Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 05.09.2025 № ІПК
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 05.09.2025 р. N 4775/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула [...] щодо практичного застосування норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у зверненні повідомив, що ним планується здійснення діяльності як фізичною особою - підприємцем - платником єдиного податку третьої групи. Діяльність передбачає отримання доходу від операцій з віртуальними активами (криптовалютою), зокрема:
купівля-продаж криптовалют за інші віртуальні активи або за грошові кошти;
обмін криптовалюти на товари/послуги;
отримання криптовалюти як оплати від контрагентів.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
Який порядок оподаткування доходу від операцій з віртуальними активами (криптовалютою) для фізичних осіб - підприємців, який перебуває на спрощеній/загальній системі оподаткування?
Як визначити базу оподаткування та момент виникнення доходу в разі отримання доходу у віртуальних активах?
Які первинні документи необхідно оформлювати для підтвердження отримання доходу у віртуальних активах?
Чи підлягають операції з віртуальними активами обов'язковому відображенню у книзі обліку доходів (для спрощеної системи оподаткування) або у формі фінансової звітності (для загальної системи)?
Чи необхідно здійснювати перерахунок доходу у гривню за офіційним курсом Національного банку України на дату операції, якщо оплата надходить у віртуальній валюті?
Згідно із частиною другою ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Відповідно до п. 2 Положення про Державну податкову службу України (далі - ДПС), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 березня 2019 року N 227, ДПС у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Так, Кодекс, яким керується у своїй діяльності ДПС, регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Верховною Радою України 17 лютого 2022 року було прийнято Закон України N 2074-IX "Про віртуальні активи" (далі - Закон N 2074), який регулюватиме правовідносини, що виникають у зв'язку з оборотом віртуальних активів в Україні, визначатиме права та обов'язки учасників ринку віртуальних активів, засади державної політики у сфері обороту віртуальних активів.
Водночас положення Закону N 2074 наберуть чинності з дня набрання чинності законом України про внесення змін до Кодексу щодо особливості оподаткування операцій з віртуальними активами, але не раніше дня опублікування такого закону.
Відповідно до ст. 42 та 43 Господарського кодексу України підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Підприємці мають право вільно вибирати види підприємницької діяльності без обмежень, самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, яку не заборонено законом. При цьому особливості здійснення окремих видів підприємництва встановлюються законодавчими актами.
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлюються главою 1 розділу XIV Кодексу.
Згідно з п. 291.3 ст. 291 Кодексу фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим главою 1 розділу XIV Кодексу, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.
Відповідно до пп. 3 п. 291.4 ст. 291 Кодексу до платників єдиного податку, які відносяться до третьої групи, належать, зокрема, фізичні особи - підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Перелік видів діяльності, які не дають права на застосування спрощеної системи оподаткування, визначено п. 291.5 ст. 291 Кодексу.
Так, відповідно до частини другої пп. 291.5.1 п. 291.5 ст. 291 Кодексу не можуть бути платниками єдиного податку першої - третьої груп суб'єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи - підприємці), які здійснюють діяльність, зокрема, з обміну іноземної валюти або діяльність у сфері фінансового посередництва, крім діяльності у сфері страхування, яка здійснюється страховими агентами, визначеними Законом України від 18 листопада 2021 року N 1909-IX "Про страхування", сюрвейєрами, аварійними комісарами та аджастерами, визначеними розділом III Кодексу.
Згідно з п. 5 ст. 1 Закону України від 21 червня 2018 року N 2473-VIII "Про валюту і валютні операції" іноземна валюта це:
а) грошові знаки грошових одиниць іноземних держав у вигляді банкнот, казначейських білетів, монет, що перебувають в обігу та є законним платіжним засобом на території відповідної іноземної держави або групи іноземних держав, а також вилучені або такі, що вилучаються з обігу, але підлягають обміну на грошові знаки, що перебувають в обігу;
б) кошти на рахунках у банках та інших фінансових установах, виражені у грошових одиницях іноземних держав і міжнародних розрахункових (клірингових) одиницях (зокрема у спеціальних правах запозичення), що належать до виплати в іноземній валюті;
в) електронні гроші, номіновані у грошових одиницях іноземних держав та (або) банківських металах.
Таким чином, оскільки Державна податкова служба України у своїй діяльності керується положеннями Кодексу, то регулювання оподаткування діяльності платників податків, у тому числі фізичних осіб - підприємців, з віртуальними активами (криптоактивами) можливе лише у разі визначення в Україні правового статусу віртуальних активів (криптоактивів) та внесення відповідних змін до Кодексу.
Тобто, з метою уникнення порушень щодо застосування спрощеної системи оподаткування фізична особа - підприємець - платник єдиного третьої групи не може здійснювати будь-які операції з криптовалютою.
Разом з тим не зважаючи на те, що положеннями Кодексу не встановлено окремого порядку оподаткування доходів, отриманих фізичними особами від операцій з віртуальними активами, то такі доходи оподатковуються у загальному порядку із застосуванням діючих норм Кодексу.
Відповідно до п. 22.1 ст. 22 Кодексу об'єктом оподаткування можуть бути майно, товари, дохід (прибуток) або його частина, обороти з реалізації товарів (робіт, послуг), операції з постачання товарів (робіт, послуг) та інші об'єкти, визначені податковим законодавством, з наявністю яких податкове законодавство пов'язує виникнення у платника податкового обов'язку.
При цьому податковий обов'язок виникає у платника податку з моменту настання обставин, з якими Кодекс пов'язує сплату ним податку ( п. 37.2 ст. 37 Кодексу).
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб врегульовано розділом IV Кодексу, згідно з п. 163.1 ст. 163 якого об'єктом оподаткування резидента є, зокрема загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід та іноземні доходи - це доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.
При цьому оподаткування іноземних доходів встановлено п. 170.11 ст. 170 Кодексу.
Крім того, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу ( пп. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Також доходи, визначені ст. 163 Кодексу, є об'єктом оподаткування військовим збором, для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу ( пп. 1 пп. 1.2 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Ставка військового збору для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, становить 5 відс. від об'єкта оподаткування, визначеного пп. 1 пп. 1.2 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною пп. 4 пп. 1.3 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу ( пп. 1 пп. 1.3 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб і військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу та пп. 1.4 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Так, згідно з пп. 168.2.1 п. 168.2 ст. 168 Кодексу платник податку, що отримує доходи від особи, яка не є податковим агентом, та іноземні доходи, зобов'язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок і військовий збір з таких доходів.
Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) визначено ст. 179 Кодексу.
Податкова декларація про майновий стан і доходи подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року для платників податку на доходи фізичних осіб, у тому числі самозайнятих осіб - до 1 травня року, що настає за звітним, крім випадків, передбачених розділом IV Кодексу ( пп. 49.18.4 п. 49.18 ст. 49 Кодексу).
При цьому фізична особа зобов'язана самостійно до 01 серпня року, що настає за звітним, сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену в поданій нею податковій декларації ( п. 179.7 ст. 179 Кодексу).
Враховуючи викладене, дохід, отриманий фізичною особою від продажу криптовалюти включається до загального річного оподатковуваного доходу як іноземний дохід, якщо джерело виплати цього доходу є іноземним, або як інший дохід, якщо виплата доходу здійснюється фізичною особою - резидентом на території України.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.