.2025
  • Номер: 30261/Б-4921/8.4.1
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство юстиції України
  • Тип: Лист
  • Дата: 28.02.2025
  • Номер: 30261/Б-4921/8.4.1
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Лист
від 28.02.2025 № 30261/Б-4921/8.4.1
вул. Архітектора Городецького, 13, м. Київ,01001тел.: (044) 364-23-93, факс: (044) 271-17-83Email: callcentre@minjust.gov.ua,themis@minjust.gov.ua,Web: http://www.minjust.gov.ua,код згідно з ЄДРПОУ 00015622
Міністерством юстиції розглянуто Ваше звернення від 22 лютого 2025 року щодо необхідності справляння адміністративного збору під час застосування пункту 45 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі – Державний реєстр прав), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. N 1141 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 6 червня 2018 р. N 484), (далі – Порядок) та повідомляється.
Абзацом першим пункту 45 Порядку встановлено, що у разі державної реєстрації прав, реєстрацію яких проведено до 1 січня 2013 р. в архівній складовій частині Державного реєстру прав, після внесення до Державного реєстру прав відомостей, передбачених пунктами 41, 42 та 44 цього Порядку, державний реєстратор проставляє у Реєстрі прав власності на нерухоме майно відмітку про погашення запису про об’єкт нерухомого майна, незавершеного будівництва (крім випадку, передбаченого абзацом другим цього пункту), в Єдиному реєстрі заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та/або Державному реєстрі іпотек відмітку про погашення запису про обтяження речового права та/або запису про іпотеку.
З наведеного вбачається, що проставляння відмітки про погашення запису в невід’ємній архівній складовій частині Державного реєстру прав є реєстраційною дією, що здійснюється, як правило, в комплексі з іншими реєстраційними діями в Державному реєстрі прав щодо речових прав на нерухоме майно, обтяжень речових прав на нерухоме майно, державну реєстрацію яких було проведено до 01 січня 2013 року.
Абзац третій цього пункту Порядку також передбачає проставляння відмітки у разі, коли така державна реєстрація вже проведена в Державному реєстрі прав без проставлення відповідної відмітки, але під час проведення наступних реєстраційних дій щодо відповідного об'єкта нерухомого майна.
У контексті наведеного зазначаємо, що відповідно до частин першої та третьої статті 11 Закону України "Про адміністративні послуги" при наданні адміністративних послуг у випадках, передбачених законом, справляється плата (адміністративний збір).
Розмір плати за надання адміністративної послуги (адміністративного збору) і порядок її справляння визначаються законом з урахуванням її соціального та економічного значення.
У сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно випадки справляння адміністративного збору за проведення реєстраційних дій та за надання інформації з Державного реєстру прав, а також його розміри визначені статтею 34 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі – Закон).
При цьому стаття 34 Закону не передбачає справляння адміністративного збору у випадку проставляння відмітки про погашення запису в невід’ємній архівній складовій частині Державного реєстру прав.
Крім того, згідно з частиною п’ятою статті 11 Закону України "Про адміністративні послуги", плата за надання адміністративної послуги (адміністративний збір) вноситься суб'єктом звернення одноразово за весь комплекс дій та рішень суб'єкта надання адміністративних послуг, необхідних для отримання адміністративної послуги (включаючи вартість бланків, експертиз, здійснюваних суб'єктом надання адміністративної послуги, отримання витягів з реєстрів тощо).
Отже, справляння адміністративного збору у цих випадках законодавством не передбачено.
Зауважуємо, що проставлення відмітки про погашення запису в Реєстрі прав власності на нерухоме майно може бути проведено і окремою реєстраційною дією, що наразі здійснюється за заявою про виправлення технічної помилки, що, однак за відсутності прямої вказівки у статті 34 Закону, також не вимагає справляння адміністративного збору.
Своєю чергою, дії державного реєстратора у цих випадках не є виправленням технічної помилки, звісно якщо наразі мова йде про погашення запису в Реєстрі прав власності на нерухоме майно у зв’язку з тим, що законодавство в певний проміжок часу не передбачало проставлення такої відмітки, а форма заяви лише вказує на допустимий програмними засобами ведення Державного реєстру прав спосіб проставлення відмітки.
Важливі юридичні застереження
1. Листи Міністерства юстиції України не є нормативно-правовими актами, не встановлюють правових норм та мають лише інформаційний характер. Їх реальне значення не перевищує авторитету аргументів та суджень, покладених в основу відповідної правової позиції.
Перший заступник Міністра Микола КУЧЕРЯВЕНКО