Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 21.08.2025 № ІПК
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 21.08.2025 р. N 4492/ІПК/99-00-04-01-04 ІПК
Державна податкова служба України на звернення Товариства щодо плати за землю, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Товариство поінформувало, що є правонаступником усіх прав та обов'язків Державного підприємства [...] (далі - Підприємство), у тому числі у земельних правовідносинах. Підприємству на праві постійного користування (державний акт серії I ХР N 000000) було надано земельну ділянку площею 2,1044 га, на якій розташована водно-веслувальна база, що зареєстрована на праві державної власності за Державою.
Рішенням Харківської міської ради від 24.06.2009 N 000/00 (далі - Рішення) Підприємству припинено право користування вказаною земельною ділянкою та скасовано державну реєстрацію державного акта на право постійного користування ділянкою.
Підприємство оскаржило Рішення у судовому порядку та його визнано незаконним. Проте в межах земельної ділянки площею 2,1044 га шляхом її поділу було сформовано декілька земельних ділянок, яким присвоєно кадастрові номери та передано у власність фізичним особам.
Згідно з проведеною топографічно-геодезичною зйомкою земельної ділянки, яка первинно мала площу 2,1044 га, вільною (не переданою у власність, оренду третім особам) залишилася лише земельна ділянка площею 0,5800 га, на якій розташовані об'єкти нерухомого майна (водно-веслувальна база), користувачем яких є Товариство як правонаступник майнових прав Підприємства.
Товариство подало позовну заяву до суду щодо повернення йому в користування земельних ділянок, які були сформовані за рахунок земельної ділянки площею 2,1044 га. У зв'язку з наявністю земельного спору Товариство позбавлено можливості щодо оформлення та державної реєстрації відповідного права на земельну ділянку площею 2,1044 гектара.
Також Підприємство було користувачем нерухомого майна (житловий будинок, далі - Об'єкт) на праві господарського відання. Об'єкт розташований на земельній ділянці площею 453 м2. При перетворенні Підприємства в Товариство Об'єкт не був переданий до статутного капіталу Товариства. Відповідне право користування земельною ділянкою площею 453 м2, на який розташований Об'єкт, не оформлено. При цьому частина земельної ділянки площею 0,033 га (кадастровий номер 00000000000:00:000:0000), яка частково розташована в межах земельної ділянки площею 453 м2, передана на праві власності фізичній особі. На теперішній час триває процедура оскарження у судовому порядку права землекористування.
Товариство запитує щодо наявності у нього податкового обов'язку із сплати плати за землю за вказані земельні ділянки?
Принцип платності користування землею, передбачений ст. 206 Земельного кодексу України (далі - Земельний кодекс), реалізовано у Кодексі у двох формах плати за землю: земельного податку, який сплачується власниками земельних ділянок, земельних часток (паїв), землекористувачами, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування, та орендної плати, яка справляється на умовах договору оренди за надані у строкове користування земельні ділянки державної і комунальної власності ( пп. 14.1.72, 14.1.147 п. 14.1 ст. 14, п. 269.1 ст. 269, п. 288.1 ст. 288 Кодексу).
Земельним законодавством для юридичних осіб встановлено обов'язок оформлення права власності, користування у порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" ( ст. 126 Земельного кодексу). Право власності, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав ( ст. 125 Земельного кодексу).
Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою ( п. 287.1 ст. 287 Кодексу).
Отже, у разі відсутності реєстрації Товариством права власності на земельні ділянки у нього не виникає обов'язок із нарахування та сплати податкових зобов'язань з плати за землю.
Водночас використання земельних ділянок без належного оформлення прав є порушенням норм земельного законодавства, зокрема в частині невиконання принципу платного використання таких земельних ділянок.
Орган місцевого самоврядування, який реалізує свої владні повноваження на відповідній території, на якій розташована земельна ділянка, що використовується без правовстановлюючих документів, керуючись нормами ст. 377, 1214 Цивільного кодексу, ст. ст. 120, 125, 126 та 206 Земельного кодексу, має право порушити питання про компенсацію завданої шкоди ( ст. ст. 1166, 1167 Цивільного кодексу) землекористувачами (юридичними та фізичними особами), які використовують земельні ділянки без належним чином оформлених документів на право користування ними, у формі неотриманої орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію ( п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
____________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни / втрати чинності законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.