Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 30.06.2025 № ІПК
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 30.06.2025 р. N 3593/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула звернення [...] щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що є фізичною особою - підприємцем - платником єдиного податку третьої групи за ставкою 5 відсотків.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Чи є розрахунки з використанням платіжної системи PayPal такими як і Wise або Payoneer згідно роз'яснення 107.01.03 ЗІР ДПС?
2. Чи може платник єдиного податку третьої групи використовувати платіжну систему PayPal в своїй підприємницькій діяльності, для продажу товарів в межах своєї діяльності, не порушуючи при цьому вимоги п. 291.6 ст. 291 Кодексу?
3. Чи може платник єдиного податку третьої групи використовувати платіжну систему Revolut в своїй підприємницькій діяльності, для продажу товарів в межах своєї діяльності, не порушуючи при цьому вимоги п. 291.6 ст. 291 Кодексу?
4. Чи буде вважатися порушенням умов перебування на спрощеній системі оподаткування: приймання платником єдиного податку третьої групи оплат за товари на підприємницький рахунок, відкритий в платіжній системі PayPal?
5. Чи буде вважатися порушенням умов перебування на спрощеній системі оподаткування: приймання платником єдиного податку третьої групи оплат за товари на підприємницький рахунок, відкритий в платіжній системі Revolut?
6. Чи необхідно застосовувати реєстратори розрахункових операцій у випадку отримання платником податків оплати на рахунок, відкритий в платіжних системах PayPal, Wise, Payoneer або Revolut?
Щодо питань першого - п'ятого
Відповідно до ст. 42 Конституції України кожен громадянин має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом.
Частиною другою ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст. 1 Закону України від 16 квітня 1991 року N 959-XII "Про зовнішньоекономічну діяльність" зі змінами та доповненнями (далі - Закон N 959) зовнішньоекономічна діяльність - це, зокрема, діяльність суб'єктів господарської діяльності України та іноземних суб'єктів господарської діяльності, побудована на взаємовідносинах між ними, що має місце як на території України, так і за її межами.
Фізичні особи мають право здійснювати зовнішньоекономічну діяльність з моменту набуття ними цивільної дієздатності згідно з законами України. Фізичні особи, які мають постійне місце проживання на території України, користуються зазначеним правом, якщо вони зареєстровані як підприємці у порядку, визначеному законом (частина друга ст. 5 Закону N 959).
Відносини, що виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, Законом України від 21 червня 2018 року N 2473-VIII "Про валюту і валютні операції" зі змінами та доповненнями (далі - Закон N 2473), іншими законами України, а також нормативно-правовими актами Національного банку України (далі - НБУ), прийнятими відповідно до Закону N 2473.
Принципи валютного регулювання, які викладені у ст. 2 Закону N 2473, передбачають, зокрема, право фізичних та юридичних осіб - резидентів укладати угоди з резидентами та (або) нерезидентами та виконувати зобов'язання, пов'язані з цими угодами, у національній валюті чи в іноземній валюті, у тому числі відкривати рахунки у фінансових установах інших країн.
Частиною третьою ст. 4 Закону N 2473 передбачено, що резиденти з урахуванням обмежень, визначених Законом N 2473 та іншими законами України, мають право відкривати рахунки в іноземних фінансових установах та здійснювати через такі рахунки валютні операції.
При цьому порядок відкриття рахунків в іноземних фінансових установах регулюється законодавством тієї країни, в якій відкривається рахунок.
Порядок проведення розрахунків за валютними операціями визначається Національним банком України (частина четверта ст. 5 Закону N 2473).
Постановою Правління НБУ від 02 січня 2019 року N 5 затверджено Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті (далі - Положення N 5), яке визначає заходи захисту, запроваджені НБУ, порядок їх застосування (порядок здійснення валютних операцій в умовах запроваджених цим Положенням заходів захисту), а також порядок здійснення окремих операцій в іноземній валюті.
