Державна податкова служба України
Індивідуальна податкова консультація
17.10.2024 № 4882/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо питань оподаткування операцій резидента Дія Сіті та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство перебувало на загальній системі оподаткування до набуття статусу резидента Дія Сіті.
З 15.02.2022 Товариство набуло статус резидента Дія Сіті.
З 01.07.2022 Товариство як резидент Дія Сіті є платником податку на особливих умовах.
З 01.04.2023 Товариство як резидент Дія Сіті є платником податку на загальній системі оподаткування.
Таким чином перший квартал 2023 року Товариство було платником податку на особливих умовах; 2-4 квартали 2023 року Товариство було платником податку на загальній системі оподаткування.
В першому кварталі 2023 року Товариство надавало безповоротну фінансову допомогу неприбутковим організаціям, які відповідають критеріям, визначеним п. 133.4 ст. 133 Кодексу, загальна сума якої перевищує 0,5 % суми чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), відображеного у фінансовій звітності Товариства за попередній звітний (податковий) рік.
Товариство використало показники чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), відображеного у фінансовій звітності за період з
01.07.2022 по 31.12.2022, впродовж якого Товариство перебувало платником податку на особливих умовах, а не за весь 2022 звітний (податковий) рік.
В другому кварталі 2023 року Товариство надало безповоротну фінансову допомогу неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів. При цьому, для розрахунку ліміту в розмірі 4% оподатковуваного прибутку Товариства попереднього звітного року, Товариство використало показники оподатковуваного прибутку попереднього звітного року за період з 01.01.2022 по 30.06.2022, впродовж якого Товариство перебувало платником податку загальній системі оподаткування, а не за весь 2022 звітний (податковий) рік.
Враховуючи викладене вище, Товариство запитує:
1. Чи має право Товариство для розрахунку ліміту в розмірі 0,5% суми чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), відображеного у фінансовій звітності Товариства за попередній звітний (податковий) рік, використовувати показник суми чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), відображеного у фінансовій звітності Товариства за весь 2022 звітний (податковий) рік, попри те, що впродовж звітного (податкового) 2022 року Товариство перебувало на різних системах оподаткування?
2. Чи має право Товариство для розрахунку ліміту в розмірі 4% оподатковуваного прибутку Товариства попереднього звітного року, використовувати показник оподатковуваного прибутку Товариства за весь 2022 звітний (податковий) рік, попри те, що впродовж звітного (податкового) 2022 року Товариство перебувало на різних системах оподаткування?
3. Якщо відповідь на питання 1 та 2 вище – "Так, має право", то чи правильним є твердження, що загальний ліміт витрат на надання безповоротної фінансової допомоги, виплачених на користь неприбуткових організацій, визначених п. 133.4 ст. 134 Кодексу (складова А) та неприбуткових організацій, внесених до Реєстру неприбуткових установ (складова Б), які не збільшують бази оподаткування резидента Дія Сіті та фінансовий результат податкового (звітного) періоду відповідно, розраховується як сума складових А та Б, де: складова А складає 0,5% суми чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), відображеного у фінансовій звітності Товариства за попередній звітний (податковий) рік; складова Б складає 4% оподатковуваного прибутку Товариства попереднього звітного року?
Щодо питання 1
Відповідно до п.п. 14.1.282-1 п. 14.1 ст. 14 Кодексу резидент Дія Сіті - платник податку, що сплачує податок на прибуток підприємств на особливих умовах (далі - резидент Дія Сіті - платник податку на особливих умовах), - резидент Дія Сіті, який у порядку, передбаченому п. 141.10 ст. 141 Кодексу, обрав або перейшов на відповідний режим оподаткування.
Резиденти Дія Сіті, які не обрали (не перейшли) на відповідний режим оподаткування, сплачують податок на прибуток підприємств на загальних підставах та вважаються резидентами Дія Сіті, що не є платниками податку на особливих умовах.
Відповідно до п.п. 141.10.2 п. 141.10 ст. 141 Кодексу юридичні особи, які подали заяву про перехід на оподаткування як резидента Дія Сіті - платника податку на особливих умовах до уповноваженого органу під час звернення про набуття статусу резидента Дія Сіті відповідно до підпункту 141.10.1 цього пункту, вважаються резидентами Дія Сіті - платниками податку на особливих умовах з першого числа місяця, наступного за кварталом, у якому юридичну особу внесено до реєстру Дія Сіті.
Юридична особа, яка внесена до реєстру Дія Сіті, але не подала заяву про перехід на оподаткування як резидента Дія Сіті - платника податку на особливих умовах, вважається резидентом Дія Сіті - платником податку на загальних підставах (п.п. 141.10.3 п. 141.10 ст. 141 Кодексу).
Відповідно до п.п. 134.1.8 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є операції резидентів Дія Сіті - платників податку на особливих умовах, що підлягають оподаткуванню згідно з п. 135.2 ст. 135, п. 137.10 ст. 137 та п. 141.9-1 ст. 141 Кодексу.
Пунктом 135.2 ст. 135 Кодексу встановлено, що базою оподаткування операцій резидента Дія Сіті - платника податку на особливих умовах є грошове вираження об’єкта оподаткування, розрахованого за правилами, визначеними цим пунктом та п.п. 141.9- -1 .3 п. 141.9--1 ст. 141 цього Кодексу. У разі здійснення операцій, які є об’єктом оподаткування, у формі, відмінній від грошової, базою оподаткування є вартість такої операції, визначена на рівні не нижче звичайної ціни.
Відповідно до п.п. 135.2.1.8 п.п. 135.2.1 п. 135.2 ст. 135 Кодексу база оподаткування визначається як сума, зокрема, наданої безповоротної фінансової допомоги та/або вартості безоплатно наданого платником податку майна (робіт, послуг) протягом податкового (звітного) року неприбутковим організаціям, визначеним п. 133.4 ст. 133 цього Кодексу, в розмірі, що перевищує 0,5 відсотка суми чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), відображеного у фінансовій звітності платника податку за попередній звітний (податковий) рік, крім неприбуткової організації, до якої застосовуються положення підпункту 135.2.1.8--1 цього підпункту.
Отже, для розрахунку ліміту 0,5 відсотка для надання безповоротної фінансової допомоги та/або вартості безоплатно наданого платником податку майна (робіт, послуг) резидент Дія Сіті - платник податку на особливих умовах повинен використовувати суму чистого доходу за весь попередній звітний (податковий) рік, а не період, коли резидент Дія Сіті знаходився на особливому режимі оподаткування. Сума перевищення ліміту включається до бази оподаткування і відображається в рядку 20 Додатку ДІЯ.
Щодо питання 2
Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу.
Підпунктом 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу встановлено, що фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення підпункту 140.5.14 цього пункту), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.
Отже, у разі переходу на загальну систему оподаткування, платник податку має право не формувати різницю для коригування фінансового результату до оподаткування на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій, які не перевищують 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.
Для визначення 4 % ліміту необхідно брати той період, в якому платник податку був на загальній системі оподаткування і за підсумками якого визначав суму оподатковуваного прибутку, тобто І півріччя 2022 року.
Щодо питання 3
У разі якщо платник податку перебував на спеціальному режимі оподаткування податком на прибуток резидента Дія Сіті в І кварталі 2023 року і використав ліміт 0,5 відсотка для надання безповоротної фінансової допомоги та/або безоплатного майна (робіт, послуг), то при переході на загальний режим оподаткування податком на прибуток підприємств платник має право не формувати різницю для коригування фінансового результату до оподаткування на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій, які не перевищують 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).