• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо надання інформації (про виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства субєктами господарювання)

Міністерство праці та соціальної політики України  | Лист від 16.01.2009 № 368/0/14-09/06
Реквізити
  • Видавник: Міністерство праці та соціальної політики України
  • Тип: Лист
  • Дата: 16.01.2009
  • Номер: 368/0/14-09/06
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство праці та соціальної політики України
  • Тип: Лист
  • Дата: 16.01.2009
  • Номер: 368/0/14-09/06
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
16.01.2009 N 368/0/14-09/06
Щодо надання інформації
На ваше звернення від 02.12.2008 р. N 13/14-24 Міністерство праці та соціальної політики повідомляє наступне.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
У складі Мінпраці діє Державний департамент нагляду за додержанням законодавства про працю (далі - Держнаглядпраці), який є урядовим органом державного управління і має основним завданням забезпечення захисту прав працівників шляхом здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю (крім питань охорони праці) та загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, на випадок безробіття на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності та у фізичних осіб, які використовують найману працю (пункт 3 Положення про Державний департамент нагляду за додержанням законодавства про працю (далі - Положення), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2003 р. N 50).
Відповідно до підпункту 1 пункту 4 Положення Держнаглядпраці відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль додержання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині забезпечення реалізації прав і гарантій працівників шляхом проведення перевірок роботодавців та робочих органів виконавчих дирекцій фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Відповідно до статті 9 Конституції України чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.
Так, Законом України від 08.09.2004 р. N 1985-IV було ратифіковано Конвенцію Міжнародної організації праці N 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, прийняту 11 липня 1947 року, а Законом України від 08.09.2004 р. N 1986-IV було ратифіковано Конвенцію Міжнародної організації праці N 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві, прийняту 25 червня 1969 року.
Зважаючи на норми вищезазначених конвенцій Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" потребує внесення змін з метою виведення зі сфери його дії державного нагляду (контролю) у сфері праці, який здійснює Держнаглядпраці, оскільки дотримання вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (наприклад, щодо необхідності завчасного інформування суб'єкта господарювання про проведення планового заходу нагляду (контролю) позбавляє ефективності державний контроль за дотриманням законності при виникненні, функціонуванні та припиненні трудових відносин між працівниками та роботодавцями.
Крім того, у зв'язку з відмінністю правової природи державного нагляду (контролю) у сфері праці у міжнародних нормативно-правових актах та з метою узгодження українського законодавства з ними також вважаємо за необхідне прийняття Закону України "Про державну інспекцію праці України", проект якого розробляється Мінпраці.
Відповідно до підпункту 9 пункту 4 Положення про Міністерство праці та соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.11.2006 р. N 1543, Мінпраці відповідно до покладених на нього завдань здійснює ліцензування господарської діяльності з посередництва у працевлаштуванні на роботу за кордоном та забезпечує у межах своєї компетенції контроль за додержанням ліцензійних умов провадження зазначеної діяльності.
З метою дотримання вимог абзацу четвертого частини другої статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та на виконання підпункту 2 пункту 2 Прикінцевих положень зазначеного Закону постановою Кабінету Міністрів України від 19.11.2008 р. N 1013 було затверджено Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності з посередництва у працевлаштуванні за кордоном та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю).
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.2003 р. N 1845 затверджено Порядок здійснення державного нагляду у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності (далі - Порядок).
Зокрема, пунктом 2 зазначеного Порядку передбачено, що державний нагляд у сфері соціального страхування від нещасного випадку здійснюють Мінпраці, Держпромгірнагляд, ГоловКРУ. Здійснення державного нагляду в Автономній Республіці Крим та областях може бути покладено органами державного нагляду на відповідні територіальні органи. Державний нагляд здійснюється шляхом контролю за додержанням страхувальниками та Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань законодавства про страхування від нещасного випадку.
Планова перевірка проводиться не частіше ніж один раз на рік за планом-графіком, який щороку затверджується Мінпраці за погодженням з Держпромгірнагляд та ГоловКРУ. Затверджений план-графік у десятиденний строк направляється органам державного нагляду та Кабінету Міністрів. Позапланова перевірка проводиться на вмотивовану письмову вимогу органів виконавчої влади, виконавчих органів місцевих рад, прокуратури, за рішенням наглядової ради або правління Фонду, а також за зверненнями громадян про порушення Фондом вимог законодавства про страхування від нещасного випадку або з метою перевірки виконання подання щодо усунення такого порушення (пункт 4 Порядку).
Порядком передбачається і необхідність завчасного - не пізніше ніж за 10 календарних днів - письмового інформування органом державного нагляду Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань про проведення перевірки (пункт 10 Порядку), так і затвердження переліку питань, що підлягають перевірці, відповідно до компетенції органу державного нагляду,що її здійснюватиме.
Також, у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття та у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, відповідний Порядок здійснення державного нагляду затверджено наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 13.04.2005 р. N 113.
Заступник Міністра В.Барабаш