ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
14.10.2024 № 4814/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Громадської організації "________" (далі – Громадська організація) щодо окремих питань оподаткування неприбуткових організацій, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
У зверненні Громадської організації у статусі неприбуткової організації зазначено, що основними напрямками діяльності такої організації згідно зі статутом є такі: розвиток освіти в Україні; організація та проведення навчальних заходів для освітян; допомога в забезпеченні матеріальними, технічними, інформаційними, фінансовими та людськими ресурсами закладів освіти; участь у проєктах зі збереження, відновлення природних ресурсів планети тощо.
До Громадської організації звернувся приватний заклад освіти з проханням надати допомогу у придбанні генератора для забезпечення безперервної роботи закладу.
Громадською організацією планується придбання генератора за рахунок коштів фізичних осіб, що надійшли на банківський рахунок такої організації у вигляді благодійних внесків та безповоротної фінансової допомоги для здійснення Громадською організацією статутної діяльності. При цьому розглядаються різні варіанти передання Громадською організацією генератора закладу освіти, а саме:
передача в безоплатне поворотне користування на визначений термін (заклад освіти здійснює тільки купівлю пального та поточне обслуговування і ремонт за власний рахунок);
передача в платне поворотне користування (окрім пального, поточного обслуговування освітній заклад здійснює оплату за користування генератором у розмірі амортизації);
безкоштовна безповоротна передача генератора до закладу освіти.
У зв’язку з викладеним вище у зверненні Громадської організації поставлено такі запитання для отримання індивідуальної податкової консультації:
1. Якими є юридичні та податкові наслідки, що виникають у Громадської організації за операцією з передання такою організацією генератора до закладу освіти згідно з умовами звернення?
2. Чи є підставою для позбавлення Громадської організації статусу неприбуткової організації за операцією з передання такою організацією генератора до закладу освіти згідно з умовами звернення?
Щодо запитань 1 та 2
Перш за все зазначимо, що оскільки відповідно до п.п. 19-1.1.28 п. 19-1.1 ст. 19-1 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання вчинення та оформлення правочинів між суб’єктами господарювання, зокрема за участю громадських об’єднань, проведення операцій з благодійною допомогою не належать до компетенції ДПС та регулюються нормами цивільного законодавства, законодавства про благодійну діяльність, інших нормативно-правових актів у відповідній сфері.
Водночас повідомляємо, що відповідно до ст. 827 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) за договором позички одна сторона (позичкодавець) безоплатно передає або зобов'язується передати другій стороні (користувачеві) річ для користування протягом встановленого строку.
Користування річчю вважається безоплатним, якщо сторони прямо домовилися про це або якщо це випливає із суті відносин між ними.
До договору позички застосовуються положення глави 58 ЦКУ.
Главою 58 ЦКУ регламентується порядок найму (оренди).
Правові та організаційні засади реалізації права на свободу об’єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об’єднань визначає Закон України від 22 березня 2012 року № 4572-VI "Про громадські об’єднання" зі змінами (далі – Закон № 4572).
Частиною п’ятою ст. 1 Закону № 4572 передбачено, що громадське об’єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.
Громадські об’єднання утворюються і діють відповідно до принципів, визначених ст. 3 Закону № 4572, один з яких полягає у відсутності майнового інтересу їх членів (учасників) щодо права на частку майна громадського об'єднання і такі члени (учасники) не відповідають за зобов’язаннями такого громадського об'єднання. Доходи або майно (активи) громадського об’єднання не підлягають розподілу між його членами (учасниками) і не можуть використовуватися для вигоди будь-якого окремого члена (учасника) громадського об’єднання, його посадових осіб (крім оплати їх праці та відрахувань на соціальні заходи).
Статтею 11 Закону № 4572 визначено відомості, які має містити статут громадського об’єднання, зокрема: відомості про мету (цілі) та напрями діяльності такого об’єднання; джерела надходження і порядок використання коштів та іншого майна громадського об'єднання.
Громадське об’єднання зі статусом юридичної особи для виконання своєї статутної мети (цілей) має право володіти, користуватися і розпоряджатися коштами та іншим майном, яке відповідно до закону передане такому громадському об'єднанню його членами (учасниками) або державою, набуте як членські внески, пожертвуване громадянами, підприємствами, установами та організаціями, набуте в результаті підприємницької діяльності такого об'єднання, підприємницької діяльності створених ним юридичних осіб (товариств, підприємств), а також майном, придбаним за рахунок власних коштів, тимчасово наданим у користування (крім розпорядження) чи на інших підставах, не заборонених законом (частина перша ст. 24 Закону № 4572).
Громадське об’єднання зі статусом юридичної особи має право здійснювати підприємницьку діяльність безпосередньо, якщо це передбачено статутом громадського об’єднання, або через створені в порядку, передбаченому законом, юридичні особи (товариства, підприємства), якщо така діяльність відповідає меті (цілям) громадського об’єднання та сприяє її досягненню. Відомості про здійснення підприємницької діяльності громадським об’єднанням включаються до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (п. 2 частини другої ст. 21 Закону № 4572).
Загальні засади благодійної діяльності в Україні визначаються Законом України від 05 липня 2012 року № 5073-VI "Про благодійну діяльність та благодійні організації" зі змінами (далі – Закон № 5073), що забезпечує правове регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, забезпечує сприятливі умови для утворення і діяльності благодійних організацій.
Так, відповідно до пп. 2 та 5 частини першої ст. 1 Закону № 5073 благодійна діяльність – це добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених цим Законом цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара; благодійником є дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у тому числі благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності.
Благодійники спільно чи індивідуально можуть здійснювати благодійну діяльність на підставі добровільного вибору одного або кількох її видів, визначених ст. 5 Закону № 5073.
Також зазначимо, якщо основною метою громадської організації є благодійна діяльність, то діяльність такої організації має здійснюватися в статусі благодійної організації відповідно до вимог Закону № 5073.
Щодо оподаткування податком на прибуток громадської організації у статусі неприбуткової організації.
Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Так, згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей абзацу третього п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;
внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр).
Як встановлено п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу, доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Відповідно до п.п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені громадські об’єднання.
При цьому, пункт 133.4 ст. 133 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Отже, якщо громадська організація у статусі неприбуткової організації здійснюватиме операції з передання у тимчасове користування майна (генератора за умовами звернення) закладу освіту за договорами позички (оренди) або операції з надання благодійної допомоги у вигляді безоплатної передачі у власність зазначеного бенефіціара майна (генератора) в межах цільового проєкту фінансування, що пов’язано з реалізацією мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами такої неприбуткової організації згідно із Законом № 4572, за умови, що набувач благодійної допомоги не є пов’язаною особою з такою громадською організацією, у тому числі з її засновниками (учасниками), членами органів управління, то проведення таких операцій не вважатиметься порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених п. 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу), така неприбуткова організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до п.п. 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).