Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 18.07.2025 № ІПК
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 18.07.2025 р. N 3893/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення на отримання індивідуальної податкової консультації Товариства щодо практичного застосування окремих норм законодавства стосовно необхідності переоформлення ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Товариство повідомляє, що воно проводить діяльність з виробництва алкогольних напоїв (пива). Ліцензія на таке виробництво отримана Товариством у 2022 році безстроково.
Товариство зазначає, що Законом України від 18 червня 2024 року N 3817-IX "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (далі - Закон N 3817) передбачається введення безстрокових ліцензій малого виробництва пива. Проте Закон N 3817 не врегульовано питання щодо статусу вже виданих та діючих ліцензій у частині, набуття такими ліцензіатами статусу безстрокових.
Враховуючи зазначене Товариство запитує:
1. Яка процедура переоформлення діючої ліцензії, виданої Товариству у 2022 році, з метою приведення її у відповідність до вимог законодавства?
2. Чи потрібно вносити зміни до діючої ліцензії виданої Товариству у 2022 році, з метою приведення ознаки 3 - мале виробництво пива або здійснити анулювання діючої ліцензії та отримання нової з метою приведення її до вимог законодавства?
До зазначених питань
З 27.07.2024 набрав чинності Закон N 3817, крім окремих його норм, які набрали чинності та введені в дію у терміни, встановлені пунктом 1 розділу XII "Прикінцеві положення" Закону N 3817, зокрема, набрали чинності та введені в дію з 1 січня 2025 року:
п. 28 частини першої ст. 1 Закону N 3817, яким надано визначення "Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах";
ст. 34 "Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах" Закону N 3817;
розділ VII "Ліцензування" Закону N 3817 (зокрема, стаття 43 Закону N 3817, якою регламентовано порядок отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності).
Пунктом 2 Розділу XII "Прикінцеві положення" Закону N 3817 установлено, що:
Закон України від 19 грудня 1995 року N 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (далі - Закон N 481) втрачає чинність з 1 січня 2025 року, крім статті 8 Закону N 481, яка діє до дня набрання чинності та введення в дію статті 33 цього Закону;
положення Закону N 481 до дня втрати ним чинності застосовуються в частині, що не суперечить положенням цього Закону.
Відповідно до частини першої ст. 1 Закону N 3817:
Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, - складова інформаційно-комунікаційної системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, що містить перелік суб'єктів господарювання, яким надано ліцензії на право виробництва та/або на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та/або на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та/або на право вирощування тютюну, на право ферментації тютюнової сировини ( п. 28 частини першої статті 1 Закону N 3817);
ліцензія - право суб'єкта господарювання на провадження відповідного виду (кількох видів) господарської діяльності ( п. 40 частини першої ст. 1 Закону N 3817);
мале виробництво пива - суб'єкт господарювання, що здійснює за повним технологічним циклом виробництво пива в обсязі, що не перевищує 10000 гектолітрів за календарний рік, використовуючи приміщення, які фізично відокремлені від території будь-якої іншої пивоварні, та який не виробляє пиво на підставі договору (ліцензії) про право використання торгової марки або виробничого процесу іншого виробника. Мале виробництво пива не може бути пов'язаною особою у значенні пп. 14.1.159 п. 14.1 ст. 14 Кодексу з іншими виробництвами пива. У разі співпраці двох або більше пивоварних заводів (малих виробництв пива), якщо їхній об'єднаний річний обсяг продукції не перевищує 10000 гектолітрів за календарний рік, такі пивоварні заводи (малі виробництва пива) для цілей цього Закону розглядаються як єдиний незалежний пивоварний завод ( п. 43 частини першої ст. 1 Закону N 3817).
Вимоги до матеріально-технічної бази малих виробництв пива визначаються Законом N 3817 ( частина третя ст. 11 Закону N 3817).
Відповідно до частини четвертої ст. 11 Закону N 3817 мале виробництво пива подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, декларацію відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв пива вимогам законодавства.
Форма декларації відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв пива вимогам законодавства, порядок її подання та реєстрації визначаються Кабінетом Міністрів України ( частина п'ята статті 11 Закону 3817).
Порядок подання та реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв виноробної продукції / малих виробництв дистилятів / малих виробництв пива, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 року N 823 (із змінами та доповненнями).
Відповідно до пункту 11 частини четвертої статті 34 Закону N 3817 Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, містить відомості щодо ознаки малого виробництва (зокрема, 3 - мале виробництво пива).
Згідно із частиною другою статті 43 Закону N 3817 для отримання ліцензії суб'єкт господарювання подає до органу ліцензування заяву про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності у паперовій або електронній формі у порядку, визначеному ст. 42 Кодексу.
Частиною третьою статті 43 Закону N 3817 визначено перелік відомостей, які зазначаються у заяві про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, зокрема, згідно із п. 9 у заяві про отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв мале виробництво пива зазначає ознаку 3 - мале виробництво пива.
Малі виробництва пива разом із заявою про отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв подають копію декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства ( частина шоста статті 43 Закону N 3817).
Переоформлення діючої ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв для набуття статусу малого виробництва пива Законом N 3817 не передбачено.
Критерії віднесення виробництва до малого виробництва пива встановлено пунктом 43 частини першої статті 1 Закону N 3817. У разі відповідності критеріям віднесення виробництва до малого виробництва пива, встановленим пунктом 43 частини першої статті 1 Закону N 3817, Товариство може подати до контролюючого органу заяву про отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв, в якій зазначені всі передбачені ст. 43 Закону N 3817 відомості (в т.ч. ознака 3 - мале виробництво пива) та копію декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства.
Відповідно до частини першої статті 46 Закону N 3817 дія ліцензії припиняється шляхом прийняття органом ліцензування, який надав відповідну ліцензію, рішення про припинення дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності.
Згідно з пунктом першим частини другої статті 46 Закону N 3817 заява ліцензіата про припинення дії ліцензії є підставою для прийняття органом ліцензування рішення про припинення дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності.
Відповідно до пункту третього частини четвертої статті 46 Закону N 3817 у разі припинення дії ліцензії за заявою суб'єкта господарювання - рішення про її припинення приймається не пізніше 20 робочих днів з дня, наступного за днем отримання такої заяви органом ліцензування.
Отже, у разі якщо Товариство відповідає критеріям віднесення виробництва до малого виробництва пива, встановленим п. 43 частини першої ст. 1 Закону N 3817, йому необхідно подати до органу ліцензування:
заяву про припинення дії ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв, отриману ним в 2022 році;
заяву щодо отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв (мале виробництво пива) та додати до заяви відповідні документи.
Порядок заповнення заяв щодо ліцензій на право виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, вирощування тютюну, ферментації тютюнової сировини (далі - Порядок) та форми таких заяв (додаток до Порядку), Порядок ведення Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 4 квітня 2025 року N 374 "Деякі питання ведення єдиних реєстрів ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, ліцензіатів та місць обігу пального".
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію ( п. 52.2 ст. 52 глави 3 розділу II Кодексу).