ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
29.07.2024 № 3845/ІПК/99-00-24-03-03/ІПК |
Оподаткування ПДФО та ВЗ виплати за затримку розрахунку при звільненні
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула звернення (...) щодо практичного застосування окремих норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що (...) за наслідком розгляду судових справ, предметом спору яких є "нарахувати та сплатити середній розмір грошового забезпечення за час затримки розрахунку при звільнені", здійснено нарахування та виплату середнього розміру грошового забезпечення за час розрахунку при звільнені з подальшим утриманням: військового збору у розмірі 1,5 відс. та податку з доходів фізичних осіб у розмірі 18 відсотків.
У зазначених вище судових справах позивачі не перебувають у трудових відносинах із (...).
Поряд з цим від позивача надійшла скарга до (...) щодо неправомірності дій суб'єкта владних повноважень у порядку утримання податків і зборів (військового збору та податку з доходів фізичних осіб), оскільки позивач є інвалідом ІІІ групи та вказує на те, що військовий збір та податок з доходів фізичних осіб не утримується з числа осіб зі статусом "інваліда ІІІ групи".
Від позивача надійшла скарга до (...) щодо неправомірності дій суб'єкта владних повноважень у порядку утримання податків і зборів (військового збору та податку з доходів фізичних осіб), оскільки позивач має статус "учасник бойових дій" та вказує на те, що військововий збір та податок з доходів фізичних осіб не утримується з числа осіб зі статусом "учасник бойових дій".
Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Який порядок утримання податків та зборів при виконанні судових рішень, предметом спору яких є "нарахування та виплата середнього розміру грошового забезпечення за час затримки розрахунку при звільнені" із особами, які перебувають у статусі "інваліда ІІІ групи" та не є у трудових відносинах із роботодавцем?
2. Який порядок утримання податків та зборів при виконанні судових рішень, предметом спору яких є "нарахування та виплата середнього розміру грошового забезпечення за час затримки розрахунку при звільнені" із особами, які перебувають у статусі "учасник бойових дій" та не є у трудових відносинах із роботодавцем?
Правовий статус ветеранів війни установлено Законом України від 22 жовтня 1993 року №3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон №3551).
Пунктом 18 ст. 12, п. 23 ст. 13 та п. 17 ст. 14 Закону №3551 установлено, що учасникам бойових дій, особам з інвалідністю внаслідок війни та учасникам війни надаються пільги зі сплати податків, зборів, мита та інших платежів до бюджету відповідно до податкового та митного законодавства.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).
Податкове законодавство України ґрунтується, зокрема, на принципі рівності усіх платників перед законом, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації - це забезпечення однакового підходу до всіх платників податків незалежно від соціальної, расової, національної, релігійної приналежності, форми власності юридичної особи, громадянства фізичної особи, місця походження капіталу (пп. 4.1.2 п. 4.1 ст. 4 Кодексу).
Згідно з п. 7.3 ст. 7 Кодексу будь-які питання щодо оподаткування регулюються Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.
Отже, надання пільг зі сплати податків, зборів та інших платежів платникам податків, на яких поширюються положення Закону №3551, здійснюється виключно за нормами Кодексу.
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до п. 162.1 ст. 162 якого платником податку на доходи фізичних осіб є фізична особа - резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.
Статтею 165 Кодексу встановлено перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, тобто не оподатковуються податком на доходи фізичних осіб.
Також відповідно до пп. 1.7 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу звільняються від оподаткування військовим збором доходи, які згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пп. 3 і 4 п. 170.13-1 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Водночас п. 164.2 ст. 164 Кодексу визначено доходи, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу (пп. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Згідно з п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у п. 167.2 - 167.5 ст. 167 Кодексу).
Також вказані доходи є об'єктом оподаткування військовим збором (пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Кодексу).
Ставка військового збору становить 1,5 відс. об'єкта оподаткування, визначеного пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу (пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу та пп. 1.4 п. 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Кодексу.
Так, податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб і військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену ст. 167 Кодексу, та ставку військового збору, встановлену пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Кодексу (пп. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу).
Таким чином, оскільки дохід у вигляді середнього розміру грошового забезпечення за час затримки розрахунку при звільненні нараховується та виплачується на підставі рішення суду звільненому військовослужбовцю, то сума такого доходу включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу як інший дохід та оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах, незалежно від соціального статусу фізичної особи.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.