• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо практичного застосування норм податкового законодавства

Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 30.06.2025 № ІПК
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 30.06.2025
  • Номер: ІПК
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 30.06.2025
  • Номер: ІПК
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 30.06.2025 р. N 3572/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула звернення (...) (далі - Товариство) (...) щодо практичного застосування норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.
У зверненні платник податків повідомив, Товариство здійснює господарську діяльність та співпрацює з фізичною особою - підприємцем на спрощеній системі оподаткування, офіційне місцезнаходження якого, відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, є м. Горлівка, Донецької області, яке, на момент реєстрації фізичної особи - підприємця і по сьогоднішній день належить до тимчасово окупованих територій відповідно до чинного законодавства України.
Платником податків повідомлено, що з часу державної реєстрації і по сьогодні фізична особа - підприємець проживає за межами України, зокрема, у Литовській Республіці, що може бути підтверджено документально (наявність дозволів на тимчасове проживання в Республіці Литва). У зв'язку з фізичною відсутністю, а також альтернативних місць проживання на території України фізична особа - підприємець не мав можливості здійснити зміну своєї адреси реєстрації або перереєстрації за новим місцезнаходженням на підконтрольній Україні території.
Разом з тим Товариством повідомлено, що фізична особа - підприємець надавав послуги виключно дистанційно, перебуваючи фізично в Литві, що відповідає характеру послуг, які надавалися для Товариства. Надання таких послуг не вимагало фізичної присутності на території України.
Фізична особа - підприємець є платником єдиного податку третьої групи (5 відсотків). Співпраця з ним здійснюється на підставі договору про надання послуг.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Чи виникає у Товариства обов'язок відповідно до пп. 38.9 п. 38 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу утримання податку на доходи фізичних осіб та військового збору при здійсненні виплат на користь фізичної особи - підприємця, який зареєстрований в Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань згідно вимог чинного законодавства України за адресою місцезнаходження: Донецька область, м. Горлівка, у 2023 році (вже після факту окупації даної території) та фактично проживаючого в Республіці Литва і надає послуги дистанційно?
2. Чи впливає факт реєстрації такої фізичної особи - підприємця за адресою місцезнаходження м. Горлівка (як тимчасово окупована територія) на правомірність укладення договору з такою особою та порядок оподаткування відповідних виплат?
3. Чи слід відображати виплати такій фізичній особі - підприємцю у Додатку 4ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - Розрахунок) та чи вважаються вони доходами фізичної особи в контексті зобов'язань податкового агента?
4. Чи можуть бути визнані нікчемними договори, укладені з фізичною особою - підприємцем, місцезнаходження якого відповідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань є тимчасово окупована територія та зареєстрованим у 2023 році після факту окупації даної територій, який фактично не проживає там і здійснює діяльність з країн Євросоюзу?
Щодо питань першого, другого та третього
Відповідно до п. 38 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення проведення операції Об'єднаних сил (ООС), для платників податків, які станом на 14 квітня 2014 року мали місцезнаходження (місце проживання) на тимчасово окупованій території, що визнана такою відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17 березня 2015 року N 254-VIII "Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями" (далі - Постанова N 254), або в населених пунктах на лінії зіткнення, та/або платників податків, які мають об'єкти оподаткування місцевими податками, зборами на цих територіях, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 38 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу. Дія п. 38 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу не поширюється на територію України, визнану тимчасово окупованою відповідно до Закону N 1207.
У п. 38 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу терміни вживаються в такому значенні, зокрема, тимчасово окупована територія - територія окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, визначена відповідно до Постанови N 254, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, визначається Кабінетом Міністрів України.
Тобто дія п. 38 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу застосовується на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення проведення операції Об'єднаних сил (ООС).
Так, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року N 1085-р затверджено Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження (далі - Розпорядження N 1085), який містить населені пункти Донецької області, Горлівського району до якого водить м. Горлівка.
Підпунктом 38.9 п. 38 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу встановлено, що під час нарахування (виплати) фізичним особам - підприємцям, місцезнаходженням або місцем проживання яких є тимчасово окупована територія (незалежно від системи оподаткування), доходу від здійснення ними підприємницької діяльності суб'єкт господарювання та/або самозайнята особа, які нараховують (виплачують) такий дохід, зобов'язані утримати податок на доходи у джерела виплати. При цьому на таких осіб не поширюється дія п. 177.8 ст. 177 та пп. 2 п. 297.1 ст. 297 Кодексу.
Доходи від здійснення підприємницької діяльності, оподатковані відповідно до цього підпункту, не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичної особи - підприємця та/або доходу фізичної особи - підприємця платника - єдиного податку.
Водночас період проведення антитерористичної операції - це час між датою набрання чинності Указом Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року N 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України (ст. 1 Закону України від 02 вересня 2014 року N 1669-VII "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції").
Разом з тим Указом Президента України від 30.04.2018 N 116 уведене в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України "Про широкомасштабну антитерористичну операцію в Донецькій та Луганській областях".
Згідно з пп. "б" п. 176.2 ст. 176 Кодексу особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, зобов'язані подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового місяця, податковий Розрахунок, до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку - фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається.
Форма Розрахунку і Порядок заповнення та подання податковими агентами Розрахунку (далі - Порядок), затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 N 4, зі змінами.
Порядок заповнення показників Додатка 4ДФ до Розрахунку, визначений п. 4 розділу IV Порядку.
Враховуючи викладене, оскільки місце проживання або податкова адреса фізичної особи - підприємця зареєстровано на тимчасово окупованій території (Донецька обл., м. Горлівка), то оподаткування доходу від здійснення ними підприємницької діяльності здійснюється відповідно до пп. 38.9 п. 38 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, тобто юридична особа, яка нараховує (виплачує) вказаний дохід, зобов'язана нарахувати, утримати та перерахувати до бюджету України податок на доходи фізичних осіб і військовий збір у джерела виплати, а також відобразити у додатку 4ДФ до Розрахунку.
Щодо питання четвертого
Правочин, стороною якого є суб'єкт господарювання, місцезнаходженням (місцем проживання) якого є тимчасово окупована територія, є нікчемним. На такі правочини не поширюється дія положення абзацу другого частини другої ст. 215 Цивільного кодексу України (далі - ЦКУ).
Положеннями абзацу другого частини другої ст. 215 ЦКУ передбачено, що у випадках, встановлених ЦКУ, нікчемний правочин може бути визнаний судом дійсним.
Щодо питання стосовно укладання та нікчемності договорів про надання послуг між юридичною особою та фізичними особа - підприємцями, зареєстрованими на непідконтрольній території, доцільно звернутися до Міністерства юстиції України.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
____________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни / втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.