• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо надання розяснень окремих положень Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму"

Державний комітет фінансового моніторингу України  | Лист, Питання - відповідь, Витяг від 20.08.2010 № 4256/0340-7-2
Реквізити
  • Видавник: Державний комітет фінансового моніторингу України
  • Тип: Лист, Питання - відповідь, Витяг
  • Дата: 20.08.2010
  • Номер: 4256/0340-7-2
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державний комітет фінансового моніторингу України
  • Тип: Лист, Питання - відповідь, Витяг
  • Дата: 20.08.2010
  • Номер: 4256/0340-7-2
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ УКРАЇНИ
Л И С Т
20.08.2010 N 4256/0340-7-2
(Витяг)
Державний комітет фінансового моніторингу України розглянув запит адвокатської фірми щодо надання роз'яснень окремих положень Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (далі - Закон) та повідомляє.
<...>
Чи є адвокатське об'єднання, утворене відповідно до Закону України "Про адвокатуру" суб'єктом господарювання, що надає юридичні послуги, відповідно до підпункту "г" пункту 8 частини другої статті 5 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" та відповідно суб'єктом первинного фінансового моніторингу? Чи є адвокати, що здійснюють адвокатську діяльність в складі адвокатського об'єднання, утвореного відповідно до Закону України "Про адвокатуру", суб'єктами первинного фінансового моніторингу?
Підпунктом "г" пункту 8 частини другої статті 5 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (далі - Закон), до спеціально визначених суб'єктів первинного фінансового моніторингу, зокрема віднесено адвокатів, а також суб'єктів господарювання, що надають юридичні послуги (за винятком осіб, які надають послуги у рамках трудових правовідносин) у випадках, передбачених статтями 6 і 8 Закону.
Частиною другою статті 4 Закону України "Про адвокатуру" передбачено, що адвокат має право займатись адвокатською діяльністю індивідуально, відкрити своє адвокатське бюро, об'єднуватися з іншими адвокатами в колегії, адвокатські фірми, контори та інші адвокатські об'єднання, які діють відповідно до цього Закону та статутів адвокатських об'єднань.
Згідно з роз'ясненням від 21.03.2008 N V/3-71, наданим Вищою кваліфікаційною комісією адвокатури, адвокатська діяльність не є господарською.
Таким чином, в силу зазначених вимог адвокатське об'єднання не є спеціально визначеним суб'єктом первинного фінансового моніторингу. Однак адвокати, що входять до складу адвокатського об'єднання відповідно до статті 5 Закону, є спеціально визначеними суб'єктами первинного фінансового моніторингу і на них поширюються вимоги Закону.
Які саме послуги віднесені до юридичних послуг, в розумінні підпункту "г" пункту 8 частини другої статті 5, частини першої статті 8 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму"?
До юридичних послуг, в розумінні підпункту "г" пункту 8 частини другої статті 5, частини першої статті 8 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму", належать будь-які послуги, що надаються адвокатами та юристами в межах професійної діяльності, у випадках коли вони беруть участь у підготовці і здійсненні правочину щодо:
купівлі - продажу нерухомості;
управління активами клієнта;
управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах;
залучення коштів для утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності та управління ними;
утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності чи управління ними, а також купівлі - продажу юридичних осіб.
Які саме правочини, віднесені до забезпечення діяльності юридичних осіб та управління ними, в розумінні частини першої статті 8 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму"?
Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (далі - Закон) не визначено коло правочинів, віднесених до забезпечення діяльності юридичних осіб та управління ними, в розумінні частини першої статті 8 Закону. Тому, будь-які правочини, пов'язані із забезпеченням діяльності юридичних осіб та управління ними, можуть бути віднесені до таких, що підпадають під ознаки вказаної норми.
Чи зобов'язані адвокати забезпечувати реєстрацію фінансових операцій, що підлягають обов'язковому фінансовому моніторингу?
Згідно з абзацом другим частини шостої статті 6 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (далі - Закон) на адвокатів, як на спеціально визначених суб'єктів первинного фінансового моніторингу, не поширюється положення підпункту "а" пункту 6 та пункту 22 частини другої статті 6 Закону. Оскільки обов'язки щодо виявлення та повідомлення про фінансові операції, які згідно з статтею 15 Закону підлягають обов'язковому фінансовому моніторингу, на адвокатів, як на спеціально визначених суб'єктів первинного фінансового моніторингу, не поширюються, тому вони не зобов'язані забезпечувати реєстрацію таких фінансових операцій.
Заступник Голови О.Ю.Фещенко