• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо розяснення правового статусу редакції ЗМІ

Державний комітет інформаційної політики,телебачення та радіомовлення України  | Лист від 29.01.2003 № 380/6/5-2
Реквізити
  • Видавник: Державний комітет інформаційної політики,телебачення та радіомовлення України
  • Тип: Лист
  • Дата: 29.01.2003
  • Номер: 380/6/5-2
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державний комітет інформаційної політики,телебачення та радіомовлення України
  • Тип: Лист
  • Дата: 29.01.2003
  • Номер: 380/6/5-2
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ,
ТЕЛЕБАЧЕННЯ ТА РАДІОМОВЛЕННЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
29.01.2003 N 380/6/5-2
Народному депутату України
Аніщуку В.В.
Шановний Володимире Васильовичу!
Державний комітет інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України розглянув Ваш депутатський запит щодо роз'яснення правового статусу редакції ЗМІ та її редактора і повідомляє.
Відповідно до ст.21 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" (далі - Закон про пресу) від 16.11.1992 р. підготовку та випуск у світ друкованого ЗМІ за дорученням засновника здійснює редакція або інша установа, що виконує її функції. Редакція друкованого засобу масової інформації набуває статусу юридичної особи з дня її державної реєстрації, яка здійснюється відповідно до чинного законодавства України. Юридична особа діє на підставі свого статуту та має цивільну правоздатність відповідно до встановлених в її статуті цілей діяльності. Згідно із ст.24 Цивільного кодексу УРСР до юридичних осіб належать, зокрема, підприємства (в т. ч. господарські товариства), організації та установи, що фінансуються з державного бюджету. Тобто, якщо редакція функціонує як окрема юридична особа, то вона має певну організаційну форму - приватне підприємство, господарське товариство (товариство з обмеженою відповідальністю, акціонерне товариство тощо), бюджетна організація, інститут, та її статут може передбачати будь-які види діяльності, які не заборонені чинним законодавством.
Відповідно до ст.29 ЦК УРСР юридична особа набуває цивільних прав і бере на себе цивільні обов'язки через свої органи, що діють у межах прав, наданих їм за законом або статутом (положенням). Порядок призначення або обрання органів юридичної особи визначається їх статутом (положенням). Ст.23 Закону про пресу розглядає редактора друкованого ЗМІ саме як керівника редакції, яка має статус юридичної особи. Ч.2 ст.23 вказаного Закону визначає, що редактор (головний редактор) призначається (обирається) на посаду і звільняється з посади в порядку, встановленому засновником у статуті редакції відповідно до чинного законодавства України про працю. Але слід враховувати, що Закон "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" був прийнятий 16 листопада 1992 року (із змінами від 14.02.97), та його норми не повністю узгоджуються із законодавством про підприємництво, тому положення цього Закону слід розглядати з урахуванням Законів "Про підприємства в Україні", "Про підприємництво", ЦК УРСР.
Зауважуємо, що згідно із ст.1 Закону України "Про видавничу справу" від 05.06.1997 р. видавцем є юридична чи фізична особа, яка здійснює підготовку та випуск видання, до яких належать і періодична видавнича продукція - друковані ЗМІ. Виходячи із ст.9 Закону про пресу та цивільного законодавства в цілому засновник здійснює виробниче та матеріально-технічне забезпечення діяльності створюваного ним ЗМІ (його фінансування, видання, виготовлення та розповсюдження) як безпосередньо, так і шляхом укладання відповідної угоди з іншими суб'єктами (видавцями, друкарнею, розповсюджувачами).
Отже, функції редакції, як видавця ЗМІ, може здійснювати засновник ЗМІ, шляхом створення відповідного структурного підрозділу (відділу) в своєму складі (в структурі юридичної особи), наділивши його відповідними повноваженнями. Повноваження такого підрозділу (відділу) можуть регулюватися відповідним положенням, затвердженим засновником-керівником юридичної особи, в складі якої перебуватиме такий підрозділ. В цьому положенні визначаються повноваження керівника редакції - редактора. Тобто, створення редакції як окремої юридичної особи, призначеної для випуску певного ЗМІ не є обов'язковою умовою для його видання.
Отже:
1) редакція може функціонувати як окрема юридична особа, утворена з метою підготовки та видання ЗМІ, предмет діяльності такої юридичної особи та її керівні органи (редактор) визначатимуться її статутом;
2) редакція може функціонувати в складі юридичної особи як її відділ на підставі свого положення, що затверджується керівником юридичної особи, та в якому визначається повноваження керівника редакції - редактора, останній в такому випадку підпорядковуватиметься керівнику юридичної особи.
З повагою, Голова Комітету І.Чиж
Голові Верховної
Ради України
Литвину В.М.
Шановний Володимире Михайловичу!
Державний комітет інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України розглянув депутатський запит народного депутата України Аніщука В.В. щодо роз'яснення правового статусу редакції ЗМІ та її редактора і надав відповідь від __01.2003 р. за N ________.
З повагою,
Голова Комітету І.Чиж