Відповідно до абзацу першого п. 16 розділу I Положення N 5 розрахунки за зовнішньоекономічними операціями здійснюються виключно через рахунки в банках.
Пунктом 23 розділу II Положення N 5 передбачено, що грошові кошти від нерезидента за операціями резидента з експорту товарів підлягають зарахуванню на рахунок резидента в Україні в банку.
Одночасно зауважуємо, що PayPal, Payoneer або Revolut - це міжнародні платіжні системи, а Wise є міжнародною системою грошових переказів, тобто не вважаються рахунками, відкритими у банківських установах.
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1 розділу XIV Кодексу.
Порядок застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності регулюється главою 1 розділу XIV Кодексу.
Умови перебування фізичної особи - підприємця на єдиному податку третьої групи встановлені пп. 3 п. 291.4 ст. 291 Кодексу, а саме до платників єдиного податку, які відносяться до третьої групи, належать, зокрема, фізичні особи - підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена та юридичні особи - суб'єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Пунктом 291.5 ст. 291 Кодексу визначені види діяльності, здійснюючи які фізичні особи - підприємці не можуть бути платниками єдиного податку першої - третьої груп.
Таким чином, фізична особа - підприємець - платник єдиного податку має право застосовувати спрощену систему оподаткування за умови дотримання вимог, визначених пп. 3 п. 291.4 ст. 291 Кодексу. При цьому вказані вимоги не містять застережень щодо рахунків, відкритих у платіжних системах PayPal, Wise, Payoneer або Revolut у разі здійснення зовнішньоекономічної діяльності.
Крім того, слід зазначити, що показники, виражені в іноземній валюті, перераховуються у національну валюту за офіційним курсом гривні до іноземних валют, встановленим НБУ на дату їх отримання у платіжних системах PayPal, Wise, Payoneer або Revolut.
Одночасно зауважуємо, що відповідно до п. 6 та п. 7 ст. 7 Закону України від 20 травня 1999 року N 679-XIV "Про Національний банк України" Національний банк України, зокрема, регулює діяльність платіжних систем та систем розрахунків в Україні, визначає порядок і форми платежів, у тому числі між банками, та визначає напрями розвитку сучасних електронних банківських технологій, створює та забезпечує безперервне, надійне та ефективне функціонування, розвиток створених ним платіжних та облікових систем, контролює створення платіжних інструментів, систем автоматизації банківської діяльності та засобів захисту банківської інформації.
Таким чином, з питання правомірності здійснення розрахунків з використанням платіжних систем PayPal, Payoneer, або Revolut та Wise при проведенні господарської діяльності доцільно звернутися до Національного банку України.
Щодо питання шостого
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі - РРО/ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України від 06 липня 1995 року N 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (далі - Закон N 265).
Так, Законом N 265 визначено, що встановлення норм щодо незастосування РРО/ПРРО у інших законах, крім Кодексу, не допускається.
Пунктом 2 ст. 3 Закону N 265 для суб'єктів господарювання встановлено обов'язок надавати споживачу розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, зокрема і щодо операцій, які здійснюються з використанням мережі Інтернет.
Разом з цим при організації господарської діяльності, у спосіб описаний у зверненні, платнику слід враховувати, що відповідно до частини другої ст. 8 Конституції України (далі - Конституція), Конституція має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції і повинні відповідати їй.
Відповідно до ст. 91 Конституції Верховна Рада України приймає закони, постанови та інші акти більшістю від її конституційного складу, крім випадків, передбачених Конституцією.
Оскільки закони України приймає Верховна Рада України, то і дія таких законів, в тому числі Закону N 265, поширюється на учасників господарських відносин, які здійснюють свою діяльність на території України.
Враховуючи викладене, продаж товарів та здійснення розрахунків за межами території України з використанням платіжних систем PayPal, Payoneer або Revolut та Wise має проводитись фізичною особою - підприємцем відповідно до вимог законодавства тієї держави, на території якої здійснюється такий продаж товарів та проводяться розрахунки за товари.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
____________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни / втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.