• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо практичного застосування окремих норм чинного законодавства

Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 07.10.2024 № ІПК
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 07.10.2024
  • Номер: ІПК
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 07.10.2024
  • Номер: ІПК
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТА
07.10.2024 № 4718/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення щодо практичного застосування окремих норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомляє, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов’язана із застосуванням статті 39-2 Кодексу.
Платник податків повідомляє, що є контролюючою особою іноземної компанії зареєстрованої .2023 на території Сполученого Королівства Великої Британії. Першим звітним періодом у Великій Британії є .2023 – .2024.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію
з наступних питань:
1. Враховуючи, що фінансовий рік іноземної компанії платника податків починається .2023 та закінчується .2024, підтвердити чи спростувати, що платник податків не мав обов’язку подавати ні повний (до 31.12.2024), ні скорочений (граничний термін подачі 01.05.2024) Звіти про контрольовані іноземні компанії?
2. Враховуючи, що фінансовий рік іноземної компанії платника податків починається .2023 та закінчується .2024, підтвердити чи спростувати, що платник податків, як контролююча особа, зобов’язаний подати Звіт про контрольовані іноземні компанії у звітах за 2024 звітний рік разом з декларацією про майновий стан і доходи (граничний термін подачі 01.05.2025).
3. Якщо платник податків, як контролююча особа, до 30.09.2024 змінила свою частку, а саме частка компанії платника зменшилась до 9 відсотків і платник втратила фактичний контроль, чи визнається, в такому випадку, платник контролюючою особою? Якщо ні, то чи зобов'язана платник подавати повідомлення про втрату частки? Якщо платник зобо'язана подавати повідомлення про втрату частки, то у повідомленні, яку повинна зазначити причину втрати статус контролюючої особи?
4. Якщо платник втратила статус контролюючої особи, чи має обов'язок подавати Звті про контрольовані іноземні компанії та податкову декларацію про майновий стан за звітний період .2023 – .2024 такої компанії?
Контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (підпункт 39-2.1.1 пункту 39-2.1 статті 39-2 розділу І Кодексу).
Для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибутку контрольованої іноземної компанії звітним (податковим) періодом є календарний рік або інший звітний період контрольованої іноземної компанії, що закінчується протягом календарного року (підпункт 39І.5.1 пункту 39-2.5 статті 39-2 розділу I Кодексу).
Пунктом 39-2.2 статті 39-2 розділу І Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії. Так, об'єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб контролюючої особи є частина скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, що обчислюється відповідно до правил, визначених статтею 39-2 розділу І Кодексу. Зазначена частина прибутку контрольованої іноземної компанії:
включається до складу загального річного оподатковуваного доходу контролюючої особи в порядку, визначеному пунктом 170.13 статті 170 Кодексу, або
за результатами звітного податкового року збільшує об'єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи в порядку, визначеному розділом III Кодексу.
Пунктом 39-2.5 статті 39-2 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про контрольовані іноземні компанії. Зокрема, підпунктом 39-2.5.2 пункту 39-2.5 статті 39-2 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов'язані подавати Звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
До Звіту про контрольовані іноземні компанії в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір прибутку контрольованої іноземної компанії за звітний (податковий) рік.
Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.
Тобто, контролююча особа зобов’язана подати Звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік.
Згідно з підпунктом 39-2.5.4 пункту 39-2.5 статті 39-2 розділу I Кодексу у разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності контрольованої іноземної компанії та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає Звіт про контрольовані іноземні компанії за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами "а" – "в" підпункту 39-2.5.3
пункту 39-2.5 статті 39-2 розділу I Кодексу.
У випадку подання Звіту про контрольовані іноземні компанії за скороченою формою контролююча особа зобов’язана подати повний Звіт про контрольовані іноземні компанії до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком.
При цьому, якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу річну декларацію про майновий стан і доходи або податкову декларацію з податку на прибуток підприємств.
Відповідно до підпункту 39-2.5.5 пункту 39-2.5 статті 39-2 розділу І Кодексу фізична (юридична) особа – резидент України зобов’язана повідомляти контролюючий орган про:
кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юридичній особі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої юридичної особи контролюючою особою відповідно до вимог статті 39-2 розділу І Кодексу;
заснування, створення або набуття майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи;
кожне відчуження частки в іноземній юридичній особі або припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до втрати визнання такої юридичної особи контролюючою особою відповідно до вимог статті 39-2 розділу І Кодексу;
ліквідацію або відчуження майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи.
Повідомлення надсилається до контролюючого органу протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю). Форма і порядок надсилання такого повідомлення встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Вимоги цього підпункту не застосовуються, якщо контрольована іноземна компанія є публічною компанією, вимоги до якої встановлені підпунктом 39-2.4.2.2 підпункту 39-2.4.2 пункту 39-2.4 статті 39-2 Кодексу.
Форма та порядок надсилання до контролюючого органу Повідомлення про набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в іноземній юридичній особі або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи (далі – Повідомлення), затверджені наказом Міністерства фінансів України від 22 вересня 2021 року № 512, який набув чинності 01 січня 2022 року.
Таким чином, фізична особа – резидент України, що є прямим або опосередкованим власником (контролером) контрольованої іноземної компанії, зобов'язана повідомляти контролюючий орган, зокрема, про набуття/відчуження частки в іноземній юридичній особі та/або здійснення/втрата фактичного контролю над іноземною юридичною особою у строки визначені
підпунктом 39-2.5.5 пункту 39-2.5 статті 39-2 розділу І Кодексу.
Причину повідомлення вказувати "Відчуження частки в іноземній юридичній особі, що призводить до втрати визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою.
Звіт про контрольовані іноземні компанії за 2024 звітний рік разом з річною декларації про майновий стан і доходи за звітний рік та фінансовою звітністю такої компанії до 01.05.2025, по якій за звітний період відчужено частку, що фактично належала такій фізичній особі та (або) така особа припинила здійснення фактичного контролю.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
________________________________________________________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.